Amedeo Cencini - Świat ludzkich pragnień.txt

(74 KB) Pobierz
Amedeo Cencini
�wiat ludzkich pragnie�
Wskaz�wki dla kierownik�w duchowych
Przek�ad Agnieszka Maci�g
Wydawnictwo eSPe
Krak�w 2001

Amedeo Cencini, zakonnik ze Zgromadzenia Canos-sian�w, jest specjalist� z
zakresu psychoterapii analitycznej. Jest autorem licznych publikacji. W
obecnej serii ukaza�y si�: Igiovani sfldano la vita consacrata.
Interro-gativi e problematiche {M�odzie� odwa�a si� na �ycie konsekrowane.
Znaki zapytania i problematyka) (1996); II mistero da ritrovare. Itinerano
formativo alla decisio-he vocazionale (1997) - Odnale�� tajemnic�. Formacja
do wyboru powo�ania (2001); II fascino sempre nuovo delia verginita.
Dalsilenzio "impuro"alcoraggiogiovane {nieustanne zauroczenie dziewictwem.
Od "nieczystego" milczenia po m�odzie�cze m�stwo) (1997); Quando Dio
chiama. La consacrazione: scommessa e sfida per i gio-vani d'oggi {Kiedy
B�g wzywa. �ycie konsekrowane: wyzwanie dla dzisiejszej m�odzie�y) (1998);
La storia per-sonale casa del mistero. Indicazioni per ii discernimento
vocazionale (2000) - Historia w�asnego �ycia - Miejsce dla tajemnicy.
Wskaz�wki dla rozeznaj�cych powo�anie (2001); IIpadre prodigo. Storia di
una vocazione perdu-ta e ritrovata (1999) - Ojciec marnotrawny. Historia
powo�ania utraconego i odnalezionego (2001); L'arte del discepolo. Ascesie
disciplinaitinerano dibellezza (2000) - Sztuka bycia uczniem Jezusa. Asceza
i dyscyplina na drodze do doskona�o�ci (2001).


Spis tre�ci

WST�P
I. CZ�OWIEK - "STWORZENIE PRAGN�CE"
A. Profil biblijny
1. Jedyne pragnienie: widzie� Boga
2. Wypaczenia i nawr�cenie
3. Pragnienia Syna
B. Profil antropologiczny
1. Definicja
2. Podstawowe sk�adniki
3. Sk�adniki fenomenologiczne
4. Dynamika
5. Warunki
6. Perspektywa czasowa
7. Zaanga�owanie si� psychicznych
8. Pragnienie i �ycie nadprzyrodzone
C. niepokoj�ce zjawisko: s�abni�cie pragnienia
1. Pustka wychowawcza i pustka �yciowa
2. Kultura zapobiegania i spo�ecze�stwo l�ku
3. Od niewdzi�czno�ci do nudy
4. Wielki "panteon" i og�lne "sp�ycenie"
II. WYCHOWANIE PRAGNIE�
Edukacja pragnienia
Przewodnik i jego w�asne pragnienia
Wydobywanie pragnienia m�odzie�ca
Prawda ponad pozorami
Modlitwa - miejsce dr��enia
Powo�anie poza negacj�
Pytania Jezusa
III. KSZTA�TOWANIE PRAGNIE�
1 Stopniowanie pragnie�
1. Od mnogo�ci do jedno�ci
2.Patrze� w g�r� by mie� najwi�ksze pragnienia
3. Modlitwa miejscem obracania pragnie�
4. Iskra decyzji powo�aniowej


WST�P

Poni�sz� konferencj� wyg�osi�em na XIII Seminarium Formacyjnym Kierownik�w
Duchowych i Animator�w Powo�aniowych, kt�re zosta�o zorganizowane przez
narodowe Centrum Powo�a� i odby�o si� w Caiambrone (Pisa) w dniach 14-17
kwietnia 1998 roku.
Przedstawione tam refleksje zacz�y rodzi� si� wtedy, gdy u�wiadomi�em
sobie, �e temat pragnienia nie nale�y do typowych zagadnie�, podejmowanych
na seminariach formacyjnych dla kierownik�w duchowych, a mo�e w jeszcze
wi�kszym stopniu wywo�a� je fakt - z kt�rego zda�em sobie spraw� - �e na
og� nie posiadamy sprecyzowanego poj�cia o tym, czym s� ludzkie
pragnienia.
Zbyt pochopnie twierdzi si�, �e pragnienie oznacza spontaniczno��,
samowol�, a w ko�cu brak odpowiedzialno�ci. Stawiamy - nies�usznie - znak
r�wno�ci pomi�dzy pragnieniem a instynktem. Uwa�amy to pierwsze za
bezrozumn� si��, kt�ra - pozostawiona bez kontroli - kto wie dok�d mog�aby
nas zaprowadzi�, albo za co� irracjonalnego, co - skoro tylko zyska nieco
zaufania - natychmiast zdob�dzie przewag� nad racjonalnym my�leniem, a
nawet udaremni podejmowanie przemy�lanych decyzji.
By� mo�e wewn�trz nas, mo�e w pod�wiadomo�ci, istnieje przekonanie, �e
pragnienie przeciwstawia si� racjonalnie zbudowanemu planowi �ycia. Mo�e
nosimy w g��bi strach czy podejrzenie - tak�e nieu�wiadomione - �e je�li
zosta�aby nam dana pe�na wolno�� robienia tego, co chcemy - bez �adnej
zewn�trznej czy wewn�trznej kontroli, bez restrykcji i zastrze�e�, bez kar
i rekompensat - to kto wie, czy pozostaliby�my wierni naszym �yciowym
wyborom.
Oto dlaczego poj�cie pragnienia wydaje si� nieco odleg�e od klasycznego
stylu rozpraw z zakresu duchowo�ci, a je�eli ju� si� w nich pojawia, to
jedynie w kategoriach kontroli i pow�ci�gliwo�ci. Przynajmniej do niedawna
tak by�o.
Dzi� na poziomie teoretycznym pragnienie odzyska�o pozytywne znaczenie i
godno�� poj�ciow�, natomiast na poziomie praktycznym, �ci�le zwi�zanym -
szczeg�lnie u m�odzie�y -ze �wiadomo�ci� zbiorow�, pozostaj� jeszcze
uci��liwe nieporozumienia odno�nie do interpretacji pragnie� i kierowania
nimi, do praktyczno-operacyjnego powi�zania pragnienia i wolno�ci oraz do
znaczenia pragnienia dla wyboru powo�ania.
Wyliczone problemy stanowi� dostateczny pow�d, by pragnienie uczyni�
przedmiotem takiej analizy jak ta. Szczeg�lnie chcia�bym zrozumie�, w jaki
spos�b przewodnik duchowy powinien stawi� czo�o tajemniczemu �wiatu
pragnie� - najpierw swoich w�asnych, a nast�pnie m�odego cz�owieka - by
pom�c mu utworzy� zwi�zek pomi�dzy pragnieniem a wyborem �yciowym i doj��
do tego, �e b�dzie wybiera� to... co mu si� podoba.
M�j wyk�ad podzieli�em na trzy cz�ci. Rozpoczn� go wielostronn� analiz�
samego poj�cia, nast�pnie zajm� si� pytaniem, czy pragnienia mo�na wychowa�
i czy mo�na w zwi�zku z tym wyznaczy� kierunki wychowania, kt�re
doprowadzi�yby do tego, �e pragnienie zaowocuje wyborem zgodnym z wiar�,
szczeg�lnie w sferze powo�ania.


CZ�OWIEK - "STWORZENIE PRAGN�CE"
?
Znana jest koncepcja antropologiczna �w. Augustyna, wed�ug kt�rej cz�owiek
nie jest stworzeniem obdarzonym wy��cznie lub w spos�b wyj�tkowy
rozumno�ci�, lecz przede wszystkim jest on stworzeniem pragn�cym.
�w. Augustyn wyst�puje przeciwko wszystkiemu, co mog�oby zmniejszy�
intensywno�� ludzkich pragnie�, a zatem jest on przeciwny mentalno�ci
walcz�cej z nami�tno�ciami, kt�ra chce d��y� do r�wnowagi, ale owocem tego
jest uprzywilejowanie apatii, niezm�conego spokoju duszy, zmanierowanej
oboj�tno�ci na doznania. Augustyn zwalcza wszystko, co - w imi�
nieosi�galnej doskona�o�ci - prowadzi do �ycia wewn�trznego nacechowanego
zubo�eniem pragnie�.
Przyjrzyjmy si� cz�owiekowi, zdefiniowanemu jako "stworzenie pragn�ce"
-jego profilowi biblijnemu i psychologiczno-pedagogicznemu.

PROFIL BIBLIJNY

Pogl�d �w. Augustyna wydaje si� doskonale zgodny z tym, co m�wi Pismo
�wi�te - w�a�ciwie interpretowane - w Rdz 2,7: cz�owiek jest istot� �yw�,
kt�ra pragnie; cz�owiek nieustannie d��y do tego, co jest poza; intensywne
pragnienie cz�owieka, kt�re mo�e i powinno sta� si� nami�tno�ci�, mo�e
zosta� spe�nione jedynie przez Boga.
O ile w buddyzmie szczytem doskona�o�ci jest "zabicie pragnienia", o tyle
bohaterowie Biblii - pocz�wszy od tych najbli�szych Bogu - s� zdecydowanie
dalecy od podobnej u�udy. Biblia pe�na jest konflikt�w r�nych form
pragnienia. Oczywi�cie jest jak najdalsza od aprobowania ich wszystkich,
nawet najczystsze pragnienia powinny przej�� radykalne oczyszczenie, ale
przez to uwalnia si� ca�a ich si�a i nadaj� oryginalne znaczenie �yciu
cz�owieka.
W przebogatej biblijnej teologii pragnienia chc� podkre�li� trzy punkty.

1. Jedyne pragnienie: widzie� Boga
U �r�de� wszystkich cz�owieczych pragnie� le�y to, kt�re dla Biblii jest
jedyne, prawdziwe i g��bokie: B�g, ogl�danie Jego oblicza.
"Jak �ania pragnie wody ze strumieni, tak dusza moja pragnie Ciebie, Bo�e!"
(Ps 42,2); "Ciebie pragnie moja dusza" (Ps 63,2b); "Dusza moja omdlewa
t�skni�c wci�� do wyrok�w Twoich" (Ps 119,20); "Oto jak oczy s�ug s�
zwr�cone na r�ce ich pan�w i jak oczy s�u��cej na r�ce jej pani, tak oczy
nasze ku Panu, Bogu naszemu (...)" (Ps 123,2); "Dusza moja oczekuje Pana
bardziej ni� stra�nicy �witu" (Ps 130,6); "(...] imi� Twoje (...) to
upragnienie duszy" (Iz 26,8); "Przyjd�, Panie Jezu!" (Ap 22,20).
Cz�owieka biblijnego przenika to jedyne pragnienie, co wyra�nie wida� w
historii Moj�esza: "(...) abym Ci� pozna� (...]. Spraw, abym ujrza� Twoj�
chwa��" (Wj 33,13.18). B�g odpowiada na to pragnienie; nie ukrywa si�,
wychodzi na spotkanie cz�owiekowi, kt�ry Go szuka. Jednocze�nie jednak daje
do zrozumienia, �e pragnienie cz�owieka ze swej natury jest na ziemi
niezaspokajalne. Wszak sam B�g w�o�y� w serce cz�owieka pragnienie czego�,
czego nie da si� do ko�ca ogarn�� i posi���, a zatem pragnienie, kt�rego
nie uda si� zaspokoi�. Dlatego powiedzia� On do Moj�esza: "nie b�dziesz
m�g� ogl�da� mojego oblicza, gdy� �aden cz�owiek nie mo�e ogl�da� mojego
oblicza i pozosta� przy �yciu" (Wj 33,20). Co wi�cej, sam B�g troszczy si�
o to, by ochroni� stworzenie przed teofani�, kt�rej blask by�by zbyt jasny
dla ludzkich oczu: "[...) sta� przy skale. Gdy przechodzi� b�dzie moja
chwa�a, postawi� ci� w rozpadlinie ska�y i po�o�� r�k� moj� na tobie, a�
przejd�. A gdy cofn� r�k�, ujrzysz Mi� z ty�u, lecz oblicza mojego tobie
nie uka��" (Wj 33,21-23).
Tak wi�c m�wimy o pragnieniu g��bokim i radykalnym, powszechnym i nie do
wykorzenienia, a jednocze�nie niezaspokajalnym.

2. Wypaczenia i nawr�cenie
Mimo �e pragnienie Boga, pragnienie ogl�dania Jego oblicza jest jedynym
prawdziwym pragnieniem cz�owieka, to w rzeczywisto�ci serce ludzkie
przenikaj� i zamieszkuj� te� inne aspiracje i t�sknoty. Biblia tak samo
realistycznie opowiada o jedynosci pragnienia Boga, jak o wszystkich
deformacjach-wypaczeniach tego oryginalnego pragnienia. Tak wi�c od Ewy do
Dawida, od Izraela z czas�w w�dr�wki przez pustyni� do Izraela z czas�w
Jezusa, od Acha-ba do "str��w" Zuzanny ci�gnie si� historia pragnie�
zupe�nie r�nych od boskiego pragnienia; pragnie�, kt�re przyci�gaj� serce,
stopniowo okupuj� centrum �ycia i je sobie podporz�dkowuj�.
Schemat tego procesu wydaje si� by� zawsze ten sam: uwiedzenie przez co�
poci�gaj�cego, iluzja szcz�cia, odpowiednie dla niej dzia�anie
(zaw�aszczenie lub podb�j), a w ko�cu dominacja pragnienia, kt�re zabiera
wolno�� i prowadzi do �mierci. �w. Pawe� rozr�nia tu "pragnienia cia�a",
kt�re "prowadz� do �mierci" (Rz 8,6), od "pragnie� Ducha", ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin