Edmund Husserl - biografia.docx

(79 KB) Pobierz

Edmund Husserl

Z Wikipedii

Brak wersji przejrzanej

Skocz do: nawigacji, szukaj

Edmund Husserl (ur. 8 kwietnia 1859, zm. 27 kwietnia 1938) – niemiecki matematyk i filozof, jeden z głównych twórców fenomenologii.

Studiował w Lipsku matematykę, fizykę, filozofię i astronomię. W 1876 roku kształcił się na Uniwersytecie Berlińskim, studiując filozofię i matematykę. W Wiedniu w 1881 roku uczęszczał na wykłady Franza Brentano, które wywarły duży wpływ na jego późniejszą filozofię.

W 1883 roku uzyskał doktorat za pracę o rachunku wariacyjnym. Następnie był asystentem Karla Weierstrassa w Berlinie. Po odbyciu służby wojskowej studiował u Brentana w Wiedniu, gdzie poznał Karla Stumpfa (również ucznia Brentano). Pod kierunkiem Stumpfa habilitował się. W 1887 roku otrzymał katedrę na Uniwersytecie w Halle. Po opublikowaniu Philosophie der Arithmetik wdał się w spór z Gottlobem Frege o istotę logiki. Stał się w tym czasie krytykiem prac Kazimierza Twardowskiego, którego niedoskonałości pracy poprowadziły go do badań nad istotą przedstawienia i znaczenia; później przekonał się raczej o istnieniu fenomenów. Po kilku latach rozpoczął pracę nad Badaniami logicznymi. W nich podjął próbę opisania swoich poszukiwań czystej logiki, teorii matematyki i teorii poznania, przez co odkrył w swoich badaniach naturę fenomenów i ludzkiego poznania ich. Następnie pracował w Getyndze (1901), gdzie w 1912 wspólnie z Schelerem, Reinachem i Geigerem założył rocznik Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung, w którym były publikowane jego prace. W 1916 objął katedrę filozofii we Fryburgu Bryzgowijskim aż do roku 1928, kiedy przeszedł na emeryturę, prowadząc wykłady jeszcze do 1933 roku.

Filozofia Husserla miała duży wpływ na myślicieli takich jak Martin Heidegger, który był jego uczniem, Edytę Stein (późniejsza św. Teresa Benedykta od Krzyża napisała pod kierunkiem E. Husserla pracę doktorską), Jean-Paul Sartre, Maurice Merleau-Ponty, Roman Ingarden oraz wielu innych.

Początkowo Husserl próbował sprowadzić prawa logiki i arytmetykę do praw psychologicznych, jednak później w Badaniach logicznych, pod wpływem Fregego i panującego na uniwersytetach niemieckich neokantyzmu, stał się krytykiem i przeciwnikiem psychologizmu, twierdząc, że nie da się zredukować logiki do psychologii.

W filozofii Husserla świadomość jest intencjonalna, czyli zawsze jest świadomością czegoś, zwraca się ku czemuś. Husserl odróżnia akty psychiczne (akt świadomości w terminologii husserlowskiej to noeza) od tego, do czego te akty intencjonalnie się odnoszą, czyli obiektów świadomości (noematów). Punktem wyjścia fenomenologii jest redukcja fenomenologiczna (epoche), zawieszająca sądy o świecie. Powoduje ona zwrot w stronę świadomości i uobecniających się tam aktów immanentnie skierowanych. Dlatego metoda ta jest nazywana także fenomenologią transcendentalną, gdyż pyta o najbardziej podstawowe warunki naszego poznania (dzieje się to jednak inaczej niż w przypadku filozofii Immanuela Kanta).

Husserl zajmował się także semantyką logiczną, wprowadzając ideę kategorii semantycznych, semantyka ta opiera się na pojęciu intencjonalności. Koncepcja ta była później rozwijana między innymi przez Kazimierza Ajdukiewicza i Stanisława Leśniewskiego.

Dzieła [edytuj]

Wikicytaty

Zobacz w Wikicytatach kolekcję cytatów
z Edmunda Husserla

·         Philosophie der Arithmetik (1891)

·         Badania logiczne (niem. Logische Untersuchungen1900/1901)

·         Filozofia jako ścisła nauka (niem. Philosophie als strenge Wissenschaft1910/1911)

·         Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii (niem. Ideen zu einer reinen phänomenologischen Philosophie1913)

·         Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu (niem. Vorlesungen zur Phänomenologie des inneres Zeitbewusstseins1928)

·         Medytacje kartezjańskie (niem. Méditations Cartésiennes1931)

·         Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna (niem. Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie1936)

·         Od roku 1950 wydawane są Husserliana – dzieła zbiorowe Husserla

Husserl Edmund

Dodaj do notesu

http://portalwiedzy.onet.pl/0

·         Filozofia, Europa, Niemcy, XIX i początek XX w., Językozawstwo

 

 

·         Husserl Edmund (1859-1938), niemiecki filozof. Profesor na uniwersytetach w Getyndze i Fryburgu. Twórca nowej fenomenologii. Inspiracją dla jej rozwinięcia były rozmyślania nad naturą czasu.

Poczynając od Idei Husserl twierdził, że świat czasowo-przestrzenny, który mamy za rzeczywisty, jest w swej istocie "bytem dla kogoś", a nie "w sobie", jest odpowiednikiem stanów umysłu. Uważał, że tylko doświadczenie upoważnia do uznawania pewnych przedmiotów za rzeczywiste, gdyż przedmioty niezależne od doświadczenia nie pojawiają się w świadomości.

Wszystkie przedmioty są jedynie intencjonalnymi odpowiednikami świadomości - ona jedna jest bytem, który istnieje na pewno. Stąd dla Husserla Jaźń stała się pierwotną formą bytu, a świat jej wytworem (wytworem wielu jaźni - procesu intersubiektywnego).

Teorie swoje Husserl zawarł w: Philosophie der Arithmetik (tom 1-2, 1891) napisanej w duchu psychologizmu, Logische Untersuchungen (1900-1901), zawierającej program fenomenologii i krytykę psychologizmu. Ideen zu einer reinen Phenomenologie und phenomenologischen Philosophie (1913), w której rozwinął system fenomenologii.

Filozofia Husserla spotkała się z ostrą krytyką empirystów, naturalistów, reistów i egzystencjalistów. Znalazła zaś zwolenników w monachijskiej szkole Schelera. W Polsce poglądy Husserla szerzył R. Ingarden.

·         Zobacz również: Egzystencjalizm, Reizm, Empiryzm, Naturalizm
http://portalwiedzy.onet.pl/0
Inne na ten temat: Kierunki filozoficzne, Fenomenologia w badaniach literackich, Epoché, Baudouin de Courtenay Ehrenkreutz Jędrzejewiczowa Cezaria, Ejdetyczny ogląd, Czas, Teoria nastrojów, więcej »

·         O metodzie fenomenologicznej Husserla [1]

·         Autor tekstu: Mariola Paruzel

·          

·         „Z powrotem do rzeczy samych" [ 1 ]

·         „Mówienie o poprawnym chodzeniu wzdłuż drogi" [ 2 ] nie jest rzeczą łatwą. Wielu naukowców czy filozofów myślało, że przekazywali ludzkości najlepsze teorie metody. Z czasem jednak okazywało się, iż traciły one swą wartość poznawczą, schodząc z drogi błąkały się po polach niepoprawnego myślenia. Stworzenie dobrej ogólnej metodologii myślenia naukowego jest często trudniejsze niż się wydaje. Nie chodzi nam bowiem tylko o sposób w jaki musimy postępować w pewnej dziedzinie, ale interesują nas reguły, które obowiązują absolutnie ogólnie, chcemy posiąść zasady dotyczące każdego myślenia.

http://www.racjonalista.pl/img/strony/fenomenologia20070129.jpg

Porzuć subiektywność, tradycję, wiedzę, praktykę, istnienie....
tylko przez poznanie Istoty rzeczy poznasz samego siebie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin