Matura_starozytnosc_sredniowiecze_smp.pdf
(
206 KB
)
Pobierz
179297489 UNPDF
ŚREDNIOWIECZE
ŚREDNIOWIECZE
Informacje wstępne
Czas trwania
Jako początek umownie przyjmuje się rok 476 (upadek Rzymu), jako
koniec – rok 1492 (odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba) albo
rok 1453 (zdobycie Konstantynopola).
W Polsce średniowiecze rozpoczęło się w wieku X (996 r. – przyjęcie
chrześcijaństwa), koniec przypada na wiek XV.
Nazwa epoki
Nazwa średniowiecze, czyli wieki średnie, została wprowadzona, aby
zaznaczyć obniżenie poziomu kultury okresu, który oddzielał wielki an-
tyk od równie wielkiego renesansu.
Hasła epoki
Hasła epoki ściśle określają jej charakter, wskazując jednocześnie na
wartości w tym okresie najistotniejsze.
„Memento mori”
(Pamiętaj o śmierci)
„Ad maiorem Dei gloriam”
(Na wieczną chwałę Bogu)
„Vanitas vanitatum et omnia vanitas”
(Marność nad marnościami
i wszystko marność)
77
MATURA – TO NIE BOLI –
Starożytność i średniowiecze
Charakter epoki
Kulturę wieków średnich cechował
uniwersalizm
. Przejawiał się on
w przekonaniu o jedności kultury europejskiej, którą charakteryzowało
podobne pojmowanie świata, sposób myślenia, wzorce osobowe, wartości
moralne, sztuka i literatura.
Średniowiecze cechował także
teocentryzm,
czyli pogląd stawiający
Boga w centrum zainteresowania.
Z tego względu światopogląd epoki ma charakter raczej jednolity,
a dominującą rolę odgrywał Kościół. Patronował on rozwojowi kultury,
literatury oraz sztuki. Oddziaływał silnie na niemal wszystkie dziedziny
życia, kształtował wzorce osobowe. W gestii Kościoła pozostawała także
edukacja.
Style w architekturze epoki
Styl romański
Budulcem był kamień. Budowle romańskie były kompozycjami pro-
stych brył geometrycznych. Zasadą kompozycji była równowaga mas,
ciężarów i kierunków. Kościoły i zamki budowane w tym stylu miały
charakter obronny. Cechowały je bardzo grube mury, wysoko umiesz-
czone, małe i wąskie okna. Budowle powstawały na planie krzyża lub
rotundy (koła), projektowane były najczęściej przez zakonników. Charak-
terystyczne dla świątyń romańskich są ozdobne portale. Często występo-
wały też półokrągłe, liczne przybudówki. Styl ten ukształtował się
w X wieku we Francji i utrzymał się w Europie do wieku XIII. Przykła-
dem stylu romańskiego w Polsce jest:
•
kolegiata w Tumie,
•
kolegiata w Sandomierzu,
•
kościół Świętego Andrzeja w Krakowie,
•
zespół sakralny w Strzelnie.
78
ŚREDNIOWIECZE
Styl gotycki
Budulcem był początkowo kamień, później cegła.
Budowle były wysokie i lekkie. Opierały się na systemie szkieleto-
wym. Strzelistość podkreślały ostre łuki oraz łamane okna z kolorowymi
witrażami, a także wieżyczki. Architektura ta stosuje przeważnie łuk
ostry oraz krzyż żebrowy pod sklepieniem. W budowlach kościelnych
charakterystyczna jest bogata dekoracja architektoniczna w formie ołtarzy
i obrazów na deskach. W tym stylu tworzono nie tylko budowle sakralne,
ale również świeckie, takie jak: ratusze, kamienice czy zamki.
Styl ten pojawił się w drugiej połowie XII wieku, a przetrwał do po-
czątków wieku XVI.
Przykładem może być:
•
katedra Notre Dame w Paryżu
•
katedra w Remis
•
gmach uniwersytecki w Oxfordzie
•
gmach uniwersytecki Cambridge.
W Polsce zaś:
•
kościół Bożego Ciała w Krakowie
•
kościół Mariacki
•
kolegiata w Wiślicy.
Średniowieczne malarstwo
Nie naśladuje rzeczywistości, lecz przekazuje treści za pomocą
umownych znaków dotyczących przeważnie relacji Bóg – człowiek,
spraw wiary. Postacie na obrazach są płaskie, wydłużone, nieruchome,
umieszczane często na złotym tle, nie znano wówczas pojęcia perspekty-
wy. Popularnym środkiem była alegoria oraz symbol.
Przykłady:
•
„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
•
„Syn marnotrawny” Hieronymusa Boscha.
79
MATURA – TO NIE BOLI –
Starożytność i średniowiecze
Średniowieczna rzeźba
Rzeźba średniowiecza łączy się z architekturą. Przykładem mogą być
rzeźby portalowe, na kolumnach, rzeźby Madonn czy też rzeźby na ołta-
rzach o konstrukcji tryptyku lub poliptyku.
Przykłady:
•
„Madonna z Dzieciątkiem” Wita Stwosza,
•
ołtarz Mariacki Wita Stwosza,
•
Tympanon głównego portalu w Strassburgu.
Średniowieczne szkolnictwo
We wczesnej fazie epoki życie umysłowe koncentrowało się
w klasztorach. Tam właśnie istniały zbiory ksiąg, tam także je przepisy-
wano.
Później zaczęły powstawać szkoły. Były to szkoły katedralne, klasz-
torne i parafialne. Obowiązywał dwustopniowy system kształcenia. Sto-
pień niższy obejmował:
•
gramatykę (oczywiście łacińską)
•
retorykę (naukę wysławiania się)
•
dialektykę (podstawy logiki i filozofii).
Stopień wyższy natomiast:
•
arytmetykę (proste działania rachunkowe)
•
geometrię (wiadomości geograficzno – przyrodnicze)
•
astronomię (obliczanie świąt ruchomych)
•
muzykę (nauka śpiewu kościelnego).
Nauka odbywała się sposobem pamięciowym, wykładowcami byli
duchowni, a celem kształcenia – przygotowanie do stanu duchownego.
Największym osiągnięciem średniowiecznego szkolnictwa były uni-
wersytety. W XII wieku powstały uniwersytety w:
•
Bolonii
•
Paryżu
80
ŚREDNIOWIECZE
•
Oxfordzie
•
Cambridge
•
Padwie
•
Rzymie
Miały one zazwyczaj cztery fakultety: sztuk wyzwolonych, prawa,
medycyny i teologii. Wszędzie językiem wykładowym była łacina.
W Polsce założenie pierwszego uniwersytetu ma miejsce nieco póź-
niej – w 1364 r. Kazimierz Wielki założył Akademię Krakowską.
W wieku XV należała do najświetniejszych uniwersytetów w Europie,
przyciągała studentów nie tylko z Polski.
81
Plik z chomika:
Nuwandkaa
Inne pliki z tego folderu:
matura-2007-typy.pdf
(545 KB)
Matura_mloda_polska_smp.pdf
(202 KB)
Matura_pozytywizm_smp.pdf
(228 KB)
Matura_starozytnosc_sredniowiecze_smp.pdf
(206 KB)
Matura_wspolczesnosc_epika_smp.pdf
(224 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologia
Chemia
Geografia
Historia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin