Pozycja zliczona i obserwowana.doc

(4263 KB) Pobierz
1)Def poz zlicz – Pozycją zliczoną nazywamy miejsce statku liczone od ostatniej pozycji obserwowanej a otrzymane na podst znajomości kursu rzeczywistego (KR) z przebytej drogi odczytujemy z logu z uwzględnieniem oddziaływanie prądu i wiatru

1)Definicja pozycji zliczonej miejsce statku liczone od ostatniej pozycji obserwowanej, a otrzymane na podst znajomości KR i przebytej drogi stwierdzonej wg logu z uwzględnieniem oddziaływanie prądu i wiatru.

2)Pozycja zliczona przy wietrze bez prądu: Oddziaływanie bezpośrednie- oddziaływanie na burty z nadbudówką, wpływa na kąt kursowy, powoduje zmianę prędkości i kąta drogi. Oddziaływanie pośrednie- gdy na danym akwenie długo wieje wiatr powstaje powierzchniowy prąd. Dryfowanie- spychanie statku z linii kursu. Dryf- kąt zawarty między rufową częścią linii symetrii statku, a śladem torowym; kąt zawarty między linią KR, a Dw.

3)Poz zlicz bez wiatru i prądu Na obszarach wodnych na których nie ma działania prądu i wiatru poz zlicz otrzymujemy na podst kursu wskazań logu.

4) I problem żeglugi na prądzie- Jeżeli statek płynąc dowolnym KDw jest znoszony w linii Dw, co znaczy, że nie przeciwdziałamy prądowi to przypadek ten nazywamy biernym uwzględnianiem prądu. Musimy odłożyć Dd, aby wyznaczyć poz zlicz. Dane: KDw, Vw, Kp, Vp. Obliczyć: KDd, Vd

Znos ma znak (+), gdy działa na lewą burtę, a (-), gdy działa na prawą burtę.

5) II problem żeglugi na prądzie- Przeciwdziałając prądowi należy obliczyć KK jakim należy sterować, aby mimo panującego prądu stale znajdować się na założonej linii Dd. Dane: KDw, Vw, Kp, Vp. Oblicz: KDd, Vd.

56) III problem żeglugi na prądzie- Przy rozwiązywaniu 3go problemu żeglugi na prądzie stawiamy sobie za cel znalezienie elementów prądu Kp i Vp. Dane: pozycja obserwowana, KDw, Vw, pozycja obserwowana 2. Obliczyć: Kp śr, Vp śr

6 7) Definicja pozycji obserwowanej- pozycja statku otrzymaną na podst obserwacji przedmiotów stałych, których położenie jest ściśle określane na mapie lub na podst obserwacji ciał niebieskich.

8) Definicja i rodzaje linii pozycyjnych. Linia pozycyjna– linia posiadająca tę właściwość że pomiar przeprowadzony z jej dowolnego punktu da zawsze taki sam wynik. Rodzaje: z namiaru, z odległości, z kąta poziomego, dla stałej różnicy odległości od dwóch stałych obiektów, z sondowania, z pomiaru wysokości ciał niebieskich.

9) Linia pozycyjna z namiaru. Namiar na obiekt nawigacyjny może być wykonany za pomocą radionamiernika, radaru, namiernika optycznego. 9

 

 

 

 

 

 

10) Kierunek i prędkość zmiany namiaru

Tu by się jeszcze przydał jakiś komentarz, ale sam go nie napiszę, żeby nie było później, że był zły:P

11) Przesunięcie linii pozycyjnej- Określanie pozycji z dwóch równoczesnych linii pozycyjnych stosujemy gdy między 1szym a 2gim pomiarem na ten sam lub różne obiekty upłynął pewien odstęp czasu w którym statek przebył pewną drogę. Pozycję znajdujemy przesuwając 1szą linię pozycyjną o drogę przebytą do momentu 2go pomiaru. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z przesuwaniem namiarów. Wartość 2go namiaru powinna się zmienić o co najmniej 30o w stosunku do 1go namiaru (kąt ostry przecięcia wpływa ujemnie na dokładność pozycji). Wyróżniamy 2 warianty: brak dryfu i znosu, istnienie dryfu i znosu. Rysunki w punkcie 17!!!

12) Linia pozycyjna z odległości Sposoby mierzenia odległości: dalmierz, radar. Sposoby awaryjne: pomiar kąta pionowego, światło latarni ukazujące się lub znikające za widnokręgiem, oszacowanie.

12

13) Linia pozycyjna z kąta poziomego- kąt poziomy- kąt pod jakim obserwator widzi odcinek łączący dwa stałe obiekty; kąt dowodowy oparty na łuku. Linią pozycyjną z kąta poziomego jest obwód koła przechodzącego przez dane obiekty i pozycję statku. Kąt poziomy możemy zmierzyć sekstantem lub namiernikiem optycznym.

13

14) Linia pozycyjna z jednej głębokościjest to najbardziej niepewna linia pozycyjna dlatego przeważnie używana jest jako linia sprawdzająca pomocnicza.

15) Pozycja prawdopodobna: Gdy mamy linię pozycyjną i pozycję zliczoną wyznaczone w tym samym momencie to możemy wyznaczyć pozycję prawdopodobną (pod warunkiem że nie ma wiatru i prądu)

16) Zastosowanie linii pozycyjnych dla określania granic niebezpieczeństw nawigacyjnych:

niebezpieczna linia głębokości- określamy zależnie od: wielkości statku i jego manewrowości, prędkości statku, warunków pogodowych, możliwości określenia pozycji statku, mapy, dokładności sondowań.

 

17) Pozycja obserwowana przy jednym obiekcie widocznym:

17

18) Pozycja obserwowana przy dwóch obiektach widocznych:

18

19) Pozycja obserwowana przy trzech obiektach widocznych:

19

20) Odległość na trawersie, odległość najmniejsza: odległość najmniejsza- odcinek prostopadły do Dd i przechodzący przez obiekt namierzany

21) Całkowity znos- Są to wypadkowe działania dryfu i prądu; kierunek i odległość zniesienia statku w wyniku dryfu i znosu prądu w czasie pomiędzy pozycją zliczoną na KR na moment obserwacji, a pozycją obserwowaną. Kierunek i odległość liczą się za czas od tej pozycji obserwowanej, od której prowadzono zliczenie. Występuje on przy równoczesnym działaniu prądu i wiatru.

Słupki:

1.

   KK

d

  KM

+    d

   KR

+dryf

  KDw

+znos

  KDd

 

2.

       KŻ

+p. żyr.

       KR

 

3.

   NK

d

  NM

+    d

   NR

 

4.

       NŻ

+p. żyr.

       NR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin