diagnoza_pedag_6-10 lat.pdf
(
167 KB
)
Pobierz
137696503 UNPDF
Przykład arkuszy do
21
diagnozy pedagogicznej
dla dzieci w wieku 6-0 lat
Mirosława Pleskot
(Materiał powstał na spotkaniach w ramach „Klubu
Nauczyciela Terapii Pedagogicznej”)
Od blisko roku przy MSCDN Wydział w Warszawie funk-
cjonuje „Klub Nauczyciela Terapii Pedagogicznej”. Ideą, która
przyświecała utworzeniu „Klubu”, była integracja środowiska
nauczycieli zajmujących się terapią pedagogiczną oraz wza-
jemna wymiana doświadczeń i poznawanie nowych, cieka-
wych metod pracy. Głównym problemem, którym zajęłyśmy
się bieżącego roku, było diagnozowanie dzieci.
Prowadzenie diagnozy pedagogicznej powinno być ważnym
elementem w pracy nauczyciela terapii pedagogicznej, gdyż
musi on odpowiednio zaplanować i dostosować zajęcia ko-
rekcyjno – kompensacyjne do możliwości i potrzeb dziecka.
Analizując opinię psychologiczną, często uzyskuje on dość
ogólne informacje na temat dysharmonii rozwojowych da-
nego dziecka. Dlatego czasem konieczna jest szczegółowa,
własna diagnoza pedagogiczna.
Arkusz diagnostyczno-ćwiczeniowy – percepcja
wzrokowa
1. RUCHY GAŁEK OCZNYCH
Opis ćwiczenia
Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem
(ołówek, pisak, itp.) trzymanym przez nauczyciela
w odległości 30cm. Przedmiot zmienia położenie wg
zasad:
–
ruch poziomy – lewo, prawo
–
ruch pionowy – góra, dół
–
ruch skośny
–
ruch kolisty – z ruchem wskazówek zegara
i w przeciwną stronę.
W związku z powyższym, w wyniku wspólnej pracy w ra-
mach spotkań w „Klubie”, powstały prezentowane poniżej
arkusze diagnostyczne.
Nauczyciel obserwuje ruchy gałek ocznych dziecka,
zwracając uwagę na następujące elementy:
–
czy nadąża wzrokiem za obserwowanym
Opracowane arkusze dotyczą:
przedmiotem
–
czy potrai skupić wzrok na obserwowanym
przedmiocie
–
czy dziecko pracuje równocześnie obydwoma
oczyma, czy też któreś z nich „nie nadąża”, „ucieka”
–
czy dziecko nie skarży się na ból oczu
–
czy występują „przyruchy”, np.: poruszanie
•
percepcji wzrokowej
•
percepcji słuchowej
•
orientacji w przestrzeni.
Stanowią one propozycję, którą każdy nauczyciel może wyko-
rzystać jako zbiór zadań diagnostycznych lub też jako wzór,
przykład konkretnych ćwiczeń, służących usprawnianiu
u dziecka zaburzonej funkcji.
głową, rękami, dziecko siedzi niespokojnie.
22
Wnioski
Dodatkowym elementem, jaki nauczyciel uzyskuje
podczas obserwacji tego ćwiczenia jest:
•
u dzieci młodszych
–
postawa dziecka podczas rysowania
–
sposób wypełniania przestrzeni – czy mieści się
w obrębie linii
•
u wszystkich
–
występowanie przyruchów, skupienie
Wszelkie zaobserwowane u dziecka trudności
z wykonywaniem powyższych zadań są sygnałem
dla nauczyciela do włączenia w program korekcyjno-
kompensacyjny ćwiczeń wspomagających
i stymulujących pracę i ruch gałek ocznych.
Przykładem mogą być następujące ćwiczenia:
–
wodzenie wzrokiem po kształtach: przedmioty
codziennego użytku, igury geometryczne o różnej
wielkości – wodzenie obuoczne, jednym okiem
–
przeskakiwanie wzrokiem z przedmiotu na
przedmiot, położonych blisko i w oddaleniu
–
wodzenie wzrokiem wg konkretnych linii (jak przy
czytaniu), itp.
–
ćwiczenia w obserwowaniu poruszających się
i koncentracja.
B) WYODRĘBNIANIE DROBNYCH ELEMENTÓW
NA MATERIALE LITEROWYM
Opis ćwiczenia:
Dziecko dostaje kartę z rozsypanką literową – litery
mogą być napisane jednym rodzajem czcionki lub
trudniejsza odmiana – różną czcionką z powtarzającą
się jedną literą. Zadaniem dziecka jest wyszukać
i zaznaczyć kolorem wszystkie litery, np.: k, a
przedmiotów, np.: samochodów na ulicy,
pływających rybek w akwarium, poruszającej się
piłki.
Ważne:
Wnioski:
Zastosowane przez nauczyciela ćwiczenia powinny
zawsze uwzględniać:
–
bezpieczeństwo i higienę oczu
–
spokojny ruch gałek ocznych w różnych kierunkach
–
element zabawy.
Nauczyciel obserwuje pracę dziecka, zwracając uwagę na:
–
samodzielność wykonywania pracy
–
łatwość wyszukiwania wskazanej litery, szczególnie
przy różnych czcionkach
–
sposób wykonania – czy wszystkie litery zostały
wyszukane i zaznaczone
–
czy dziecko myliło wskazane litery z innymi.
2. ANALIZA WZROKOWA
A) WYODRĘBNIANIE DROBNYCH ELEMENTÓW
NA MATERIALE ABSTR AKCYJNYM – NIELITE-
ROWYM
3. SYNTEZA WZROKOWA
Opis ćwiczenia dla dzieci młodszych:
Dziecko ma ułożyć obrazek z 0 elementów. Elementy
mogą być pocięte w różny sposób:
–
z zachowaniem linii prostych-łamanych
–
z zachowaniem linii nieregularnych – krzywych
–
zróżnicowanych – proste, łamane i krzywe.
Łatwiejsza odmiana ćwiczenia polega na tym, że
dziecko widzi obrazek w całości i układa wg wzorca.
Trudniejsza – dziecko układa z pamięci, sugerując się
elementami do siebie pasującymi.
Pytamy dziecko, czy spróbuje ułożyć obrazek bez
wzorca, czy chce od początku patrzeć na cały obrazek.
Dla dzieci starszych
Dziecko ma ułożyć obrazek z 30 elementów. Pozostała
część opisu jw.
Opis ćwiczenia dla dzieci młodszych:
Dziecko otrzymuje obrazek np.: mandalę z wzorami
geometrycznymi. Zadaniem jego jest zaznaczenie
–
pokolorowanie danych elementów wskazanych
przez nauczyciela, np.: wyszukanie i pokolorowanie
wszystkich kółek.
Dla dzieci starszych
Dajemy trudniejszy obrazek o złożonym ułożeniu igur
geometrycznych. Dziecko ma wyszukać, np.: wszystkie
elementy i policzyć wszystkie trójkąty.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje pracę dziecka, zwracając uwagę
na:
–
samodzielność wykonania pracy
–
łatwość w wyszukiwaniu danych elementów
–
sposób wykonania – czy wszystkie elementy zostały
pokolorowane – zaznaczone.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje wykonywanie zadania, zwracając
uwagę na:
–
samodzielność wykonania
–
tempo wykonania
–
sposób organizacji pracy – czy dziecko układa wg
treści elementów, czy wg linii pasujących do siebie
elementów
–
doprowadzenie pracy do końca.
–
czy powtarza sobie zdania i np.: liczy na palcach
wyrazy
–
czy prosi o powtórzenie zdania
–
czy podaje prawidłową liczbę wyrazów.
23
. KOORDYNACJA WZROKOWO – RUCHOWA
Dodatkowym elementem, jaki możemy tu
zaobserwować, to:
–
czy dziecko np.: „nadstawia” któreś ucho podczas
słuchania
–
czy potrai się skupić.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest rysować po zaznaczonych,
przerywanych liniach lub dokończyć rysunek wg
wzoru, mieszcząc się w danych ograniczeniach
i zachowując kształt wzoru.
Rysunek dla dziecka może być dwojakiego rodzaju:
–
linie przerywane tworzą jakąś całość – obraz np.:
trasę wyprawy do skarbu ukrytego w ruinach
zamku, kosz z owocami itp.
–
linie przerywane tworzą wzory – szlaczki
literopodobne w ograniczonym od góry i dołu polu.
B) ANALIZA SYLABOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podzielić wypowiadane przez
nauczyciela słowa na
sylaby. Wyrazy są zróżnicowane pod względem ilości
i rodzaju sylab: otwarte
i zamknięte.
Dla uczniów starszych utrudnienie polecenia: dziecko
ma wskazać drugą sylabę.
•
Proponowane wyrazy:
–
koza, kałuża, pomidory, lokomotywa
–
bloki, tygrys, kot, fabryka, agrafka
–
armata, skrzyżowanie, wartościowanie.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
trzyma się wyznaczonej linii i jaka ona jest
–
mieści się w ograniczeniach
–
zachowuje kształt wzoru.
Dodatkowym elementem, jaki możemy tu
zaobserwować, to:
–
uchwyt ołówka – kredki
–
nacisk
–
postawa podczas pisania
–
ułożenie kartki
–
ciągłość linii.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
–
czy powtarza sobie wyrazy i np.: liczy na palcach
sylaby, klaszcze
–
czy prosi o powtórzenie wyrazu
–
czy prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby.
Arkusz diagnostyczno-ćwiczeniowy – percepcja
słuchowa
C) ANALIZA GŁOSKOWA WYRAZÓW
1. ANALIZA SŁUCHOWA
A) ANALIZA ZDAŃ
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podzielić wypowiadane przez
nauczyciela słowa na głoski. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem długości.
•
Proponowane wyrazy:
–
lody, kolory, młynek, salamandra, armata,
kalosze, dżudo, ryby.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest policzyć słowa w zdaniu
wypowiadanym przez nauczyciela. Zdania są
zróżnicowane. Zaczynamy od najkrótszego.
Liczba zdań – od 3 do 5.
•
Proponowane zdania
–
Kotek pije mleko.
–
Mała Kasia lubi jeść lody.
–
Dziś od rana padał biały, puszysty śnieg.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
z wraca uwagę na ruch ust nauczyciela
–
czy powtarza sobie wyrazy i np.: liczy na palcach
głoski
–
czy prosi o powtórzenie wyrazu
–
czy prawidłowo dzieli wyraz na głoski.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych zdań, czy bardziej zwraca
uwagę na ruch ust nauczyciela
2
D) WYODRĘBNIANIE GŁOSEK
2. SYNTEZA SŁUCHOWA
A) SYNTEZA ZDAŃ
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, jaką słyszy głoskę
we wskazanym przez nauczyciela miejscu wyrazu.
Wyodrębniamy głoski w nagłosie, wygłosie, śródgłosie,
zarówno samogłoski, jak i spółgłoski.
Dla uczniów starszych utrudnienie polecenia: dziecko ma
wskazać jaka głoska występuje po danej głosce, np.: jaką
głoskę słyszysz po „r”.
•
Proponowane wyrazy:
–
nagłos: okno, klamka, drabina, brama, ekran,
oaza
–
wygłos: grzyby, pies, Dorota, zeszyt, kwiatki
E) PORÓWNYWANIE WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest ułożyć prawidłowe zdanie
z podanej przez nauczyciela rozsypanki.
•
Proponowane zdania:
–
stole – leżą – Na – długopisy.
–
motylek – Nad – lata – łąką – kolorową.
–
w – Dzieci – grają – piłkę.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
powtarza sobie kilka razy wyrazy
–
prosi o powtórzenie
–
podaje prawidłowo uporządkowane zdanie.
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, czy usłyszane pary
wyrazów różnią się między sobą, jeśli tak, to którą
głoską – na początku, w środku czy na końcu i jakie to
głoski.
•
Proponowane wyrazy:
–
tata-data, klon-glon, krem-kret, nos-sos,
piec-pies, buk-byk, maska-macka.
B) SYNTEZA SYLABOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości
wypowiadane sylabami słowa. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem ilości i rodzaju sylab: otwarte
i zamknięte.
•
Proponowane wyrazy:
–
mle-ko, war-kot, war-ca-by, mas-ka-ra-da, ka-lo-ry-fe-ry.
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
powtarza sobie wyrazy szeptem, w myśli, głośno
–
prosi o powtórzenie par wyrazów
–
prawidłowo różnicuje głoski i wskazuje miejsce
różnicy
–
które miejsce w wyrazie, w wysłuchiwaniu głosek,
sprawia mu większy kłopot
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
–
powtarza sobie sylaby
–
prosi o powtórzenie
–
podaje prawidłowe wyrazy
–
ma trudności z dłuższymi wyrazami.
F) ZMIANA W YRAZU POPRZEZ USUNIĘCIE
GŁOSKI W NAGŁOSIE
C) SYNTEZA GŁOSKOWA WYRAZÓW
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest podać, jaki wyraz powstanie,
jeśli z podanego przez nauczyciela słowa odrzuci
pierwszą głoskę.
•
Proponowane wyrazy:
–
krok – (rok), brama – (rama), smak – (mak),
glina – (lina), smalec – (malec).
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości
wypowiadane głoskami słowa. Wyrazy są zróżnicowane
pod względem długości.
•
Proponowane wyrazy:
–
s-o-s, g-r-a, b-r-a-t, w-a-r-k-o-cz, r-y-b-a-c-y.
Wnioski:
Wnioski:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
powtarza sobie wyrazy szeptem, w myśli, głośno
–
prosi o powtórzenie wyrazów
–
prawidłowo analizuje wyrazy.
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
–
powtarza sobie głoski
–
prosi o powtórzenie wyrazu
–
prawidłowo podaje wyraz w całości.
D) TWORZENIE SŁÓW OD PODANYCH SYLAB
a) Rysunkowe dyktando ( na tablicy lub na kartce) wg
instrukcji słownej nauczyciela np.:
–
ręką, którą piszesz, weź żółtą kredkę
–
narysuj na górze kartki słońce
–
pod słońcem, na środku kartki narysuj domek
–
z prawej strony domku narysuj drzewo, a z lewej
strony domku – płotek
–
pod drzewem narysuj 5 kwiatków
–
obok słońca, narysuj 3 chmurki.
25
Opis ćwiczenia
Zadaniem dziecka jest powiedzieć w całości wyrazy,
poprzez odgadnięcie i dopowiedzenie brakującej sylaby
– tylko jednej.
•
Proponowane wyrazy:
–
ma- ...... (mama, mata, masa, itp.)
–
do- ..... (domy, doły, dosyć, itp.)
–
warko- ...... (warkoczyk, warkocze)
–
kole-...... (kolega, koledzy)
–
zeszy-.... (zeszyty, zeszycik)
–
..... -lec (palec, malec, walec, smalec)
–
..... -wa (krowa, mowa, sowa)
–
..... -ty (buty, koty, taty)
–
..... -tuszek (kwiatuszek, fartuszek)
–
..... -wody (zawody, powody).
b) Wypełnianie kolorem elementów obrazka wg poleceń
nauczyciela – dowolna kolorowanka z dużą ilością
elementów, np.:
–
pokoloruj na niebiesko trzy kwiatki, które widzisz
po prawej stronie płotu
–
pokoloruj na zielono wszystkie listki na krzaku,
który widzisz pomiędzy drzewem a płotem.
Wnioski:
3. Rysowanie kompozycji w zakresie znajomości schema-
tu ciała:
Nauczyciel obserwuje, czy dziecko:
–
słucha wypowiadanych wyrazów, czy bardziej
a) Rysowanie postaci człowieka i uzupełnianie danych
elementów wg. poleceń nauczyciela np.:
–
narysuj ołówkiem postać człowieka – kogo chcesz
–
dorysuj mu w prawej ręce piłkę, latawiec w lewej
ręce
–
dorysuj mu ochraniacz na prawym kolanie
–
obok prawej stopy narysuj deskorolkę
–
na lewej stopie dorysuj kolorową skarpetę, itd.
zwraca uwagę na ruch ust nauczyciela
–
powtarza sobie głoski
–
prosi o powtórzenie wyrazu
–
prawidłowo podaje wyraz w całości.
Arkusz diagnostyczno – ćwiczeniowy – orientacja
w przestrzeni
1. Ćwiczenia ruchowe wymagające znajomości stron: prawa,
lewa oraz podstawowych pojęć orientacji w przestrzeni: tył,
przód, nad, pod, za, itp.
Wstępne założenia
diagnozy pedagogicznej
w zakresie umiejętności
czytania i pisania dzieci
w wieku 6-13 lat
a
) Musztra
wykonywanie zwrotów w przestrzeni wg poleceń
nauczyciela: w prawo, w lewo, w tył przez lewe ramię,
itp.
b) Inne przykłady ćwiczeń w zakresie orientacji
przestrzennej:
wykonywanie określonych czynności wg poleceń
nauczyciela, np.:
–
stań tyłem do ściany, w prawą rękę weź np.: zeszyt,
w lewą gumkę
–
kopnij piłkę lewą stopą
–
na prawym kolanie połóż woreczek
–
lewą ręką złap prawe ucho, prawym łokciem
Uczniowie ze specyicznymi problemami w nauce należą
do grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepowodzenia szkolne, z którymi te dzieci na co dzień się
borykają, nie mogą być odnoszone tylko do oceny ich dys-
funkcji rozwojowych.
Na pierwszym miejscu, jako nauczyciel terapii peda-
gogicznej, w pracy z dziećmi dyslektycznymi stawiam
ich potrzeby: poczucie bezpieczeńst wa, zrozumienie
i dowartościowanie, które można z powodzeniem zaspokoić
tylko wówczas, jeśli swoje działania wspomagające nieharmoni-
jny rozwój uczniów dyslektycznych opieram na rzetelnej wiedzy
o danym dziecku i jego konkretnych problemach. Zapewnić mi
to może tylko własna diagnoza pedagogiczna.
dotknij lewe kolano
–
stań naprzeciw mnie, pokaż prawą ręką moje prawe
ramię, lewą ręką pokaż moją prawą stopę.
2. Rysowanie i wypełnianie kompozycji w zakresie orien-
tacji przestrzennej
Plik z chomika:
bober024
Inne pliki z tego folderu:
programy_komputerowe(2).pdf
(51 KB)
kampania_PTD_1997-2000(2).pdf
(163 KB)
wspomnienia_ucznia.pdf
(76 KB)
tygodniowe_cwiczenia.pdf
(53 KB)
Katalog rodzicielskich zachowan.pdf
(57 KB)
Inne foldery tego chomika:
6 latki
awans zawodowy
bajki do literek
Bajki o literkach CD.1
Bajki o literkach CD.2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin