test a.doc

(57 KB) Pobierz

Imię i Nazwisko                                                                                                                   gr. A

…………………………………

1.      Czym zajmuje się PR?

a)                  Pomaganiem działowi marketingu

b)                 Kształtowaniem wizerunku i — szerokim znaczeniu relacjami z klientami

c)                  Zacieraniem błędów i pomyłek

 

2.      Ile powstało definicji PR?

a)      Jedna

b)     Dwieście

c)      Ponad 3 tys.

 

3.      Kto powiedział: „nieważne, co o mnie mówią, ważne, żeby poprawnie pisali nazwisko”?

a)      Phineas Barnum

b)      Ivy Lee

c)      Edward Bernays

 

4.      Jaki model PR reprezentuje powyższy cytat?

a)      Model dwukierunkowy symetryczny

b)     Model informacji publicznej

c)      Agent prasowy

 

5.      Kiedy powstało Polskie Stowarzyszenie Public Relations?

a)      1989 r.

b)     1990 r.

c)      1995 r.

 

6.      Pisząc przemówienie, jakie aspekty bierzemy pod uwagę?

a)      Kto i do kogo mówi, jakich używa środków stylistycznych?

b)     Kto, co, do kogo, gdzie i po co mówi, jaki ma cel, w jakich okolicznościach?

c)      Kto, w jakich okolicznościach i w jakim celu mówi?

 

7.      Czy spin i czarny PR są tym samym?

a)      Tak

b)     Nie

 

8.      „Jem kotleta” to błąd:

a)      Składniowy

b)     Fleksyjny

c)      Frazeologiczny

 

9.      Wskaż zestaw cech, charakteryzujący styl naukowy:

a)      Stosowanie tabel i wykresów, jednoznaczność i precyzja informacji, obiektywne przedstawianie zjawisk i problemów;

b)     Występowanie wyrażeń i zwrotów stereotypowych, słownictwa modnego, wyrazów obcych, występowanie elementów wartościujących;

c)      Schematyczność, jasność, przewaga zdań bezosobowych, częste występowanie strony biernej.

 

10.  Przeanalizuj fragment tekstu i wskaż, jaki styl został użyty przy pisaniu:

NewSouth Books, wydawnictwo z amerykańskiego stanu Alabama, zdecydowało zamienić w książce wszystkie 219 słów "nigger", czyli "czarnuch", na bardziej politycznie poprawny wyraz "slave" - niewolnik. W "Przygodach Tomka Sawyera" wykreślono również słowo "injun", które jest obraźliwym określeniem Indianina. Wydawca swoją decyzję argumentuje tym, że chce dotrzeć do jak najszerszego grona czytelników, a szkoły niechętnie przyjmują do swoich bibliotek książki, które zawierają jakiekolwiek rasistowskie wydźwięki.

Osobą odpowiedzialną za tę decyzję jest wydawca najnowszego nakładu, dr Alan Gribben z Uniwersytetu Auburn. - Swobodne i częste używanie słowa "nigger" w dziele Twaina mogło do tej pory przeszkadzać niektórym uczniom w cieszeniu się treścią lektury - mówi. - To nie jest próba zrobienia z Tomka Sawyera i Hucka Finna daltonistów. Problemy rasowe mają znaczenie w tej książce. Tutaj chodzi tylko o dobór słów, których używa się, żeby o tych problemach pisać w XXI w.

Wydawca boi się, że nowa wersja książki może przerazić tradycjonalistów wychowanych na oryginalnych powieściach Twaina. - Mam nadzieję, że ludzie zrozumieją dlaczego zmieniłem te wyrazy, ale jednocześnie podejrzewam, że tekstowi puryści będą wściekli - mówi dr Gribben - Już jeden z profesorów na uniwersytecie zdążył mi powiedzieć, że jest bardzo rozczarowany - dodaje.

Wielu pracowników akademickich, nauczycieli i miłośników prozy Twaina skrytykowało cenzurowanie tekstu. Zaznaczają przy tym, że treść książki jest daleka od głoszenia poglądów rasistowskich - w końcu główny bohater powieści, biały nastolatek, zaprzyjaźnia się z czarnym niewolnikiem. Kiedy słyszy, jak jego przyjaciel był traktowany przez swoją byłą właścicielkę, pomaga mu uzyskać wolność.

Thomas Wotham, znany badacz prozy Twaina z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, porównał działania dr Gribbena do Thomasa Bowdlera, dziewiętnastowiecznego brytyjskiego wydawcy, który przygotował specjalną "rodzinną" wersję dzieł Szekspira. Usunął z niej wszystkie wątki o seksie, aby nie obrażać wiktoriańskich kobiet i dzieci.

Twain, który umarł 1910 roku, bardzo krytykował rasizm. Wspomagał finansowo kilka organizacji walczących o prawa człowieka. Jednak brak politycznej poprawności jego tekstów doprowadziła do wycofania "Przygód Hucka Finna" w 1957r. ze szkół podstawowych i gimnazjów.

a)                  Naukowy

b)                 Publicystyczny

c)                  Artystyczny

 

11.  Pisząc oficjalne pismo do osoby w firmie, w adresie podaje najpierw:

a)      Nazwę firmy

b)     Nazwisko osoby

 

12.  Co znajduje się w nagłówku listu oficjalnego?

a)      Nazwa firmy, adres mailowy, nr telefony

b)     Imię i nawisko, stanowisko, miejscowość

c)      Imię i nazwisko, nazwa firmy, adres

 

13.  Ile etapów budowy tekstu przewiduje retoryka?

a)      3

b)     5

c)      8

 

14.  Jakie ma zalety burza mózgów?

a)      Zmniejsza dystans między pracownikami,

b)     Zwiększa dystans między pracownikami

c)      Jest anonimowa

 

15.  Jeśli produkt przejdzie fazę testów to:

a)      Przestajemy go reklamować

b)     Powtarzamy testy za jakiś czas

c)      Wycofujemy go z rynku

 

16.  Jeśli w fabryce zdarzy się wypadek, to:

a)      Firma zatrudnia dodatkowych prawników

b)     Prezes unika mediów

c)      Do akcji wkracza sztab kryzysowy

 

17.  Na czym polega stronniczość mediów?

a)      Dziennikarze muszą wciąż przekazywać sensacyjne informacje, aby przyciągnąć odbiorców

b)     Dziennikarze zawsze atakują PR

c)      Dziennikarze zawsze muszą źle pisać o firmach

 

18.  Na czym polega rekomendacja osoby trzeciej?

a)      To jest to samo co marketing szeptany

b)     Autorytet z danej dziedziny wypowiada się w mediach na temat zalet danego produktu

c)      Jest to marketing bezpośredni — np. sprzedawca odkurzaczy wodnych prezentuje jego zalety na prywatnym spotkaniu

 

19.  Ile modeli uprawiania PR przedstawili Grunig i Hunt?

1)     2

2)     3

3)     4

 

20.  Dlaczego artykuł w prasie jest lepszą reklamą niż artykuł w internecie?

a)      Bo ludzie bardziej ufają informacjom, za które zapłacili

b)     Bo artykuł w internecie  szybko się przeterminowuje

c)      Bo w internecie każdy zamieszcza informacje, jakie chce – to nie dziennikarstwo

 

21.  Czy zawsze warto skomentować każde negatywne wydarzenie w firmie?

a)      Nie, bo dziennikarze i tak zrobią z tego sensację

b)     Tak, bo jeśli firma nie wyda oświadczenia, to dziennikarze pójdą po komentarz do kogoś innego – np. zwolnionego pracownika

c)      Nie, bo mówiąc o złym wydarzeniu można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc

 

22.  Jakie informacje powinien mieć sztab kryzysowy?

a)      Opis działalności, forma własności, nazwiska członków zarządu, liczba zatrudnionych, finanse

b)     Nazwiska udziałowców, liczba zatrudnionych, opis działalności, dane prezesa, stan finansów

c)      Przyczyny zdarzenia, dane członków zarządu, opisy stanowisk pracy

 

23.  Model dwukierunkowy symetryczny zakłada:

a)      uwypuklenie cech, które publiczności najbardziej się podobają

b)     przekonanie odbiorców do swoich celów

c)      podjęcie wymiany informacji i opinii między publicznością a firmą

 

24.  Dlaczego w Polsce PR pojawił się dopiero na początku lat 90. XX w.?

a)      Bo wykształciła się konkurencja na rynku

b)     Bo wielu ludzi wyjechało na Zachód na studia i stamtąd przywieźli wiedzę o PR

c)      15 stycznia – rozpoczęła nadawanie pierwsza prywatna stacja radiowa – RMF FM.

 

25.  Czarny PR to:

a)      To samo co reklama porównawcza

b)     Manipulacje prowadzące do zdyskredytowania przeciwnika

c)      Zniekształcenie rzeczywistości na czyjąś korzyść

Zgłoś jeśli naruszono regulamin