Lachowicz-Tabaczek Kinga - Psychologia społeczna w zastosowaniach. Od teorii do praktyki.pdf

(1856 KB) Pobierz
289174804 UNPDF
Psychologia społeczna w
zastosowaniach
OD TEORII DO PRAKTYKI
Pod redakcją naukową Kingi Lachowicz-Tabaczek
Atla2 Wrocław 2001
289174804.003.png 289174804.004.png
Publikacja dofinansowana
przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Recenzenci
prof. dr hab. Maria Lewicka
prof. dr hab. Tadeusz Tyszka
Projekt okładki
Krzysztof Albin
Redakcja
Maria Iżewska
© Copyright by atla 2 Wrocław
Skład komputerowy POLARIS - Jerzy Mazurkiewicz
Wydawca
atla 2
54-058 Wrocław, ul. Samotna 8a
tel/fax 071/354 30 54
Druk
Drukarnia Wydawnictwa atla 2
Wydanie I, Wrocław 2001
ISBN 83-86882-79-4
289174804.005.png
Spis treści
Wprowadzenie........................................................................................................ 7
Część I
Związki między teorią a praktyką w psychologii społecznej....................15
Kinga Lachowicz-Tabaczek
Jak korzystać z dorobku psychologii społecznej. Od teorii do praktyki........ 17
Maciej Dymkowski
Uwagi o kłopotach praktyka odwołującego się do psychologii społecznej......31
Część II
Znaczenie teorii w zrozumieniu złożonych zjawisk społecznych.............41
Krzysztof Kaniasty
Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności ...............43
Część III
Wykorzystanie teorii w zwiększaniu skuteczności oddziaływania
na ludzi ..................................................................................................83
Kornel Świątnicki
Nagrody zewnętrzne a motywacja: rehabilitacja nagród zewnętrznych.........85
Kinga Lachowicz-Tabaczek
Praktyczna psychologia sprzedaży. Zastosowania teorii motywacji oraz teorii komunikacji do wspomagania
decyzji konsumenckich .................................. 111
Andrzej Szmajke
Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna ....................... 147
Część IV
Teoria jako podstawa programów szkoleniowych, treningowych
i terapeutycznych .................................................................................185
Richard Nawrat
Bezradność bezrobotnego. Wyuczona bezradność jako psychologiczny czynnik długotrwałego
bezrobocia.................................................................................. 187
Dariusz Doliński
Psychologia atrybucji. Implikacje praktyczne ................................................. 201
Sławomir Jarmuż
Zastosowanie elementów teorii gier w praktyce psychologicznej..................233
5
289174804.006.png
Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria
Kurt Lewin
Wprowadzenie
Zamiar zredagowania tego tomu powstał w efekcie obserwacji powiększającej się rozbieżności między
teorią a praktyką psychologiczna. Obserwacje takie wsparte są z jednej strony wypowiedziami
praktyków, którzy ubolewają nad zbytnią koncentracją nauki na zjawiskach, które nie mają, w ich
opinii, odniesień praktycznych, z drugiej zaś -rozczarowaniem naukowców wynikającym z tego, że
wynikami ich pracy rzadko interesują się praktycy.
Konsekwencją rozdźwięku pomiędzy teorią a praktyką zarówno na poziomie nauczania, jak i
uprawiania psychologii jest fakt, iż wiele koncepcji, które mogłyby zostać wykorzystane w
planowaniu oddziaływań psychologicznych, pozostaje jedynie w sferze wiedzy akademickiej.
Jednocześnie - w wielu działaniach praktycznych korzysta się z narzędzi i technik psychologicznych
pozbawionych kontekstu teoretycznego, który pozwoliłby je bardziej uelastycznić, zainspirować ich
rozwój i uzasadnił ich skuteczność.
Powstaje więc pytanie, czy teoria i praktyka skazane są na izolację, czy też mogą się porozumieć bez
utraty własnej tożsamości i specyfiki? Niewątpliwie teoria i praktyka muszą pozostać w pewnym
stopniu rozłączne, aby realizować swoje podstawowe cele; teoria - opis, analizę i intelektualny wgląd
w zjawiska, praktyka natomiast- działanie i interweniowanie w zjawiska. Nie można oczekiwać, że
nauka będzie podejmować tylko problemy mające wymiar praktyczny a praktycy będą mogli wprost
zastosować efekty pracy naukowej do podejmowania konkretnych działań. Jednocześnie nie ulega
wątpliwości, że dla rozwoju obu Hfer niezbędne jest porozumienie między nauką a praktyką; bez
niego bowiem teoria traci rację bytu, a praktyka bez teorii zaczyna graniczyć z szarlatanerią.
Jeśli dotychczasowe próby rozwiązania tego problemu były podejmowane, to raczej w ramach
różnych zakresów tzw. psychologii stosowalny i polegały na poszukiwaniu wyjaśnień teoretycznych
dla wybranych problemów mających znaczenie praktyczne. Jest to jednak tylko jeden
289174804.001.png
kierunek działań pozwalający dostrzec praktyczną użyteczność jedynie wybranych
koncepcji. Wydaje się natomiast, że problem rozdźwięku między teorią a praktyką
potrzebuje całościowego rozwiązania, opierającego się na ogólniejszej refleksji nad
warunkami wykorzystywania efektów pracy naukowej przez praktyków.
Niniejsza monografia jest efektem takiej refleksji i zarazem próbą zarysowania obszaru
leżącego między teorią a praktyką psychologiczną, który można by nazwać „psychologią
środka". Wydaje się, że brak świadomości istnienia tego obszaru, tworzy barierę między
obiema sferami aktywności psychologicznej i utrudnia porozumienie między jej
reprezentantami. Obszar ten pośredniczy między opisem, teoretyczną interpretacją
zjawiska a praktyką oddziaływania na nie. Tworzą go warunki, które mogą sprzyjać bądź
utrudniać przekładanie teorii i wyników badań laboratoryjnych na praktykę. Nie każda
teoria bowiem daje się bezpośrednio przełożyć na działania praktyczne, a także nie każdy
problem praktyczny może znaleźć kompleksowe rozwiązanie na bazie określonej teorii.
Właśnie z tego powodu konieczna jest analiza możliwości, warunków i reguł przekładania
teorii psychologicznych i wyników badań naukowych na praktykę, której wyniki dałyby
podstawę do kształtowania praktycznych umiejętności w tym zakresie. Podjęcie rozważań
nad regułami przekładania teorii na praktykę można by nazwać „rozwiązaniem środka", gdyż
nie jest ono ani interwencją w teorię, ani w praktykę, ale opiera się na opisaniu między
nimi punktów styczności.
Ujmując rzecz ściślej, zakres „psychologii środka" obejmowałby zagadnienia dotyczące
tego, jakie teorie najlepiej nadają się do zastosowania w działalności praktycznej, w jakich
warunkach jest to możliwe oraz w jaki sposób i w jakim zakresie można czerpać inspirację
z teorii i badań naukowych do działań praktycznych. Podjęcie rozważań nad tymi
problemami mogłoby tym samym ułatwić posługiwanie się teoriami i wynikami badań
naukowych w działalności praktycznej, zwiększyć zakres praktycznego wykorzystania
teorii, ale także uwrażliwić naukowców na podejmowanie problemów, które mają istotny
wymiar praktyczny. Zdefiniowanie etapów pośrednich pomiędzy teorią a praktyką
mogłoby też zmienić oczekiwania co do nauki; z tych często nierealistycznych -
opierających się na przekonaniu, iż każda teoria powinna dostarczyć recept na działanie -
na bardziej realne wynikające z uznania, iż różne koncepcje mogą służyć odmiennym
celom praktycznym. Tylko pewne z teoretycznych konstatacji mogą być podstawą do
zaplanowania
8
289174804.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin