3
Przedmiotowy system oceniania z religii
w Szkole Podstawowej
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
Ocenie podlegają:
1. Pisemne prace kontrolne.
2. Odpowiedzi ustne.
3. Wypowiedzi w trakcie lekcji.
4. Praca domowa.
5. Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary.
6. Zeszyt: sprawdzany według ustaleń nauczyciela; przynajmniej jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.
8. Korzystanie z Pisma Świętego.
9. Rozwijanie postawy religijnej, tj. modlitwa, osobiste zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych, udział w niedzielnej Mszy św., nabożeństwach.
10. Inne możliwości wskazujące na potrzebę wartościowania.
Katechizowany:
· Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
· Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
· Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
· Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
· Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
· Cechuje się rażąco niepoprawny system wypowiedzi.
· Nie wykazuje się znajomością pacierza.
· Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
· Lekceważy przedmiot.
· Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
· Opuszcza lekcje religii.
· Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.
· Opanował konieczne pojęcia religijne.
· Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.
· Prezentuje mało zadawalający poziom wiadomości programowych.
· Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
· Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
· Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
· Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.
· Prowadzi zeszyt.
· Ma problemy ze znajomością pacierza.
· Wykazuje poprawny stosunek do religii.
· Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.
· Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
· Prezentuje podstawowe treści materiału programowego religii.
· Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
· Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
· Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
· W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
· Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.
· Wykazuje podstawową znajomością pacierza.
· W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.
· Prezentuje przeciętna pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
· Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
· Opanował materiał programowy z religii.
· Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
· Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.
· Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
· Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
· W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
· Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.
· Systematycznie uczestnicy w zajęciach religii.
· Jest zainteresowany przedmiotem.
· Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
· Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
· Stara się być aktywnym podczas lekcji.
· Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobra.
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
· Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
· Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
· Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
· Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
· Odznacza się pełną znajomością pacierza.
· Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
· Aktywnie uczestniczy w religii.
· Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
· Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
· Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
· Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
· Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.
· Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
· Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
· Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
· Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
· Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
· Angażuje się pozalekcyjnie (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.).
· Uczestniczy w konkursach wiedzy katechetycznej.
· Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
· Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
· Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.
didonka