RECENZJA ARTYKUŁU:
E. Stucki „Warsztat pracy nauczyciela kl. I-III”
Organizacja bazy warsztatu pracy nauczyciela:
Warsztat pracy –zespół metod i form treściowych i organizacyjnych stosowanych przez nauczyciela w procesie dydaktyczno-wychowawczym, oraz warunki techniczne umożliwiające optymalne sterowanie tym procesem, tj. odpowiednie klasy pracownie czy pracownie wyposażone w pomoce i środki dydaktyczne.
Podstawowa metoda pracy w edukacji wczesnoszkolnej jest metoda czynnościowa, polegająca na uczeniu się dzieci poprzez rozwiązywanie zadań wymagających od nich wykonania operacji efektywnych, interioryzacji tych operacji w formie modeli wyobrażeniowych i przeprowadzania operacji myślowych –stanowiących podstawę do opanowania wiedzy pojęciowej.
Zagospodarowanie klasy pracowni:
Koncepcja jej urządzenia i organizacji zajęć w niej w dużym stopniu zależy od inwencji nauczyciela, jego doświadczeń i preferowanych form i metod.
Wyposażenie metodyczne nauczyciela, to:
1. Biblioteka metodyczna nauczyciela:
· Wszystkie podręczniki dla klas I-III, zeszyty ćwiczeń, przewodniki i poradniki metodyczne,
· Wszelkie pozycje metodyczne,
· Czasopisma
2. Zeszyty, teczki, zbiory:
· Zeszyty: nauczyciel powinien prowadzić dwa zeszyty, jeden z konspektami zajęć z dziećmi, drugi –podzielony na kilka części wg własnego pomysłu –z tekstami wierszy, inscenizacji, zagadek.
· Teczki: 4 podstawowe: z materiałami potrzebnymi do prowadzenia bieżących zajęć dydaktycznych; materiałów potrzebnych do organizowania życia wewnętrznego klasy; teczkę prac dziecięcych; teczkę planów pracy dydaktyczno-wychowawczej przygotowań do zajęć, narzędzi badawczych itd.
· Zbiory: widokówki, zdjęcia, albumy, obrazy o różnorodnej tematyce, okazy naturalne (muszle, kamienie), komplety stempli itp.
3. Biblioteka uczniowska:
· Lektury i inne książki z literatury dziecięcej wypożyczone z biblioteki szkolnej, podarowane przez dzieci, lub zakupione przez klasę,
· Słowniki ortograficzne, encyklopedie, albumy,
· Ciekawe zeszyty lektur i czasopisma dziecięce.
Aspekty organizacji dydaktyczno-wychowawczej pracy nauczyciela :
a) zastosowanie technicznych środków nauczania,
b) przygotowywanie się do tygodniowych zajęć
c) współpraca nauczycieli klas równoległych w przygotowywaniu lekcji,
d) przygotowywanie się nauczycieli do zebrań zespołu samokształceniowego.
Wszystkie działania nauczyciela związane z organizacją warsztatu własnej pracy mają zasadniczo sens o tyle, o ile pozytywnie wpływają na organizację życia i działalności dziecka, rozwijają ich samodzielność, zainteresowanie i zdolności.
zgryzik