1)Definicja pozycji zliczonej– miejsce statku liczone od ostatniej pozycji obserwowanej, a otrzymane na podst znajomości KR i przebytej drogi stwierdzonej wg logu z uwzględnieniem oddziaływanie prądu i wiatru.
2)Pozycja zliczona przy wietrze bez prądu: Oddziaływanie bezpośrednie- oddziaływanie na burty z nadbudówką, wpływa na kąt kursowy, powoduje zmianę prędkości i kąta drogi. Oddziaływanie pośrednie- gdy na danym akwenie długo wieje wiatr powstaje powierzchniowy prąd. Dryfowanie- spychanie statku z linii kursu. Dryf- kąt zawarty między rufową częścią linii symetrii statku, a śladem torowym; kąt zawarty między linią KR, a Dw.
3)Poz zlicz bez wiatru i prądu Na obszarach wodnych na których nie ma działania prądu i wiatru poz zlicz otrzymujemy na podst kursu wskazań logu.
4) I problem żeglugi na prądzie- Jeżeli statek płynąc dowolnym KDw jest znoszony w linii Dw, co znaczy, że nie przeciwdziałamy prądowi to przypadek ten nazywamy biernym uwzględnianiem prądu. Musimy odłożyć Dd, aby wyznaczyć poz zlicz. Dane: KDw, Vw, Kp, Vp. Obliczyć: KDd, Vd
Znos ma znak (+), gdy działa na lewą burtę, a (-), gdy działa na prawą burtę.
5) II problem żeglugi na prądzie- Przeciwdziałając prądowi należy obliczyć KK jakim należy sterować, aby mimo panującego prądu stale znajdować się na założonej linii Dd. Dane: KDw, Vw, Kp, Vp. Obliczyć: KDd, Vd.
6) III problem żeglugi na prądzie- Przy rozwiązywaniu 3go problemu żeglugi na prądzie stawiamy sobie za cel znalezienie elementów prądu Kp i Vp. Dane: pozycja obserwowana, KDw, Vw, pozycja obserwowana 2. Obliczyć: Kp śr, Vp śr
7) Definicja pozycji obserwowanej- pozycja statku otrzymaną na podst obserwacji przedmiotów stałych, których położenie jest ściśle określane na mapie lub na podst obserwacji ciał niebieskich.
8) Definicja i rodzaje linii pozycyjnych. Linia pozycyjna– linia posiadająca tę właściwość że pomiar przeprowadzony z jej dowolnego punktu da zawsze taki sam wynik. Rodzaje: z namiaru, z odległości, z kąta poziomego, dla stałej różnicy odległości od dwóch stałych obiektów, z sondowania, z pomiaru wysokości ciał niebieskich.
9) Linia pozycyjna z namiaru. Namiar na obiekt nawigacyjny może być wykonany za pomocą radionamiernika, radaru, namiernika optycznego.
10) Kierunek i prędkość zmiany namiaru
Tu by się jeszcze przydał jakiś komentarz, ale sam go nie napiszę, żeby nie było później, że był zły:P
11) Przesunięcie linii pozycyjnej- Określanie pozycji z dwóch równoczesnych linii pozycyjnych stosujemy gdy między 1szym a 2gim pomiarem na ten sam lub różne obiekty upłynął pewien odstęp czasu w którym statek przebył pewną drogę. Pozycję znajdujemy przesuwając 1szą linię pozycyjną o drogę przebytą do momentu 2go pomiaru. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z przesuwaniem namiarów. Wartość 2go namiaru powinna się zmienić o co najmniej 30o w stosunku do 1go namiaru (kąt ostry przecięcia wpływa ujemnie na dokładność pozycji). Wyróżniamy 2 warianty: brak dryfu i znosu, istnienie dryfu i znosu. Rysunki w punkcie 17!!!
12) Linia pozycyjna z odległości – Sposoby mierzenia odległości: dalmierz, radar. Sposoby awaryjne: pomiar kąta pionowego, światło latarni ukazujące się lub znikające za widnokręgiem, oszacowanie.
13) Linia pozycyjna z kąta poziomego- kąt poziomy- kąt pod jakim obserwator widzi odcinek łączący dwa stałe obiekty; kąt dowodowy oparty na łuku. Linią pozycyjną z kąta poziomego jest obwód koła przechodzącego przez dane obiekty i pozycję statku. Kąt poziomy możemy zmierzyć sekstantem lub namiernikiem optycznym.
14) Linia pozycyjna z jednej głębokości– jest to najbardziej niepewna linia pozycyjna dlatego przeważnie używana jest jako linia sprawdzająca pomocnicza.
15) Pozycja prawdopodobna: Gdy mamy linię pozycyjną i pozycję zliczoną wyznaczone w tym samym momencie to możemy wyznaczyć pozycję prawdopodobną (pod warunkiem że nie ma wiatru i prądu)
16) Zastosowanie linii pozycyjnych dla określania granic niebezpieczeństw nawigacyjnych:
niebezpieczna linia głębokości- określamy zależnie od: wielkości statku i jego manewrowości, prędkości statku, warunków pogodowych, możliwości określenia pozycji statku, mapy, dokładności sondowań.
17) Pozycja obserwowana przy jednym obiekcie widocznym:
18) Pozycja obserwowana przy dwóch obiektach widocznych:
19) Pozycja obserwowana przy trzech obiektach widocznych:
20) Odległość na trawersie, odległość najmniejsza: odległość najmniejsza- odcinek prostopadły do Dd i przechodzący przez obiekt namierzany
21) Całkowity znos- Są to wypadkowe działania dryfu i prądu; kierunek i odległość zniesienia statku w wyniku dryfu i znosu prądu w czasie pomiędzy pozycją zliczoną na KR na moment obserwacji, a pozycją obserwowaną. Kierunek i odległość liczą się za czas od tej pozycji obserwowanej, od której prowadzono zliczenie. Występuje on przy równoczesnym działaniu prądu i wiatru.
Słupki:
1.
KK
+ d
KM
KR
+dryf
KDw
+znos
KDd
2.
KŻ
+p. żyr.
3.
NK
NM
NR
4.
NŻ
halwunia