System Turystyczny25. 11. 2008
TURYŚCI
Rodzaje turystyki
1. Pojęcie system turystyczny:*sektor (system) turystyczny:-według Eurostat składa się na niego HORECA (hotele, restauracje, biura podróży)-WTTC (World Travel & Trace Council) odróżnia przemysł turystyczny (core business) od gospodarki turystycznej (inne podmioty z sektora turystycznego, które korzystają z otoczenia turystyki)
Rynek to całokształt wzajemnych stosunków w odniesieniu do konkretnego dobrapodaż + popyt + cena = rynekpodaż + popyt – system turystycznycena – wpływ na systemRynek to idealne miejsce , w którym spotyka się popyt z podażą. Zachowanie się przedsiębiorstw
Marketing – zarządzanieOznacza zorientowanie na rynek decyzji przedsiębiorcy w procesie zarządzania.
Czyli marketing:-nie jest tylko działalnością reklamową-nie ma charakteru tylko i wyłącznie komercyjnego nie wszystko ma charakter komercyjny)-nie „startuje” od produktu, który jest na sprzedaż
Marketing jest:-analizą potrzeb konsumentów, na której podstawie tworzy się produkt-badani konsumenci są celem (target)
-marketing redukcji- marketing wyprzedzenia- marketing driving (kierowany)- marketing zbiorowy- marketing segmentacje- marketing indywidualny
W skali światowej:10-11% obroty sektoru turystyka, rozrywka, podróże11% zatrudnienie w turystyce10% inwestycje turystyczneok. 10% wpływy podatkowe z turystyki
Popyt w turystyce:-to zapotrzebowanie na dobra i usługi powiązane z turystyką-rodzi się z potrzeby „uprawnienia” turystyki, czyli z powodu niezadowolenia z braku satysfakcjonującej konsumpcji
Ewolucje popytu w turystyce:społeczeństwo przemysłowe:-potrzeby drugorzędne i indywidualne-dobra turystyczne drugorzędne i typowe-podaż w turystyce elastyczna i tylko w jednym sezoniespołeczeństwo poprzemysłowe (postindustrialne):- potrzeby pierwszorzędowe i w dużym wymiarze zbiorowe-dobra turystyczne pierwszorzędowe i niepowtarzalne-podaż sztywna i zróżnicowana na sezony
Elementy warunkujące popyt w turystyce:- kulturowe-społeczne-polityczne-prawne-ekonomiczne: dochód, kursy walut, wymiana handlowa-środowisko
Marketing jest domeną psychologii.
Wymiana turystyczna koncentruje się w kraju o wysokim stopniu uprzemysłowienia podobnych do kraju pochodzenia. W nich turysta czuje się pewnie, nie spotykają go żadne nowości.
Najwięcej pieniędzy wydaje się na badania profilu flienta.Promocja jest stałym elementem systemu turystycznego.
według WTTC prawie 90% turystów porusza się po szlakach, które tylko w 2% pokrywają powierzchnię dostępnych obszarów na Ziemi
120 państw dzisiaj ostro walczy o wpływy turystyczne na świecie.
Zapotrzebowanie na turystykę u 75% konsumentów:-poszukiwanie relaksu-poszukiwanie potwierdzenia-nie chce nowości-nie chce niespodzianek-nie chce ryzyka
4 J-na
shelby_lane