diagnoza_pedag_6-10 lat.pdf

(167 KB) Pobierz
137696503 UNPDF
Przykład arkuszy do
21
diagnozy pedagogicznej
dla dzieci w wieku 6-0 lat
Mirosława Pleskot
(Materiał powstał na spotkaniach w ramach „Klubu
Nauczyciela Terapii Pedagogicznej”)
Od blisko roku przy MSCDN Wydział w Warszawie funk-
cjonuje „Klub Nauczyciela Terapii Pedagogicznej”. Ideą, która
przyświecała utworzeniu „Klubu”, była integracja środowiska
nauczycieli zajmujących się terapią pedagogiczną oraz wza-
jemna wymiana doświadczeń i poznawanie nowych, cieka-
wych metod pracy. Głównym problemem, którym zajęłyśmy
się bieżącego roku, było diagnozowanie dzieci.
Prowadzenie diagnozy pedagogicznej powinno być ważnym
elementem w pracy nauczyciela terapii pedagogicznej, gdyż
musi on odpowiednio zaplanować i dostosować zajęcia ko-
rekcyjno – kompensacyjne do możliwości i potrzeb dziecka.
Analizując opinię psychologiczną, często uzyskuje on dość
ogólne informacje na temat dysharmonii rozwojowych da-
nego dziecka. Dlatego czasem konieczna jest szczegółowa,
własna diagnoza pedagogiczna.
Arkusz diagnostyczno-ćwiczeniowy – percepcja
wzrokowa
1. RUCHY GAŁEK OCZNYCH
Opis ćwiczenia
Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem
(ołówek, pisak, itp.) trzymanym przez nauczyciela
w odległości 30cm. Przedmiot zmienia położenie wg
zasad:
ruch poziomy – lewo, prawo
ruch pionowy – góra, dół
ruch skośny
ruch kolisty – z ruchem wskazówek zegara
i w przeciwną stronę.
W związku z powyższym, w wyniku wspólnej pracy w ra-
mach spotkań w „Klubie”, powstały prezentowane poniżej
arkusze diagnostyczne.
Nauczyciel obserwuje ruchy gałek ocznych dziecka,
zwracając uwagę na następujące elementy:
czy nadąża wzrokiem za obserwowanym
Opracowane arkusze dotyczą:
przedmiotem
czy potrai skupić wzrok na obserwowanym
przedmiocie
czy dziecko pracuje równocześnie obydwoma
oczyma, czy też któreś z nich „nie nadąża”, „ucieka”
czy dziecko nie skarży się na ból oczu
czy występują „przyruchy”, np.: poruszanie
percepcji wzrokowej
percepcji słuchowej
orientacji w przestrzeni.
Stanowią one propozycję, którą każdy nauczyciel może wyko-
rzystać jako zbiór zadań diagnostycznych lub też jako wzór,
przykład konkretnych ćwiczeń, służących usprawnianiu
u dziecka zaburzonej funkcji.
głową, rękami, dziecko siedzi niespokojnie.
22
Wnioski
Dodatkowym elementem, jaki nauczyciel uzyskuje
podczas obserwacji tego ćwiczenia jest:
u dzieci młodszych
postawa dziecka podczas rysowania
sposób wypełniania przestrzeni – czy mieści się
w obrębie linii
u wszystkich
występowanie przyruchów, skupienie
Wszelkie zaobserwowane u dziecka trudności
z wykonywaniem powyższych zadań są sygnałem
dla nauczyciela do włączenia w program korekcyjno-
kompensacyjny ćwiczeń wspomagających
i stymulujących pracę i ruch gałek ocznych.
Przykładem mogą być następujące ćwiczenia:
wodzenie wzrokiem po kształtach: przedmioty
codziennego użytku, igury geometryczne o różnej
wielkości – wodzenie obuoczne, jednym okiem
przeskakiwanie wzrokiem z przedmiotu na
przedmiot, położonych blisko i w oddaleniu
wodzenie wzrokiem wg konkretnych linii (jak przy
czytaniu), itp.
ćwiczenia w obserwowaniu poruszających się
i koncentracja.
B) WYODRĘBNIANIE DROBNYCH ELEMENTÓW
NA MATERIALE LITEROWYM
Opis ćwiczenia:
Dziecko dostaje kartę z rozsypanką literową – litery
mogą być napisane jednym rodzajem czcionki lub
trudniejsza odmiana – różną czcionką z powtarzającą
się jedną literą. Zadaniem dziecka jest wyszukać
i zaznaczyć kolorem wszystkie litery, np.: k, a
przedmiotów, np.: samochodów na ulicy,
pływających rybek w akwarium, poruszającej się
piłki.
Ważne:
Wnioski:
Zastosowane przez nauczyciela ćwiczenia powinny
zawsze uwzględniać:
bezpieczeństwo i higienę oczu
spokojny ruch gałek ocznych w różnych kierunkach
element zabawy.
Nauczyciel obserwuje pracę dziecka, zwracając uwagę na:
samodzielność wykonywania pracy
łatwość wyszukiwania wskazanej litery, szczególnie
przy różnych czcionkach
sposób wykonania – czy wszystkie litery zostały
wyszukane i zaznaczone
czy dziecko myliło wskazane litery z innymi.
2. ANALIZA WZROKOWA
A) WYODRĘBNIANIE DROBNYCH ELEMENTÓW
NA MATERIALE ABSTR AKCYJNYM – NIELITE-
ROWYM
3. SYNTEZA WZROKOWA
Opis ćwiczenia dla dzieci młodszych:
Dziecko ma ułożyć obrazek z 0 elementów. Elementy
mogą być pocięte w różny sposób:
z zachowaniem linii prostych-łamanych
z zachowaniem linii nieregularnych – krzywych
zróżnicowanych – proste, łamane i krzywe.
Łatwiejsza odmiana ćwiczenia polega na tym, że
dziecko widzi obrazek w całości i układa wg wzorca.
Trudniejsza – dziecko układa z pamięci, sugerując się
elementami do siebie pasującymi.
Pytamy dziecko, czy spróbuje ułożyć obrazek bez
wzorca, czy chce od początku patrzeć na cały obrazek.
Dla dzieci starszych
Dziecko ma ułożyć obrazek z 30 elementów. Pozostała
część opisu jw.
Opis ćwiczenia dla dzieci młodszych:
Dziecko otrzymuje obrazek np.: mandalę z wzorami
geometrycznymi. Zadaniem jego jest zaznaczenie
pokolorowanie danych elementów wskazanych
przez nauczyciela, np.: wyszukanie i pokolorowanie
wszystkich kółek.
Dla dzieci starszych
Dajemy trudniejszy obrazek o złożonym ułożeniu igur
geometrycznych. Dziecko ma wyszukać, np.: wszystkie
elementy i policzyć wszystkie trójkąty.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje pracę dziecka, zwracając uwagę
na:
samodzielność wykonania pracy
łatwość w wyszukiwaniu danych elementów
sposób wykonania – czy wszystkie elementy zostały
pokolorowane – zaznaczone.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje wykonywanie zadania, zwracając
uwagę na:
samodzielność wykonania
tempo wykonania
sposób organizacji pracy – czy dziecko układa wg
treści elementów, czy wg linii pasujących do siebie
elementów
doprowadzenie pracy do końca.
czy powtarza sobie zdania i np.: liczy na palcach
wyrazy
czy prosi o powtórzenie zdania
czy podaje prawidłową liczbę wyrazów.
23
. KOORDYNACJA WZROKOWO – RUCHOWA
Dodatkowym elementem, jaki możemy tu
zaobserwować, to:
czy dziecko np.: „nadstawia” któreś ucho podczas
słuchania
czy potrai się skupić.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest rysować po zaznaczonych,
przerywanych liniach lub dokończyć rysunek wg
wzoru, mieszcząc się w danych ograniczeniach
i zachowując kształt wzoru.
Rysunek dla dziecka może być dwojakiego rodzaju:
linie przerywane tworzą jakąś całość – obraz np.:
trasę wyprawy do skarbu ukrytego w ruinach
zamku, kosz z owocami itp.
linie przerywane tworzą wzory – szlaczki
literopodobne w ograniczonym od góry i dołu polu.
B) ANALIZA SYLABOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podzielić wypowiadane przez
nauczyciela słowa na
sylaby. Wyrazy są zróżnicowane pod względem ilości
i rodzaju sylab: otwarte
i zamknięte.
Dla uczniów starszych utrudnienie polecenia: dziecko
ma wskazać drugą sylabę.
Proponowane wyrazy:
koza, kałuża, pomidory, lokomotywa
bloki, tygrys, kot, fabryka, agrafka
armata, skrzyżowanie, wartościowanie.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
trzyma się wyznaczonej linii i jaka ona jest
mieści się w ograniczeniach
zachowuje kształt wzoru.
Dodatkowym elementem, jaki możemy tu
zaobserwować, to:
uchwyt ołówka – kredki
nacisk
postawa podczas pisania
ułożenie kartki
ciągłość linii.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
czy powtarza sobie wyrazy i np.: liczy na palcach
sylaby, klaszcze
czy prosi o powtórzenie wyrazu
czy prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby.
Arkusz diagnostyczno-ćwiczeniowy – percepcja
słuchowa
C) ANALIZA GŁOSKOWA WYRAZÓW
1. ANALIZA SŁUCHOWA
A) ANALIZA ZDAŃ
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podzielić wypowiadane przez
nauczyciela słowa na głoski. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem długości.
Proponowane wyrazy:
lody, kolory, młynek, salamandra, armata,
kalosze, dżudo, ryby.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest policzyć słowa w zdaniu
wypowiadanym przez nauczyciela. Zdania są
zróżnicowane. Zaczynamy od najkrótszego.
Liczba zdań – od 3 do 5.
Proponowane zdania
Kotek pije mleko.
Mała Kasia lubi jeść lody.
Dziś od rana padał biały, puszysty śnieg.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
z wraca uwagę na ruch ust nauczyciela
czy powtarza sobie wyrazy i np.: liczy na palcach
głoski
czy prosi o powtórzenie wyrazu
czy prawidłowo dzieli wyraz na głoski.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych zdań, czy bardziej zwraca
uwagę na ruch ust nauczyciela
2
D) WYODRĘBNIANIE GŁOSEK
2. SYNTEZA SŁUCHOWA
A) SYNTEZA ZDAŃ
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, jaką słyszy głoskę
we wskazanym przez nauczyciela miejscu wyrazu.
Wyodrębniamy głoski w nagłosie, wygłosie, śródgłosie,
zarówno samogłoski, jak i spółgłoski.
Dla uczniów starszych utrudnienie polecenia: dziecko ma
wskazać jaka głoska występuje po danej głosce, np.: jaką
głoskę słyszysz po „r”.
Proponowane wyrazy:
nagłos: okno, klamka, drabina, brama, ekran,
oaza
wygłos: grzyby, pies, Dorota, zeszyt, kwiatki
E) PORÓWNYWANIE WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest ułożyć prawidłowe zdanie
z podanej przez nauczyciela rozsypanki.
Proponowane zdania:
stole – leżą – Na – długopisy.
motylek – Nad – lata – łąką – kolorową.
w – Dzieci – grają – piłkę.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
powtarza sobie kilka razy wyrazy
prosi o powtórzenie
podaje prawidłowo uporządkowane zdanie.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, czy usłyszane pary
wyrazów różnią się między sobą, jeśli tak, to którą
głoską – na początku, w środku czy na końcu i jakie to
głoski.
Proponowane wyrazy:
tata-data, klon-glon, krem-kret, nos-sos,
piec-pies, buk-byk, maska-macka.
B) SYNTEZA SYLABOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości
wypowiadane sylabami słowa. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem ilości i rodzaju sylab: otwarte
i zamknięte.
Proponowane wyrazy:
mle-ko, war-kot, war-ca-by, mas-ka-ra-da, ka-lo-ry-fe-ry.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
powtarza sobie wyrazy szeptem, w myśli, głośno
prosi o powtórzenie par wyrazów
prawidłowo różnicuje głoski i wskazuje miejsce
różnicy
które miejsce w wyrazie, w wysłuchiwaniu głosek,
sprawia mu większy kłopot
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
powtarza sobie sylaby
prosi o powtórzenie
podaje prawidłowe wyrazy
ma trudności z dłuższymi wyrazami.
F) ZMIANA W YRAZU POPRZEZ USUNIĘCIE
GŁOSKI W NAGŁOSIE
C) SYNTEZA GŁOSKOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, jaki wyraz powstanie,
jeśli z podanego przez nauczyciela słowa odrzuci
pierwszą głoskę.
Proponowane wyrazy:
krok – (rok), brama – (rama), smak – (mak),
glina – (lina), smalec – (malec).
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości
wypowiadane głoskami słowa. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem długości.
Proponowane wyrazy:
s-o-s, g-r-a, b-r-a-t, w-a-r-k-o-cz, r-y-b-a-c-y.
Wnioski:
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
powtarza sobie wyrazy szeptem, w myśli, głośno
prosi o powtórzenie wyrazów
prawidłowo analizuje wyrazy.
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
powtarza sobie głoski
prosi o powtórzenie wyrazu
prawidłowo podaje wyraz w całości.
D) TWORZENIE SŁÓW OD PODANYCH SYLAB
a) Rysunkowe dyktando ( na tablicy lub na kartce) wg
instrukcji słownej nauczyciela np.:
ręką, którą piszesz, weź żółtą kredkę
narysuj na górze kartki słońce
pod słońcem, na środku kartki narysuj domek
z prawej strony domku narysuj drzewo, a z lewej
strony domku – płotek
pod drzewem narysuj 5 kwiatków
obok słońca, narysuj 3 chmurki.
25
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości wyrazy,
poprzez odgadnięcie i dopowiedzenie brakującej sylaby
– tylko jednej.
Proponowane wyrazy:
ma- ...... (mama, mata, masa, itp.)
do- ..... (domy, doły, dosyć, itp.)
warko- ...... (warkoczyk, warkocze)
kole-...... (kolega, koledzy)
zeszy-.... (zeszyty, zeszycik)
..... -lec (palec, malec, walec, smalec)
..... -wa (krowa, mowa, sowa)
..... -ty (buty, koty, taty)
..... -tuszek (kwiatuszek, fartuszek)
..... -wody (zawody, powody).
b) Wypełnianie kolorem elementów obrazka wg poleceń
nauczyciela – dowolna kolorowanka z dużą ilością
elementów, np.:
pokoloruj na niebiesko trzy kwiatki, które widzisz
po prawej stronie płotu
pokoloruj na zielono wszystkie listki na krzaku,
który widzisz pomiędzy drzewem a płotem.
Wnioski:
3. Rysowanie kompozycji w zakresie znajomości schema-
tu ciała:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
a) Rysowanie postaci człowieka i uzupełnianie danych
elementów wg. poleceń nauczyciela np.:
narysuj ołówkiem postać człowieka – kogo chcesz
dorysuj mu w prawej ręce piłkę, latawiec w lewej
ręce
dorysuj mu ochraniacz na prawym kolanie
obok prawej stopy narysuj deskorolkę
na lewej stopie dorysuj kolorową skarpetę, itd.
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
powtarza sobie głoski
prosi o powtórzenie wyrazu
prawidłowo podaje wyraz w całości.
Arkusz diagnostyczno – ćwiczeniowy – orientacja
w przestrzeni
1. Ćwiczenia ruchowe wymagające znajomości stron: prawa,
lewa oraz podstawowych pojęć orientacji w przestrzeni: tył,
przód, nad, pod, za, itp.
Wstępne założenia
diagnozy pedagogicznej
w zakresie umiejętności
czytania i pisania dzieci
w wieku 6-13 lat
a ) Musztra
wykonywanie zwrotów w przestrzeni wg poleceń
nauczyciela: w prawo, w lewo, w tył przez lewe ramię,
itp.
b) Inne przykłady ćwiczeń w zakresie orientacji
przestrzennej:
wykonywanie określonych czynności wg poleceń
nauczyciela, np.:
stań tyłem do ściany, w prawą rękę weź np.: zeszyt,
w lewą gumkę
kopnij piłkę lewą stopą
na prawym kolanie połóż woreczek
lewą ręką złap prawe ucho, prawym łokciem
Uczniowie ze specyicznymi problemami w nauce należą
do grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepowodzenia szkolne, z którymi te dzieci na co dzień się
borykają, nie mogą być odnoszone tylko do oceny ich dys-
funkcji rozwojowych.
Na pierwszym miejscu, jako nauczyciel terapii peda-
gogicznej, w pracy z dziećmi dyslektycznymi stawiam
ich potrzeby: poczucie bezpieczeńst wa, zrozumienie
i dowartościowanie, które można z powodzeniem zaspokoić
tylko wówczas, jeśli swoje działania wspomagające nieharmoni-
jny rozwój uczniów dyslektycznych opieram na rzetelnej wiedzy
o danym dziecku i jego konkretnych problemach. Zapewnić mi
to może tylko własna diagnoza pedagogiczna.
dotknij lewe kolano
stań naprzeciw mnie, pokaż prawą ręką moje prawe
ramię, lewą ręką pokaż moją prawą stopę.
2. Rysowanie i wypełnianie kompozycji w zakresie orien-
tacji przestrzennej
137696503.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin