1)Transport morski-oznacza przewóz statkami w celach zarobkowych ,pasażerów
i ładunków przez wody morskie obejmuje swym zasiegiem oceany morza przybrzeżne
i sródlodowe naturalne połączenia miedzy oceanami i morzami ,sztuczne drogi morskie
oraz zamkniete kanały morskorzeczne 2)Środki transportu morskiego-są to wszystkie
urzadzenia pływajace ,przeznaczone lub używane do żeglugi na morzu i wodah połaczo-
-nych z morzem 3)Fracht-opłata za przewóz towarów droga morska stawka zwykle
uzależniona jest od masy i objetości przesyłki. Fracht zasadniczo wypłacany jest po
dostarczeniu towaru na miejsce przeznaczenia z uwzglednienionym terminie na miejsce
przeznaczenia i stanie nieuszkodzonym 4)TEU-Twenty feet equivalent unit-jednostka pojemności stosowana w transporcie morskim jest ona równoważna objetości kontenera
o długości 20 stóp : 1 TEU- 20 X 8,5 stopy kontenera 5)żegluga regularna (liniowa)-rejs
trwa od momentu rozpoczęcia sie załadunku w porcie początkowym ,az do momentu zakończenia wyładunku w tym samym porcie 6)cechy żeglugi liniowej-
-przewaga w przewozach ładunków drobnicowych (towary policzalne ,przewozone w opakowaniach lub bez,spejniające warunki przewozowe ,przemieszczane jako ładunek
w mniejszych partiach lub pojedyńcze przesyłki,stanowiące wyrób gotowy lub półfabrykat)
-regularny załadunek i rozładunek odbywające się w określonych portach i według ustalonego
rozkładu rejsów (sailing list) -brak uzależnienia od jednego załadowcy 7)Żegluga Trampingowa-zajmuje się przewozem ładunków suchych i płynnych masowcami dla 1 lub ograniczonej liczby nadawców 8)cechy żeglugi trampigowej-wykorzystywanie tego samego
statku na różnych szlakach, tzngdzie najkorzystniej wykorzystać ten statek ze względu na wilekość podaży ładunków i wysokośc frachtów -obsługa przede wszystkim ładunków masowych (te ,które można zmierzyć i zważyć ale nie da sie policzyć)
-negocjowanie za każdym razem stawki frachtowej miedzy armatorem a właścicielem ładunku
stosowanie ceny umownej 9)żegluga nieregularna (trampowa)- rejs trwa od momentu rozpoczęcia załadunku w porcie A i trwa do momentu wyładunku w porcie B 10)Żegluga morska-uznawana jest za najbardziej uniwersalną formę przewozów ze wzgledu na mozliwośc przewozenia praktycznie każdego rodzaju ładunk Najbardziej uniwersalne
statki obsługujążegluge l;iniowa ,gdyż drobnicowe oraz kontenerowce moga przewieśc każdy ładunek drobnicowy a takze półmasowy (np .cukier w workach)
10)cechy transportu morskiego- a)zdolnosc do masowych przewpzów ładunków o najszerszym wachlarzu podatnosci przewozowej b)światowy zasieg szlaków przewozowych
damian2988098