Tyflopsychologia rozwojowa - Tadeusz Majewski.txt

(589 KB) Pobierz
Tadeusz Majewski 

Tyflopsychologia rozwojowa	



                PSYCHOLOGIA DZIECI   I   M�ODZIE�Y
 NIEWIDOMEJ   I   S�ABO WIDZ�CEJ













W a r s z a w a  2 0 0 2

Tadeusz   Majewski 




               PSYCHOLOGIA DZIECI  I M�ODZIE�Y
 NIEWIDOMEJ  I  S�ABO WIDZ�CEJ

(Tyflopsychologia   rozwojowa)





Prac� t� dedykuj� rodzicom, nauczycielom i wychowawcom            
dzieci niewidomych i s�abo widzacych




W a r s z a w a     2 0 0 2

S P I S   T R E � C I
W  S  T  �  P
1. DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM
1.1. Znaczenie wzroku w �yciu dziecka
  1.2. Kategorie dzieci z uszkodzonym wzrokiem
     1.2.1. Podzia� dzieci z uszkodzonym wzrokiem wed�ug kryteri�w medycznych
	1.2.2. Podzia� dzieci z uszkodzonym wzrokiem wed�ug kryterium  psycholo-
	       gicznego
2. PRZEDMIOT I ZADANIA TYFLOPSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ 
     2.1. Przedmiot tyflopsychologii rozwojowej
	2.2. Zadania tyflopsychologii rozwojowej
3. ZWI�ZEK TYFLOPSYCHOLOGII ROZWOJOWEJ Z INNYMI NAUKAMI
     3.1. Zwi�zek  tyflopsychologii  rozwojowej z innymi dyscyplinami psycholo-
       gicznymi
3.2. Zwi�zek tyflopsychologii rozwojowej z naukami medycznymi
3.3. Zwi�zek tyflopsychologii rozwojowej z tyflopedagogik� 
3.4. Zwi�zek tyflopsychologii rozwojowej z tyflotechnik�
4. ROZW�J PSYCHICZNY DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM
     4.1.Czynniki rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem 
        4.1.1. Wewn�trzne czynniki rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem
           4.1.1.1. Zadatki biologiczne u dzieci z uszkodzonym wzrokiem
           4.1.1.2. Aktywno�� w�asna dzieci z uszkodzonym wzrokiem
	   4.1.2. Zewn�trzne czynniki rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem
4.1.2.1.  Wp�yw �rodowiska rodzinnego
	      4.1.2.2.  Znaczenie wczesnej rewalidacji
           4.1.2.3.  Dob�r  w�a�ciwej formy edukacji
	      4.1.2.4.  Postawy r�wie�nik�w
 4.2. Podstawowe zasady rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem
	4.3. Nieprawid�owo�ci i zaburzenia w rozwoju dzieci z uszkodzonym wzro-
	       kiem 
5. ROZW�J PROCES�W POZNAWCZYCH U DZIECI NIEWIDOMYCH
  5.1. Og�lne uwagi o procesach poznawczych
  5.2.Og�lna charakterystyka proces�w poznawczych u dzieci niewidomych
  5.3. Rozw�j wra�liwo�ci sensorycznej u dzieci niewidomych
     5.3.1.Rozw�j wra�liwo�ci  dotykowo-ruchowej
        5.3.1.1. Poj�cie zmys�u dotykowo-ruchowego
        5.3.1.2. Rozw�j zmys�u dotykowo-ruchowego 
   5.3.1.3. Obronno�� dotykowa u dzieci niewidomych
5.3.2. Rozw�j wra�liwo�ci s�uchowej
     5.3.3. Rozw�j wra�liwo�ci  w�chowej
     5.3.4. Rozw�j wra�liwo�ci wzrokowej u dzieci niewidomych
     z resztkami wzroku
     5.3.5. Rozw�j polisensorycznego spostrzegania rzeczywisto�ci 
     przez dzieci niewidome
5.3.6. Rozw�j zjawiska kompensacji poznawczej u dzieci niewidomych
  5.3.6.1. Sensoryczny aspekt kompensacji poznawczej u dzieci niewidomych
  5.3.6.2. Percepcyjny aspekt kompensacji poznawczej u dzieci niewidomych
  5.4. Poznawanie przedmiot�w przez dzieci niewidome
5.4.1. Kszta�towanie umiej�tno�ci poznawania przedmiot�w przez dzieci
          niewidome 
5.4.2. Poznawanie przedmiot�w nieznanych przez dzieci niewidome
   5.4.2.1. Spostrzeganie figuralne przedmiotu przez dzieci niewidome
   5.4.2.2. Poznawanie nazwy i funkcji przedmiotu przez dzieci niewidome
5.4.3. Rozpoznawanie przedmiot�w przez dzieci niewidome
5.4.4. Poznawanie przedmiot�w niedost�pnych dla poznania dotykowego
           przez dzieci niewidome
   5.4.4.1. Wyobra�enia surogatowe u dzieci niewidomych
   5.4.4.2. Wyobra�enia �wiat�a i kolor�w u dzieci niewidomych
  5.5. Poznawanie ludzi przez dzieci niewidome
  5.6. Poznawanie zjawisk przez dzieci niewidome
  5.7. Wyobra�enia wzrokowe u dzieci ociemnia�ych
  5.8. Fazy rozwoju poznawania rzeczywisto�ci u dzieci niewidomych
  5.9. Trudno�ci i nieprawid�owo�ci w poznawaniu rzeczywisto�ci przez dzieci 
         niewidome  
6.  ROZW�J PROCES�W POZNAWCZYCH U DZIECI S�ABO 
      WIDZ�CYCH
  6.1. Problem percepcji wzrokowej u dzieci s�abo widz�cych
  6.2. Rozw�j  percepcji wzrokowej u dzieci s�abo widz�cych
 6.2.1. Rozw�j percepcji wzrokowej u dzieci  widz�cych
 6.2.2. W�a�ciwo�ci  rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci s�abo widz�cych
  6.3. Trudno�ci i ograniczenia w przebiegu  percepcji wzrokowej u dzieci s�abo 
widz�cych
  6.4.  Spostrze�enia wzrokowe u dzieci s�abo widz�cych
6.4.1. Spostrze�enia wzrokowe przedmiot�w u dzieci s�abo widz�cych
6.4.2. Spostrze�enia wzrokowe przestrzeni u dzieci s�abo widz�cych
  6.5. Przyczyny nieprawid�owo�ci w percepcji wzrokowej u dzieci s�abo widz�-
    cych
  6.6. Zjawisko kompensacji  u dzieci s�abo widz�cych
  6.7. Warunki wspomagaj�ce  percepcj� wzrokow� u dzieci s�abo widz�cych
6.7.1. Warunki wewn�trzne wspomagaj�ce percepcj� wzrokow� u dzieci s�abo 
      widz�cych
  6.7.1.1. Og�lny rozw�j umys�owy jako czynnik zasadniczy
  6.7.1.2. Uwaga jako czynnik pozytywny i negatywny
  6.7.1.3. Wyobra�nia i pami�� jako czynniki uzupe�niaj�ce braki                 
  6.7.1.4. Motywacja jako czynnik konieczny
	 6.7.1.5. Emocje jako czynniki pozytywne i negatywne
6.7.1.6. Zm�czenie i znu�enie jako czynniki negatywne
6.7.2. Warunki zewn�trzne wspomagaj�ce  percepcj� wzrokow� u dzieci s�abo 
      widz�cych
   6.7.2.1. Zaopatrzenie dziecka s�abo widz�cego w pomoce optyczne
   6.7.2.2. Zastosowanie odpowiedniego o�wietlenia dla dzieci s�abo
                widz�cych 
   6.7.2.3. Zastosowanie odpowiedniego zestaw barw dla poprawienia 
                percepcji wzrokowej dzieci s�abo widz�cych
7. ROZW�J MOWY U DZIECI NIEWIDOMYCH
   7.1. Rozw�j mowy u dzieci widz�cych
   7.2. Rozw�j mowy ustnej u dzieci niewidomych
   7.3. Komunikacja niewerbalna u dzieci niewidomych
  7.3.1. Og�lne uwagi o komunikacji niewerbalnej
  7.3.2. Ograniczenia komunikacji niewerbalnej u dzieci niewidomych

8. ROZW�J AKTYWNO�CI  DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM
  8.1. Rozw�j manipulacji u dzieci widz�cych   
  8.2. Rozw�j manipulacji u dzieci niewidomych
  8.3. Rozw�j czynno�ci �ycia codziennego u dzieci niewidomych
    8.3.1. Trudno�ci dzieci niewidomych w kszta�towaniu umiej�tno�ci
               wykonywania czynno�ci �ycia codziennego 
    8.3.2.  Metody uczenia dzieci niewidomych czynno�ci �ycia codziennego
    8.3.3. Wykonywanie przez  m�odzie� niewidom� czynno�ci zwi�zanych z pro-
               wadzenia gospodarstwa  domowego
    8.3.4. Nieprawid�owo�ci w rozwoju czynno�ci �ycia codziennego u dzieci
               i m�odzie�y niewidomej
  8.4. Rozw�j lokomocji u dzieci niewidomych
     8.4.1. Rozw�j lokomocji u dzieci widz�cych
     8.4.2. Trudno�ci dzieci niewidomych w rozwoju lokomocji
     8.4.3. Rozw�j orientacji przestrzennej i poruszania si� u dzieci niewidomych
       8.4.3.1. Rozw�j du�ej motoryki u dzieci niewidomych
       8.4.3.2. Rozw�j schematu w�asnego cia�a u dzieci niewidomych
       8.4.3.3. Rozw�j lokomocji dzieci niewidomych we w�asnym mieszkaniu
       8.4.3.4. Rozw�j lokomocji dzieci niewidomych poza w�asnym mieszkaniem
       8.4.3.5. Poruszanie si� dzieci niewidomych przy pomocy bia�ej laski
     8.4.4. Zagadnienie zmys�u przeszk�d
     8.4.5. Nieprawid�owo�ci w rozwoju lokomocji u dzieci niewidomych 
  8.5. Rozw�j aktywno�ci u dzieci s�abo widz�cych
     8.5.1. Rozw�j motoryczny dzieci s�abo widz�cych
     8.5.2. Rozw�j czynno�ci �ycia codziennego u dzieci s�abo widz�cych
     8.5.3. Rozw�j lokomocji u dzieci s�abo widz�cych
  8.6. Zabawa u dzieci z uszkodzonym wzrokiem 
  8.7. Rozw�j zawodowy dzieci i m�odzie�y z uszkodzonym wzrokiem
    8.7.1. Trudno�ci dzieci i m�odzie�y z uszkodzonym wzrokiem w rozwoju 
              zawodowym
    8.7.2. Praca nad rozwojem zawodowym dzieci i m�odzie�y z uszkodzonym 
             wzrokiem
9. ROZW�J EMOCJONALNY DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM
 9.1. Og�lne uwagi o procesach emocjonalnych.
 9.2. Rozw�j emocjonalny u dzieci widz�cych.
 9.3. Specyfika rozwoju emocjonalnego u dzieci z uszkodzonym wzrokiem
 9.4. Warunki prawid�owego rozwoju emocjonalnego u dzieci z uszkodzonym 
        wzrokiem
 9.5. Kszta�towanie tolerancji na negatywne emocje u dzieci z uszkodzonym 
         wzrokiem
 9.6. Zaburzenia w rozwoju emocjonalnym dzieci z uszkodzonym wzrokiem
  9.6.1. Og�lne zaburzenia w rozwoju emocjonalnym dzieci z uszkodzonym 
              wzrokiem
  9.6.2. Problem l�ku u dzieci z uszkodzonym wzrokiem
    9.6.2.1. Problem l�ku u dzieci niewidomych
    9.6.2.2. Problem l�ku u dzieci s�abo widz�cych
    9.6.2.3. Pomoc dzieciom z uszkodzonym wzrokiem w opanowaniu 
                   nieuzasadnionych l�k�w
10. ROZW�J OSOBOWO�CI DZIECI Z USZKODZONYM WZROKIEM 
  10.1. Og�lne uwagi o rozwoju osobowo�ci u dzieci z uszkodzonym wzrokiem
  10.2. Postawa  dzieci z uszkodzonym wzrokiem wobec siebie
    10.2.1 Kszta�towanie obrazu samego siebie u dzieci z uszkodzonym wzro-
                 kiem
      10.2.1.1. Pojawienie si� problemu niepe�nosprawno�ci wzrokowej u dzieci z  
                      uszkodzonym wzrokiem
      10.2.1.2. Wyja�nienie  dzieciom ich wzrokowej niepe�nosprawno�ci
10.2.1.3	Aktualny i idealny obraz samego siebie u dzieci z uszkodzonym 
                      wzrokiem
   10.2.2.  Samoocena  dzieci z uszkodzonym wzrokiem
 10.2.2.1. Niew�a�ciwa samoocena u dzieci z uszkodzonym wzrokiem
 10.2.2.2. Zapobieganie kompleksowi ni�szo�ci u dzieci z uszkodzonym 
                 wzrokiem
10.2.3. Akceptacja samego siebie przez dzieci z uszkodzonym wzrokiem
    10.2.4.  Adaptacja psychiczna  dzieci z uszkodzonym wzrokiem
 10.3. Potrzeby dzieci z uszkodzonym wzrokiem
    10.3.1. Og�lne uwagi o potrzebach dzieci widz�cych
    10.3.2. Mo�liwo�ci zaspakajania potrzeb dzieci z uszkodzonym wzrokiem
	 10.3.2.1. Ograniczenie mo�liwo�ci zaspakajania potrzeb u dzieci niewidomych
      10.3.2.2.  Ograniczone mo�liwo�ci zaspakajania potrzeb u dzieci s�abo 
                widz�cych
    10.3.3. Warunki zaspakajania potrzeb u dzieci z uszkodzony...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin