SCENARIUSZ ZAJĘĆ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
Termin: styczeń
Forma zajęć: gimnastyka korekcyjna (10 uczestników)
Klasa: ISP
Czas trwania: 45 minut
Temat: Ćwiczenia posturalne w formie obwodu stacyjnego. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu i skoliozie.
Cel ogólny: ćwiczenia gimnastyczne przeciw płaskostopiu i skoliozie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
1. 1. Rozumie konieczność ćwiczeń.
2. 2. Wykonuje ćwiczenia dostosowane do rodzaju wady postawy.
3. 3. Ćwiczy, dokładnie wykonując polecenia prowadzącego.
Metody:
- - heurystyczna – dokładne wyjaśnienie ćwiczeń i sposobów ich wykonywania;
- - ćwiczeń praktycznych – ćwiczenia korekcyjne.
Formy organizacyjne:
- - zbiorowa – zabawy
- - jednostkowa – korekcja postawy
- - indywidualna – ćwiczenia korekcyjne
- - zespołowa – ćwiczenia w zespołach dwuosobowych na stacyjkach.
Pomoce dydaktyczne:
- - kocyki lub maty gimnastyczne;
- - drabinki;
- - koziołki;
- - ławeczki;
- - szarfy;
- - woreczek z piaskiem;
- - lustra;
- - lekkie piłeczki do dmuchania
Przebieg zajęć:
1. 1. Korekcja postawy w siadzie skrzyżnym przed lustrem.
2. 2. Zabawy rozgrzewające (np. berek ogonek, berek krzyżak czy berek baby).
3. 3. Ćwiczenia oddechowe przed lustrem.
4. 4. Zapowiedź zadania: ćwiczenia korekcyjne przeciwdziałające powstawaniu wad kręgosłupa (skolioza) i stóp (płaskostopie) oraz (dla niektórych dzieci) korygujące te wady.
5. 5. Przygotowanie sprzętu – obwód stacyjny – podział dzieci na grupy dwuosobowe.
Stacja I
Rozłożone dwie maty gimnastyczne. (ćw. mięśni posturalnych kręgosłupa – prostownika grzbietu).
Dziecko 1 – leżenie tyłem, nogi ugięte w kolanach, prawa stopa na lewym kolanie, dłonie pod głową – unoszenie łopatek (liczy do pięciu), powrót.
Dziecko 2 – leżenie przodem - jednoczesne unoszenie wyprostowanych nóg i rąk nad podłoże (liczy do pięciu), powrót.
Stacja II
Ławeczka gimnastyczna odwrócona podstawą do góry, rozłożony kocyk i woreczek z piaskiem (ćw. mięśni stóp).
Dziecko 3 – przejście równoważne we wspięciu przez ławeczkę, ręce dla równowagi bokiem do góry.
Dziecko 4 – siad ugięty na kocyku, podpór tyłem, podnoszenie na przemian prawą i lewą stopą woreczka z piaskiem.
Stacja III
Ławeczka gimnastyczna i rozłożony na niej kocyk, koziołek gimnastyczny (ćw. obręczy barkowej i prostownika grzbietu).
Dziecko 5 – leżenie przodem na kocyku, przeciągnięcie ciała po ławeczce za pomocą wyłącznie rąk; to samo w leżeniu tyłem.
Dziecko 6 – przerzut górnej połowy ciała przez koziołek, dźwignięcie tułowia w górę z wyprostowanymi rękami, powrót do skłonu (uwaga: ćwiczenie niewskazane dla dzieci z wadą „plecy okrągłe” zamiennie – zamiast skłonu – opad)
Stacja IV
Koziołek gimnastyczny, szarfa i rozłożony kocyk (ćw. mięśni stóp).
Dziecko 7 – wspięcie się na koziołek gimnastyczny, przejście po nim „jak po drabinie” stawiając całą stopę na szczebelek, zejście druga stroną.
Dziecko 8 – siad ugięty na kocyku, zwijanie szarfy palcami na przemian prawej i lewej stopy.
Stacja V
Dwie drabinki gimnastyczne (ćw. mięśni posturalnych grzbietu [elongacja] i mięśni stóp)
Dziecko 9 – wspięcie się przodem na drabinkę (odpowiednio stawiając stopę), zwis (chwyt okrągły), zejście na samych rękach do klęku.
Dziecko 10 – wspięcie się przodem na drabinkę, obrót tyłem do drabinki (chwyt okrągły), unoszenie nóg zgiętych w kolanach do poziomu bioder (liczenie do pięciu), odpoczynek.
Jeden sygnał – zmiana w grupach, dwa sygnały – zmiana stacji (w ten sposób każde dziecko wykona wszystkie ćwiczenia, nie znudzi się i nie zmęczy poszczególnych grup mięśniowych).
6. 6. Ćwiczenia oddechowe i uspokajające np. dmuchanie lekkiej piłeczki, zabawa – „Co się zmieniło”.
piotrrr123