04ab1939_nr4-5.pdf

(7152 KB) Pobierz
WARSZAWA-ROK
X V• 1 9 3 9
ARCHITEKTURA
757931177.011.png 757931177.012.png 757931177.013.png 757931177.014.png 757931177.001.png 757931177.002.png 757931177.003.png 757931177.004.png 757931177.005.png 757931177.006.png
ARCHITEKTURA I BUDOWNICTWO
MIESIĘCZNIK ILUSTROWANY
WYDAWNICTWO „SPÓŁDZIELNI WYDAWNICZEJ ARCHITEKTÓW POLSKICH" W WARSZAWIE
ZARZĄD
S.W.A.P.:
PROF. ALFONS GRAVIER, ARCH. ARCH. TEODOR BURSZE, JAN NAJMAN, JAN KRAUS.
ZASTĘPCY: ARCH. ARCH. BOHDAN GUERQUIN. BOLESŁAW TATARKIEWICZ.
PROF. MARIAN LALEWICZ, ARCH. ARCH. TADEUSZ NOWAKOWSKI, ZYGMUNT WÓJ-
CICKI. ZASTĘPCY: ARCH. ARCH. WITOLD MATUSZEWSKI. BOGUMIŁ ROGACZEWSKI.
RADA NADZORCZA S.W.A.P.:
REDAKTOR:
INŻ. ARCH. JAN POLIŃSKI.
KOMITET REDAKCYJNY-
DR ARCH. JAN ZACHWATOWICZ (PRZEWODNICZĄCY), PROF. DR LECH NIEMOJEWSKI.
-
'• PHOF. RUDOLF ŚWIERCZYŃSKI, ARCH. ARCH. PIOTR B1EGAŃSKI, ZBIGNIEW CZECH,
TADEUSZ DZIĘGIELEWSKI, JERZY HRYNIEWIECKI, STANISŁAW KOLENDO, KAZIMIERZ
MARCZEWSKI, STANISŁAW MARZYŃSKI, STANISŁAW MURCZYŃSKI, JANUSZ OSTROW-
SKI, ANDRZEJ PŁACHCIŃSKI, ZYGMUNT SKIBNIEWSKI, ZYGMUNT STĘPIŃSKI (SEKRE-
TARZ), ORAZ CZŁONKOWIE RADY NADZORCZEJ I ZARZĄDU SPÓŁDZIELNI.
CZŁONKOWIE KORESPONDENCI:
ARCH. KAZIMIERZ DZIEWOŃSKI (KRAKÓW), ARCH. HENRYK JASIEŃSKI
(KRAKÓW).
Konto czekowe P.K. O. 11020
Adres Redakcji i Administracji: Warszawa, Wspólna 40, tel. 9-52-87.
WARUNKI PRENUMERATY.
Na prowincji (z przesyłką):
Kwartalnie
Egzemplarz pojedynczy:
W Warszawie . . . . zl 5.—
Na prowincji „ 5,50
Zagranicą „ 6.—
Pod nadesłanym adresem Administracja wysyła żądany numer pisma za zaliczeniem pocztowym.
Prenumerata miejscowa:
Kwartalnie
zl 16.—
zl 15.—
Półrocznie
32.—
Półrocznie
- 30.—
Rocznie
64.—
Rocznie
, 60.—
CENY OGŁOSZEŃ,
Za tekstem:
Cala strona zl 350.—
Polowa strony „ 180.—
Ćwiartka strony „ 100.—
Strona artykułu opisowego . ,, 500.—
3-a i 4-a strona okładki:
Caia strona
Przed tekstem:
zl 450.-
Cala strona
zl 400.—
Polowa strony
„ 210.—
Polowa strony
„ 250.-
Ćwiartka strony
, 150.-
Ćwiartka strony
120.—
OGŁOSZENIA DROBNE:
Adres w branży rozmiar 10 x 90 mm łącznie z pren. na cały rok zl 100.—, płatne z góry przy zamówieniu. Za każde następne
5 mm wys. dopłata zl 50.— rocznie. Koszt rzeczywisty rysunków i klisz ponosi ogłaszająca się firma. Dział reklam przewiduje
także, poza ogłoszeniami przed i za tekstem, specjalne wkładki artystyczne jedno i wielobarwne.
TREŚĆ NUMERU:
„Architektura i Budownictwo" Nr 4/5
Dr. Zygmunt Filipowicz — Zagadnienie
inwestycyj turystycznych w Polsce.
Stanisław Marzyński inż. arch. — No-
we inwestycje turystyczne w Polsce.
Borys Lcmge inż. — Górskie koleje li-
nowe.
Kazimierz Marczewski inż. arch. —
Uwagi o urbanistyce i budownictwie
regionalnym w Karpatach.
Wiktor Ostrowski inż. — Nartostrady.
Ścieżki turystyczne. Skocznia nar-
ciarska.
Stanisław Dziewulski inż. arch. —• Wy-
tyczne projektowania
SOMMAIRE:
„Architecture et Batiment" Nr 4/5
Dr. Zygmunt Filipowicz — Probleme
des constructions pour le tourisme
en Pologne.
Stanisław Marzyński, ing. arch. — Nou-
velles constructions du tourisme en
Pologne.
Borys Lange, ing. — Les teleferiąues
de montagnes.
Kazimierz Marczewski, ing. arch. —
Remarąues concernant 1'urbanisme
et le batiment regional ,dans les
Carpathes.
Wiktor Ostrowski, ing. — Pistes pour
skieurs; sentiers pour touristes; trern-
plin de saut.
Stanisław Dziewulski, ing. arch. — Di-
rectifs pour projeter les croisements
de routes a deux niveaux.
Trois expositions de propagandę du Mi-
nistere des Communications.
Stanisław Marzyński, ing. arch. — Cha-
let-refuge de Kukul (Carpathes).
Concours pour le monument du Marś-
chal Pilsudski a Wilno.
Jerzy Hryniewiecki, ing. arch. — 2%
dans Italie et chez nous.
Tadeusz Witkowski, ing. arch. — Pro-
jet d'une maison de week-end.
Revue des revues ótrangeres.
I N H A L T:
,,Architektur und Baukunst" Nr 4/5
Dr. Zygmunt Filipowicz — Die Frage
der Bauten fur Turistik in Polen.
Stanisław Marzyński, Arch. — Neue
Bauten fiir Turistik in Polen.
Borys Lange —• Gebirgsdrahtseilbah-
nen.
Stanisław Dziewulski, Arch. — Bemer-
kungen iiber Stadtebau und Land-
liche Baukunst in den Karpaten.
Wiktor Ostrowski — Ski-bahnen; Fuss-
steige; Skisprung-Rampe.
Stanisław Dziewulski, Arch. —Richtun-
gen beim Entwerfen von zweistocki-
gen Wegkreuzungen.
Drei Propaganda - Ausstellungen des
Verkehrsministeriums.
Stanisław Marzyński, Arch. — Schutz-
htttte am Kukul (Karpaten).
Wettbewerb fiir ein Denkmal des Mar-
schall Pilsudskis in Wilno.
lerzy Hryniewiecki, Arch. — 2% in
Italien und bei uns.
Tadeusz Witkowski, Arch. — Entwurf
eines Wochenendhauses.
Auslandische Zeitschriftenschau.
skrzyżowań
dwupoziomowych.
Trzy wystawy propagandowe Minister-
stwa Komunikacji.
Stanisław Marzyński inż. arch. —
Schronisko turystyczne na Kukulu.
Konkurs na szkicowy projekt pomnika
Marszałka Pilsudskiego w Wilnie.
Jerzy Hryniewiecki, inż. arch. — 1% we'
Włoszech i u nas.
Tadeusz Witkowski inż. arch. — Pro-
jekt domu wycieczkowego.
Przegląd czasopism zagranicznych.
757931177.007.png
ARCHITEKTURA
I BUDOWNICTWO
MIESIĘCZNIK
WARSZAWA
ROK
XV.
NR 4/5
ZAGADNIENIE INWESTYCJI
TURYSTYCZNYCH W POLSCE
DR.
Z.
F/L/POW/CZ
Ciekawe położenie geograficzne, malowniczość pejzażu, zabytki architektoniczne, wspaniałe pamiątki
i dzieła sztuki, sprzyjające warunki klimatyczne i odrębności kultury, zapewniają Polsce wielkie możliwości
rozwojowe ruchu turystycznego.
Bogactwo zabytków i pomników kultury, nauki i sztuki skupia się głównie w najważniejszych miastach
Polski o wielowiekowej tradycji historycznej. Kraków, Wilno, Poznań, Warszawa, Lwów — zainteresują wielu
turystów swą oryginalnością, pięknym położeniem, bogatymi świątyniami, stylowymi pałacami, ruinami daw-
STACJA NA TURNIACH MYŚLENICKICH.
DOLNA STACJA KOLEI LINOWEJ W KUŹNICACH,
proj.: inż. arch., inż. arch. A. i A. Kodelscy.
757931177.008.png
STACJA KOLEJKI LINOWEJ
• NA TURNIACH MYŚLENICKICH.
proj.-. inż. arch., inż. arch. A i A. Kodelsoy.
nych zamków obronnych, strukturą i rozplanowaniem. Osobliwości etnograficzne Polesia, Huculszczyzny,
Podhala, Śląska, Mazowsza, Kujaw, Łowickiego, przejawiające się w barwnych strojach, w zwyczajach i sztuce
ludowej — zainteresują każdego cudzoziemca.
Atrakcyjność polskich terenów turystycznych różni się pod wieloma względami od walorów południowej
i zachodniej Europy, zapewniając turystom niezapomniane wrażenia. Polska posiada jedyne w Europie tere-
ny myśliwskie, doskonale tereny rybołówstwa, wspaniale warunki dla uprawiania sportu narciarskiego, sportu
żeglarskiego i yachtingu zimowego.
Góry i krainy podgórskie Polski tworzą naturalne jej centrum turystyczne, a piękno ich ściąga ze świata
licznych przybyszów.
Gęsto rozsiane wśród gór uzdrowiska obfitują w różne wody lecznicze, skupiające rzesze kuracjuszy.
Wyposażone pierwszorzędnie uzdrowiska tej miary, co Krynica, Szczawnica, Truskawiec i inne cieszą się zasłu--
STACJA DOLNA W KUŹNICACH.
STACJA GÓRNA NA KASPROWYM.
W oddali widać Obserwatorium Państw.
Inst. Meteorol.
proj.: inż. arch., inż. arch. A i A. Kodelscy.
757931177.009.png
żoną popularnością w całej Europie, miejscowości klimatyczne, jak: Zakopane, Worochta, Zaleszczyki zdo-
były sobie sławę światową.
Wszystkie te bogactwa naturalne Polski były do tej pory niewyzyskane, bo brakło im odpowiedniej
oprawy, brakło eksploatatorów, brakło urządzeń eksploatacyjnych tych bogactw.
Hasła o wartościach wychowawczych i kulturalnych, o możliwościach rozwojowych turystyki, jako czyn-
nika gospodarczego, były traktowane przez długie lata jako zagadnienia teoretyczne. Uznawano jedynie tury-
stykę czynng, traktowano jg jako jedną z form sportu, a uważano turystykę za przywilej jedynie osób zamoż-
niejszych, niedostępną dla szerszych mas.
Brak zrozumienia dla możliwości rozwojowych, gospodarczych i społecznych turystyki był powodem do
rozdźwięków ideowych i programowych między zwolennikami turystyki dla jednostek, a tymi którzy walczyli
o masowy charakter ruchu turystycznego, o udostępnienie piękna natury i możliwości wypoczynku szerokim
warstwom społecznym.
Lecz zrealizowanie tego planu wymagało inwestycyj i to inwestycyj, zakrojonych na szeroką skalę.
Etapami tego planu była rozbudowa poszczególnych ośrodków, budowa szeregu obiektów, które przez
przeciwników, nie obejmujących całości zagadnienia, traktowane były bądź jako poczynania doraźne, bądź
też poczynania, realizowane dla zaspokojenia prywatnych ambicyj.
WYCIĄG SANIOWY NA KASPROWYM.
fot. „J. Frcmaszek" S. A.
projekt i wykonanie firmy Roll-Bern.
KOLEJ LINOWA NA KASPROWY.
fot. Schabenbeck.
757931177.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin