Lachowicz-Tabaczek Kinga - Psychologia społeczna w zastosowaniach. Od teorii do praktyki.pdf
(
1856 KB
)
Pobierz
289174804 UNPDF
Psychologia społeczna w
zastosowaniach
OD TEORII DO PRAKTYKI
Pod redakcją naukową Kingi Lachowicz-Tabaczek
Atla2 Wrocław 2001
Publikacja dofinansowana
przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Recenzenci
prof.
dr hab. Maria Lewicka
prof.
dr hab. Tadeusz Tyszka
Projekt okładki
Krzysztof Albin
Redakcja
Maria Iżewska
©
Copyright by
atla 2
Wrocław
Skład komputerowy
POLARIS
- Jerzy Mazurkiewicz
Wydawca
atla 2
54-058 Wrocław,
ul. Samotna 8a
tel/fax 071/354 30 54
e-mail:
atla2@atla2.com.pl
www.atla2.com.pl
Druk
Drukarnia Wydawnictwa
atla 2
Wydanie I, Wrocław 2001
ISBN 83-86882-79-4
Spis treści
Wprowadzenie........................................................................................................
7
Część
I
Związki między teorią a praktyką w psychologii społecznej....................15
Kinga Lachowicz-Tabaczek
Jak korzystać z dorobku psychologii
społecznej. Od teorii do
praktyki........
17
Maciej Dymkowski
Uwagi o kłopotach praktyka odwołującego się do psychologii społecznej......31
Część
II
Znaczenie teorii w zrozumieniu złożonych zjawisk społecznych.............41
Krzysztof Kaniasty
Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności ...............43
Część III
Wykorzystanie teorii w zwiększaniu skuteczności oddziaływania
na ludzi
..................................................................................................83
Kornel Świątnicki
Nagrody zewnętrzne a motywacja: rehabilitacja nagród zewnętrznych.........85
Kinga Lachowicz-Tabaczek
Praktyczna psychologia sprzedaży.
Zastosowania teorii motywacji oraz teorii komunikacji
do wspomagania
decyzji
konsumenckich
..................................
111
Andrzej Szmajke
Autoprezentacja: formy, style i
skuteczność
interpersonalna
.......................
147
Część
IV
Teoria jako podstawa programów szkoleniowych, treningowych
i
terapeutycznych
.................................................................................185
Richard Nawrat
Bezradność
bezrobotnego. Wyuczona bezradność jako psychologiczny czynnik
długotrwałego
bezrobocia..................................................................................
187
Dariusz Doliński
Psychologia
atrybucji.
Implikacje
praktyczne
.................................................
201
Sławomir Jarmuż
Zastosowanie elementów teorii gier w praktyce psychologicznej..................233
5
Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria
Kurt Lewin
Wprowadzenie
Zamiar zredagowania tego tomu powstał w efekcie obserwacji powiększającej się rozbieżności między
teorią a praktyką psychologiczna. Obserwacje takie wsparte są z jednej strony wypowiedziami
praktyków, którzy ubolewają nad zbytnią koncentracją nauki na
zjawiskach,
które nie mają, w ich
opinii, odniesień praktycznych,
z drugiej zaś
-rozczarowaniem naukowców wynikającym z tego, że
wynikami
ich
pracy rzadko interesują się praktycy.
Konsekwencją rozdźwięku pomiędzy teorią a praktyką zarówno na poziomie nauczania, jak i
uprawiania psychologii jest fakt, iż wiele koncepcji, które mogłyby zostać wykorzystane w
planowaniu oddziaływań psychologicznych, pozostaje jedynie w sferze wiedzy akademickiej.
Jednocześnie - w wielu działaniach praktycznych korzysta się z narzędzi i technik psychologicznych
pozbawionych kontekstu teoretycznego, który pozwoliłby je bardziej uelastycznić, zainspirować ich
rozwój i uzasadnił ich skuteczność.
Powstaje więc pytanie, czy teoria i praktyka skazane są na izolację, czy też mogą się porozumieć bez
utraty własnej tożsamości i specyfiki? Niewątpliwie teoria i praktyka muszą pozostać w pewnym
stopniu rozłączne, aby realizować swoje podstawowe cele; teoria - opis, analizę i intelektualny wgląd
w zjawiska, praktyka natomiast- działanie i interweniowanie w zjawiska. Nie można oczekiwać, że
nauka będzie podejmować tylko problemy mające wymiar praktyczny a praktycy będą mogli wprost
zastosować efekty pracy naukowej do podejmowania konkretnych działań. Jednocześnie nie ulega
wątpliwości, że dla rozwoju obu Hfer niezbędne jest porozumienie między nauką a praktyką; bez
niego bowiem teoria traci rację bytu, a praktyka bez teorii zaczyna graniczyć z szarlatanerią.
Jeśli dotychczasowe próby rozwiązania tego problemu były podejmowane, to raczej w ramach
różnych zakresów tzw. psychologii stosowalny i polegały na poszukiwaniu wyjaśnień teoretycznych
dla wybranych problemów mających znaczenie praktyczne. Jest to jednak tylko jeden
kierunek działań pozwalający dostrzec praktyczną użyteczność jedynie
wybranych
koncepcji. Wydaje się natomiast,
że problem
rozdźwięku między
teorią a praktyką
potrzebuje całościowego rozwiązania, opierającego
się na ogólniejszej refleksji nad
warunkami wykorzystywania efektów
pracy naukowej przez praktyków.
Niniejsza
monografia jest
efektem takiej refleksji i
zarazem próbą zarysowania obszaru
leżącego między teorią a praktyką psychologiczną, który można by nazwać „psychologią
środka". Wydaje się, że brak
świadomości
istnienia tego
obszaru,
tworzy barierę
między
obiema
sferami
aktywności psychologicznej i utrudnia porozumienie między jej
reprezentantami. Obszar ten pośredniczy między opisem,
teoretyczną interpretacją
zjawiska
a
praktyką oddziaływania na
nie.
Tworzą go warunki, które mogą sprzyjać bądź
utrudniać przekładanie teorii i wyników badań laboratoryjnych
na praktykę. Nie każda
teoria bowiem daje się bezpośrednio przełożyć
na działania
praktyczne,
a
także nie
każdy
problem praktyczny może znaleźć kompleksowe rozwiązanie na bazie określonej teorii.
Właśnie
z tego powodu konieczna jest analiza możliwości,
warunków i
reguł
przekładania
teorii psychologicznych i wyników
badań naukowych na praktykę, której
wyniki dałyby
podstawę do kształtowania
praktycznych umiejętności w tym zakresie. Podjęcie
rozważań
nad regułami przekładania teorii na praktykę można by nazwać „rozwiązaniem środka",
gdyż
nie jest ono ani interwencją w teorię, ani w praktykę, ale opiera się na opisaniu między
nimi punktów styczności.
Ujmując rzecz ściślej, zakres „psychologii środka" obejmowałby zagadnienia
dotyczące
tego, jakie teorie
najlepiej
nadają się do zastosowania w
działalności praktycznej, w jakich
warunkach jest
to możliwe
oraz
w jaki sposób i w
jakim
zakresie można czerpać inspirację
z teorii i badań
naukowych do działań
praktycznych. Podjęcie rozważań nad tymi
problemami mogłoby tym samym
ułatwić posługiwanie
się
teoriami i wynikami badań
naukowych
w
działalności praktycznej,
zwiększyć zakres praktycznego wykorzystania
teorii, ale także uwrażliwić naukowców na podejmowanie
problemów,
które
mają istotny
wymiar praktyczny.
Zdefiniowanie etapów
pośrednich
pomiędzy teorią a
praktyką
mogłoby też zmienić oczekiwania co do nauki; z tych często nierealistycznych -
opierających się na przekonaniu, iż każda teoria
powinna dostarczyć recept na działanie -
na bardziej realne
wynikające
z uznania, iż
różne koncepcje mogą służyć odmiennym
celom praktycznym. Tylko
pewne z teoretycznych konstatacji
mogą być podstawą do
zaplanowania
8
Plik z chomika:
paaaluch
Inne pliki z tego folderu:
Anna Brzezińska - Psychologiczne portrety człowieka.pdf
(109116 KB)
Domańska Borkowska - Podstawy neuropsychologii klinicznej.pdf
(289754 KB)
B R Schlenker B A Pontari - Strategiczna kontrola informacji.pdf
(11909 KB)
balawajder_krystyna_komunikacja_konflikty_negocjacje_w_organizacji_balawajder_us_1998_cropped.pdf
(58708 KB)
Człowiek w sytuacji pomocy - cała książka.pdf
(63593 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin