Bob Nelson, Peter Economy, Ken Blanchard zarządzanie dla bystrzaków. wydanie ii ebook.pdf

(13757 KB) Pobierz
...Po radę do książki
IDŹ DO:
ZARZĄDZANIE
DLA BYSTRZAKíW.
WYDANIE II
Autor: Bob Nelson, Peter Economy, Ken Blanchard
T‡umaczenie: Anna Kanclerz, Julia Szajkowska,
Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-1713-5
Format: 180x235, stron: 376
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamw drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Zamw informacje
o nowościach
Zamw cennik
Czytaj, poznawaj, zarz„dzaj
Nareszcie! Ksi„¿ka o zarz„dzaniu, ktr„ czyta siŒ z niek‡aman„ przyjemnoci„.
Jej autorzy postanowili przestrzega jednego przykazania ¿adnego be‡kotu,
przynudzania i frazesw. W zamian za to otrzymujesz wszystkie podstawowe
informacje dotycz„ce zarz„dzania, podane profesjonalnie i z humorem. Podstawow„
zalet„ tego podrŒcznika jest jego praktyczno. Jeli zmagasz siŒ z jakim problemem,
zaproponuje Ci nie tylko teoretyczne wsparcie, ale i zestawy sprawdzonych rozwi„zaæ.
Zarz„dzanie dla bystrzakw zosta‡o napisane dla mened¿erw wszystkich szczebli.
Przyda siŒ zarwno osobom z du¿ym dowiadczeniem, szukaj„cym wie¿ych
rozwi„zaæ, jak i zupe‡nym ¿‡todziobom, potrzebuj„cym wsparcia w codziennej
rzeczywistoci biznesowej oraz sytuacjach podbramkowych. Bez wzglŒdu na to,
na jakim etapie znajduje siŒ Twoja kariera b‡Œdy przytrafiaj„ siŒ ka¿demu. Jednak
nie Twoje potkniŒcia bŒd„ o Tobie wiadczy, ale to, jak siŒ z nimi uporasz i jakie
wyci„gniesz z nich lekcje. Nigdy nie jest za pno na naukŒ.
Obalanie mitw dotycz„cych delegowania zadaæ sprawne rozdzielanie
obowi„zkw.
Co ambitny lider wiedzie powinien inspirowanie, wsparcie,
podejmowanie decyzji.
Pracownicy zatrudnianie, udzielanie wsparcia, komunikacja,
ocena efektw pracy.
Zarz„dzanie zmianami profesjonalizm w obliczu kryzysu, efektywne rozwi„zania.
Nowoczesne zarz„dzanie organizacja ucz„ca siŒ, jawne zarz„dzanie, sze
sigma. Ponadto: dziesiŒ najczŒciej pope‡nianych b‡Œdw i dziesiŒ klasycznych
ksi„¿ek, ktre musisz zna.
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
do przechowalni
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
e-mail:
redakcja:
informacje:
septem@septem.pl
redakcjawww@septem.pl
o księgarni septem.pl
771479697.032.png 771479697.033.png 771479697.034.png 771479697.035.png 771479697.001.png 771479697.002.png 771479697.003.png 771479697.004.png 771479697.005.png 771479697.006.png 771479697.007.png 771479697.008.png 771479697.009.png 771479697.010.png 771479697.011.png 771479697.012.png 771479697.013.png 771479697.014.png 771479697.015.png 771479697.016.png 771479697.017.png 771479697.018.png 771479697.019.png 771479697.020.png 771479697.021.png 771479697.022.png 771479697.023.png 771479697.024.png 771479697.025.png 771479697.026.png 771479697.027.png 771479697.028.png 771479697.029.png 771479697.030.png
 
Spis treści
O autorach ........................................................................................................................ 13
Podziękowania od autorów ............................................................................................... 15
Przedmowa ....................................................................................................................... 17
Wprowadzenie .................................................................................................................. 19
O książce ................................................................................................................................ 20
Jak korzystać z tej książki ...................................................................................................... 21
Konwencje zastosowane w książce ....................................................................................... 21
Naiwne założenia .................................................................................................................. 21
Jak podzielona jest książka .................................................................................................... 22
Część I: A zatem chciałbyś zostać menedżerem, tak? ..................................................... 22
Część II: Ludzki aspekt zarządzania ................................................................................. 22
Część III: Realizacja planów ............................................................................................. 22
Część IV: Współpraca z (innymi) ludźmi ........................................................................ 22
Część V: Ciężkie czasy dla twardych menedżerów ........................................................ 23
Część VI: Narzędzia menedżera i sposoby zarządzania ..................................................... 23
Część VII: Dekalogi .......................................................................................................... 23
Ikony wykorzystane w książce .............................................................................................. 23
Co dalej .................................................................................................................................. 24
Część I: A zatem chciałbyś zostać menedżerem, tak? .....25
Rozdział 1: Zostałeś menedżerem. I co dalej? .................................................................. 27
Różne style kierowania ......................................................................................................... 28
Menedżer twardziel .......................................................................................................... 29
Menedżer kumpel ............................................................................................................. 30
Złoty środek ...................................................................................................................... 30
Proste i szybkie rozwiązania nie są trwałe ........................................................................... 31
Zarządzanie jest wyzwaniem, które trzeba podjąć .............................................................. 33
Stare zasady już się nie sprawdzają ................................................................................... 34
Nowe realia biznesowe ..................................................................................................... 35
Nowa armia ....................................................................................................................... 35
„Zaufanie” to nie jest brzydkie słowo .............................................................................. 37
771479697.031.png
6 Zarządzanie dla bystrzaków
Nowe funkcje kadry zarządzającej ....................................................................................... 39
Motywowanie do pracy ..................................................................................................... 39
Upełnomocnianie ............................................................................................................. 41
Wspieranie ......................................................................................................................... 42
Komunikowanie się ........................................................................................................... 43
Pierwsze kroki na drodze do stanowiska menedżerskiego ................................................. 45
Obserwuj i słuchaj ............................................................................................................ 45
Działaj i ucz się .................................................................................................................. 46
Rozdział 2: Delegowanie zadań. Jak robić, żeby się nie narobić? ....................................49
Delegowanie zadań — najważniejsze narzędzie menedżera ............................................... 50
Mity dotyczące delegowania zadań ....................................................................................... 52
Mit pierwszy. Nie możesz liczyć na to, że pracownik będzie zachowywać się
odpowiedzialnie ............................................................................................................. 52
Mit drugi. Delegując zadania, tracisz kontrolę nad przebiegiem i wynikami prac ........ 53
Mit trzeci. Tylko Ty znasz wszystkie odpowiedzi .......................................................... 54
Mit czwarty. Szybciej zrobisz to wszystko sam ............................................................... 54
Mit piąty. Delegowanie ogranicza zakres Twojej władzy ............................................... 55
Mit szósty. Uznanie za dobrze wykonane zadanie
zostanie okazane pracownikowi, a nie Tobie ............................................................... 55
Mit siódmy. Delegowanie zadań zmniejsza Twoją elastyczność ................................... 56
Mit ósmy. Twoi pracownicy mają za dużo zajęć ............................................................. 56
Mit dziewiąty. Twoi pracownicy nie są w stanie zrozumieć ogólnej sytuacji ................... 57
Musisz zaufać swoim pracownikom ................................................................................ 57
Sześć kroków na drodze do delegowania zadań .................................................................. 58
Jakie zadania delegować, a jakich nie? ..................................................................................... 59
Zadania, które można delegować bez obaw ..................................................................... 59
Zadania, których nie należy delegować ............................................................................ 62
Być cały czas na bieżąco ........................................................................................................ 64
Rozdział 3: Wskazuj kierunek, kontroluj i zejdź z drogi .....................................................67
Zarządzanie a przywództwo ................................................................................................. 68
Co naprawdę robią liderzy? .................................................................................................. 69
Inspirują do działania ........................................................................................................ 69
Wspierają i tworzą dogodne warunki ............................................................................... 70
Analiza najważniejszych cech przywódczych ...................................................................... 71
Optymizm ......................................................................................................................... 71
Pewność siebie ................................................................................................................... 71
Moralność .......................................................................................................................... 72
Umiejętność podejmowania decyzji ................................................................................ 72
Przywództwo zespołowe ....................................................................................................... 73
Spis treści 7
Część II: Ludzki aspekt zarządzania ...........................77
Rozdział 4: Zatrudnianie pracowników, czyli najważniejsza decyzja ................................ 79
Definiowanie cech idealnego kandydata .................................................................................... 80
Najpierw opis stanowiska, potem rekrutacja ....................................................................... 82
Poszukiwanie odpowiednich ludzi ...................................................................................... 83
Jak przeprowadzić idealną rozmowę kwalifikacyjną? ......................................................... 86
Wybór odpowiednich pytań ............................................................................................. 86
Idealna rozmowa ............................................................................................................... 88
O co nie należy pytać? ...................................................................................................... 90
Ocenianie kandydatów ......................................................................................................... 91
Weryfikacja referencji ....................................................................................................... 92
Analiza własnych notatek ................................................................................................. 93
Druga (i trzecia) runda pytań ........................................................................................... 93
Ostateczny wybór .................................................................................................................. 94
Zachowaj obiektywizm ..................................................................................................... 95
Zaufaj swoim przeczuciom .............................................................................................. 95
Weryfikacja oczekiwań ...................................................................................................... 96
Rozdział 5: Jak inspirować pracowników do bardziej wydajnej pracy? ........................... 99
Najważniejsza zasada zarządzania ...................................................................................... 100
Wyrażanie uznania nie jest wcale takie proste ............................................................... 101
Każdemu po równo ........................................................................................................ 102
Jak stwierdzić, czego chcą pracownicy? ............................................................................. 103
Przyjazne środowisko pracy ........................................................................................... 106
Właściwy plan .................................................................................................................. 107
Co nagradzać? ...................................................................................................................... 108
Najważniejsze jest to, co dobre .......................................................................................... 111
Czy należy robić z igły widły? ............................................................................................ 112
Pieniądze szczęścia nie dają (serio?) ................................................................................... 113
Wynagrodzenie to prawo pracownika ............................................................................ 113
Kiedy zachęty stają się prawem ...................................................................................... 114
Co motywuje do pracy współczesnego pracownika? .................................................... 115
Poziom motywacji Twoich pracowników zależy od Twoich działań ......................... 117
Rozdział 6: Masz wątpliwości? Stosuj coaching! ........................................................... 119
Kto to jest trener? ................................................................................................................ 120
Krótki kurs coachingu ......................................................................................................... 122
Wypatrywanie punktów zwrotnych ................................................................................... 123
Od punktu zwrotnego do wielkiego sukcesu ................................................................ 124
Coaching jako element Twoich codziennych kontaktów ............................................ 124
Narzędzia trenera ................................................................................................................ 126
8 Zarządzanie dla bystrzaków
Część III: Realizacja planów ................................... 129
Rozdział 7: Wyznaczanie celów bez wysiłku ...................................................................131
Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, skąd wiesz, kiedy Ci się to uda? ................................ 132
Określenie celów SMART .................................................................................................. 135
Wyznaczanie celów: mniej znaczy więcej .......................................................................... 137
Przedstawienie celów zespołowi ........................................................................................ 140
Żonglowanie priorytetami: trzymanie ręki na pulsie ........................................................ 141
Pozytywne wykorzystywanie swojej pozycji i wpływów: realizacja celów ...................... 144
Rozdział 8: Ocena i kontrola działań pracowników oraz realizacji projektów ................147
Trzymaj rękę na pulsie ........................................................................................................ 148
Opracowanie systemu bieżącej oceny wyników pracownika ........................................... 150
Wyznaczenie punktów orientacyjnych: kamienie milowe ............................................ 151
Osiąganie punktów orientacyjnych: zadania ................................................................ 151
Kolejność wykonywania działań: powiązania ................................................................ 152
Ustalenie ram czasowych: harmonogram ...................................................................... 153
Ocena wyników i kontrola postępów w praktyce .............................................................. 154
Przypadek 1. Wyniki na światowym poziomie .............................................................. 154
Przypadek 2. Motywowanie pracowników, by dali z siebie wszystko ...................... 156
Gantt, PERT i inne wykresy ............................................................................................... 157
Wykresy słupkowe ........................................................................................................... 158
Organigramy .................................................................................................................... 160
Oprogramowanie ............................................................................................................ 161
Masz już liczby, co teraz? .................................................................................................... 162
Rozdział 9: Okresowa ocena pracownika .......................................................................163
Ocena pracowników — po co zawracać sobie tym głowę? ............................................... 164
Przygotowanie procesu oceny pracownika ........................................................................ 165
Unikanie często popełnianych błędów .............................................................................. 168
Uświadomienie sobie błędów popełnionych w procesie oceny pracownika ................... 170
Nie popełnij błędu .......................................................................................................... 170
Wezwijcie pierwszą pomoc: zostałem napadnięty! ........................................................ 171
Przygotowanie się do oceny bez niespodzianek ................................................................ 172
Część IV: Współpraca z (innymi) ludźmi .................. 175
Rozdział 10: Gra zespołowa ............................................................................................177
Stopniowe wycofywanie starej hierarchii ........................................................................... 178
Zmniejszanie rozmiaru organizacji ................................................................................ 178
Przestawienie się na współpracę ..................................................................................... 180
Upełnomocnienie zespołów ............................................................................................... 181
Znaczenie upełnomocnienia .......................................................................................... 181
Co z jakością? .................................................................................................................. 182
Zgłoś jeśli naruszono regulamin