matura-2007-typy.pdf

(545 KB) Pobierz
171710048 UNPDF
MATURA Z GEOGRAFII 2007
Już za kilka dni matura z naszego ulubionego przedmiotu – geografii :)
Jeżeli masz obawy przed maturą z tego przedmiotu – mamy nadzieję, że
po przeczytaniu poniższych informacji poprawi Ci się humor. Nie warto
być pesymistą, nawet jeżeli nasz stan wiedzy nie jest imponujący.
Po raz pierwszy (chyba nawet w Polsce) zrobiliśmy zestawienie
poprzednich matur z geografii (dla poziomu podstawowego i
rozszerzonego). Jak to zrobiliśmy? Przeanalizowaliśmy w każdym teście
maturalnym z ostatnich lat zadanie po zadaniu i przyporządkowaliśmy go
do jednego z działów / tematów (tabela poniżej). Tym sposobem
otrzymaliśmy zestawienie mówiące z których działów/ tematów
najczęściej pojawiają się pytania na maturze.
Praca ciężka i długa ale uważamy, że warto było to zrobić.
Jak czytać wyniki? W bardzo prosty sposób. Litera P -oznacza poziom podstawowy,
R – rozszerzony. Jeżeli w procesach endogenicznych przy „plutonizm/wulkanizm”
widzisz wartość dla poziomu podstawowego 0,00 a dla rozszerzonego 0,43 to
oznacza, że nie znaleźliśmy tego zadania w żadnym teście maturalnym dla poziomu
podstawowego a w testach z poziomu rozszerzonego zdarza się to zadanie średnio
co (około) dwa testy. Jeżeli wartość będzie wynosiła np. 1,00 to oznacza, że do tej
pory w każdym teście maturalnym (dla danego poziomu) pojawiało się pytanie
dokładnie jeden raz. Jeżeli wartość wynosi np. 3,00 to oznacza, że średnio rzecz
biorąc w każdym teście, każdego roku, na danym poziomie były aż 3 zadania z tego
działu / tematu. Czyli, iż wyższa wartość tym większe prawdopodobieństwo, że
pytanie z tego działu / tematu może wystąpić na maturze.
Prosimy przyjrzeć się wynikom naszego zestawienia zebranym dla ponad 60-ciu
tematów podzielonych na działy.
Plik pobrano ze strony www.geostrefa.pl
poziom
DZIAŁY / tematy
P
R
kartografia
zadania z kartografii wymagające liczenia 2,29 0,00
kartografia - teoria 0,00 0,29
astronomia (czas letni,urzędowy,kąt padania pr.s., pory roku, kalendarz itp. 1,00 0,86
dzieje ziemi,płyty litosfery, powstanie surowców,przekroje geologiczne 0,14 1,00
proc. endogeniczne
procesy górotwórcze
0,43 0,00
trzęsienia ziemi
0,00 0,14
plutonizm/wulkanizm
0,00 0,43
procesy lądotwórcze/izostazja
0,00 0,00
przeszłość ziemi zapisana w skalach
0,00 0,14
znajomość mapy świata,polski, krainy geograficzne polski
0,00 0,43
proc. egzogeniczne
wietrzenie
0,00 0,43
denudacja
0,14 0,14
działalność wody płynącej
0,43 0,29
zjawiska krasowe
0,14 0,29
działalność lodowców, typy lodowców
0,71 0,29
działalność wód morskich i jeziornych
0,00 0,57
działalność wiatru
0,14 1,00
minerały i skały
0,14 0,14
atmosfera
skład i budowa atmosfery
0,00 0,00
obieg ciepła w atmosferze
0,00 0,00
woda w atmosferze, zjawiska atmosferyczne
0,14 0,43
cyrkul. Atmosfery i masy powietrza
0,86 0,43
czynniki klimatotwórcze
0,00 0,29
strefy klimatyczne świata
0,86 0,00
klimat polski
0,00 0,00
hydrosfera
obieg wody w przyrodzie 0,29 0,00
właściwości wody morskiej 0,00 0,00
ruchy wód morskich 0,14 0,71
wody podziemne i źródła 0,00 0,29
rzeki (w tym powodzie, reżim), jeziora, bagna 0,86 0,57
zadanie złożone (mix) 0,43 0,00
Pedosfera 0,29 1,00
Biosfera 0,14 0,14
Relacje człowiek-środowisko (zmiany środ przez człowieka, ekologia) 2,43 3,14
Plik pobrano ze strony www.geostrefa.pl
metamorfizm
0,00 0,14
elementy klimatu
0,71 0,57
Demografia (języki, religie, rasy, migracje, bezrobocie, choroby itp....) 2,71 4,43
Osadnictwo
0,86 0,29
Rolnictwo, Połowy Morskie
1,00 2,00
Współczesne problemy żywieniowe
0,14 0,14
Energetyka
1,14 1,43
Przemysł
0,43 2,00
Usługi i komunikacja
0,29 1,14
Handel międzynarodowy
0,14 0,57
Zróżnicowanie poz rozw gospodarczego
0,71 0,57
Przemiany polityczne/ konflikty/
terroryzm/UE/Instyt.międzynarodowe/globalizacja/euroregiony
2,00 1,57
Turystyka (w tym zadania do załączonej mapy)
0,71 0,00
Na co należy zwrócić uwagę przygotowując się do matury?
Poziom podstawowy
Kilkanaście pierwszych pytań to pytania do załączonej mapy. Zdecydowana
większość map maturalnych dotyczyła obszarów parków narodowych (TPN, PPN,
KPN, Park Narodowy Gór Stołowych i inne). Co będzie w tym roku? Być może ŚPN
lub SPN a może coś z Polski PN-WSCH – tyle szumu było o Dolinę Rospudy ( a
jeżeli ten obszar to z pewnością nie zabraknie zadań dotyczących zlodowaceń).
Z pewnością możecie się spodziewać zadania do liczenia (nie koniecznie na
podstawie mapy). Co powinieneś umieć liczyć?
Zebraliśmy specjalnie dla Was wszystko co było do liczenia we wszystkich testach
maturalnych z poprzednich lat. Wyniki poniżej:
liczyć zadania ze skali liniowej i powierzchniowej
liczyć wysokość względną
czas słoneczny, kąt padania promieni słonecznych
amplitudę temperatury (miesięczną, roczną)
średnią roczną temperaturę powietrza, opady
saldo migracji, saldo bilansu handlu zagranicznego
PKB
obliczyć PN, PRZ
Plik pobrano ze strony www.geostrefa.pl
obliczyć gęstość zaludnienia
To wszystko już było i to powinieneś umieć.
Co jeszcze powinno być z zadań. Przynajmniej jedno zadanie z astronomii – w
naszej opinii „policz czas słoneczny ...”, „wymień konsekwencje ruchu obiegowego
lub obrotowego Ziemi” czy też uzupełnij schemat (schemat przedstawiający ruch
obiegowy Ziemi dookoła Słońca).
W związku z tym, że mamy rok polarny, każdego dnia słyszymy o topieniu się
lodowców i lądolodów – należy się spodziewać zadań z działalności lodowców i
lądolodów. Poza tym z naszej analizy wynika,iż te zagadnienia pojawiają się
stosunkowo często w zestawach maturalnych.
Z atmosfery na pewno warto zapoznać się z klimatami Ziemi – zalecamy abyś
nauczył się rozpoznawać podstawowe typy klimatu zarówno na diagramie jak i na
podstawie danych zawartych w tabelach. Poza tym warto przejrzeć wszystko to co
związane z temperaturą, opadami, ciśnieniem, wiatrami na świecie i w Polsce.
Z hydrosfery dłużej poczytaj o rzekach i jeziorach – skup się m. in. na typach
genetycznych jezior (przykłady), rodzajach rzek, wezbraniach (kiedy, gdzie
dlaczego?).
Koniecznie musisz utrwalić wszystko co ma związek z relacjami „człowiek –
środowisko”. Nie ma dnia bez informacji o tym, że człowiek wycina lasy, degraduje
glebę, zatruwa wodę i powietrze. Mamy problemy z pustynnieniem obszarów,
deficytem wód, dziurą ozonową, smogiem, efektem cieplarnianym, kwaśnymi
deszczami i innymi zjawiskami. Warto to wszystko znać.
Z geografii społeczno-ekonomicznej wyraźny nacisk połóżcie na demografię ,
rolnictwo, energetykę (tu przede wszystkim surowce energetyczne – rodzaje i
rozmieszczenie). Poza tym często w testach występują zagadnienia: „Przemiany
polityczne/ konflikty na świecie/ terroryzm /UE/ Instytucje międzynarodowe/
Globalizacja / Euroregiony.
Poziom rozszerzony
Wszyscy zdający na tym poziomie muszą opanować materiał z poziomu
podstawowego – tak więc polecamy lekturę informacji z poziomu podstawowego.
Poza tym – w naszej opinii na „dzień dobry” będzie jedno lub dwa zadania z
astronomii. W każdym teście można natknąć się na zadnie dotyczące dziejów Ziemi,
analizy przekroju geologicznego bądź też zagadnień dotyczących płyt litosfery.
Z procesów egzogenicznych najczęściej bywają pytania z działalności wiatru oraz
działalności wód morskich. Częściej niż na poziomie podstawowym znajdziecie
zadania dotyczące relacji „człowiek – środowisko (przeczytaj informacje z poziomu
podstawowego). W każdym teście było też przynajmniej jedno zadanie z pedosfery.
Demografia, przemysł, rolnictwo – to działy z których przynajmniej, jak do tej pory,
Plik pobrano ze strony www.geostrefa.pl
w każdym teście napotkaliśmy po 2 zadania (czyli w sumie aż 6). Tradycyjnie, jak w
przypadku poziomu podstawowego, uznaniem osób układających pytania cieszyły
się „przemiany polityczne, konflikty ...” .
Co my obstawiamy na maturę 2007?
Sądząc po analizie tego co otrzymaliśmy w tabeli oraz tego o czym się mówi w
dalszym ciągu aktualne są zagadnienia związane z konfliktami na świecie (także
religie). Poza tym ochrona środowiska i konflikt na linii człowiek – środowisko
(pisaliśmy powyżej). Obecnie mamy rok polarny – w związku z tym w naszej opinii
możemy się spodziewać zagadnień związanych ze zlodowaceniami, formami
polodowcowymi ale także zmianami klimatu, które najlepiej widoczne są na
zlodowaconych obszarach. Poza tym tradycyjnie demografia (PN, PRZ, piramida
wieku, fazy rozwoju demograficznego, społeczeństwo młode - stare, przyczyny
starzenia się społeczeństw, skutki tego procesu itp). Generalnie proste tematy:)
Pytanie lub dwa z rolnictwa, energetyki.
Dlaczego nie powinieneś bać się matury z geografii ?
W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie: ile osób, które znasz, zdających
geografię oblało ten egzamin? Jeżeli jeszcze nie wierzysz w swoje możliwości czytaj
dalej.
Jestem nauczycielem przygotowującym młodzież do matury z geografii od kilku lat.
Widziałem już różne rzeczy i uważałem, że już wszystko widziałem i nic nie może
mnie zaskoczyć. A jednak ... zaskoczyło. W poprzednim roku maturę z geografii na
poziomie podstawowym zdawał Jacek. Przekonywałem go, że nie poradzi sobie z
maturą, a szczerze mówiąc nie wierzyłem,że może zdać jakikolwiek egzamin. W
dzienniku same dopuszczające. Warto dodać, że oceny te nie były wynikiem
luźnego podejścia do przedmiotów a zwyczajnym brakiem umiejętności uczenia się,
zapamiętywania. O logicznym myśleniu prawie nie było mowy. Zbudowanie zdania
złożonego prawie nie wchodziło w grę. Pracowałem nad nim bardzo mocno przez
ponad pół roku. Udało się! Zdał geografię. On wierzył – ja nie. Wiedząc jak uczył
się Jacek do dzisiaj nie mogę w to wszystko uwierzyć. Nie wiem co robi dzisiaj ale
wtedy wybierał się na studia. Nie napiszę, że pewnie na nie się nie dostał bo ... być
może zaskoczyłby mnie po raz kolejny. Jeżeli uwierzycie w swoje umiejętności to z
pewnością zdacie maturę. Jacek jest tego dowodem. On wierzył.
Ciekawostka
Testy na maturę z geografii przygotowywane są na rok przed maturą. Czyli po
wakacjach zeszłego roku były gotowe te, które będziecie teraz pisali. Tyle czasu
trwa weryfikacja wszystkich zadań, sprawdzenie poprawności, zestawienie arkuszy i
wydrukowanie.
Plik pobrano ze strony www.geostrefa.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin