budżet UE a współna polityka rolna.doc

(48 KB) Pobierz
BUDŻET UNII EUROPEJSKIEJ A WSPÓLNA POLITYKA ROLNA

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Budżet unii europejskiej a wspólna polityka rolna.

 

 

      Dochody budżetu

      Miejsce Wpólnej Polityki Rolnej w budżecie Unii Europejskiej

      Skąd biorą się środki na Wspólną Politykę Rolną i na co są przeznaczane?

      Kto decyduje o kształcie budżetu WPR?

      Budżet polskiego rolnictwa po wejściu do Unii Europejskiej

 

      W przeciwieństwie do innych organizacji międzynarodowych, których potrzeby

      finansowe ograniczone są do pokrycia kosztów administracyjnych związanych

      z ich funkcjonowaniem, Unia Europejska z uwagi na postawione przed nią

      cele musi dysponować odpowiednimi środkami finansowymi, które zapewnią

      realizację tych celów.

 

      Pierwotnie trzy Wspólnoty Europejskie dysponowały odrębnymi budżetami. Na

      mocy układu zawartego przez kraje członkowskie w 1965r, w sprawie

      utworzenia wspólnych organów naczelnych i zarządzających, Wspólnoty

      uzyskały identyczną strukturę instytucjonalną, a trzy odrębne budżety

      poszczególnych Wspólnot zostały zastąpione jednym budżetem zbiorczym,

      którego zakres i struktura przez lata ulegały pewnym modyfikacjom.

 

      Budżet Unii Europejskiej podlega zasadom wynikającym z traktatu oraz

      regulaminu finansowego. Konstruowanie budżetu Unii Europejskiej opiera się

      na pięciu zasadach: uniwersalności (wpływy do budżetu służą finansowaniu

      wszystkich wydatków), równowagi (wydatki muszą być równe dochodom),

      specjalizacji, jedności oraz jednoroczności.

 

      Na budżet Unii Europejskiej składają się: budżet ogólny, z którego środków

      finansowane są polityki przewidziane traktatami rzymskimi dotyczącymi

      Wspólnot Europejskich oraz Euroatomu i wydatki administracyjne oraz budżet

      operacyjny, z którego finansowana jest działalność wynikająca z realizacji

      traktatu paryskiego dotyczącego EWWiS. Poza budżetem ogólnym występuje

      Europejski Fundusz Rozwoju udzielający pomocy krajom Afryki, Karaibów i

      Pacyfiku.

 

      Dochody budżetu.

 

      Najbardziej istotnym ze wszystkich budżetów Unii Europejskiej jest budżet

      ogólny Unii Europejskiej, z którego finansowana jest także Wspólna

      Polityka Rolna. Przez długi czas dochody budżetu ogólnego pochodziły z

      bezpośrednich wpłat krajów członkowskich, obliczanych na bazie udziału

      danego kraju w produkcie wewnętrznym brutto Wspólnoty jako całości. Aby

      zapewnić Wspólnocie niezależność finansową podjęto decyzję o wprowadzeniu

      systemu zasobów własnych należących do Wspólnoty. W latach 1970-1988

      wprowadzono nowe źródła finansowania działań Wspólnoty. Od tej pory na

      źródłami finansowania WE są: składki cukrowe i opłaty wyrównawcze

      nakładane na produkty importowane z krajów trzecich, cła pobierane na

      podstawie wspólnej polityki celnej, wpływy z tytułu podatku VAT w

      wysokości nie przekraczającej 1% jednolitej podstawy opodatkowania tym

      podatkiem oraz tzw. “czwarte źródło” w postaci wpłat państw członkowskich

      obliczonych na podstawie ich PNB.

 

      BUDŻET UNII EUROPEJSKIEJ 2003- DOCHODY

 

            % budżetu

            1Składki cukrowe i opłaty wyrównawcze1 426,401,5

            2Wpłaty z tytułu podatku VAT24 121,3024,7

            3Cła10 713,9011,0

            4Wpłaty własne państw członkowskich- 1% PNB59 403,9060,9

            5Inne1 837,401,9

 

 

      Miejsce Wpólnej Polityki Rolnej w budżecie Unii Europejskiej.

 

      Wydatki na Wspólną Politykę Rolną ustalane są w formie tzw. perspektyw

      finansowych. Perspektywy finansowe ustalane są na okres 7 lat, ale w celu

      uwzględnienia czynnika inflacji są one aktualizowane co roku. Kwoty

      przeznaczone na WPR stanowią pułap wydatków, którego instytucje

      europejskie zobowiązały się nie przekraczać. Dlatego wiadomo z góry jaką

      sumą pieniędzy można dysponować na określone wydatki. Wydatki na WPR

      stanowią ponad 40% wydatków całego budżetu Unii Europejskiej. W 2002r. z

      ponad 100 mld. euro na Wspólną Politykę Rolną przeznaczono kwotę 46 mld.

      euro. Środki przeznaczone na rolnictwo, skupione w przeważającej części w

      Europejskim Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, podzielone są na dwie

      grupy: wydatki WPR związane z polityką rynków rolnych (pierwszy filar WPR)

      oraz na wydatki związane z rozwojem wsi i środki towarzyszące (drugi filar

      WPR). Obecnie do kategorii wydatków związanych z WPR należy dodać także

      wydatki “piętnastki” związane z pomocą przedakcesyją dla krajów

      kandydujących, które stanowią odrębną pozycję budżetową i obejmują

      programy SAPARD, ISPA i PHARE. W 2002r. kraje kandydujące otrzymały z tego

      tytułu ponad 3 mld. euro.

 

      BUDŻET UNII EUROPEJSKIEJ 2003- WYDATKI (mln euro)

 

            1Rolnictwo47 37843,0

            2Fundusze strukturalne33 96831,0

            3Polityki wewnętrzne6 7966,2

            4Działalność zewnętrzna4 9724,5

            5Administracja5 2114,6

            6Rezerwy4340,4

            7Pomoc przedakcesyjna3 3863,1

            8Inne wydatki7 8887,2

            Razem110 033100,0

 

 

      Skąd biorą się środki na Wspólną Politykę Rolną i na co są przeznaczane?

 

      Ponieważ WPR finansowana jest z budżetu ogólnego Unii Europejskiej źródłem

      finansowania Wspólnej Polityki Rolnej są dochody Wspólnoty uzyskane z ceł,

      składek cukrowych i opłat wyrównawczych, podatku VAT oraz wpłat krajów

      członkowskich. Środki pozyskane z tego tytułu są dystrybuowane przez

      Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej. Aktualnie w budżecie UE

      wydatki z Funduszu FEOGA- Sekcja Gwarancji stanowią 44,9% całego budżetu

      Unii. Środki te przeznaczone są na finansowanie działań związanych ze

      wsparciem rynków rolnych Wspólnoty. Do mechanizmów WPR, finansowanych ze

      środków Sekcji Gwarancji FEOGA należą: dopłaty eksportowe, dopłaty za

      magazynowanie części produktów, dotacje produkcyjne i konsumpcyjne, skup

      interwencyjny. Nowością jest finansowanie przez Sekcję Gwarancji wydatków

      na rozwój wsi, związanych z ochroną środowiska, zalesianiem, podatkami

      wyrównawczymi dla terenów słabo rozwiniętych, wcześniejszymi emeryturami

      dla rolników, inwestycjami w gospodarstwach rolnych, zachętą finansową dla

      młodych rolników, szkoleniami oraz transformacją obszarów wiejskich.

      Zakres działalności Sekcji Orientacji FEOGA obejmuje udział w finansowaniu

      takich przedsięwzięć jak: poprawa infrastruktury na obszarach wiejskich,

      działania na rzecz tworzenia dla rolników alternatywnych źródeł

      utrzymania, ochrona środowiska na obszarach wiejskich, wspieranie

      inwestycji turystycznych i rzemiosła, poprawa jakości lasów, ułatwianie

      startu zawodowego młodym rolnikom, wsparcie przy odbudowie potencjału

      produkcyjnego rolnictwa zniszczonego na skutek katastrof żywiołowych.

      Budżet Sekcji Orientacji stanowi około 10% całego Europejskiego Funduszu

      Orientacji i Gwarancji Rolnej.

 

      Większość dostępnych publikacji podczas omawiania WPR skupia się na

      kwestii wydatków ponoszonych na rolnictwo. Tymczasem Wspólna Polityka

      Rolna Unii Europejskiej jest także źródłem dochodów Wspólnoty. W

      niektórych sektorach istnieją opłaty importowe dla przedsiębiorstw

      sprowadzających określone produkty rolne. Obok opłat rolnych mamy także

      opłaty związane z cukrem, które obciążają jego producentów. Dodatkowymi

      dochodami budżetu związanymi ze Wspólną Polityką Rolną są kary za

      przekroczenie kwot produkcyjnych, zwroty do budżetu za nieprawidłowe

      wykorzystanie pieniędzy z funduszów, zyski ze sprzedaży zmagazynowanych

      nadwyżek.

 

      Kto decyduje o kształcie budżetu WPR?

 

      O kształcie budżetu w części dotyczącej wydatków na Wspólną Politykę Rolną

      decydują dwie instytucje Unii Europejskiej: Rada Unii Europejskiej (w tym

      przypadku ministrowie państw członkowskich odpowiedzialni w swoich rządach

      za rolnictwo) oraz Parlament Europejski. Rada Europejska ma decydujący

      głos w sprawie wydatków obligatoryjnych, czyli wydatków związanych z

      regulacją rynków rolnych. Parlament Europejski decyduje o wysokości

      wydatków nie obligatoryjnych, do których zalicza się wydatki ponoszone na

      politykę strukturalną Unii Europejskiej oraz o strukturze wydatków

      związanych z pomocą przedakcesyjną.

 

      Budżet polskiego rolnictwa po wejściu do Unii Europejskiej

 

      Po wejściu do Unii Europejskiej budżet przeciętnego polskiego rolnika

      zwiększy się o środki, które Unia Europejska, na podstawie wynegocjowanych

      z Polską warunków, przeznaczy na wsparcie i rozwój polskiego rolnictwa. Po

      akcesji do Unii Europejskiej do rolnictwa i obszarów wiejskich w latach

      2004-2006 trafi ponad 28 mld PLN (tylko z budżetu EU). Dla porównania

      polskie wydatki budżetowe na rolnictwo (bez KRUS) w 2002r. wyniosły nieco

      ponad 5 mld PLN. Przewiduje się, że płatności bezpośrednie dla producentów

      artykułów spożywczych wyniosą w latach 2004-2006 około 12 mld PLN (środki

      unijne). Kwota ta może wzrosnąć dwukrotnie w przypadku partycypacji

      polskiego budżetu w płatnościach bezpośrednich. Na interwencję rynkową i

      subsydia eksportowe Unia europejska przeznaczy kwotę ponad 3 mld PLN.

      Działania na rzecz rozwoju wsi, które pośrednio przyniosą korzyści

      polskiemu rolnikowi pochłoną prawie 9 mld PLN (łącznie z dofinansowaniem

      krajowym) unijnej pomocy. Fundusze strukturalne w rolnictwie, czyli

      Sektorowy Program Operacyjny oraz Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju

      Regionalnego, to dodatkowe 8 mld PLN, które mogą spowodować przyspieszenie

      rozwoju obszarów wiejskich.

      Zobacz także

            EAGGF

            (110 kB)

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin