Normalizacja-wyklad_1-2.pdf

(1521 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Normalizacja-wyklad 1-2
Wykład
Normalizacja
Standardization
NORMALIZACJA
ISTOTA I ZNACZENIE
Dr Marek JARZĘBIŃSKI
jarzebinski@econ.uj.edu.pl
Temat I
Co to jest NORMALIZACJA?
Co to jest NORMALIZACJA?
„Działalność mająca na celu uzyskanie optymalnego stopnia
uporządkowania w określonej dziedzinie, poprzez ustalenie
postanowień przeznaczonych do powszechnego
i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub
możliwych do zaistnienia problemów technicznych”.
proces tworzenia i stosowania reguł porządkujących
określoną dzia ł alność dla dobra i współpracy wszystkich
zainteresowanych / Encyklopedia Powszechna/,
„Działalność normalizacyjna polega głównie na
opracowywaniu, publikowaniu i stosowaniu norm”.
opracowanie i wprowadzenie w życie norm /Leksykon
„Ważnymi korzyściami z normalizacji są poprawa przydatności
wyrobów, procesów i usług do celów, którym mają one służyć,
zapobieganie barier w handlu oraz ułatwianie współpracy
technicznej”.
naukowo-techniczny/.
marzec 05
Normalizacja
3
marzec 05
Normalizacja
4
Cele działalności normalizacyjnej
Normalizacja jako narzędzie usuwania barier
technicznych
CEL GŁÓWNY : uzyskanie optymalnego w danych okoliczno ś ciach stopnia
uporządkowania w określonym zakresie.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
1. Racjonalizacja produkcji i us ł ug poprzez stosowanie uznanych regu ł
technicznych lub rozwiązań organizacyjnych.
2. Usuwanie barier technicznych w handlu i zapobieganie ich powstawaniu.
3. Z apewnienie ochrony życia, zdrowia, ś rodowiska i interesu konsumentów
oraz bezpiecze ń stwa pracy.
4. Poprawa funkcjonalno ś ci, kompatybilno ś ci i zamienno ś ci wyrobów, procesów i
us ł ug oraz regulowania ich różnorodno ś ci.
5. Zapewnienie jako ś ci i niezawodno ś ci wyrobów, procesów i us ł ug.
6. Ułatwianie porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń
i symboli do powszechnego stosowania.
Porozumienie GATT z 1979 r dotycz ą ce znoszenia barier technicznych w
handlu mi ę dzynarodowym – KODEKS NORM, KODEKS DOBREJ
PRAKTYKI.
Kodeks norm okre ś la zobowi ą zania sygnatariuszy do stosowania, jak
tylko to jest mo ż liwe, norm mi ę dzynarodowych jako podstawy ich
w ł asnych norm i przepisów, jak równie ż do zapewnienia równego
traktowania obywateli innych pa ń stw sygnatariuszy w kwestii dotycz ą cej
norm, przepisów technicznych i certyfikacji.
marzec 05
Normalizacja
5
marzec 05
Normalizacja
6
203507217.024.png
Normalizacja jako narzędzie usuwania barier
technicznych
Szczeble normalizacji
Porozumienie WTO o barierach technicznych w handlu z 1996 r. (STBT -
Standards and Technical Barriers to Trade ) – KODEKS WŁAŚCIWEGO
POSTĘPOWANIA PRZY PRZYGOTOWANIU, PRZYJMOWANIU I
STOSOWANIU NORM (za łą cznik 3)
I. N. MIĘDZYNARODOWA , w której mogą uczestniczyć odpowiednie
jednostki organizacyjne wszystkich krajów.
II. N. REGIONALNA, w której mogą uczestniczyć odpowiednie jednostki
Kodeks ten zawiera szereg postanowie ń s ł użących zwiększeniu
efektywno ś ci i obni ż eniu kosztów prac normalizacyjnych, a tak ż e
harmonizacji norm w skali międzynarodowej.
organizacyjne krajów tylko jednego geograficznego, politycznego lub
ekonomicznego regiony świata.
III. N. KRAJOWA , która jest prowadzona na szczeblu danego kraju.
IV. N. ADMINISTRACYJNO-TERYTORIALNA , która jest prowadzona na
szczeblu jednostki administracyjno-terytorialnego podziału kraju.
marzec 05
Normalizacja
7
marzec 05
Normalizacja
8
Co to jest NORMA? -
Definicja normy wg PN-EN ISO 45020:2000
Norma jest dokumentem normatywnym stosowanym na zasadzie
dobrowolno ś ci, powszechnie dost ę pnym i zaakceptowanym przez
uznaną jednostk ę normalizacyjną. / PN-N-02000:1994/
„Dokument przyjęty na zasadzie konsensu i zatwierdzony przez
upowa ż nion ą jednostk ę organizacyjną ustalający - do powszechnego i
wielokrotnego stosowania – zawierający zasady, wytyczne lub
charakterystyki odnoszące si ę do różnych rodzajów działalno ś ci lub ich
wyników i zmierzaj ą cy do uzyskania optymalnego stopnia
uporządkowania w określonym zakresie.
Zaleca si ę , aby normy by ł y oparte na osiągnięciach zarówno nauki,
techniki, jak i praktyki oraz miały na celu uzyskanie optymalnych korzyści
społecznych."
Norma ustala zasady, wytyczne lub charakterystyki dotyczące różnej
działalności i jej wyników.
Norma jest zatwierdzana na zasadzie konsensu, przeznaczona do
powszechnego i wielokrotnego stosowania, zaakceptowana przez
wszystkie zainteresowane strony jako korzy ść dla wszystkich i
wprowadza kodeks dobrej praktyki i zasady racjonalnego postępowania
przy aktualnym poziomie techniki.
marzec 05
Normalizacja
9
marzec 05
Normalizacja
10
Definicja normy wg ISO oraz UNECE
Definicja normy wg GATT oraz Dyrektywy 98/34/EC
„Warunki techniczne lub inny dokument powszechnie dost ę pny,
sporz ą dzony przy wspó ł pracy i konsensusie lub ogólnej aprobacie
wszystkich zainteresowanych, w oparciu o skonsolidowane wyniki nauki,
technologii i do ś wiadczenia, maj ą cy na celu promocj ę optymalnych
korzy ś ci spo ł ecznych i zatwierdzony przez uznan ą jednostk ę na poziomie
krajowym, regionalnym lub mi ę dzynarodowym”.
„Warunki techniczne zatwierdzone przez uznan ą jednostk ę
normalizacyjn ą , przeznaczone do wielokrotnego lub sta ł ego stosowania,
zgodno ść z którymi nie jest obowi ą zkowa”.
marzec 05
Normalizacja
11
marzec 05
Normalizacja
12
203507217.025.png 203507217.026.png 203507217.027.png 203507217.001.png 203507217.002.png
Typy norm – cz. 1
Typy norm – cz. 2
norma terminologiczna - norma dotycz ą ca terminów, zawieraj ą ca zwykle
tak ż e ich definicje,
norma podstawowa - norma obejmuj ą ca szeroki zakres zagadnie ń lub
zawieraj ą ca ogólne postanowienia dotycz ą ce jednej, okre ś lonej dziedziny,
norma badań - norma dotycz ą ca metod bada ń , w niektórych przypadkach
uzupe ł niona innymi postanowieniami dotycz ą cymi bada ń , np. pobieranie
próbek, kolejno ść bada ń ,
norma wyrobu - norma okre ś laj ą ca wymagania, które powinny by ć spe ł nione
przez wyrób lub grup ę wyrobów w celu zapewnienia jego funkcjonalno ś ci,
norma procesu - norma okre ś laj ą ca wymagania, które powinny by ć
spe ł nione przez proces w celu zapewnienia jego funkcjonalno ś ci,
norma us ł ugi - norma okre ś laj ą ca wymagania, które powinny by ć
spe ł nione przez us ł ug ę w celu zapewnienia jej funkcjonalno ś ci,
norma interfejsu - norma okre ś laj ą ca wymagania dotycz ą ce
kompatybilno ś ci wyrobów lub systemów w miejscu ich łą czenia,
norma danych (do dostarczenia) - norma zawieraj ą ca wykaz
w ł a ś ciwo ś ci, dla których powinny by ć podane warto ś ci lub inne
dane w celu dok ł adnego okre ś lenia wyrobu, procesu lub us ł ugi.
marzec 05
Normalizacja
13
marzec 05
Normalizacja
14
Typy norm przemys ł owych
Zakres wymagań normy
Program dotyczący norm CEPS, nr 1 określa trzy typy norm przemysłowych:
normy jakościowe , które umożliwiają użytkownikom sprawdzenie
przydatności wyrobu do konkretnego celu (włączając jego niezawodność oraz
cechy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa);
normy kompatybilne , które umożliwiająłączne stosowanie różnych
wyrobów lub składników (na przykład komputery i drukarki);
normy, które zmniejszają różnorodność wyrobów, mające na celu
unikanie niepotrzebnego dublowania i różnorodność modeli.
Postanowienia normy powinny:
być oparte na podstawach naukowych oraz danych
sprawdzonych pod względem słuszności technicznej,
ekonomicznej i użytkowej;
uwzględniać aktualny stan wiedzy oraz poziom
techniki osiągnięty lub możliwy do osiągnięcia w
najbliższym czasie;
być możliwe do realizacji oraz absolutnie sprawdzalne.
marzec 05
Normalizacja
15
marzec 05
Normalizacja
16
Cel tworzenia normy
ICS Międzynarodowa Klasyfikacja Norm
International Classification for Standards
Celem normy jest ułatwienie realizacji zadań wynikających z potrzeb
społecznych i gospodarczych poprzez tworzenie wzorcowych
rozwiązań w zakresie:
ICS jest podstawą do szeregowania dziedzinowego norm w
katalogach norm międzynarodowych, regionalnych i
krajowych oraz innych dokumentów normatywnych, a także
podstawą systemu prenumeraty norm międzynarodowych,
regionalnych i krajowych. Może być również stosowana do
klasyfikacji norm i dokumentów normatywnych w bazach
danych, bibliotekach, itp.
bezpieczeństwa ludzi, środowiska i mienia,
likwidowania barier w handlu,
utrwalania osiągnięć techniki,
upowszechniania postępu technicznego,
zwiększenia efektywności w gospodarce,
tworzenia podstawy do rozstrzygania sporów między dostawcą a
odbiorcą,
tworzenia podstawy odniesienia przy zawieraniu umów cywilno-
prawnych.
marzec 05
Normalizacja
17
marzec 05
Normalizacja
18
203507217.003.png
Korzyści ze stosowania norm
Korzyści ze stosowania norm
Normy :
6. sprzyjają swobodnemu przep ł ywowi towarów i wp ł ywają
1. sprzyjają komunikowaniu się i likwidowaniu barier w handlu.
2. przyczyniają si ę do zwiększenia bezpieczeństwa pracy i
użytkowania.
korzystnie na poziom ich cen.
7. pozwalaj ą na upowszechnianie post ę pu technicznego.
3. są uznawane za gwarancję odpowiedniej jako ś ci.
4. przyczyniają się obniżenia kosztów ochrony zdrowia lub
środowiska
8. sprzyjają utrwalaniu osi ą gnięć techniki.
9. ułatwiają eksport globalny.
10. ułatwiają porozumiewanie się i dają gwarancję porównywalnego
5. u ł atwiają eksport.
standardu wyrobów.
marzec 05
Normalizacja
19
marzec 05
Normalizacja
20
Normy z zakresu jakości i niezawodności – cz. 1
Normy z zakresu jakości i niezawodności – cz. 2
Rok
Norma
Charakterystyka
Organizacja/
Kraj
Rok
Norma
Charakterystyka
Organizacja/
Kraj
1989
EN 45000
Seria norm dotyczących akredytacji, badań i certyfikacji
CEN
„Wymagania programu jakości” dla dostawców armii
amerykańskiej
1959
MIL – Q - 9858
USA
Rodzina norm dotyczących auditowania systemów
jakości
1991
ISO 10011
ISO/TC 176
1968
NATO AQAP
j.w. dla NATO
NATO
PN – ISO 29000
PN - EN 45000
Wprowadzenie normy serii ISO 29000 i EN 45000 w
skład polskich norm
1993
PKNMiJ Polska
Wymagania programu zapewnienia jakości i
bezpieczeństwa dla elektrowni atomowych
1971
ANSI – N45 - Z
IAEA
1994
ISO 9000:1994
Nowelizacja norm ISO 9000 (tzw. pierwsza nowelizacja)
ISO
1979
BS 5750
Norma zapewnienia jakości
W.Brytania
1994
QS – 9000
Opracowanie pierwszej edycji normy dla przemysłu
samochodowego
USA
1986
ISO 8402
Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości.
Terminologia
ISO/TC 176
1996
PN – ISO 9000
Przyjęcie przez PKN nowelizacji normy ISO 9000
PKN Polska
ISO 9000
EN 29000
ISO/TC 176
CEN - UE
2000
ISO 9000:2000
Nowelizacja normy ISO 9000:1994 (tzw. druga
nowelizacja norm)
ISO/TC 176
1987
Rodzina norm dt. systemów zarządzania jakością
2001
PN – ISO
9000:2000
Przyjęcie przez PKN nowelizacji normy ISO 9000
PKN Polska
marzec 05
Normalizacja
21
marzec 05
Normalizacja
22
Normy jakościowe branżowe – cz. 1
Normy jakościowe branżowe – cz. 2
QS-9000 - standard motoryzacyjny dla rynku brytyjskiego. Powoli wygasający.
ISO/TS 16949 - nowy standard na rynku motoryzacyjnym oparty na normach ISO
VDA 6.1 - standard niemiecki w branży motoryzacyjnej
EAQF - standard francuski w branży motoryzacyjnej
AVSQ - standard włoski w branży motoryzacyjnej
TS 16949 - standard uwzględniający wymagania dostawców w branży motoryzacyjnej dla rynku
francuskiego, niemieckiego i włoskiego.
ISO 14000 - systemy zarządzania środowiskiem
EMAS - bardziej restrykcyjny system zarządzania środowiskowego
HACCP - system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli przy produkcji i przechowywaniu
żywności
TL 9000 - standard dla przemysłu telekomunikacyjnego
SQAS - standard dla systemu transportu i przechowywania produktów chemicznych
EN 460001/2 - certyfikacja na zgodność z wymogami w medycynie
SCC - certyfikacja na zgodność z systemem zarządzania bezpieczeństwem SA
8000 - wymagania dotyczące odpowiedzialności za warunki socjalne
AQAP - przepisy NATO dotyczące jakości
ISO 18000 -międzynarodowy standard dla systemów zarządzania bezpieczeństwem
higieną pracy
ISMS - systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji
TickIT - brytyjski standard dla dostawców systemów informatycznych
9000 0056, TS 157) - standard zarządzania jakością dostaw w przemyśle lotniczym
ISO 45000 - systemy zarządzania w laboratoriach, w tym: EN 45000,ISO/IEC 17025
ISO 90011:2000 - norma dotycząca audytowania systemów jakości
marzec 05
Normalizacja
23
marzec 05
Normalizacja
24
203507217.004.png
NORMALIZACJA W DZIEDZINIE
JAKOŚCI I NIEZAWODNOŚCI
NORMALIZACJA W DZIEDZINIE
JAKOŚCI I NIEZAWODNOŚCI
Rok
Organizacje / instytucje normalizacyjne
Rok
Organizacje / instytucje normalizacyjne
1904
Utworzenie Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej w St. Louis (USA)
IEC - International Electrotechnical Commission
W ramach ISO powołano Komitet Techniczny ISO/TC 176 pod nazwą „Quality
Assurance”. W roku 1987 zmienia nazwę na „Quality Management and Quality
Assurance”.
1926
Utworzenie Międzynarodowej Federacji Komitetów Normalizacyjnych
ISA – International Standardization Association
1979
1946
Powołanie Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej
ISO – International Organization for Standardization
Powołanie przez IEC i ISO wspólnej grupy koordynacji i współpracy –
ICG QDS Joint Coordination Group Group – Qualiy, Dependability, Statistic
1989
1947
Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna zostaje afiliowana przy organizacji ISO.
1993
Zarządzeniem Prezesa PKNMiJ powołano w tej instytucji (obecnie PKN) trzy
normalizacyjne komisje problemowe.
1959
Powołanie Europejskiego Komitetu Normalizacji Elektrotechnicznej
CENELEC – Comite Europeen de Normalisation Electotechnique /
Powstanie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Głównego Urzędu Miar, Polskiego
Centrum Badań I Certyfikacji.
1993
1961
Powołanie Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego z siedzibą w Brukseli
CEN – Comite Europeen de Normalisation
1965
W ramach IEC powołany zostaje Komitet Techniczny IEC/TC pod nazwą „Reliability and
Maintainability”, który zmienia nazwą na „Dependability”.
marzec 05
Normalizacja
25
marzec 05
Normalizacja
26
Główne fazy opracowania norm ISO
Główne fazy opracowania norm ISO
Faza 1
zgłoszenie tematu (tzw. temat roboczy (WI - Works Items)/,
który ma być przedmiotem normy poprzez grupy robocze (WG
- Working Group), utworzone przy krajowym komitecie
normalizacyjnych ( SC - Sub Comittee)/
Faza 4
„6 – miesi ę czne głosowanie” na forum krajowych komisji
normalizacyjnych – cz ł onków ISO, które przygotowuję uwagi
(zmiany) do przed ł o ż onego im projektu propozycji zwanego
Projektem Normy Międzynarodowej ISO/DIS (DIS - Draft
International Standards ).
Faza 2
przygotowanie Projektu Propozycji (DP– Draft Proposal ) w
grupach roboczych.
Faza 5
opublikowanie normy ISO. Komitet Techniczny odpowiada za
przygotowanie ostatecznej wersji normy po pozytywnym wyniku
g ł osowania na forum krajowych komisji. Norma następnie jest
drukowana i publikowana w Genewie.
Faza 3
zatwierdzenie Projektu Propozycji przez Komitet Techniczny
ISO/TC 176 ( Technical Comittee ISO/TC 176) następuje po
pozytywnym wyniku głosowania (2/3 głosów).
Zatwierdzony Projekt określany jest mianem Projektu Komisji
Technicznej ISO (ISO Comittee’s Draft ).
Faza 6
opublikowanie normy przez krajowe komitety, po przet ł umaczeniu
jej na narodowy język i zatwierdzeniu a także nadaniu numeru (w
Polsce PN-ISO) przez Krajowy Komitet Normalizacyjny
marzec 05
Normalizacja
27
marzec 05
Normalizacja
28
Cele podstawowe
działalności organizacji normalizacyjnych
I. Opracowanie i promowanie norm.
MIĘDZYNARDOWE I EUROPEJSKIE
ORGANIZACJE NORMALIZACYJNE
II. Usuwanie lub zapobieganie powstawaniu technicznych
barier w handlu.
TEMAT I
III. Promowanie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia
i środowiska.
marzec 05
Normalizacja
30
203507217.005.png 203507217.006.png 203507217.007.png 203507217.008.png 203507217.009.png 203507217.010.png 203507217.011.png 203507217.012.png 203507217.013.png 203507217.014.png 203507217.015.png 203507217.016.png 203507217.017.png 203507217.018.png 203507217.019.png 203507217.020.png 203507217.021.png 203507217.022.png 203507217.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin