Skrypt z twórczości.doc

(269 KB) Pobierz

Psychologia twórczości, Rozdział 1

 

- zadanie psychologii twórczości: zdobycie wiedzy na temat struktury, specyficzności, przebiegu aktywności twórczej

- twórczość – dorobek, rodzaj aktywności, cecha indywidualna

 

ü       Twórczość jako cecha wytworu

 

Mooney              - PPPE (albo podejście „cztery razy P”)

 

·         Materialny/niematerialny wytwór aktywności ludzkiej (pomysł, idea)

·         Proces prowadzący do powstania wytworu

·         Osoba/grupa osób (zespół badawczy/artystyczny)

·         Otoczenie (klimat/środowisko) sprzyjające lub szkodliwe dla twóczości

 

- twórczy produkt cechuje się koniunkcją 2 cech:              nowości i wartości

- nowość – cecha ciągła, a nie dychotomiczna, możemy ją przypisać różnym przedmiotom tylko tak, że umieścimy je na hipotetycznej skali od absolutnie znanego do absolutnie nowego → nie tylko absolutnie nowe jest twórcze

- z psychol. punktu widzenia różnica między tworzeniem dzieł nowych w sensie społecznym i w sensie indywidualnym nie bardzo znacząca

- atrybut nowości oraz atrybut twórczości są względne

- „wartościowy” oznacza „zawierający w sobie jakąś wartość”, one są różnego rodzaju i różnej miary

- 4 grupy wartości odpowiadają 4 sferom twórczej aktywności (nie należy rozumieć tę typologię zbyt ściśle)

 

·         Wartości poznawcze – związane z poszukiwaniem prawdy i poszerzaniem jej obszaru (twórczość naukowa)

·         Estetyczne – poszukiwanie i tworzenie piękna (artyści, poeci, pisarze, sztuka)

·         Pragmatyczne – dotyczą warunków życia codziennego; użyteczność (wynalazki)

·         Etyczne – poszukiwanie i tworzenie dobra (aktywność polityczna, założenie organizacji charytatywnych, działalność publiczna); nie jest powszechnie uznana

 

- historyczna, społeczno-kulturowa, polityczna relatywizacja wartości

 

Morris, Stein:                            twórczość = proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy w pewnym okresie

 

- społeczność – bezpośrednio lub z udziałem pośredników – dokonuje ocen i uznaje coś za twórcze lub nie tylko w konkr. kontekście społ. i hist.

- ocena społeczna nie tyle rozpoznaje, co tworzy dzieła twórcze (wytwory stają się i przestają być twórcze)

- ontologia dzieł twórczych, specyficzny – przejściowy, nietrwały – sposób istnienia cechy

 

Kasof, stanowisko atrybucyjne – twórczość = cecha przypisywana pewnym wytworom w wyniku ‹ lub › systematycznych analiz, a niekiedy na podstawie sugestii, stereotypizacji, efektu „halo” (efekt aureoli, na podstawie jednej cechy wnioskujemy o innych)

              - twórcze jest tylko to, co nam się takie wydaje

 

ü       Twórczość jako cecha osoby

 

= zdolność osoby do produkowania wytworów charakteryzujących się koniunkcją 2 cech: nowości i wartości

kreatywność – przejawia się w formie obserw. zachowania, poleg. na produkcji nowych, wartościowych wytworów

- wytworem może być samo zachowanie (choreografia)

- nie jest tożsama z zachowaniem, bo = PP + cechy indyw., ale musi być rodzaj ekspresji, by stwierdzić twórczość

 

Podejście elitarne: o twórczości można mówić tylko w odniesieniu do wybitnych umysłów, które wnoszą istotne do kultury/nauki/sztuki i są powszechnie uznane – „geniusz”, cecha wrodzona

 

Podejście egalitarne: każdy człowiek jest twórczy, choć nie w jednakowym stopniu; t jest cechą jak każda inna

- psychologia humanistyczna: t – nieodłączny atrybut osoby ludzkiej

- rozwojowa: t lingwistyczna dzieci, ryzowanie itd., egalitaryzm

- pedagogika: treningi t

- poznawcza: jedność PP, różnica w celu lub przebiegu

 

              Barsalou, Prinz:             

 

twórczość wyjątkowa = wprowadza zasadnicze zmiany w życiu całych społeczności

„przyziemna” = ma wymiar indywidualny; produkowanie nowości (nowych form zachowania), służących lepszemu przystosowaniu do otoczenia; sprawia że wyjątkowa w ogóle jest możliwa

 

3 formy:

·         Produktywność – zdolność do wytwarzania nieskończonej liczby wytworów, głównie symbolicznych

(odwołanie do Chomskyiego; skończona liczba reprezentacji (symboli, słów) umożliwia tworzenie nieskończonej liczbt struktur, dzięki kombinacjom, zasadzie rekursji)

 

·         Tworzenie poznawczych reprezentacji świata w postaci sądów – spostrzegany stan rzeczy można opisać na wiele sposobów, każdy wymaga konstruowania w umyśle odpowiednich struktur poznawczych

 

·         Tworzenie i wykorzystanie plastycznych form reprezentacji obiektów – raczej obrazowa, bo symbole obrazowe są modalne (modyfikacja symbolu odpowiada modyfikacji obiektu), nie pojęciowa

 

A może to poznawanie jest procesem twórczym?....

 

- metodologia: przy egalitarnym możemy badać procesy twórcze na dowolnie wylosowanej próbce

- egalitarny punkt widzenia oznacza: twórczość jest cechą ciągłą; nie neguje wybitnych dzieł/autorów, ale przypisuje im tą samą zdolność do wytwarzania co każdemu innemu, po prostu jest u nich szczególnie dobrze rozwinięta;

 

Twórczość bez dzieł – humanistyczna, Maslow: proces samorealizacji jest twórczy; czym innym jest talent twórczy w okr. dziedzinie

 

Aktywność potencjalnie twórcza (Kocowski) = aktywność, kt. mogłaby doprowadzić do dzieł, gdyby ją kontynuować wystarczająco długo (użyteczne w badaniach rozwojowych i treningach); dysponowanie rozwiniętym choć zahamowanych potencjałem intelektualnym albo przejawianie okr.form zachowania, które jest typowe dla prawdziwej twórczości (pytania, analogie, przeformułowania)

- twórczość jako cecha indywidualna = kreatywność

 

ü       Kryteria twórczości

 

Kryteria jawne = zdefiniowane explicite i podane do publicznej wiadomości; obiektywne (=niezależne od tego, kto się nimi posługuje)

 

Kryteria wybitnych osiągnięć twórczych – obiektywnie stwierdzalne dowody społ. uznania dzieła/autora (liczba wydań, cechy aukcyjne, itd., namacalne dowody)

- trudności z metodologią

- Simonton: technika pomiarowa – podejście historiometryczne, badanie dzieł kompozytorów klasycznych...

 

Joy Guilford:             

              - źródło t w myśleniu dywergencyjnym (wytwarzanie licznych pomysłów w odpowiedzi na otwarty problem)

- Test Niezwykłych Zastosowań

- Test Odległych Konsekwencji

- często absurdalne pomysły →

- ocena na podstawie sensowności, ale też problem

- znaczenie ma też nastawienie osoby badanej – niekontrolowany czynnik

→ podatność testów na działanie ukrytych wymagań sytuacji eksperymentalnej → ↓ rzetelność

- wątpliwości co do trafności, bo czasem – specyficzne poczucie humoru, nie t

 

ocena rozwiązań ze względu na 3 kryteria:

 

·         Płynnośćłatwość wytwarzania pomysłów, operacjonalizuje się poprzez ich liczbę

 

- słowna (jak najwięcej słów na „L”)

- ideacyjna (jak najwięcej rozwiązań problemu) – „ilość rodzi jakość”, z czasem coraz mniej ale bardziej oryginalne → uwolnienie się od pomysłów oczywistych/banalnych

- skojarzeniowa (jak najwięcej skojarzeń z czymś)

 

·         Giętkośćgotowość do zmiany kierunku myślenia; wskaźnik – róznorodność pomysłów, liczba kategorii

 

- spontaniczna – niewymuszona zmiana kierunku myślenia

- adaptacyjna – modyfikacja procesów myśłenia z konieczności dostosowania się do okoliczności, warunków zadania

·         Oryginalnośćwytwarzanie R nietypowych, niezwykłych, niepowtarzalnych

 

- jeśli pojawił się tylko u okr. liczby badanych

- oceny sędziów kompetentnych

 

U innych – 4 – staranność = miara – ilość pracy włożona w ekspresję pomysłu

 

- skale ocen typu likertowskiego – Skala semantyczna dzieł twórczych

- Besemer, Quin – wymiar; skale 1-7 (55 skal)

 

Nowości:              - zadziwiający                            Sensowności:              - logiczny                            Stylu:              - naturalny

              - oryginalny                                                        - przydatny                                          - dobrze wykonany

                                                                                    - wartościowy                                          - elegancki

                                                                                                  - zrozumiały

 

Kryteria ukryte = działają implicite, nikt ich nie definiuje ani nie ujawnia przed przystąpieniem do oceny; osoba oceniająca ma jakieś wyobrażenie nt czym jest t i jakie ma cechy; bardziej subiektywne.

 

Technika oceny konsensualnej – T.Amabile             

 

- definicja teoretyczna t: odwołanie do nowości i wartości

- operacyjna: wytwór/R jest twórcza, o ile właściwie dobrani obserwatorzy, niezależnie od siebie, zgadzają się co do tego (ludzie kompetentni w jakiejśc dziedzinie trafnie rozpoznają twórcze dzieło)

- kryteria oceny: poziom twórczości; „podobanie się”, spójność tematyczna, bogactwo wyobraźni, poczucie rytmu itd.

- oceniają względną wartość wytworów

 

Kryteria emocjonalne – J.Bruner

 

- skuteczne zdziwienie to mieszanka szoku i akceptacji, zaskoczenia i zgody

- może być także, początkowa nieufność, brak zrozumienia

- efekt powtórnej oceny

- całkowita relatywizacja sądów ! (ale dotyczy nie tylko psychologów, ale krytyków, recenzentów, zwykłych odbiorców)

 

ü       Ujęcie triadowe                            3 grupy kryteriów:

 

1.       subiektywno-emocjonalne – 5 rodzajów R psychicznej odbiorcy dzieła

 

- skuteczne zdziwienie

- początkowa nieufność

- efekt powtórnej oceny

- „nigdy bym na to nie wpadł”

- „tak bym właśnie zrobił”

 

2.       cechy wytworu:

 

- trafność – sensowność/zaspokojenie potrzeby

- oryginalność – wolność od naśladownictwa/plagiatu/autoplagiatu

- niezwykłość – statystyczna rzadkość występowania w danym kontekście kult.-hist.

- konieczność – nieuchronność pojawienia się

- wartość estetyczna – wewn. spójność, elegancja, prostota

 

3.       cechy procesu myślenia

 

- ruchliwość – skłonność do zmiany kierunku myślenia i łatwość tej zmiany

- synteza – łączenie różnych wątków/faktów/idei

- aktywny stosunek do tworzywa

- przełamanie bloku mentalnego – samodzielne zneutralizowanie przeszkody/bariery w myśleniu

- działanie w sytuacji niedoboru środków materialnych/intelektualnych – rozwiązywanie problemu w warunkach suboptymalnych

             

 

 

 

Psychologia tworczośći, Rozdział 2 : Struktura procesu twórczego

 

Proces twórczy – proces psychiczny prowadzący do wytworzenia nowej i wartościowej idei, może o też być proces rozwiązywania problemów, nie sprowadza się tylko do myślenia, ale też uwagi, percepcji idp.

 

1.podejście asocjacyjne

-cechowało psychologię introspekcyjną

-pochodzi od Arystotelesa

-umysł to mozaika przedstawień łączonych wg. praw asocjacji (kontrast, podobieństwo, współwystępowanie)

-proces myślowy to ciąg idei połączonych na zasadzie praw asocjacji

-przedstawiciel Mednick

-mechanizm twórczości sprowadza się do odległego kojarzenia, polegającego na połączeniu dwóch idei zwykle występujących osobno

- mechanizmy odległego kojarzenia: mediacyjna rola skojarzeń pośrednich, podobieństwo cech drugorzędowych (ukryte), wykorzystywanie przypadkowych zestawień bodźców

- różnice indywidualne wynikają z różnej hierarchii skojarzeń, czyli zróżnicowanej gotowości do reagowania pewną pulą skojarzeń w odpowiedzi  na zadany bodziec

- stroma hierarchia – niewielka liczba skojarzeń uzyskuje przewagę nad innymi niemal je wykluczając

- płaska hierarcha – rozkład prawdopodobieństwa różnych skojarzeń jest b. równomierny, osoby o takim rozkładzie częściej dokonują odległych skojarzeń

- narzędzie do badania tw. To test odległych skojarzeń RAT ( 30 jednostek, składających się z trzech słów odlegle skojarzonych, zadaniem OB znalezienie 4 słowa

 

2.podejście postaciowe (gestalt)

- proces tw jako dążenie do zmiany struktury sytuacji problemowej

- proces rozw problemu to jakby próba domknięcia figury, czyli uzupełnienia sytuacji problemowej o brakujące elementy, to zmiana struktury problemu

- myślenie produktywne – proces przynoszący nowe efekty

- myślenie reproduktywne – proces rutynowego stosowania znanych reguł w celu rozwiązania problemu, nie przynoszący żadnych nowych efektów

- wgląd(Kohler) – nagła zmiana percepcji sytuacji problemowej

 

3.podejście psychodynamiczne

- odwołuje się d pojęcia nieświadomej pracy umysłu

- nie spożytkowana w akcie twórczym energia może znaleźć ujście albo w symptomach neurotycznych albo w aktywności twórczej (sublimacja)

- Freud wyróznł

              #pierwotne procesy myślenia – impulsywne, niestereotypowe i podporządkowane zasadzie przyjemności, większy udział w twórczości

              #wtórne procesy myślenia – logiczny, stereotypowy i podporządkowany zasadzie przyjemności

- Kubie – uważał, że procesy tw rozgrywają się w przedświadomości (nieświadomości latentnej)

- Kris – twórczość jako regresja w służbie ego, w sposób odwracalny i kontrolowany

- zwolennicy teorii inkubacji przyjęli pojęcie nieświadome pracy umysłu, zakłada 4 etapy procesu myślenia

              1.przygotowanie (preparacja) – zbieranie danych, definiowanie problemu

              2.inkubacja (samoistne generowanie pomysłów

              3. olśnienie (iluminacja) – nagłe zrozumienie problemu

              4. sprawdzanie, weryfikacja

 

4. podejście behawiorystyczne

- tw to proces generowania nowych form zachowania

- rodzina nawyków -  wiązka potencjalnych reakcji w każdej syt bodźcowej, uporządkowana hierarchicznie ze wzg na zróżnicowane prawdopodobieństwo wystąpienia danej reakcji

- myślenie twórcze – gdy przynosi efekty społecznie użyteczne

- nowsza wersja – teoria generatywności (Epstein) – nowe formy zachowani są syntezą wcześniej utworzonych nawyków, jeśli człowiek nie ma przystosowawczych form zachowania do danej syt to następuje dynamiczne współzawodnictwo  między wcześniej wyuczonymi zach, mechanizm te jest powszechny i uniwersalny, a brak twórczości powoduje nieumiejętność ekspresji

- zachowanie twórcze jest rodzajem zachowania sprawczego, które może być wyuczone, wzmacniane i modelowane

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin