Cele gromady na rok zuchowy_przykłady.doc

(42 KB) Pobierz

III. CELE I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE

Chcemy pokazać zuchom „inny świat” pełen piosenek, życzliwości i przyjaźni, ale również i dyscypliny. Ponieważ szykujemy się do zdobywania 2 i 3 gwiazdki przygotowaliśmy zbiór sprawności, które pomogą nam zdobyć odpowiednie wiadomości oraz umiejętności.
Sprawność „DOKTOR” ma uwrażliwić zuchy na dbałość o zdrowie i przestrzeganie higieny osobistej.
Sprawność „CZARODZIEJ” ma za zadanie wzbudzić w zuchach chęć poznawania zjawisk niezrozumiałych. Ma wyćwiczyć sprawność i odwagę. Zwrócić uwagę zuchów, że duchy i czary istnieją tylko w ludzkiej wyobraźni. Ma wzbudzić w zuchach poczucie, że należy czynić ludziom dobro.
Sprawność „PRZYJACIEL ZWIERZĄT” zdobywana przy okazji Świąt Bożego Narodzenia ma zwrócić uwagę zuchów, że istniej bardzo dużo zwierząt, którym szczególnie zimą trzeba pomóc. Zuchy wykonując ozdoby bożonarodzeniowe zorganizują kiermasz, a zgromadzone w ten sposób fundusze przekażą na potrzeby schroniska dla zwierząt.
Zdobywając sprawność „JASKINIOWIEC” chcemy pokazać dzieciom świat bez dobrodziejstw cywilizacji, bez komputerów, telefonów, a nawet bez słodkich napojów. Nauczyć współpracy w grupie oraz samodzielności.
Sprawność „ESKIMOS” ma pomóc rozwinąć sprawność fizyczną zuchów, zainteresować geografią, pokazanie uroków zimy.
„ARTYSTA” ma rozwinąć twórczość dziecięcą, ma zapoznać z różnymi dziedzinami sztuk, pozwala na fantazjowanie, wyżycie się twórcze. Pozwoli na przygotowanie się do tradycyjnego kiermaszu świątecznego
„POLICJANT” ma zapoznać zuchy z niebezpieczną pracą policjanta. Uczy obowiązkowości, odwagi, wrażliwości na cudzą krzywdę. Ma zapoznać zuchy z osiedlem i jego najważniejszymi punktami użyteczności publicznej.
„JANOSIK” ma ukształtować odważną postawę, nauczyć sprawiedliwości, stawania w obronie słabszych i pokrzywdzonych, ma rozwinąć sprawność fizyczną.
„PRZYJACIEL MUMINKA” ma pokazać piękno przyjaźni, na przykładzie Muminków zuchy będą analizować relacje między sobą.
„BOLKOWY WOJ” przeniesie nas w średniowieczne czasy rycerskie, nauczy postępowania fair play, sprawności fizycznej oraz przyzwyczajenia do tradycji.


III.         CELE I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE
Chcemy pokazać zuchom „inny świat” pełen piosenek, życzliwości i przyjaźni, ale również i dyscypliny. Ponieważ szykujemy się do zdobywania 1 i 2 gwiazdki przygotowaliśmy zbiór sprawności, które pomogą nam zdobyć odpowiednie wiadomości oraz umiejętności.
     Zdobywając sprawność „STASIA I NEL” chcemy pokazać dzieciom świat kultury muzułmańskiej i murzyńskiej nie tylko przez pryzmat przemocy i terroryzmu, ale jako ciekawy i egzotyczny. Nauczyć wzajemnej pomocy w potrzebie oraz współpracy w grupie.
     Sprawność „LOTNIK” uczy współpracy w małych grupach oraz pozwala zapoznać z historią i rolą samolotu w dzisiejszym świecie. Jest to również ukłon w stronę szkoły, która jest bardzo zaangażowana w sprawy lotnicze, a nawet jako jedyna nosi imię pilota.
     Sprawność „KUBUŚ PUCHATEK” będzie fundamentem do stworzenia w gromadzie przyjacielskiej atmosfery. Chcemy aby zuchy podczas tych zbiórek przypomniały sobie prawo zucha.
     Sprawność „ŚWIĘTY MIKOŁAJ” pomoże nauczyć wrażliwości na ludzką biedę oraz pokaże w jaki sposób pomóc innym.
     Sprawność „KOLEJARZ” ma dwa główne zadania: pierwsze - pokazać na czym polega i z czym się wiąże praca kolejarzy, aby łatwiej było wytłumaczyć dlaczego nie wolno np. śmiecić w pociągu, czy wchodzić w butach na siedzenie, po drugie - podsunąć parę pomysłów w jaki sposób spędzać czas wolny niekoniecznie oglądając telewizję.
      „GUMISIE” ten cykl ma pomóc w nauce odbierania przez dzieci bajek nie tylko poprzez naśladowanie scen przemocy, ale również analizę zachowań poszczególnych bohaterów i wybór tych dobrych. Ma wytłumaczyć dlaczego czasami nawet ci dobrzy bohaterowie postępują niewłaściwie.
     „SPRZEDAWCA” sprawność, która ma zwrócić uwagę na gospodarność, oszczędność, organizację finansów. Cykl zakończy kiermasz wielkanocny, który będzie akcją zarobkową, z której zarobione pieniądze zostaną wydane na ujednolicenie umundurowania.
     Cykl sprawnościowy „EKOLUDEK” pozwoli zuchom poznać problemy ekologiczne naszego świata (szczególnie najbliższej okolicy). Nauczy zuchy obserwacji i troski o środowisko, zachowań nie przynoszących szkody przyrodzie. Sprawność ta będzie okazją do prześledzenia wykorzystania wody oraz surowców wtórnych i podjęcia prostych działań oszczędnościowych cykl zakończy całoroczną zbiórkę puszek aluminiowych i kartridży (puste pojemniki na tusz od drukarki).
     „ROBIN HOOD” sprawność, którą zdobędziemy podczas pierwszego biwaku w 2000r. Pozwoli w trakcie zabaw zbliżyć się do przyrody oraz leśnego życia. Zwróci również uwagę na zróżnicowanie zamożności wśród ludzi i pokaże w jaki sposób sobie z tym radzić.
     „MŁODY OBYWATEL” ze względu na doniosłe rzeczy jakie się dzieją dookoła nas, chcemy poprzez zdobywanie tej sprawności wytłumaczyć dzieciom sens istnienia pewnych instytucji oraz potrzebę np. wyborów, demokracji. Chcemy również zwrócić uwagę na fakt wejścia Polski do Uni Europejskiej.
    „SŁOWIANIN” chcemy zwrócić uwagę, że nasze korzenie wcale nie są gorsze od tak rozsławionych przez media mitów greckich, czy kultury egipskiej. Przy okazji chcielibyśmy zwrócić uwagę na tolerancję religijną, co w połączeniu z przystąpieniem większości zuchów do pierwszej Komunii Św. może być bardzo pożyteczne.


II.             CELE I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE
Chcemy pokazać zuchom „inny świat” pełen piosenek, życzliwości i przyjaźni, ale również i dyscypliny.
Swój zuchowy nowy rok zaczynamy zdobywaniem sprawności „PRZYRODNIKA” słoneczna pogoda sprzyja zbiórkom w terenie dlatego też chcemy rozbudzić w zuchach chęć poznawania przyrody. Chcemy kształtować spostrzegawczość, wytrwałość i cierpliwość.
         Cykl sprawnościowy „STRAŻAK” pozwoli kształtować w zuchach postawę gotowości spieszenia innym z pomocą i uczenie ostrożności w posługiwaniu się ogniem. Zuch strażak jest ofiarny, zręczny, odważny, opanowany, umie chodzić po drabinie.
        Zdobywając sprawność „MOWGLI” ma za zadanie zaakcentowanie przestrzegania wspólnie określonych praw, uczy harmonijnego współżycia z przyrodą, respektowania jej praw oraz aktywnego uczestniczenia w zabawie.
        Sprawność „WSZĘDOBYLSKI” ma za zadanie pokazać zuchom inne walory okolicy w której często bywają na biwakach, ma za zadanie wzbudzić ciekawość świata, pokazać piękno spędzania wolnego czasu na wędrówkach.
        Sprawność „PRZYJACIEL BAJEK” ma za zadanie pokazać zuchom, że bajki to nie tylko telewizja, ale również książki, opowiadania. Ma za zadanie wzbudzić w nich myślenie twórcze, wzbogacić wyobraźnię.
        Sprawność „POLARNIK” uczy wytrwałości, odwagi, roztropności. Ma nauczyć zasad ubierania się zimą.
Sprawność „POCZTOWIEC” ma za zadanie zapoznać zuchy z odpowiedzialną pracą listonosza, zuchy mają się nauczyć prawidłowo adresować listy i pocztówki, korzystać z automatu telefonicznego, kupować znaczki, wysyłać listy.
        „AMBASADOR PRZYJAŹNI” ma za zadanie nauczyć tolerancji wobec innych, daję możliwość poznania tradycji i zwyczajów innego kraju, poznania wielkiej rodziny skautowej.
     „PLASTUŚ” pozwoli na polepszenie dyscypliny, porządku, czystości, doskonalą swoją sprawność manualną, odkrywają „świat plasteliny”.
       „HARCOWNIK KRÓLA JANA”  to próba przekazania zachować szlachetnych, przestrzegania kodeksu rycerskiego. Kształtowanie odwagi, dyscypliny oraz waleczności. Sprawność ta przekazuje wartości patriotyczne.
      „ŻOŁNIERZ” jest odważny posłuszny i karny w każdej chwili zdolny do poświęceń.
      „PAN KLEKS” pozwoli na rozbudzenie wyobraźni, pomysłowości i inicjatywy zuchów, uczy życia w przyjaźni, przybliża dzieciom świat bajek. Rozwija sprawność manualną.
      „PODRÓŻNIK” ma zaspokoić dziecięcą ciekawość świata, daje możliwość poznania innych kultur, innych narodów. Uczy koleżeństwa i uczynności, szacunku do religii, kultury i zwyczajów innych ludzi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin