ORGANIZACJA PROCESÓW PRACY
JERZY GRABOSZ
ORGANIZACJA
PROCESÓW PRACY
LABORARORIUM
Część II
3. BADANIE I STANDARYZACJA PROCESÓW 2
4. REJESTRACJA I ZARZĄDZANIE CZASEM 61
GDAŃSK, MARZEC 2010
LABORATORIUM 3
CELE
WPROWADZENIE
Diagnozowanie funkcjonowania systemu pracy metodą „5S”
Do diagnozowania organizacji systemu pracy wykorzystuje się różne metody postępowania: standaryzację pracy, metodę SMED (ang. Single-Minute Exchange of Die), „5S”. Ze względu na prostotę na uwagę zasługuje metoda „5S”. Wynikiem jest skuteczna organizacja miejsca pracy, eliminacja strat związanych z powstaniem niezgodności i awarii oraz poprawa warunków bezpieczeństwa pracy. Nazwa „5S” jest akronimem pięciu japońskich słów (tabela 1)[1].
Tabela 1 Znaczenie słów akronimu „5S”[2]
L.p.
Oznaczenie japońskie
Znaczenie polskie
Opis
1.
Seiri
Selekcja
Oddziel niepotrzebne przedmioty na swoim stanowisku i usuń je.
2.
Seiton
Systematyka
Ułóż niezbędne przedmioty w takim porządku, aby łatwo było z nich korzystać.
3.
Seiso
Sprzątanie
Sprzątaj dokładnie swoje stanowisko pracy i utrzymuj w czystości narzędzia.
4.
Seiketsu
Standaryzacja
Opracuj standardy i procedury pozwalające właściwie organizować stanowisko pracy.
5.
Shitsuke
Samodyscyplina
Utrzymuj wysoki poziom dyscypliny pracy.
1. Selekcja ma na celu uzyskanie informacji o tym, co jest niezbędne na stanowisku pracy do wykonania zadania roboczego. Przyczynia się do identyfikacji materiałów, wyposażenia oraz informacji niezbędnych do wykonania pracy. Rzeczy rzadko używane należy ze stanowiska pracy eliminować.
2. Systematyka ma na celu poszukiwanie odpowiedniego miejsca dla wszystkich elementów stanowiska pracy przy zastosowaniu zasad magazynowania, manipulowania, usuwania i uzupełniania materiałów, wyposażenia, technologii i informacji. Systematyka zakłada, że znalezienie rzeczy niezbędnej do wykonania zadania roboczego powinno trwać nie dłużej niż 30 sekund.
3. Sprzątanie – ważnym zadaniem wykonywanym na stanowisku pracy jest zachowanie porządku na stanowisku pracy. Do tego celu niezbędnym są przedsięwzięcia pozwalające na identyfikowaniu i eliminowaniu źródeł nieporządku oraz utrzymywaniu aktualności dokumentacji techniczno-ruchowej wyposażenia.
4. Standaryzacja – podejmowane działania na poziomie stanowiska pracy nie mogą mieć charakteru jednorazowego. Z tego powodu należy dążyć w procesie organizowania stanowiska pracy do wdrożenia i utrzymania wprowadzanych zasad organizowania stanowiska pracy.
5. Samodyscyplina – w celu wdrożenia wyżej wymienionych zasad w praktyki konieczne jest rozwijanie przyzwyczajeń i umiejętności do wykonywania pracy zgodnie z przyjętymi procedurami i instrukcjami. Pomocą w procesie dyscyplinowania pracowników jest zwykle formalnie ustalony system prezentacji o prowadzenia oceny ukompletowania stanowiska pracy.
Cykl badania pracy
Organizacja pracy zajmuje się przede wszystkim skoordynowaniem, zharmonizowaniem poszczególnych elementów procesu pracy tak, aby przy minimum nakładów uzyskać maksimum efektów. Praktycznym podnoszeniem efektywności poszczególnych czynników procesu pracy i wydajności zajmuje się technika badania i usprawniania metod pracy. Techniki badania u usprawniania poprzez rozkładanie badanego procesu na elementy i ich krytyczną analizę, projektowanie i wdrażanie usprawnień prowadzi do[3]: ułatwienia pracy człowieka, zmniejszenia jego wysiłku, poprawy warunków pracy, doskonalenia, a co za tym idzie - lepszego wykorzystania pracy sprzętu, skrócenia czasu zużywanego na wytworzenie produktu uproszczenia stosowanych metod pracy, lepszego wykorzystania materiałów.
Analiza szeregu usprawnień dokonywanych w zakresie organizacji procesu produkcyjnego czy systemu pracy, potwierdza, że F. Taylor[4] zawsze posługiwał się metodami naukowymi, gdyż ustalił i posługiwał się algorytmem ( regułą), którą nazwał cyklem organizacyjnym. Cykl organizacyjny składa się z następujących pięciu kroków:
· jasne i zrozumiałe,
· ścisłe, czyli bliżej określone,
· osiągalne, czyli realne,
· użyteczne, czyli uzasadniające poniesienie nakładu sił i środków,
· etyczne, czyli usprawiedliwiające nakład sił i środków.
2. Dokładna analiza zadania oraz zbadanie środków i warunków, zapewniających, że zadanie zostanie wykonane a cel osiągnięty polega na:
· stosowaniu naukowej metody,
· posiłkowaniu się środkami metody naukowej,
· wyjaśnianiu zjawiska,
· rozpoznaniu zjawiska,
· wnioskowaniu.
· sporządzanie planu,
· wynalezienie środków,
· przygotowanie środków,
· budowę mechanizmu działania.
· wykonywaniem według planu,
· pracą we właściwym czasie,
· pracą na właściwym stanowisku pracy,
· stosowaniem właściwych środków.
· zorganizowana, a nie przypadkowa,
· uzasadniona, czyli obejmująca wszystkie etapy pracy,
· dostatecznie dokładna, czyli unikająca zbytecznych szczegółów.
Sposoby zbierania i rejestrowania informacji
Dla uzyskania pełnego obrazu badanego procesu lub odcinka pracy, koniecznej jest zebranie maksimum informacji o poszczególnych czynnikach kształtujących przebieg tego procesu. Stosuje się następujące metody zbierania informacji bezpośredniej obserwacji z odmianami w postaci:
Zebrane informacje nt. badanego procesu pracy zarejestrujemy wykorzystując następujące metody:
· opis monograficzny, stosowany bardzo rzadko ze względu na znaczną pracochłonność i małą przejrzystość,
· kwestionariusze zawierające odpowiednio dobrane zestawy pytań dotyczących rodzaju i sposobów wykonywania określonych prac np. lista kontrolna,
· karty i wykresy przebiegu, podstawowa najwszechstronniejsza metoda techniki i usprawniania metod pracy,
· modele /makiety/ płaskie i przestrzenne,
· schematy i wykresy organizacyjne,
· arkusze obserwacyjne, techniki mierzenia czasu /arkusze chronometrażowe, fotografii dnia roboczego, obserwacji migawkowych/.
Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych w praktyce kart i wykresów przebiegu zalicza się:
piotrasgdansk