PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY – „WIOSNO PRZYJDŹ”
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI DLA KLAS I-III
Uczestnicy : uczniowie klas I-III szkoły podstawowej, uczniowie gimnazjum
- kształtowanie logicznego myślenia
- doskonalenie sprawności umysłowych, manualnych i ruchowych
- zapoznanie z nowymi zabawami, grami, konkursami
- budzenie wrażliwości na piękno przyrody
- kształtowanie ekologicznych postaw wobec przyrody
- wdrażanie do współdziałania w zespole
- uczenie współdziałania uczniów starszych z młodszymi
Metody : drama, stymulowanie aktywności twórczej, poszukująca, ćwiczeń praktycznych
Formy : zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne : kukła Marzanny, gaiki wiosenne, „list Wiosny”, rebusy, zagadki, wiersze, puzzle, nagrania magnetofonowe, plastelina, materiały przyrodnicze, arkusze szarego papieru, baloniki, kwiaty wiosenne wykonane z bibuły, przebrania prowadzących.
Literatura : J. Brzechwa „ Wiosna”, W. Chotomska „Nasze ogniska”, M. Kaleta-Sawicka, J. Skalska „Vademecum nauczania ortografii w klasach początkowych” ; M. Kownacka „Razem ze słonkiem” cz.1 i cz. 2 ; E. Pawłowski „200 gier z zabawkami”; J. Stec „Zagadki dla najmłodszych”; I. Szopińska-Gmerek, E. Rutkowska „Pląsaczek”.
Przebieg uroczystości :
I. Wstęp
(Dzieci klas I-III zgromadzone na sali gimnastycznej udekorowanej gaikami, kwiatami wiosennymi, ptaszkami z masy papierowej. Wchodzi Mistrz Ceremonii- uczeń gimnazjum w wiosennym przebraniu.)
1. Mistrz Ceremonii wygłasza wiersz J. Brzechwy „Wiosna” :
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro : - Przyjedzie pewno furą...
Jeż się najeżył srodze : - Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął : Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął : - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
- Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
- Nieprawda ! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie! – W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna ...
Czy przyjdzie wiosna? Może Listonosz nam odpowie...
(Przybywa Listonosz – uczeń gimnazjum)
2. Listonosz odczytuje list od wiosny :
Drogie dzieci !
Nie mogę już się doczekać spotkania z Wami. Chcę przylecieć z ptakami i okryć ziemię zielenią i kolorowym kwieciem. Niestety „zła zima” zamknęła wrota pieczary, w której przebywałam podczas letnich upałów, jesiennych chłodów i zimowych mrozów. Otworzy je dopiero wówczas, gdy udowodnicie, że jesteście gotowi na moje przyjście. Do wykonania czekają na Was zadania. Jeśli sprawnie, dokładnie i poprawnie poradzicie sobie z nimi – na pewno się spotkamy.
Życzę powodzenia
Wiosna
II. Część główna – Wiosenne konkursy
( W każdym zadaniu konkursowym biorą udział reprezentanci z poszczególnych klas; do każdego konkursu wybieramy po tyle samo uczniów z każdej klasy. Angażujemy całe zespoły klasowe – kolejne zadania wykonują inne dzieci. Nagrodą za zwycięstwo są żetoniki – wiosenne kwiatuszki. )
1. Zadania umysłowe „Zawody mądrej głowy” :
§ Zagadki wiosenne :
- Jeszcze prawie nic nie kwitnie, ani w polu ni w ogrodzie, a on już przebił śnieg i zakwitł białym dzwoneczkiem. (Przebiśnieg)
- Wietrzyk wiosnę niesie. Ciepłe są już ranki, a za wioską w lesie zakwitły ......... (Sasanki)
- Zobaczysz je na wiosnę, gdy na wierzbach rosną. Srebrne futra mają. Jak się nazywają? (Bazie)
- Przyleciał szary ptaszek, nad polem zaśpiewał jak dzwonek. Znają go dobrze dzieci, to jest ....... (Skowronek)
- Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. (Bocian)
- Gniazdko z błota lepi , pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną , aby uciec latem. (Jaskółka)
§ Rebusy wiosenne :
100 krotki jas {kółka sa {łata} t {ul}i pan}
(stokrotki) (jaskółka) (sałata) (tulipan)
{mur} {lew} rzod sa {sakiewka}
u=a l=ch (rzodkiewka)
(marchew)
Uwaga : W {...} zamiast napisów – rysunki.
§ Puzzle obrazkowe :
(Dzieci w 4-osobowych grupach z poszczególnych klas układają „puzzle” – kwiaty wiosenne i rozpoznają ich nazwy)
§ Prośby drzewa :
(a narysowanej na szarym papierze sylwetce drzewa uczniowie przyklejają we właściwych miejscach hasła dotyczące ochrony roślin napisane na listkach.)
Przykłady haseł :
- Nie rań mnie siekierą, kamieniem, kopnięciem!
- Nie zrywaj moich liści, kwiatów, owoców!
- Nie łam moich gałęzi!
- Nie wbijaj gwoździ w mój pień!
- Nie rysuj „serc” i napisów!
- Nie wylewaj w pobliżu mnie żadnych szkodliwych płynów!
§ „Ptaszki w gnieździe”:
(Grupy uczniów z poszczególnych klas lepią z plasteliny i materiałów przyrodniczych ptaszki w gnieździe)
§ „Jaki to ptak?”:
(Rozpoznawanie głosów wiosennych ptaków z taśmy magnetofonowej)
2. Zabawa „Ogrodniczek” (I. Szopińska-Gmerek, E. Rutkowska „Pląsaczek”)
Szła Kasiczka do ogrodu z koszyczkiem
Spotkała się z ogrodniczkiem Jasiczkiem.
Ogrodniczku, ogrodniczku pomóż mi,
Bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi.
La, la, la......bo z koszyczkiem na ramieniu ciężko mi.
( Dzieci stoją na obwodzie koła parami, trzymając się za ręce. W środku stoi jedno dziecko – to Kasiczka. Pary poruszają się podskokami poobwodzie koła w prawą stronę, a Kasiczka w kierunku przeciwnym. Na słowa : la, la, la... – tworzą się dwa koła, współśrodkowe, z których wewnętrzne porusza się w lewo, a zewnętrzne w prawo. Do koła wewnętrznego wtacza się Kasiczka. Dzieci poruszają się w rytm melodii podskokami, klaszcząc w dłonie. Na słowo : mi – łączą się ponownie w pary. Osoba, która nie ma partnera zostaje Kasiczką.)
3. Zadania sprawnościowe „Zwariowane zawody” :
§ Zawody z piórkiem
(Każdy zawodnik otrzymuje niewielkie ptasie piórko i na sygnał wszyscy dmuchaniem starają się jak najdłużej utrzymać swoje piórko w powietrzu. Wygrywa dziecko, którego piórko wirowało najdłużej.
§ Zwiastuny wiosny
(Idąc po śladach kolorowych nitek uczniowie starają się odnaleźć wiosenne kwiaty wykonane z bibułki)
§ Zajęczy przysmak
(Wyścigi – zajęcze skoki po wiosenną sałatę. Wygrywa zawodnik, który dobiegnie pierwszy.)
§ Rzuty do wody
(Zespoły uczniów z każdej klasy rzucają woreczkami do stawu ( rozłożonej szarfy ). Zwycięża zespół, który ma więcej trafień.)
§ Lilie wodne
(Uczniowie ustawieni w grupach naprzeciw siebie przedmuchują kwiaty „lilie wodne” wykonane z bibuły. Wygrywa drużyna, która po wyznaczonym czasie posiada najmniej kwiatów.)
§ Balonik z wiosenną niespodzianką
(Dzieci ustawione w dwóch rzędach. Na sygnał prowadzącego wszystkie podnoszą ręce do góry, a ostatnie w rzędach rozpoczynają podawanie z rąk do rąk baloników. Który rząd pierwszy doprowadzi balonik bez upadku do czołowego gracza w rzędzie – wygrywa. Zwycięska drużyna po przekłuciu balonika otrzymuje kolejne żetoniki - kwiatuszki.)
4. Zabawa „Z wody do wody” :
(Dzieci stoją w kręgu. Na słowa prowadzącego „do wody” wykonują skok do przodu, natomiast słysząc okrzyk „z wody” skaczą do tyłu. Prowadzący w celu zmylenia uczestników może kilka razy powtórzyć ten sam okrzyk. Wygrywają te dzieci, które bezbłędnie wykonają ćwiczenie.)
5. Podsumowanie zadań konkursowych :
(Po zakończeniu wszystkich zadań konkursowych następuje zliczenie punktów dla każdej klasy. Uczniowie klasy, która zwyciężyła otrzymują nagrody. Pozostali uczestnicy – nagrody pocieszenia.)
III. Zakończenie
1. Tradycja „Topienia Marzanny”
Pojawia się Mistrz Ceremonii i wygłasza tekst : (oprac. wg W. Chotomska „Nasze ogniska”)
Cała sprawa z Marzanną dawnych czasów sięga
I niejeden kronikarz pisał o tym w księgach,
Że bogini Marzanna była niegdyś czczona
Na ziemiach, gdzie mieszkały słowiańskie plemiona.
Czego była boginią? Co głoszą podania?
Tu są różne teorie. Według jednych zdania,
Jak Cerera u Rzymian – Marzanna w tym kraju
Była patronką ziemi, płodów , urodzaju.
Lecz ja wraz z uczonymi inaczej sądzimy-
- sądzimy, że Marzanna to symbol zimy,
bogini zła i śmierci, co całą przyrodę,
ziemię, rzeki i drzewa skuwa srogim lodem.
Ludzie, tęskniąc do ciepła, chcąc się słońcem cieszyć,
Przyjście wiosny jak mogli pragnęli przyspieszyć,
Więc gdy ziemia tajała, gdy spływały lody,
Srogą zimę – Marzannę wrzucali do wody.
Stąd bierze swój początek, panowie i panny,
Piękny zwyczaj ludowy – topienie Marzanny!
2. Pochód z Marzanną
Dzieci formują pochód i wyruszają nad rzekę ze „słomianą kukłą – Marzanną” wykonaną wcześniej na zajęciach plastyczno- technicznych. Maszerując śpiewają na melodię „Krakowiaczek jeden” piosenkę:
Ruszamy gromadą, wesołym pochodem,
Niesiemy Marzannę nad zieloną wodę.
Radują się drzewa, weselą się domy,
Niesiemy Marzannę – chochoła ze słomy.
Wrzucimy do wody niedobrą boginię,
Niech prędko do morza zła zima popłynie.
(W czasie pochodu dzieci mogą śpiewać również inne piosenki o wiośnie.)
3. Topienie Marzanny
Po dotarciu nad wodę Mistrz Ceremonii prowadzi dialog z ukrytą Wiosną:
Mistrz : - „Wiosno, prosimy do nas!”
Wiosna : - „ Nie przyjdę, bo u was jeszcze zima- Marzanna!”
...
asasinka80