Diagnoza5_wywiad.pdf
(
131 KB
)
Pobierz
Diagnoza 4
Reguły budowania pytań
Funkcje pytań:
Konstrukcja pytań:
Diagnoza psychologiczna
4
Technika prowadzenia wywiadu
na podst.
StemplewskaŻakowicz, Krejtz (2005)
Wywiad psychologiczny t.I
•
informacyjna
•
motywująca
•
otwarte vs zamknięte
•
wprost vs nie wprost
▫
uwikłane
▫
projekcyjne
•
sugerujące
•
inne
▫
odroczone
▫
przejściowe
Obniżać motywację mogą:
O
Pytania zagrażające
O
O małej trafności fasadowej
O
Zaskakujące
O
Niezrozumiałe
O
Podważające kompetencje OB
Pytania otwarte
ö
zamknięte
Pytania otwarte
ö
zamknięte
•
Otwarte
– pozostawiają OB swobodę w budowaniu
odpowiedzi;
•
Zamknięte
– OB może wybrać spośród podanych w
pytaniu możliwości;
W jakich sytuacjach lepiej stosować pytania
otwarte, a w jakich zamknięte?
Ze względu na:
•
Cel wywiadu
•
Poziom wiedzy osoby badanej na dany temat
•
Stopień przemyśleń i ustrukturalizowania danego tematu
•
Łatwość przekazywania informacji na dany temat
•
Motywacje do uczestniczenia w wywiadzie
•
Stopień, w jakim diagnosta zna nastawienie/wiedzę OB. W
zakresie omawianej problematyki
Wymyśleć pytanie otwarte i zamknięte nt.:
¤
kontaktu z rodzicami (rodzeństwem)
¤
atmosfery w pracy
¤
zainteresowań
Pytania wprost
ö
nie wprost
Konstrukcja pytań
Û
W pewnym sensie podczas wywiadu psychologicznego wszystkie pytania są nie wprost
ze względu na język teorii psychologicznych (nie pytamy przecież OB np. czy
charakteryzuje się dużą złożonością poznawczą)
•
Wprost
– gdy zadajemy pytanie bezpośrednio o to, co nas
interesuje z punktu widzenia wywiadu;
•
Nie wprost
– gdy pytania w formie bezpośredniej mogłyby być
dla OB zagrażające, szokujące, wstydliwe, sugerowałyby
odpowiedź;
▫
Uwikłane – pytanie wprost ukryte w ciągu wielu pytań,
które mają maskować to właściwe
▫
Projekcyjne – prosi się o opis osoby (sytuacji) hipotetycznej,
z punktu widzenia poszukiwanych przez nas informacji
(np.
Czego Pana zdaniem ludzie w życiu najbardziej się wstydzą?
,
Jak mogłaby zareagować osoba w Twoim wieku, gdyby rodzice
zabraniali jej..?
)
•
Pytania sugerujące – narzucają odpowiedź; powodują, że
OB ma większe tendencje do odpowiadania w określony
sposób, niż w inny
(np.
Nie sądzi Pani chyba, że…
);
Utrudniają OB udzielenie prawdziwej, osobistej odpowiedzi, ze wzgl. na:
▫
Formę
▫
Lęk przed dezaprobatą, wyrażeniem opinii sprzecznej z oczekiwaną
•
Odroczone
– pytania nasuwające się pod wpływem tego, co
aktualnie mówi OB, ale przesunięte na bardziej odpowiedni
moment rozmowy;
•
Przejściowe – zapewniające łagodną zmianę tematu
rozmowy
Sekwencje pytań
Sekwencje pytań
•
Konstrukcja lejka – zaczyna się od pytania bardzo
ogólnego (to OB decyduje o czym w obrębie danego
tematu chce mówić), przechodząc stopniowo do
coraz bardziej szczegółowych, dotyczących
konkretnych wątków.
•
Konstrukcja odwróconego lejka – zaczynać od pytań
konkretnych, szczegółowych i przechodzić do coraz
bardziej ogólnych.
•
Progresja – najpierw pytamy o sprawy zbliżone do
tematu, który nas interesuje, stopniowo przechodząc
do meritum.
O czym warto pamiętać:
•
Zasada zadawania tylko jednego pytania na raz
Tzn. poruszać na raz tylko jedną sprawę (zwłaszcza w pyt.
zamkniętych), co pozwoli uniknąć niejasności (np.
Czy jest Pani
zwolenniczką czy przeciwniczką stosowania środków
antykoncepcyjnych i przerywania ciąży?
)
•
Zasada pełnego zrozumienia wypowiedzi OB.
Nie „przechodzić” przez wywiad powierzchownie, byle zgodnie z
ustalonym wcześniej planem. Rozwijać na bieżąco te zagadnienia,
które wydają się niejasne, albo w toku wypowiedzi OB okazały się
szczególnie ważne.
Rejestrowanie przebiegu wywiadu
Wady i zalety metod zapisu
?
To nie tylko zapis wypowiedzi OB., ale także forma
wypowiedzi, kontekst, zachowania pozawerbalne
•
Notatki odręczne
▫
w czasie trwania wywiadu
▫
po zakończeniu rozmowy
•
Zapis magnetofonowy
•
Zapis video (?)
=
Notatki po wywiadzie
+ nie wywołuje się obaw OB.
tym, że każde jej słowo jest
utrwalane;
+ można się skupić na
prowadzeniu wywiadu, tym
co badany mówi, obserwacji
zachowania;
mała wierność zapisu, wiele
szczegółów może umknąć,
także kolejność i kontekst
niektórych wypowiedzi;
Notatki w trakcie wywiadu
+ większa wierność zapisu, pozwala
zachować kolejność wątków, łączyć
treść z opisem zach. niewerbalnych;
ale pomija wiele szczegółów
wymaga od diagnosty dużej podzielności
uwagi (jednocześnie pisać, słuchać,
obserwować i myśleć nad kolejnymi
pytaniami);
zakłóca kontakt; notujący diagnosta
może sprawiać wrażenie, jakby nie
słuchał;
prowadzone zbyt ostentacyjnie mogą
wzbudzić lęk (OB może sobie wyobrażać,
że zawierają jakieś oceny, „tajne” opinie)
Jakie są dobre i złe strony poszczególnych metod
rejestracji wywiadu?
Czy są sytuacje, w których jakaś metoda daje lepszy efekt
niż inne?
Wady i zalety metod zapisu
>
Budowanie całości wywiadu
Zapis magnetofonowy
+ doskonała wierność zapisu
treści wywiadu;
+ pozwala się skoncentrować
na rozmowie (diagnosta nie stara
się zapamiętać treści
wypowiedzi badanego);
może wywołać lęk i opór OB.
nie stanowi zapisu zachowań
niewerbalnych towarzyszących
poszczególnym wypowiedziom
Zapis video
+ dokładny zapis całości wywiadu
(treści werbalnych i
pozawerbalnych);
+ pozwala skupić uwagę diagnosty
wyłącznie na prowadzeniu
wywiadu;
najsilniej ze wszystkich metod
może wywoływać lęk badanego;
może powodować zachowania;
nienaturalne, „granie”, zwłaszcza
zanim badany przyzwyczai się, że
jest nagrywany;
•
Rozpoczynanie
▫
OB musi się zorientować w nowej sytuacji, poczuć się pewnie
ë
zaczynamy od zagadnień łatwych, pytań na które OB na pewno zna
odpowiedź i chętnie jej udzieli;
▫
Można wyjątkowo zacząć od tematu trudnego, gdy osoba jest w
stanie silnego napięcia, widać że nie jest w stanie skupić się na
niczym innym, sama chce się „wygadać”;
•
Sekwencje tematów
▫
Dla każdego badanego indywidualna kolejność
▫
tematy neutralne na przemian łatwe i trudne neutralne
▫
Żeby zbudować szkielet wywiadu trzeba mieć pewne informacje o
OB. Gdy tego brak, możemy poprosić OB, o krótką autoprezentację,
albo przeprowadzić Test Zdań Niedokończonych Rottera, jako wstęp
do wywiadu.
Każdą formę zapisu można stosować po uzyskaniu zgody badanego (minimum
jeśli nie wyrazi sprzeciwu).
Budowanie całości wywiadu
Język wywiadu
•
Zmiana tematu
▫
Powinno być wrażenie logicznej spójnej całości wywiadu (nawet
jeśli OB mówi chaotycznie)
▫
Temat należy zmieniać łagodnie, bez przeskoków (w przeciwnym
razie brzmi sztucznie i może nabrać charakteru przesłuchania)
•
Zakończenie
▫
Nie gwałtowne (OB musi być przygotowana na to, że wywiad
niebawem się skończy).
▫
Nie w sytuacji silnego napięcia emocjonalnego OB (pozwolić pod
koniec opowiedzieć o emocjach, rozładować je).
▫
OB może prosić o ocenę „jak wypadła”, zapytać „co jej wyszło”,
pytać o wskazówki. Raczej powinno się unikać ocen, czy „złotych
rad”, można na koniec podsumować czego się dowiedziało o OB..
Typowe błędy:
•
Język zbyt trudny
▫
Fachowe określenia, których OB nie zna, albo używa w innym
znaczeniu (wydaje jej się, że zna !)
▫
ALE: osoba wykształcona może czuć się niedoceniana, jeśli
psycholog używa prostych, potocznych sformułowań.
•
Język sztuczny
▫
Dostosowywanie się do stylu mówienia OB (manier językowych)
▫
Używanie slangu typowego dla grupy do jakiej należy OB
Jeżeli znamy słabo – będziemy robić błędy
Nawet gdy umiemy się nim biegle posługiwać – w ustach psychologa w
sytuacji zawodowej może brzmieć śmiesznie i nieodpowiednio
Jak moŜna „przetłumaczyć”
pytania na język zrozumiały dla
przeciętnego człowieka?
Technika wywiadu
•
stopień standaryzacji wywiadu – ujednolicenie
warunków prowadzenia wywiadu przez różnych
diagnostów
▫
Zależy od celu wywiadu
(poradnictwo rodzinn
e
ö
badania nau
k
owe)
Sztywny
kwestionariusz
wywiadu
•
Czy opisanej przez Pana sytuacji towarzyszył
wysoki poziom agresji?
•
Czy wywoływało to u Pani obniżenie nastroju?
•
Proszę wymienić osoby znaczące w Pana życiu.
•
Czy mogłaby Pani opisać swój kontakt
emocjonalny z matką?
•
Czy te myśli mają charakter perseweracji?
Zakres informacji
+
kluczowe pytania
Określenie
zbioru informacji
do uzyskania w
wywiadzie
Technika wywiadu
Technika wywiadu
•
stopień kierowania wywiadem
„sterowanie tematyką rozmowy przy użyciu minimalnych środków”
Zależy od:
motywacji OB
▫
Gdy sama przychodzi z problemami, chce mówić, wtedy po prostu
słuchać . Dyrektywne zachowania diagnosty mogą zniechęcić OB
(są sprzeczne z jej oczekiwaniami), wywołać opór.
▫
Gdy OB nie przyszła z własnej woli, ma małą motywację do
uczestniczenia w rozmowie, psycholog może (jest zmuszony?) w
dużym stopniu kierować wywiadem.
celu wywiadu
(selekcja zawodowa
ö
wyjaśnienie problemów
emocjonalnych)
możliwości czasowych
•
„głębokość” wywiadu – stopień, w jakim dociera się w
wywiadzie do treści emocjonalnie ważnych, intymnych,
trudno dostępnych dla samej OB;
Zależy od:
Celu wywiadu
Orientacji teoretycznej diagnosty (behawiorysta
ö
psychoanalityk)
Wglądu OB we własne emocje, ich źródła i konsekwencje
Względów etycznych (do jakiego stopnia psycholog ma prawo
nalegać, gdy OB broni się przed „otwarciem emocjonalnym”)
Plik z chomika:
BobBudowniczy7
Inne pliki z tego folderu:
Swobodne Techniki Diagnostyczne - T. Szustrowa.doc
(242 KB)
Fronczyk Krzysztof [sposób formułowania problemów w diagnozie indywidualnej - podobieństwa i różnice].pdf
(16966 KB)
Diagnoza5_wywiad.pdf
(131 KB)
Diagnoza3_wywiad.pdf
(171 KB)
Inne foldery tego chomika:
Diagnoza Dziecka w Wieku Szkolnym
Diagnoza Neuropsychologiczna
Diagnoza Osobowości Człowieka Dorosłego
MMPI
Psychologia Kliniczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin