przed bracmi Wright.pdf

(782 KB) Pobierz
155739062 UNPDF
Co wiemy o tych, którzy próbowali przed
braćmi Wright?
Wszyscy niemal znamy legendę Ikarze i Dedalu, którzy
wzlecieli w powietrze uciekając z Krety po skutecznym
wyeliminowaniu Minotaurusa. Polecieli oni na skrzydłach
wykonanych z ptasich piór posklejanych woskiem wykonując
pierwszy przelot nad wyspami Samos, Paros, Delos i nad
Ikarią gdzie tragicznie swój lot na skutek młodzieńczej
brawury skończył syn Dedalosa. W świetle starochińskich
legend także cesarz Shun latał na uskrzydlonych smokach.
Potrafił też wykorzystać dwa słomiane kapelusze w roli
spadochronu, skacząc z wysokiej płonącej stodoły. Na
czarnym lądzie legendarne latanie nosi już nutkę wojenną, bo
155739062.003.png 155739062.004.png
oto wojowniczy Kibanga z Ugandy nie dość, że potrafił latać
ale z powietrza raził wroga unoszonym z sobą kamiennym
ładunkiem. Salomon latał na zielonym jedwabnym dywanie
obszywanym złotem, podobnie zresztą jak i książę Persji –
Housain. W folklorze słowiańskim znana jest czarownica
Baba Jaga, która w charakterze statku powietrznego
wykorzystywała latający moździerz. Nasze rodzime, polskie
dwórko w tej dziedzinie nie odstaje od światowej czołówki,
bo przecież wiedzmy opanowały sztukę przemieszczania się
w locie na miotłach. Znany powszechnie Imć Pan Twardowski
latał na kogucie, a w Pieninach żył mnich Cyprian co z
Czerwonego Klasztoru nad Dunajcem do samego sztyftu
Trzech Koron doleciał.
Polacy zawsze wszak w awiacji wiedli prym, więc to rodzime
wiedźmy na Łysej Górze pikniki lotnicze urządzały, a
Twardowski na księżycu był o wiele wcześniej niż Amstrong.
155739062.005.png
Dopiero jednak znacznie później lataniem zajęło się
kronikarstwo. Stąd wiemy o śmiertelnej ofierze prób
wzbicia się w powietrze w Rzymie w czasach panowania
Nerona, o nadwornym lekarzu kalifa andaluzyjskiego Abdula-
Kasima Abasa Firnasa w IX, człowieku ze skrzydłami w
Konstantynopolu w 1180 roku oraz angielskim mnichu
Olivierze z XI wieku próbujących lotu. Wreszcie w połowie
1250 roku angielski filozof Roger Bacon napisał rozprawę
traktującą o możliwościach lotu człowieka, co wielu uznaje
za pierwszą datę związaną z historią lotnictwa. Niespełna
trzysta lat później genialny artysta, wynalazca i konstruktor
– Leonardo da Vinci jako pierwszy w świecie zajął się w
sposób udokumentowany praktycznymi zagadnieniami
lotnictwa, można by rzecz z sukcesem. Da Vinci opracował
teorię spadochronu, a także badał możliwości lotu człowieka
przy użyciu ruchomych skrzydeł i aparatu podobnego do
dzisiejszego śmigłowca. Budował także kukły z woskowanego
płótna, które po napełnieniu gorącym powietrzem się unosiły
a zatem nie obce były mu tajemnice aerostatu.
155739062.006.png
W wiekach następnych historii światowej awiacji zapisały się
jeszcze nazwiska hiszpańskiego mnicha Bonaventury z XVI
wieku, francuskiego mechanika d’Essona z Reimis z XVII ,
kowala z Rosji imieniem Czornaj Groza z XVIII wieku i
Rosjan: Michniewicza (1871 r.), Spicyna (1880 r.), Mitrejkina
i Germana (1890 r.), Fiedorowa i Jarkowskiego rok później,
którzy próbowali budować latające mięśnioloty. Także Polacy
mieli swoich pionierów lotnictwa. Jeden z nich, wprawdzie
pochodzenia włoskiego lecz spolonizowany Tytus Liwiusz
Boratyni, opracował w 1648 wieku projekt skrzydłowca
napędzanego mięśniami. Znane z literatury są także losy
górala Wojciecha Kułacha z okolic Białego Dunajca
(Gliczarowa) w 1832 roku, który jako artysta ludowy budował
skrzydła, nic jednak więcej nie wiadomo. Wiemy jednak, że w
155739062.001.png
tym samym roku powstała konstrukcja sterowca
napędzanego siłą ludzkich mięśni autorstwa Wincentego
Smagłowskiego a Aleksander Hryszkiewicz w 1851 w Kownie
publikuje dzieło pt.: „Paralot Żmudzina”, w którym opisuje
zasady lotu skrzydłowców (czyli mięśniolotów skrzydłowych).
W 1867 roku Jan Wnęk, cieśla i rzeźbiarz z okolic Dąbrowy
Tarnowskiej na zbudowanych własnoręcznie skrzydłach,
wzorowanych na ptasich wykonał udany lot ślizgowy
startując ze zbudowanego specjalnie na wieży kościelnej
pomostu, potem kilkakrotnie go powtarzając na odległość do
8 km. Ten sam człowiek wcześniej wykonuje też krótkie
ślizgi ze zbocza niewielkiego wzniesienia testując swoją
konstrukcję, aż 10 lipca 1869 roku na skutek zepchnięcia
przez zawistnego współpracownika nasz awiator ginie.
Wreszcie w 1975 roku w Paryżu powstaje rower powietrzny
zbudowany przez Adama Ostoję-Ostaszewskiego. Ale
pierwsi śmiałkowie którzy oderwali się z powodzeniem od
ziemi dokonali tego zupełnie inny sposób niż można by
przypuszczać obserwując lot ptaka.
155739062.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin