Matura_starozytnosc_sredniowiecze_smp.pdf

(206 KB) Pobierz
179297489 UNPDF
ŚREDNIOWIECZE
ŚREDNIOWIECZE
Informacje wstępne
Czas trwania
Jako początek umownie przyjmuje się rok 476 (upadek Rzymu), jako
koniec – rok 1492 (odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba) albo
rok 1453 (zdobycie Konstantynopola).
W Polsce średniowiecze rozpoczęło się w wieku X (996 r. – przyjęcie
chrześcijaństwa), koniec przypada na wiek XV.
Nazwa epoki
Nazwa średniowiecze, czyli wieki średnie, została wprowadzona, aby
zaznaczyć obniżenie poziomu kultury okresu, który oddzielał wielki an-
tyk od równie wielkiego renesansu.
Hasła epoki
Hasła epoki ściśle określają jej charakter, wskazując jednocześnie na
wartości w tym okresie najistotniejsze.
„Memento mori” (Pamiętaj o śmierci)
„Ad maiorem Dei gloriam” (Na wieczną chwałę Bogu)
„Vanitas vanitatum et omnia vanitas” (Marność nad marnościami
i wszystko marność)
77
179297489.002.png
MATURA – TO NIE BOLI – Starożytność i średniowiecze
Charakter epoki
Kulturę wieków średnich cechował uniwersalizm . Przejawiał się on
w przekonaniu o jedności kultury europejskiej, którą charakteryzowało
podobne pojmowanie świata, sposób myślenia, wzorce osobowe, wartości
moralne, sztuka i literatura.
Średniowiecze cechował także teocentryzm, czyli pogląd stawiający
Boga w centrum zainteresowania.
Z tego względu światopogląd epoki ma charakter raczej jednolity,
a dominującą rolę odgrywał Kościół. Patronował on rozwojowi kultury,
literatury oraz sztuki. Oddziaływał silnie na niemal wszystkie dziedziny
życia, kształtował wzorce osobowe. W gestii Kościoła pozostawała także
edukacja.
Style w architekturze epoki
Styl romański
Budulcem był kamień. Budowle romańskie były kompozycjami pro-
stych brył geometrycznych. Zasadą kompozycji była równowaga mas,
ciężarów i kierunków. Kościoły i zamki budowane w tym stylu miały
charakter obronny. Cechowały je bardzo grube mury, wysoko umiesz-
czone, małe i wąskie okna. Budowle powstawały na planie krzyża lub
rotundy (koła), projektowane były najczęściej przez zakonników. Charak-
terystyczne dla świątyń romańskich są ozdobne portale. Często występo-
wały też półokrągłe, liczne przybudówki. Styl ten ukształtował się
w X wieku we Francji i utrzymał się w Europie do wieku XIII. Przykła-
dem stylu romańskiego w Polsce jest:
kolegiata w Tumie,
kolegiata w Sandomierzu,
kościół Świętego Andrzeja w Krakowie,
zespół sakralny w Strzelnie.
78
179297489.003.png
ŚREDNIOWIECZE
Styl gotycki
Budulcem był początkowo kamień, później cegła.
Budowle były wysokie i lekkie. Opierały się na systemie szkieleto-
wym. Strzelistość podkreślały ostre łuki oraz łamane okna z kolorowymi
witrażami, a także wieżyczki. Architektura ta stosuje przeważnie łuk
ostry oraz krzyż żebrowy pod sklepieniem. W budowlach kościelnych
charakterystyczna jest bogata dekoracja architektoniczna w formie ołtarzy
i obrazów na deskach. W tym stylu tworzono nie tylko budowle sakralne,
ale również świeckie, takie jak: ratusze, kamienice czy zamki.
Styl ten pojawił się w drugiej połowie XII wieku, a przetrwał do po-
czątków wieku XVI.
Przykładem może być:
katedra Notre Dame w Paryżu
katedra w Remis
gmach uniwersytecki w Oxfordzie
gmach uniwersytecki Cambridge.
W Polsce zaś:
kościół Bożego Ciała w Krakowie
kościół Mariacki
kolegiata w Wiślicy.
Średniowieczne malarstwo
Nie naśladuje rzeczywistości, lecz przekazuje treści za pomocą
umownych znaków dotyczących przeważnie relacji Bóg – człowiek,
spraw wiary. Postacie na obrazach są płaskie, wydłużone, nieruchome,
umieszczane często na złotym tle, nie znano wówczas pojęcia perspekty-
wy. Popularnym środkiem była alegoria oraz symbol.
Przykłady:
„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga
„Syn marnotrawny” Hieronymusa Boscha.
79
179297489.004.png
MATURA – TO NIE BOLI – Starożytność i średniowiecze
Średniowieczna rzeźba
Rzeźba średniowiecza łączy się z architekturą. Przykładem mogą być
rzeźby portalowe, na kolumnach, rzeźby Madonn czy też rzeźby na ołta-
rzach o konstrukcji tryptyku lub poliptyku.
Przykłady:
„Madonna z Dzieciątkiem” Wita Stwosza,
ołtarz Mariacki Wita Stwosza,
Tympanon głównego portalu w Strassburgu.
Średniowieczne szkolnictwo
We wczesnej fazie epoki życie umysłowe koncentrowało się
w klasztorach. Tam właśnie istniały zbiory ksiąg, tam także je przepisy-
wano.
Później zaczęły powstawać szkoły. Były to szkoły katedralne, klasz-
torne i parafialne. Obowiązywał dwustopniowy system kształcenia. Sto-
pień niższy obejmował:
gramatykę (oczywiście łacińską)
retorykę (naukę wysławiania się)
dialektykę (podstawy logiki i filozofii).
Stopień wyższy natomiast:
arytmetykę (proste działania rachunkowe)
geometrię (wiadomości geograficzno – przyrodnicze)
astronomię (obliczanie świąt ruchomych)
muzykę (nauka śpiewu kościelnego).
Nauka odbywała się sposobem pamięciowym, wykładowcami byli
duchowni, a celem kształcenia – przygotowanie do stanu duchownego.
Największym osiągnięciem średniowiecznego szkolnictwa były uni-
wersytety. W XII wieku powstały uniwersytety w:
Bolonii
Paryżu
80
179297489.005.png
ŚREDNIOWIECZE
Oxfordzie
Cambridge
Padwie
Rzymie
Miały one zazwyczaj cztery fakultety: sztuk wyzwolonych, prawa,
medycyny i teologii. Wszędzie językiem wykładowym była łacina.
W Polsce założenie pierwszego uniwersytetu ma miejsce nieco póź-
niej – w 1364 r. Kazimierz Wielki założył Akademię Krakowską.
W wieku XV należała do najświetniejszych uniwersytetów w Europie,
przyciągała studentów nie tylko z Polski.
81
179297489.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin