Stephen King - Mroczna wieza 05.txt

(1347 KB) Pobierz
KING STEPHEN
WILKI Z CALLA
MROCZNA WIEŻA V

STRESZCZENIE

   Wilki z Calla to pišty tom długiej opowieci zainspirowanej
poematem Roberta Browninga Sir Roland pod Mrocznš Wieżš
stanšł. Szósty tom, Pień Susannah, ukaże się w 2004 roku.
Siódmy i ostatni, zatytułowany Mroczna Wieża, zostanie wydany
pod koniec tego samego roku.
  Pierwsza częć cyklu, Roland, opowiada o tym, jak Roland
Deschain z Gilead ciga i w końcu dopada Waltera, człowieka
w czerni, który udawał przyjaciela ojca Rolanda, lecz w rze-
czywistoci służył Karmazynowemu Królowi odległego Końca
wiata. Schwytanie półczłowieka Waltera jest dla Rolanda
kolejnym krokiem na drodze do Mrocznej Wieży, w której ma
nadzieję znaleć sposób na powstrzymanie lub nawet odwróce-
nie procesu coraz szybszego rozpadu wiata Poredniego i po-
wolnej mierci Promieni.
  Kiedy spotykamy Rolanda, Mroczna Wieża jest jego obsesjš,
więtym Graalem i jedynym celem w życiu. Dowiadujemy się,
jak czarnoksiężnik Marten próbował wykluczyć młodego Rolan-
da z gry, starajšc się, by w niełasce odesłano go na Zachód.
A jednak Rolandowi udało się pokrzyżować plany Martena,
głównie dzięki mšdremu wyborowi broni podczas inicjacji.
  Steven Deschain, ojciec Rolanda, wysyła swego syna oraz
dwóch jego przyjaciół (Cuthberta Allgooda i Alaina Johnsa) do
nadmorskiej Baronii Mejis, głównie po to, by chłopiec znalazł
się poza zasięgiem Waltera. Tam Roland poznaje Susan Delgado
i zakochuje się w niej. Dziewczyna ma gronš nieprzyjaciółkę,
wiedmę Rheę z Cóos, która zazdroci jej urody i jest szczegól-
nie niebezpieczna, ponieważ ma jednš z kryształowych kul
zwanych Tęczš Czarnoksiężnika... lub kryształami. Istnieje
trzynacie takich kul, z których najpotężniejszš i najniebezpiecz-
niejszšjest Czarna Trzynastka. Roland i jego przyjaciele przeży-
wajš wiele przygód w Mejis i chociaż uchodzš z nich z życiem
(a także z różowym kryształem), Susan Delgado, liczna dziew-
czyna w oknie, zostaje spalona na stosie. Tę opowieć zawiera
czwarty tom cyklu, Czarnoksiężnik i kryształ.
  Czytajšc kolejne tomy Mrocznej Wieży, odkrywamy, że wiat
rewolwerowca jest w ważny i niesamowity sposób powišzany
z naszym. Pierwsze z tych powišzań poznajemy, kiedy Jake,
chłopiec mieszkajšcy w 1977 roku w Nowym Jorku, spotyka
Rolanda w opuszczonym zajedzie na trasie dyliżansów, wiele
lat po mierci Susan Delgado. Między wiatem Rolanda a na-
szym znajduje się dużo drzwi, a jednymi z nich jest mierć.
Jake trafia do zajazdu na pustyni, po tym jak został wepchnięty
pod samochód jadšcy Czterdziestš Trzeciš Ulicš. Kierowcš
samochodu był niejaki Enrico Balazar. Popychajšcym był nie-
bezpieczny psychopata Jack Mort  uosobienie Waltera na
nowojorskim poziomie Mrocznej Wieży.
  Zanim Jake i Roland dopadnš Waltera, Jake ginie ponownie...
dlatego że rewolwerowiec, postawiony przed okrutnym wybo-
rem między życiem przybranego syna i Mrocznš Wieżš, wybiera
Wieżę. Ostatnie słowa Jake'a, zanim chłopiec runie w przepać,
brzmiš: Więc id. Sš wiaty inne niż ten".
  Do rozstrzygajšcego spotkania Rolanda z Walterem dochodzi
w pobliżu Morza Zachodniego. W czasie długiej nocnej roz-
mowy człowiek w czerni przepowiada Rolandowi przyszłoć
za pomocš dziwnej talii kart tarota. Trzy z tych kart  Więzień,
Władczyni Mroku i mierć (lecz jeszcze nie dla ciebie, rewol-
werowcze")  zwracajš szczególnš uwagę Rolanda.
  Tom drugi, Powołanie Trójki rozpoczyna się na brzegu Morza
Zachodniego niedługo po tym, jak Roland budzi się po spotkaniu
z Walterem. Wyczerpanego rewolwerowca atakuje horda mięso-
żernych homarokoszmarów i zanim zdoła im uciec, traci dwa
palce prawej ręki. Rana jest zainfekowana i ruszajšc w dalszš
drogę wzdłuż brzegu Morza Zachodniego, rewolwerowiec jest
chory i bliski mierci.
10
  
W trakcie swej wędrówki napotyka stojšce na plaży drzwi.
Prowadzš one do Nowego Jorku w trzech różnych niegdy".
Z 1987 roku Roland powołuje Eddiego Deana, Więnia, niewol-
nika heroiny. Z 1964 roku Odettę Susannah Holmes, kobietę,
która straciła nogi, wepchnięta pod skład metra przez psycho-
patycznego Jacka Morta. To ona jest Władczyniš Mroku; w jej
umyle skrywa się druga, skłonna do przemocy osobowoć:
gwałtowna i sprytna Detta Walker, która zamierza zabić Rolanda
i Eddiego, kiedy rewolwerowiec sprowadza jš do wiata Po-
redniego.
  Roland sšdzi, że skompletował Trójkę, powołujšc Eddiego
i Odettę, gdyż Odetta ma podwójnš osobowoć, gdy jednak
Odetta i Detta zmieniajš się w Susannah (głównie dzięki miłoci
i odwadze Eddiego Deana), rewolwerowiec pojmuje swój błšd.
Uwiadamia sobie jeszcze co: udrękę, jakš sprawia mu nie-
ustanne wspomnienie Jake'a, chłopca, który w chwili mierci
mówił o innych wiatach.
   Ziemie jałowe zaczynajš się od paradoksu: Roland postrzega
Jake'a jako postać jednoczenie żywš i martwš. W Nowym Jorku
z końca lat siedemdziesištych Jake'a Chambersa dręczy to samo
pytanie: żywy czy martwy? Jaki? Zabiwszy gigantycznego nie-
dwiedzia zwanego Mirem (przez dawnych ludzi, którzy panicz-
nie się go bali) lub Shardikiem (przez Wielkich Dawnych, którzy
go zbudowali), Roland z Eddiem i Susannah, idšc tropem bestii,
odkrywajš cieżkę Promienia, znanš jako Shardik do Maturina,
Niedwied do Żółwia. Niegdy było szeć takich Promieni,
łšczšcych dwanacie portali znajdujšcych się na krańcach wiata
Poredniego. W miejscu, gdzie się przecinajš, w rodku wiata
Rolanda (i  być może  wszystkich innych wiatów) wznosi
się Mroczna Wieża, centrum wszystkich gdzie" i kiedy".
  Eddie i Susannah już nie sš więniami wiata Rolanda.
Zakochani w sobie, znajdujšcy się na dobrej drodze, aby również
zostać rewolwerowcami, stajš się pełnoprawnymi uczestnikami
wyprawy i dobrowolnie towarzyszš Rolandowi, ostatniemu
seppe-sai (sprzedawcy mierci), kroczšcemu cieżkš Shardika,
drogš Maturina.
  W mówišcym kręgu niedaleko Bramy Niedwiedzia dziura
czasowa zostaje załatana i pšiadsfepacwišzany przez powołanie
prawdziwego Trzeciego. Jake ponownie wkracza do wiata

11
Poredniego w wyniku niebezpiecznego rytuału, podczas któ-
rego wszyscy czworo  Jake, Eddie, Susannah i Roland 
pamiętajš oblicza swych ojców i zachowujš się z honorem.
Wkrótce potem czwórka zmienia się w pištkę, gdy Jake za-
przyjania się z billy-bumblerem. Bumblery, przypominajšce
skrzyżowanie borsuka z szopem i psem, potrafiš wypowiadać
niektóre słowa. Jake nazywa swego nowego przyjaciela Ejem.
  Wędrowcy zmierzajš w kierunku Ludu, gdzie zdegenerowani
potomkowie dwóch frakcji toczš niekończšcš się walkę. W dro-
dze do miasta, w niewielkim River Crossing, spotykajš grupkę
starych ludzi, pamiętajšcych dawne dni. Ci rozpoznajš w Rolan-
dzie rycerza z dawnych czasów, nim wiat poszedł naprzód",
i podejmujš ze czciš jego wraz z przyjaciółmi. Opowiadajš
pielgrzymom o jednoszynowym pocišgu, który być może w dal-
szym cišgu jedzi z miasta Lud, przez ziemie jałowe, cieżkš
Promienia do Mrocznej Wieży.
  Ta wieć przeraża, lecz nie zaskakuje Jake'a, który przed
opuszczeniem Nowego Jorku nabył dwie ksišżki w księgarni
prowadzonej przez mężczyznę o dajšcym do mylenia nazwisku
Calvin Tower (Wieża). Jednš z nich jest zbiór zagadek z wydar-
tymi rozwišzaniami. Druga, Chanie Puf-Puf, to bajka, w której
pobrzmiewajš grone echa wiata Poredniego. Na przykład
w Wysokiej Mowie, którš posługiwał się dorastajšcy w Gilead
Roland, słowo char oznacza mierć.
  Ciotka Talitha, matrona z River Crossing, daje Rolandowi
srebrny krzyżyk na łańcuszku i wędrowcy ruszajš w dalszš
drogę. Podczas przeprawy przez walšcy się most nad rzekš
Send Jake zostaje porwany przez umierajšcego (i bardzo niebez-
piecznego) bandytę Gashera, który zabiera swego jeńca do
podziemnej kryjówki Tik-Taka, ostatniego przywódcy frakcji
Siwych.
  Podczas gdy Roland i Ej ruszajš na ratunek Jake'owi, Eddie
i Susannah odnajdujš Kolebkę Ludu i budzš Blaine'a Mono.
Blaine jest ostatnim naziemnym urzšdzeniem sterowanym przez
ogromny system komputerowy, znajdujšcy się pod miastem
Lud, i interesujš go wyłšcznie zagadki. Obiecuje zawieć
wędrowców aż do ostatniej stacji swej trasy... jeli zadadzšmu
zagadkę, której nie zdoła rozwišzać. W przeciwnym wypadku,
powiada Blaine, czeka ich mierć.
12
  
Roland uwalnia Jake'a, pozostawiajšc umierajšcego Tik-
-Taka. Andrew Quick jednak żyje. Na pół olepiony, z okropnš
ranš twarzy, zostaje uratowany przez człowieka, który podaje
się za Richarda Fannina. Przedstawia się również jako Wieczny
Przybysz, demon, przed którym ostrzegano Rolanda.
  Wędrowcy opuszczajš umierajšce miasto Lud i podšżajš
dalej, tym razem kolejš jednoszynowš. Fakt, że kierujšcy tym
pocišgiem sztuczny mózg rozpada się wraz z miastem, a różowy
superekspres mknie po rozsypujšcym się torze z szybkociš
przekraczajšcš osiemset mil na godzinę, w niczym nie poprawia
sytuacji. Tylko zadajšc Blaine'owi zagadkę, której komputer
nie zdoła rozwišzać, bohaterowie mogš ujć z życiem.
  Na poczštku tomu Czarnoksiężnik i kryształ Eddie istotnie
zadaje takš zagadkę, pokonujšc Blaine'a typowo ludzkš broniš:
brakiem logiki. Pocišg zatrzymuje się w miecie Topeka w sta-
nie Kansas, wyludnionym przez zarazę zwanš supergrypš.
Kiedy ruszajš dalej cieżkš Promienia (teraz będšcš apokalip-
tycznš wersjš międzystanowej autostrady 1-70), dostrzegajš
niepokojšce znaki. WYSŁAWIAJCIE KARMAZYNOWEGO
KRÓLA, głosi jeden. STRZEŻ SIĘ WĘDRUJĽCEGO GO-
CIA, głosi drugi. A uważni czytelnicy szybko się zorientujš, że
ów Wędrujšcy Goć jest bardzo podobny do Richarda Fannina.
  Opowiedziawszy swoim przyjaciołom historię Susan Del-
gado, Roland dociera z nimi do zbudowanego na autostradzie
pałacu z zielonego szkła, niezwykle przypominajšcego ten,
którego Dorotka szukała w Czarnoksiężniku z krainy Oz. W sali
tronowej tego wielkiego zamczysk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin