Fallout Gra Bitewna.pdf

(867 KB) Pobierz
Fow_PL
Fallout: Warfare
Gra bitewna w Êwiecie Fallouta
Fallout: Warfare
120965368.002.png
SPIS TREÂCI
1.0 WST¢P
3
4.9 ZWYCI¢STWO!
10
1.1 PAPIEROWE FIGURKI
3
5.0 UMIEJ¢TNOÂCI
10
1.2 KOÂCI
3
5.1 POZIOMY UMIEJ¢TNOÂCI
11
2.0 ÂWIAT
3
6.0 ZASADY ZAAWANSOWANE
11
3.0 PRZYGOTOWANIA
4
6.1 POJAZDY
11
3.1 WYBÓR SCENARIUSZA
4
6.2 MINY
13
3.2 USTAWIENIE TERENU
4
6.3 POZIOM OÂWIETLENIA
13
3.3 BUDOWANIE ARMII
5
6.4 OPCJONALNE ZASADY WALKI
14
3.4 ROZSTAWIANIE ARMII
5
7.0 SCENARIUSZE
14
4.0 WALKA
6
8.0 KAMPANIE
16
4.1 TURA WALKI
6
8.1 ROZGRYWANIE KAMPANI
16
4.2 DZIA¸ANIA PODCZAS WALKI
7
8.2 ROZWÓJ
17
4.3 RUCH
8
DODATEK A: LISTY ARMII
17
4.4 WALKA WR¢CZ
8
DODATEK B: TABELA BRONI
27
4.5 WALKA NA ODLEG¸OÂå
8
DODATEK C: PRZEDMIOTY
28
4.6 OBRA˚ENIA I ÂMIERå
10
DODATEK D: WSPÓ∏CZYNNIKI POJAZDÓW
28
4.7 MORALE
10
SKRÓT ZASAD
29
4.8 UCIECZKA
10
KARTA ARMII FALLOUT WARFARE
30
strona 2
120965368.003.png
1.0 WST¢P
Fallout Warfare (FOW) to figurkowa gra bitewna osadzona w Êwiecie Fallouta. FOW, oparta luêno na grze Fallout Tactics, pozwoli ci
na stoczenie ma∏ych i Êrednich potyczek w post-nuklearnym Êwiecie Fallouta.
Ten podr´cznik zawiera zasady tworzenia armii, walki, a nawet rozgrywania ma∏ych kampanii. Mo˝esz u˝yç tych zasad, aby stworzyç
wi´cej jednostek, broni i umiej´tnoÊci. JeÊli chcesz prawdziwej gry fabularnej, polecamy ci Êwietne (nieoficjalne) zasady
“papierowego” RPG napisane przez Jasona Micala, które znajdziesz na stronie:
http://www.iamapsycho.com/fallout
Aby zagraç w FOW potrzebujesz:
• KoÊci dziesi´cioÊciennych, dost´pnych w sklepach z grami fabularnymi
• Figurek lub ˝etonów (patrz 1.1 Papierowe Figurki, poni˝ej)
• Znaczników Akcji (mo˝e to byç cokolwiek, na przyk∏ad guziki lub monety)
• Listy armii (mo˝esz jà znaleêç na ostatniej stronie)
• Miarki (w calach)
Sceneria nie jest konieczna, lecz przydatna.
Gracze dzieleni sà na dru˝yny. Ustawia si´ plansz´. Rzuca si´ koÊçmi, aby okreÊliç kto rusza pierwszy. Dru˝yny poruszajà jednostkami,
po czym robi to nast´pna dru˝yna i tak dalej. Gra koƒczy si´ po spe∏nieniu warunków zwyci´stwa (po prostu niszczàc wroga lub
spe∏niajàc bardziej skomplikowane warunki okreÊlone przez scenariusz).
1.1 PAPIEROWE FIGURKI
Twoje jednostki mogà byç reprezentowane przez dowolne ˝etony, mamy dla ciebie jednak kilka plików .pdf zawierajàcych papierowe
figurki. Par´ kroków i mo˝esz zebraç ca∏à armi´!
A. Wydrukuj figurki. Sugerujemy, abyÊ wzià∏ je do drukarni i wydrukowa∏ je na kolorowej drukarce laserowej. JeÊli mo˝esz przykleiç
je do kartonu, b´dziesz mia∏ Êwietne figurki do gry.
B. Sugestia: U˝yj czegoÊ twardszego ni˝ zwyk∏y papier drukarkowy. Mo˝esz u˝yç kleju i cienkiego kartonu lub zaopatrzyç si´ w sklepie
z artyku∏ami biurowymi.
C. Wytnij ostro˝nie figurki wzd∏u˝ czarnych linii. Nie przecinaj linii przerywanych, sà to linie zagi´cia.
D. Zagnij figurk´ na przerywanych liniach, po czym sklej obie cz´Êci figurki klejem lub taÊmà.
E. Mo˝esz u˝yç monety albo innego ma∏ego ci´˝arka, aby zapewniç figurce stabilnoÊç. Mo˝esz równie˝ u˝yç plastikowej podstawki.
1.2 KOÂCI
Do gry w FOW b´dziesz potrzebowa∏ paru koÊci dziesi´cioÊciennych (K10). Mo˝esz je kupiç w sklepie z grami. 0 odczytuje si´ jako
10.
Gdy testujesz cech´, im mniej wyrzucisz, tym lepiej. B´dziesz musia∏ wyrzuciç mniej lub tyle ile wynosi testowana cecha. Modyfikatory
równie˝ mogà mieç wp∏yw na rzut. W FOW wyrzucenie 10 w teÊcie cechy zawsze oznacza pora˝k´ - w∏àczajàc w to rzuty na atak.
Liczba przed K10 pokazuje iloma koÊçmi naraz nale˝y rzuciç. Dodaj liczby na wszystkich koÊciach aby okreÊliç wynik. Przyk∏ad: 2k10
- rzuç dwoma koÊçmi dziesi´cioÊciennymi i dodaj wyniki.
2.0 ÂWIAT
To przesz∏oÊç. To przysz∏oÊç. To zarówno jedno, jak i drugie.
Âwiat Fallouta nie jest ca∏kiem naszym Êwiatem. GdzieÊ po drodze si´ od niego oddzieli∏. Nadal mo˝na w nim rozpoznaç nasz Êwiat,
lecz z pewnymi zmianami. Jednà z nich by∏a III Wojna Âwiatowa, która trwa∏a przez krótki okres czasu, lecz spowodowa∏a
niewyobra˝alne zniszczenia. W tej wojnie wyzwolono wi´cej energii ni˝ we wszystkich wczeÊniejszych konfliktach w historii ludzkoÊci
razem wzi´tych.
Pojawi∏a si´ równie˝ zmutowana forma FEV (Forced Evolutionary Virus - Wirus Przymusowej Ewolucji). Po∏àczenie FEV z
promieniowaniem w powietrzu, ziemi i wodzie spowodowa∏o wiele zmian wÊród tych, którzy przetrwali. Zmutowane zwierz´ta i
ludzie, zarazy, Êmierç i rozpacz - to by∏y ci´˝kie czasy.
strona 3
120965368.004.png
Nie ka˝dy walczy∏ o przetrwanie na pustkowiach... Nieliczna garstka przetrwa∏a w podziemnych Schronach, zbudowanych przed
wojnà za pieniàdze podatników (i z wielkim zyskiem dla Vault-Tec!) Nie jest to jednak ich historia.
Wiele lat po zniszczeniach spowodowanych przez III Wojn´ Âwiatowà ludzkoÊç (i mutanci, którzy si´ pojawili) zacz´∏a wracaç do ˝ycia.
OczywiÊcie nie wszyscy byli tym zadowoleni. Zawiàza∏o si´ wiele organizacji, które zacz´∏y walczyç ze sobà nawzajem. Jest to ju˝
troch´ bardziej zbli˝one do tej historii.
Wojny w Êwiecie Fallouta nie sà ju˝ toczone za pomocà pocisków balistycznych, wielkich armii, flot, si∏ powietrznych i innych rodzajów
broni wykorzystywanych przez dzisiejsze wojska. Armie sk∏adajà si´ teraz z niewielkiej liczby ludzi uzbrojonych w to, co jest pod r´kà,
na przyk∏ad nó˝ lub staro˝ytny karabin. Bandy wojowników, cz´sto niewiele lepsze od gangów, walczà o terytorium, bogactwa i,
oczywiÊcie, dla krwi wrogów.
Bractwo Stali to jedna z nielicznych organizacji pragnàcych uczyniç Êwiat bezpieczniejszym dla ka˝dego (nawet jeÊli nie ka˝dy chce,
aby by∏ on bezpieczny). Hordy Mutantów, szczàtki ogromnej armii Super Mutantów Mistrza i Wspólnoty, próbujà odnaleêç pokój
wÊród tych ludzi, których mieli zastàpiç. Bandyci i ich technologicznie zaawansowani bracia zwani ¸upie˝cami walczà o pozosta∏oÊci
cywilizacji. Dziwni W∏adcy Zwierzàt przemierzajà pustkowia, podporzàdkowujàc swej woli zmutowane stworzenia. Niedawno odkryta
zosta∏a tak˝e nowa groêba, która rzeczywiÊcie wymaga stali od Bractwa. Czy plaga robotów jest zgubà ludzkoÊci, czy kluczem do
odtworzenia lepszego Êwiata?
W spustoszonych szczàtkach Ameryki i na ca∏ym Êwiecie, ró˝ne frakcje walczà mi´dzy sobà na Êmierç i ˝ycie o Êmieci swoich
przodków. ˚ycie jest ciàg∏à walkà o przetrwanie.
Wojna dawno si´ skoƒczy∏a, lecz bitwa trwa...
3.0 PRZYGOTOWANIA
Sà to czynnoÊci, które musisz wykonaç zanim zaczniesz graç. Niektóre z nich sà bardzo wa˝ne, na przyk∏ad ustawianie terenu lub
wybór armii i mogà póêniej wp∏ynàç na twój sukces lub pora˝k´.
3.1 WYBÓR SCENARIUSZA
Wybierz scenariusz, który chcesz rozegraç ze swoim przeciwnikiem. Scenariusz okreÊli rodzaj planszy, liczb´ dru˝yn, rodzaj tych
dru˝yn itp.
3.2 USTAWIENIE TERENU
Teren to wszystko, co le˝y na stole i nie poruszy si´ podczas gry. Âciana, budynek, ruiny, wzgórze, lecz nie jednostki armii czy puszka
z napojem gazowanym.
Wybrany typ terenu mo˝e mieç bezpoÊredni wp∏yw na wybór armii. Najlepiej jest wiedzieç, jakiego terenu b´dziesz u˝ywa∏ zanim
zbudujesz armi´. Budowanie armii mo˝e zabraç troch´ czasu, najlepiej wi´c uzgodniç typ terenu z przeciwnikiem zanim rozpoczniesz
gr´.
PowinieneÊ zbudowaç wraz ze swoim przeciwnikiem zrównowa˝onà plansz´. Mo˝esz to zrobiç na dwa sposoby:
• Jedna osoba tworzy teren, zaÊ druga wybiera z której strony zaczyna gr´.
• Gracze na przemian ustawiajà teren na stole.
Istnieje pi´ç typów terenu:
Teren ci´˝ki: Kamienie, lód czy gruzy - nie jest to wa˝ne. Wa˝ne jest to, ˝e jednostki poruszajà si´ po nim o po∏ow´ wolniej. Pojazdy
nie mogà jechaç po ci´˝kim terenie. (Bràzowy materia∏).
Woda, p∏ytka: Ten rodzaj terenu mogà przekroczyç zarówno jednostki piechoty, jak i pojazdy. Jednostki piechoty muszà rozpoczàç
tur´ obok p∏ytkiej wody, aby przez nià przejÊç. Pojazdy nie majà ˝adnych problemów z przejechaniem po niej. P∏ytka woda nie
powinna mieç wi´cej ni˝ 2 cale szerokoÊci. (Jasnoniebieski materia∏).
Woda, g∏´boka: G∏´bokiej wody nie mo˝e przekroczyç piechota ani pojazdy. (Ciemnoniebieski materia∏).
Âciany: Âciany blokujà ruch, zasi´g wzroku i dostarczajà os∏ony (Szary materia∏).
Strefa radioaktywna: Nie wszystkie bomby zrzucone podczas III WÂ by∏y zwyk∏ymi atomówkami. Szkodliwe promieniowanie nadal
jest obecne w wielu miejscach, nawet po 100 latach. Strefy te sà niebezpieczne dla niechronionych jednostek. (Czerwony materia∏).
Mo˝esz u˝yç równie˝ modelowanego terenu. Ró˝ne rodzaje terenu mo˝esz znaleêç w sklepie modelarskim.
strona 4
120965368.005.png
3.3 BUDOWANIE ARMII
Musisz zbudowaç armi´ zanim rozpoczniesz gr´.
Rodzaje jednostek
W FOW sà trzy ró˝ne typy jednostek: ˝o∏nierze, dowódcy i bohaterowie.
˚o∏nierz: Wi´kszoÊç twojej armii stanowià zwykli ˚o∏nierze. Tworzà oni oddzia∏y od 3 do 20 jednostek. Muszà byç one dowodzone
przez dowódców lub bohaterów. ˚adna armia, nie liczàc Bractwa Stali, nie mo˝e wyposa˝yç wi´cej ni˝ 25% ˚o∏nierzy w ci´˝kie
karabiny maszynowe, wyrzutnie rakiet i dzia∏ka. Na ka˝de trzy jednostki wyposa˝one w inne typy broni mo˝esz wyposa˝yç jednego
˚o∏nierza w któràÊ z tych zastrze˝onych broni. Paladyni Bractwa Stali mogà wyposa˝yç jednà jednostk´ w broƒ zastrze˝onà na ka˝dà
jednostk´ wyposa˝onà w niezastrze˝onà broƒ.
Dowódca: JeÊli oddzia∏em nie dowodzi Bohater, musi on mieç Dowódc´. Dowódcy nie mogà dzia∏aç na w∏asnà r´k´, mogà jedynie
dowodziç oddzia∏ami. JeÊli oddzia∏em dowodzi ju˝ Bohater, nie mo˝e on mieç oprócz tego zwyk∏ego Dowódcy. Dowódcy to ˚o∏nierze
z pewnymi umiej´tnoÊciami przywódczymi. Dowódcy mogà u˝ywaç dowolnej broni i nie dotyczà ich zasady wyliczania liczby
zastrze˝onej broni. Ka˝dy dowódca mo˝e posiadaç jeden przedmiot.
Bohater: Jeden z VIP-ów Êwiata Fallouta. Bohaterowie sà zdolni do wielkich czynów, przynajmniej jeÊli nie zostanà zastrzeleni w
m∏odoÊci. Bohaterowie to pojedyncze postaci. Mogà dzia∏aç na w∏asnà r´k´ lub dowodziç oddzia∏em. Nie mo˝esz mieç wi´cej ni˝
jednego Bohatera na ka˝de dwa oddzia∏y (zaokràglone w gór´). Tylko Bohaterowie mogà wybieraç swoje umiej´tnoÊci. Ka˝dy
Bohater mo˝e wybraç dowolnà broƒ i mo˝e posiadaç dwa przedmioty.
Punkty armii
Trzon twojej armii stanowiç b´dà oddzia∏y. Wa˝ni sà jednak tak˝e dowódcy i bohaterowie. Musisz tak˝e “zap∏aciç” za pojazdy i
ekwipunek (broƒ i inne przedmioty).
Na ten cel masz okreÊlonà iloÊç punktów armii. Wszystkie jednostki, pojazdy, broƒ i przedmioty majà okreÊlonà wartoÊç. Gdy kupujesz
jednostki, musisz zwróciç uwag´ na specjalne zasady dotyczàce tworzenia armii (ograniczona liczba bohaterów, zastrze˝ona broƒ)
oraz specjalne zasady okreÊlonych przez dany scenariusz. Nie mo˝esz wydaç na swojà armi´ wi´cej punktów armii ni˝ ich posiadasz.
Patrz Dodatek A: Listy armii.
Wybierz swoich ˝o∏nierzy, zap∏aç za wybranà broƒ. Wybierz dowódc´ lub bohatera, który b´dzie nimi dowodzi∏. Kup przedmioty i/lub
pojazdy, jeÊli chcesz.
Rób to dopóki nie osiàgniesz limitu.
Zapisz te informacje na Karcie Armii (przyk∏adowa karta armii za∏àczona jest na koƒcu podr´cznika).
Zbierz swe wojska i zmierz si´ z wrogiem!
Turniejowe limity budowania armii
JeÊli tworzysz armi´ turniejowà, musisz trzymaç si´ nast´pujàcych zasad:
• Armie turniejowe budowane sà za 200 punktów armii
• 75% twojej armii (150 punktów) musi pochodziç z jednej frakcji (zobacz Listy Armii).
• Na Bohaterów mo˝na wydaç do 50 punktów armii.
• Mo˝na zakupiç tylko jeden pojazd.
3.4 ROZSTAWIANIE ARMII
Gdy stworzysz ju˝ swojà armi´, czas na umieszczenie jej na stole.
Ka˝dy z graczy zaczyna z jednej strony sto∏u. W wi´kszoÊci gier powinny to
byç przeciwleg∏e koƒce planszy. Wszystkie jednostki muszà byç
umieszczone do 6 cali od kraw´dzi sto∏u. ˚o∏nierze przeciwnych armii nie
mogà si´ znaleêç bli˝ej ni˝ 24 cale od siebie na poczàtku gry.
strona 5
120965368.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin