Majewski Tadeusz - Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem.rtf

(301 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

           T a d e u s z    M A J E W S K I

 

 

 

 

 

 

 

     PORADNIK  METODYCZNY

 

dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem

 

               w systemie integracyjnym

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 W A R S Z A W A   1 9 9 7

 

 

 

 

                S  P  I  S     T R E Ś C I

 

       W S T Ę P                                      -   6

              1. WZROK I JEGO USZKODZENIE                      -   9     

                1.1. Znaczenie wzroku w życiu dziecka          -   9

       1.2. Rodzaje uszkodzenia wzroku                -   9

       1.3. Przyczyny uszkodzenia wzroku              -  15

              2. DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM                 -  17

       2.1. Dzieci słabowidzące                       -  17

       2.2. Dzieci niewidome                          -  22

         2.2.1. Dzieci niewidome  z resztkami wzroku  -  23

                  2.2.2. Dzieci całkowicie  niewidome          -  25

                2.3. Dzieci ociemniałe                         -  26

                2.4. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem z

            dodatkowymi ograniczeniami                -  27

              3. ROZWÓJ PSYCHICZNY i SPOŁECZNY DZIECI

        Z USZKODZONYM WZROKIEM                       -   32

                3.1. Podstawowe zasady rozwoju dzieci

            z uszkodzonym wzrokiem                    -  32

                3.2. Przystosowanie  psychiczno-społeczne

            dzieci z uszkodzonym wzrokiem             -  35

              4. DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM A SYSTEM

        INTEGRACYJNY                                  -  44

              5. PROBLEMY DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM

                 W UCZENIU SIĘ                                 -  48

                5.1. Czytanie i pisanie dzieci z uszkodzonym

                     wzrokiem                                  -  48

         5.1.1. Czytanie i pisanie dzieci słabowidzących - 49

           5.1.1.1. Trudności w czytaniu dzieci     

                    słabowidzących                    -  49

           5.1.1.2. Trudności w pisaniu dzieci

                     słabowidzących                   -  53

           5.1.1.3. Pomoce techniczne ułatwiające dzieciom

                    słabowidzącym czytanie i pisanie   - 55

                  5.1.2. Czytanie i pisanie dzieci niewidomych  - 57

           5.1.2.1. Dotykowy system pisania i czytania

                    Ludwika Braille'a                  - 57

           5.1.2.1. Pomoce techniczne ułatwiające dzieciom

                    niewidomym pisanie i czytanie      - 60

                5.2. Robienie notatek przez dzieci z uszkodzonym

            wzrokiem                                   - 63

              5.3. Wykonywanie zadań szkolnych przez dzieci

             z uszkodzonym wzrokiem                    - 65

                5.4. Trudności dzieci z uszkodzonym wzrokiem

            w  odrabianiu zadań domowych               - 66

              6. WSKAZÓWKI METODYCZNE DO NAUCZANIA DZIECI

                 Z USZKODZONYM WZROKIEM                         - 69

                6.1. Ogólne uwagi dotyczące realizacji programu

            nauczania dzieci z uszkodzonym wzrokiem    - 69

                6.2. Nauka matematyki dzieci z uszkodzonym wzrokiem - 71

                6.3. Nauka  fizyki, chemii i biologii         

            dzieci z uszkodzonym wzrokiem                  - 74

                6.4. Nauka geografii dzieci z uszkodzonym wzrokiem  - 76

                6.5.Wychowanie fizyczne dzieci z uszkodzonym wzrokiem-78

                6.6. Zajęcia plastyczne dzieci z uszkodzonym wzrokiem-81

                6.7. Zajęcia techniczne dzieci z uszkodzonym wzrokiem-82

                6.8. Zajęcia rewalidacyjne dzieci z uszkodzonym

            wzrokiem                                       - 83

         6.8.1. Nauka pisania i czytania systemem Braille'a- 84

                  6.8.2. Nauka pisania przy pomocy komputera

                i na maszynie czarnodrukowej               - 85

         6.8.3. Zajęcia z orientacji przestrzennej

                i samodzielnego poruszania się              - 86

                  6.8.4. Usprawnienie widzenia                       - 88

                  6.8.5. Gimnastyka korekcyjna                       - 89

                6.9. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci

            z uszkodzonym wzrokiem                          - 90

                6.10. Ocena pracy szkolnej dzieci

                     z uszkodzonym wzrokiem                          - 91

              7. WARUNKI EFEKTYWNEGO NAUCZANIA DZIECI

         Z USZKODZONYM WZROKIEM W SYSTEMIE INTEGRACYJNYM    - 94

                7.1. Postawa nauczycieli wobec integracyjnego

           systemu nauczania                                - 94

                7.2. Konieczność dokładnego poznania ucznia

           z uszkodzonym wzrokiem                           - 97

                7.3. Zapoznanie ucznia z uszkodzonym

            wzrokiem ze środowiskiem szkolnym               - 99

                7.4. Organizacja stanowiska pracy  ucznia

                     z uszkodzonym wzrokiem                         - 101

         7.4.1. Stanowisko pracy ucznia słabowidzącego     - 101

         7.4.2. Stanowisko pracy ucznia niewidomego        - 104

       7.5. Rola  pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego

            w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem      - 106

                7.6. Współpraca z rodzicami ucznia z uszkodzonym

            wzrokiem                                       - 108

                7.7. Postawa uczniów widzących wobec uczniów

            z uszkodzonym wzrokiem                         - 111

                 7.7.1. Wpływ postaw dorosłych osób widzacych

               na postawy dzieci                           - 112

        7.7.2. Zakres wiedzy uczniów widzących

               o osobach z uszkodzonym wzrokiem            - 113

                 7.7.3. Kształtowanie postaw uczniów widzących

               wobec uczniów z uszkodzonym wzrokiem        - 126

              8. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z INNYMI PLACÓWKAMI              - 130

              8.1. Współpraca z ośrodkami szkolno-wychowawczymi

           dla dzieci niewidomych i dla dzieci

            słabowidzących                                - 130

      8.2. Współpraca z poradniami psychologiczno-wy-

            chowawczymi                                   - 132

       8.3. Współpraca z Polskim Związkiem Niewidomych    - 133

              9. WYKAZ WAŻNIEJSZYCH ADRESÓW                        - 137

    10. ZALECANA LITERATURA                               - 142

    BIBLIOGRAFIA                                          - 144

PROPONOWANE RYCINY I ZDJĘCIA

Ć!X#0                1.  Graficzne  przedstawienie  różnych rodzajów uszkodzenia wzroku:

        (1) Normalne widzenie.

                 (2) Widzenie nieostre, zamglone.

        (3) Koncentryczne zwężenie pola widzenia.

        (4)   Wypadnienie  centralnego  pola  widzenia  (mroczek              centralny). 

                 (5) Wysepkowe ubytki pola widzenia (mroczki rozsiane).

        (6) Widzenie połowicze.

              2.   Graficzne  przedstawienie  systemu  pisma  L.Braille'a         (polska wersja).

              3. Zdjęcia:

        (1)  Uczeń  niewidomy  piszący  przy  pomocy tabliczki i              dłutka brajlowskiego.

                 (2) Uczeń niewidomy piszący na maszynie brajlowskiej.

        (3) Uczeń czytający książkę brajlowską.

        (4)  Uczeń  niewidomy  posługujący  się  kubarytmami lub              rysujący figury geometryczne.

                 (5) Uczeń słabowidzący  czytający przy pomocy lupy.

                 (6) Uczeń niewidomy z mapą plastyczną (wypukłą).

    4. Ewentualnie inne.

       

 

 

 

 

         W   S   T   Ę   P

#0                Idea  integracji szkolnej, jako jednej z form kształcenia i wychowania   dzieci   niepełnosprawnych,    powstała  i  zaczęła rozwijać  się  w  sposób  planowy  w  latach 50-tych. Jej istotę stanowi włączenie  dzieci niepełnosprawnych w powszechny  system szkół  i  placówek  4oświatowych na wszystkich poziomach edukacji wraz   z  zapewnieniem  im  odpowiednich  warunków  i  pomocy  w zaspokojeniu ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (Hulek, 1992). Dotyczy  to  także  integracji  szkolnej  dzieci  z  uszkodzonym wzrokiem czyli dzieci słabowidzących i niewidomych.

              W  Stanach  Zjednoczonych  A.P.  idea  kształcenia dzieci z uszkodzonym   wzrokiem  razem  z   dziećmi  normalnie  widzącymi powstała  na  początku  lat  60-tych.  Przyczyną tego faktu było zastosowanie  w  medycynie  inkubatora,  dzięki  któremu znaczna liczba  dzieci przedwcześnie urodzonych (wcześniaków), skazanych raz kiedyś na niechybną śmierć, przeżywała. Pociągnęło to jednak za  sobą  poważne,  wówczas  nieznane konsekwencje, a mianowicie uszkodzenie  wzroku  dzieci,  które  musiały w nim przebywać dla osiągnięcia  odpowiedniego  rozwoju.  Było  to  tzw. zwłóknienie pozasoczewkowe  (fibroplasia  retrolentalis)  powodujące poważne uszkodzenie  wzroku.  Kiedy dzieci te osiągnęły odpowiedni wiek, ówczesny  amerykański  system szkolnictwa specjalnego okazał się niezdolny  do przyjęcia tak znacznej liczby dzieci niewidomych i słabowidzących.  Powstał  wówczas  problem  powiększenia  6- lub nawet 7-krotnie liczby specjalnych szkół dla dzieci niewidomych, albo skierowania tych dzieci do szkół ogólnodostępnych i uczenia ich  razem  z dziećmi widzącymi. W tym samym czasie rodzice tych dzieci  stworzyli  grupę  nacisku  na  władze oświatowe, aby ten problem  rozwiązać.  I  w  taki  to  sposób  zrodziła  się  idea kształcenia  integracyjnego  dzieci  z  uszkodzonym  wzrokiem  w Stanach  Zjednoczonych. Wyższe szkoły i uniwersytety przystąpiły do organizowania różnych form dokształcania nauczycieli ze szkół ogólnodostępnych.   Chodziło  o  zapewnienie  im  podstawowej  i niezbędnej   wiedzy   i   umiejętności  do  nauczania  dzieci  z uszkodzonym  wzrokiem,  które  do  nich trafią (Jernigan, 1993). Dzisiaj  w Stanach Zjednoczonym system integracyjny dla dzieci z uszkodzonym wzrokiem jest szeroko rozbudowany i tysiące dzieci z niego  korzysta,  choć  nie brak także uwag krytycznych pod jego adresem.

              Podobnie      w    wielu    krajach    europejskich    idea kształcenia integracyjnego zaczęła przyjmować konkretne kształty i  zaczęto  przyjmować  dzieci słabowidzące i niewidome do szkół ogólnodostępnych,  stwarzając  im  możliwość  pobierania nauki i przygotowania   się   do  życia  razem  w  normalnym  środowisku szkolnym.

                  U    nas    idea   kształcenia   intgracyjnego   dzieci niepełnosparanych,    w   tym   także   dzieci   niewidomych   i słabowidzących, została wprowadzona w 1983 r., kiedy to ówczesny Minister   Oświaty   i   Wychowania   opublikował   Wytyczne  nr KS-431320-50/83   w   sprawie   organizacji   zajęć  z  uczniami realizującymi   obowiązek   szkolny   w  szkole  podstawowej,  a zakwalifikowanymi do kształcenia specjalnego. Wytyczne zakładały taką  pracę  nauczyciela  z  dzieckiem niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej,   która   umożliwi   mu   zdobycie   wiedzy   i umiejętności  na  miarę  jego  możliwości i pozwoli na uzyskanie promocji  do  klasy  programowo  wyższej  (Szczepaniak-Maleszka, 1993).   Również   Bogucka  (1996)  pisze,  że  realizacja  idei integracji  nqa  szerszą  skalę  zaczęła  się  wraz  ze zmianami społeczno-politycznymi  w  naszym  kraju, a więc sześć lat temu. Grunt  jednak  przygotował  wcześniej wielki propagator tej idei prof.  Aleksander  Hulek.  Na  początku  lat  90-tych  stopniowo zaczęły  powstawać  szkoły z klasami integracyjnymi, a następnie całe  szkoły  integracyjne.  Do szkół tych zaczęły trafiać także dzieci   słabowidzące  i  niewidome.  Według  Polskiego  Związku Niewidomych  aktualnie  do  podstawowych  szkół ogólnodostępnych uczęszcza  ponad  1.500 dzieci słabowidzących i około 100 dzieci niewidomych.  Liczba  ta  z pewnością w następnych latach będzie się zwiększać.

              Z  liczb  tych  wynika, że  idea kształcenia integracyjnego dzieci  z  uszkodzonym  wzrokiem  przenika  do coraz to większej liczby   szkół  i  nabiera  coraz  to  wyraźniejszych  kształtów praktycznych.  W  związku  z  tym  coraz więcej nauczycieli tych szkół  spotyka  się  w  swojej praktyce pedagogicznej z uczniami słabowidzącymi i niewidomymi. Jest rzeczą zrozumiałą, że wielu z nich  ma  cały  szereg  wątpliwości,  czy  dzieci  te faktycznie powinny  uczyć się razem z dziećmi normalnie widzącymi. Mają oni też  wiele  obaw  czy  podołają   tym  specyficznym  zadaniom  i obowiązkom  związanym  z  nauczaniem  i  przygotowaniem do życia uczniów  posiadających  specjalne  potrzeby edukacyjne. Poradnik metodyczny  dla  nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem   w   systemie   integracyjnym   stawia  sobie  za  cel dostarczenie nauczycielom informacji i dowodów, które rozwiałyby wszelkie  ich  wątpliwości  i  obawy  oraz  przekonały  ich,  że kształcenie  integracyjne  jest  możliwe,  chociaż  pod  pewnymi warunkami.   Poradnik   przedstawia   podstawowe   wiadomości  o dzieciach   z  uszkodzonym  wzrokiem  oraz  ich  trudnościach  i ograniczeniach,   o   specjalnych   potrzebach   edukacyjnych  i warunkach  ich  zaspokajania  w  ramch szkoły ogólnodostępnej, a także   informacje,  gdzie  nauczyciele  mogą  szukać  pomocy  w rozwiązaniu   swoich  problemów  związanych  z  nauczaniem  tych dzieci.

              Wyrażam   nadzieję,   że  Poradnik  ten  okaże  się  bardzo pożyteczny   dla   nauczycieli,   a  dzieciom  przyniesie  wiele korzyści,  albowiem ich nauczyciele, po jego przeczytaniu,  będą mogli lepiej z nimi pracować.

 

1. Wzrok i jego uszkodzenie

        1. W Z R O K  I  J E G O  U S Z K O D Z E N I E

            1.1. Znaczenie wzroku w  życiu dziecka

              Wśród dzieci niepełnosprawnych w Waszej szkole możesz spotkać także dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Jak powszechnie wiadomo -  wzrok  ma duże znaczenie dla każdego człowieka, a szczególnie dla  dziecka. Mówiąc o dziecku w wieku szkolnym - wzrok  ma jednak  szczególne  znaczenia  dla  jego nauki, a więc w poznawaniu przedmiotów  i zjawisk. Większość metod nauczania dziecka to metody  wizualne  oparte  na  wzroku,   jak  np. demonstracja  czy obserwacja. Ponadto dziecko posługuje się wzrokiem przy czytaniu i  pisaniu. Również nauka różnych umiejętności praktycznych, np. umiejętności  wykonywania  czynności  dnia codziennego bazuje na obserwacji i demostracji. Dziecko, obserwując jak inne osoby wykonują  różne  czynności,  stara  się je naśladować. Wykonywanie różnych  praktycznych  czynności,  czyli  działalność praktyczna człowieka,   oparta  jest  na  mechanizmie  koordynacji  wzrokowo-ruchowej, w którym wzrok pełni funkcję orientacyjną, kierującą i kontrolującą poprawność ich przebiegu.

              W  końcu  trzeba  podkreślić, że wzrok ma także znaczenie w orientowaniu się w przestrzeni, co jest niezbędnym warunkiem samodzielnego  poruszania się w klasach, na korytarzach, na podwórzu,  czy  boisku  sportowym,  nie  mówiąc już o dojściu lub dojeździe z domu do szkoły. Dotyczy to też orientacji w środowisku społecznym, pozwalającej ustalić, gdzie znajduje się np. nauczyciel lub inne dzieci.

              Ogólnie  przyjmuje  się,  że w hierarchii  zmysłów wzrok ma najwyższe  miejsce i około 80% wszystkich informacji dociera  do dziecka  drogą wzrokową (Verduin,1993).

          1. 2. Rodzaje uszkodzenia wzroku

              Narząd  wzroku ma bardzo złożoną i delikatną budowę. Składa się  on z gałek ocznych wraz z mięśniami umożliwiającymi ich ruchy  oraz  nerwów  wzrokowych, łączących je z odpowiednią partią komórek nerwowych zlokalizowaną w płacie potylicznym kory mózgowej,  zwaną  ośrodkiem  wzrokowym. Zakończenia nerwów wzrokowych znajdujące  się w siatkówce na dnie oka stanowią receptory wzrokowe. Są to tzw. czopki i pręciki, czyli wyspecjalizowane komórki  światłoczułe  reagujące  na bodźce wzrokowe, którymi są fale elektromagnetyczne, czyli światło.

              W  części  funkcjonalnej  narządu  wzroku  można wyodrębnić część  fizjologiczną,  czyli widzenie oraz część psychologiczną, czyli percepcję wzrokową. Na tę pierwszą składają się: czynności motoryczne gałek ocznych, czynności optyczne i czynności wzrokowe,  natomiast  na  tę  drugą  -  wzrokowe czynności percepcyjne (spostrzeganie  wzrokowe).  Tak jak każdy inny narząd organizmu, również  narząd wzroku i jego czynności mogą ulec uszkodzeniu na skutek  działania różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W   wyniki  takiego  uszkodzenia  może  nastąpić  częściowe  lub całkowite  zniesienie czynności wzrokowych czyli słabowzroczność lub  całkowita ślepota. Przyjrzyjmy się teraz bliżej uszkodzeniu różnych czynności narządu wzroku.

              1.  Czynności  motoryczne  gałek ocznych. Ich zadaniem jest ukierunkowanie gałek ocznych na odpowiedni przedmiot i zatrzymanie  się  na nim czyli fiksacja, skierowanie obu gałek w ten sam punkt lub na ten sam przedmiot czyli konwergencja lub zbieżność, przenoszenie  wzroku  dla odszukania konkretnego przedmiotu oraz śledzenie wzrokiem za przedmiotem znajdującym się w ruchu.

              Przykładami  uszkodzenie  czynności motorycznych gałek ocznych  jest  zez i oczopląs. Zez charakteryzuje się nieprawdłowym ustawieniem gałek ocznych, uniemożliwiającym konwergecję i powodującym  widzenie zdwojone (obrazy obu oczu nie nakładają się na siebie  i  powstają  dwa oddzielne obrazy). Oczopląs jest  natomiast  zaburzeniem polegającym na trudnych do kontrolowania, automatycznych  i  rytmicznych drganiach gałek ocznych, uniemożliwiającym  fiksację.  Może  on  towarzyszyć niektórym schorzeniom wzroku  jak  bielactwo (albinizm), zaćma wrodzona lub schorzenia rogówki. Lekkie drganie gałek ocznych jest zjawiskiem normalnym. Jeśli jest ono jednak nadmierne, wówczas umiemożliwia utrzymanie wzroku przez określony czas na oglądanym przedmiocie, np. utrudnia czytanie.

              2.  Czynności  optyczne.  Ich   zadaniem   jest skupianie i skierowanie  wpadającej  do  gałki ocznej wiązki promieni świetlnych na  plamkę żółtą, znajdującą się w środku siatkówki, gdzie jest  największa  liczba  czopków. Widzenie tą częścią siatkówki jest  najlepsze, najwyraźniejsze  i najdokładniesze. Skupianie i skierowanie promieni świetlnych na plamkę żółtą odbywa się dzięki  odpowiedniemu ich załamaniu przez rogówkę, soczewkę i ciałko szkliste, tworzące układ optyczny oka. Zaburzenie tych czynności występuje  przy  zaćmie (katarakcie) czyli zmętnieniu soczewki i bielmie  czyli zmętnieniu rogówki, powodujących utrudnienie dostępu promieni świetlnych do gałki ocznej oraz przy wadach wzroku takich,  jak  krótkowzroczność,  dalekowzroczność  i astygmatyzm (niezborność). Krótkowzroczność i dalekowzroczność jest wynikiem nieprawidłowego funcjonowania soczewki lub nieprawidłowej budowy gałek ocznych. Wówczas promienie wpadające do gałek ocznych skupiają  się  przed lub poza plamką żółtą. Jeśli są to wady mniejszego  stopnia,  wówczas  można je skorygować przy pomocy szkieł korekcyjnych  (okularów).  U  wielu dzieci nie można jednak tego uczynić  i w związku z tym mają one znaczne ograniczenia wzrokowe.  Trzecim  rodzajem wad wzroku jest astygmatyzm polegający na nierównomiernym  załamywaniu  promieni  świetlnych przez rogówkę lub  soczewkę  na  skutek  czego  powstają zniekształcone obrazy przedmiotów. Wadę tę można również wyrównać przez noszenie odpowiednich szkieł korekcyjnych.

              3. Czynności wzrokowe. Są one najważniejsze w całym procesie  widzenia. Polegają one na  reagowaniu receptorów wzrokowych (czopków  i  pręcików) na bodźce świetlne oraz przekazanie pobudzeń  poprzez nerwy i szlaki nerwowe do ośrodka wzrokowego w korze  mózgowej,  gdzie  powstają  obrazy oglądanych przedmiotów i zjawisk. Na czynności wzrokowe składa się:

              Widzenie  centralne (środkowe), dzięki któremu człowiek widzi  w  sposób  wyraźny przedmioty, zwłaszcza małe i bardzo małe oraz  małe  fragmenty  większych  przedmiotów.  Jest to widzenie plamką żółtą przy pomocy czopków. Sprawność widzenia centralnego mierzy  się   ostrością  wzroku, czyli zdolnością rozróżniania 2 punktów   przy   maksymalnym   ich   zbliżeniu   lub  zdolnością rozdzielczą  oka  wynoszącą przeciętnie 1' minutę kątową.Jest to najmniejszy  kąt  między  promieniami wpadającymi do oka z dwóch położonych  bardzo  blisko siebie punktów w sytuacji, kiedy rozrózniane są one jeszcze jako dwa oddzielne punkty. Ostrość wzroku   bada  się  przy  pomocy  specjalnych  metod  okulistycznych (optometrycznych).  Pozwalają  one  ustalić na ile zachowana ostrość wzroku jest obniżona w stosunku do normalnej. Zwykle lekarze  okuliści  lub  inni  specjaliści  przeprowadzający  badania określają  stopień  tego obniżenia w postaci ułamka zwykłego lub dziesiętnego.  I tak ułamek 1/20 lub 3/60 (0,05) oznacza, że ostrość  ta  została 20- krotnie obniżona lub że dziecko zachowało zaledwie  5%  normalnej ostrości wzroku. Dzieci, które zachowały 5%  lub mniej normalnej ostrości wzroku, z medycznego punktu widzenia  zaliczane  są  do dzieci niewidomych z resztkami wzroku. Natomiast  dzieci z ostrością wzroku pomiędzy 1/20 a 1/4 (0,05 a 0,25)  lub  nawet jak niektórzy przyjmują 1/3 (0,3) zaliczane są do dzieci słabowidzących. Są to dzieci, u których ostrość wzroku została obniżona przynajmniej trzykrotnie i więcej.

              Obniżenie  ostrości  wzroku występuje przede wszystkim przy schorzeniach  siatkówki, np. przy tzw. mroczku centralnym, polegającym na zwyrodnieniu plamki żółtej i nabliższych okolic, przy schorzeniu i zaniku nerwów wzrokowych, zaćmie, wysokiej krótkowzroczności i dalekowzroczności, których nie można w pełni wyrównać przy pomocy szkieł korekcyjnych oraz bielmie.

      Widzenie  obwodowe,  dzięki  któremu  człowiek  widzi duże przedmioty,  przedmioty  znajdujące się w ruchu i zjawiska. Jest to widzenie całą siatkówką, a więc również przy pomocy pręcików, rozmieszczonych  poza  plamką  żółtą.  Jest ono mniej dokładne i mniej  wyraźne.  Zapewnia  ono  także  człowiekowi  orientację w przestrzeni, co jest szczególnie istotne dla samodzielnego poruszania się i wykonywania różnych czynności praktycznych.

              Jeśli  chodzi  o  zaburzenie  widzenia  obwodowego, to najczęściej  zdarza  się   koncentryczne ograniczenie pola widzenia czyli     stopniowe     równomierne     jego    zwężanie    się. Koncentryczne  ograniczenia  pola  widzenia  określa się w stopniach.  Znaczne ograniczenie pola widzenia kwalifikujące do słabowzroczności  rozpoczyna  się  od 30o lub 20o. Jeśli osiąga ono poziom  5o,  wówczas  uważane  je za głębokie. Stopniowe koncentryczne  zawężanie się pola widzenia, na skutek trwania procesów chorobowych, prowadzi z regułu do widzenia lunetowego, czyli widzenia  bardzo małego fragmentu przestrzeni (patrzenia jak przez dziurkę od klucza lub rurę).

              Obok koncentrycznego ograniczenia pola widzenia mogą także wystąpić inne jego uszkodzenia, jak widzenie połowiczne - wypadnięcie  połowy  (po lewej lub prawej stronie) pola widzenia oraz mroczki rozsiane, czyli wypadnięcie pewnych jego części o różnej wielkości i kształcie (ciemne plamki w polu widzenia).

              Ubytki  pola widzenia występują przy barwnikowym zwyrodnieniu  siatkówki,  uszkodzeniu szlaków wzrokowych i kory mózgowej, odwarstwieniu  siatkówki  oraz  masywnych  krwotokach  do ciałka szklistego, zmianach w siatkówce spowodowanych cukrzycą itp.

              Widzenie  stereoskopowe,  czyli widzenie obuoczne, zapewnia człowiekowi widzenie przedmiotów jako brył oraz przestrzeni jako głębi.   Istotę   spostrzegania  przestrzeni  stanowi  jej  perspektywiczny  obraz. Perspektywa polega na pozornym zmniejszaniu się  obrazów  przedmiotów i zjawisk występujących w danej przestrzeni w miarę oddalania się ich od osoby oglądającej je. Wyznaczają  ją  linie równoległe pozornie zbiegające się w określonym punkcie  w  przestrzeni.  Taką  linię  poziomą na wysokości oka, gdzie linie te pozornie zbiegają się nazywa się horyzontem.

              Brak widzenia obuocznego występuję przede wszystkim u dzieci  jednoocznych. Ponadto zaburzenie tej czynności wzroku występuje  w  przypadku uszkodzenia czynności motorycznych gałek ocznych, które uniemożliwia skierowanie  obu oczu w ten sam punkt i powoduje  widzenie zdwojone . Ma to miejsce przy wspomnianym już zezie. W przypadku nieleczenia zeza ostrość wzroku oka zezującego  ulega  na ogół znacznemu obniżeniu do całkowitego jego wyłączenia  z  procesu widzenia. Podobne zjawisko może wystąpić przy dwóch  różnych  zaburzeniach  obu oczu oraz przy bardzo wysokiej nadwzroczności.

              Widzenie  barw, dzięki któremu człowiek widzi rzeczywistość w  różnorakich kolorach. Normalne oko ludzkie jest zdolne odróżnić  barwy  neutralne czyli barwę białą i czarną oraz liczne odcienie szarości oraz barwy podstawowe - czerwoną, zieloną i niebieską.  Jest  ono  zdolne  rozróżnić  około 160 odcieni różnych barw, będących mieszaniną barw neutralnych i podstawowych.

              Zaburzenie  widzenia barw występuje zwykle  przy zmianach w centralnej  części siatkówki, a więc może towarzyszyć  obniżeniu ostrości  wzroku. Dzieci dotknięte tym zaburzeniem mogą całkowicie nie widzieć, lub gorzej widzieć niektóre barwy np. czerwoną, zieloną lub niebieską, widzieć tylko barwy neutralne itp. Od zaburzeń  widzenia  barw związanych z określonym schorzeniem oczu, należy  odróżnić  daltonizm,  czyli wrodzone zaburzenie widzenia barw  bez specjalnego zaburzenia innych czynności wzroku, a więc ostrości wzroku. Występuje on u około 8% mężczyzn i 0,5% kobiet.

     Widzenie  zmierzchowe  lub  nocne, czyli widzenie w słabych warunkach  świetlnych, które występują  o zmroku lub przy słabym oświetleniu  pomieszczenia.  W  takich warunkach widzenie odbywa się  dzięki aktywizacji pręcików. Zaburzenie widzenia zmierzchowego,  związane z uszkodzeniem pręcików , określane jako zmierzchowa lub kurza ślepota, występuje w przypadkach zaburzenia  widzenia  obwodowego,  np.  w  przypadku barwnikowego zwyrodnienia siatkówki.

              Jeśli  chodzi o część psychologiczną zmysłu wzroku, to stanowią  ją wzrokowe czynności percepcyjne. Ich zadaniem jest analiza,  synteza  i interpretacja obrazów przekazanych z siatkówki przez ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin