Krystian Kapias solidworks-2001-plus.-podstawy pełna wersja.pdf

(3658 KB) Pobierz
887655521.009.png
Rozdział 8.
Modelowanie
powierzchniowe
Podczas lektury dotychczasowych rozdziałów zajmowalimy si w tworzeniem modeli
bryłowych. Jak pokazałem, ich tworzenie nie nastrcza wikszych problemów, jednak
dosy czsto zdarza si, e wymodelowanie jakiego kształtu przy u yciu jedynie narzdzi
modelowania bryłowego jest bardzo pracochłonne lub wrcz niemo liwe. Ale mo e na
pocz#tek troch teorii. Jak ju wiemy, modele bryłowe s# wykonywane jako elementy
pełne w rodku. Pracuj#c z brył#, mo na wywierci w niej otwór lub wyfrezowa rowek.
To ju wiemy. Na modele powierzchniowe składaj# si cianki lub powierzchnie tworz#ce
niejako skorup modelu, z t# jednak ró nic#, e nie maj# one gruboci, natomiast wykonane
z nich „bryły” lub mo e skorupy, jak napisałem wczeniej, zawsze s# puste w rodku —
dlatego aby móc wytworzy przedmiot zaprojektowany jako powierzchnia, nale y zamieni
go po wymodelowaniu na element bryłowy — po prostu nada mu odpowiedni# grubo.
Jednak tysi#ce słów, jakich mógłbym u y do omówienia narzdzi modelowania powierzch-
niowego, bd# niczym przy jednym przykładzie, za pomoc# którego poka wybrane
narzdzia modelowania powierzchniowego. Proponuj wykonanie modelu podobnego
do poni szego (rysunek 8.1).
Rysunek 8.1.
Model cienkocienny
wykonany
przy zastosowaniu
modelowania
powierzchniowego
Zanim zaczniemy tworzenie modelu, proponuj wyci#gnicie na ekran paska narzdzi o na-
zwie Surfaces (rysunek 8.2).
Rysunek 8.2.
Pasek narzdzi Surfaces
887655521.010.png 887655521.011.png
66
SolidWorks 2001 Plus. Podstawy
Pasek ten zawiera komplet narzdzi, jakie bdziemy wykorzystywali podczas modelo-
wania powierzchniowego. Teraz mo emy wróci do naszego modelu. Model, jak wida,
nie jest prosty — jego modelowanie z zastosowaniem narzdzi modelowania bryłowego
zajłoby jednak kilka chwil — za pomoc# powierzchni jestemy w stanie wykona go szyb-
ciej. A zatem proponuj zacz# od wykonania szkicu przedstawionego na poni szym rysunku
(rysunek 8.3).
Rysunek 8.3.
Pierwszy szkic modelu
Bdzie to jeden ze szkiców bazowych w zasadzie tworz#cych model. Po wykonaniu pierw-
szego szkicu nadamy mu cechy powierzchni. Ładnie brzmi, lecz co to znaczy? Było to
proste podczas pracy z bryłami; aby nada szkicowi cechy bryły, u ywalimy narzdzia
Extrude lub Revolve .
Z powierzchniami jest dokładnie tak samo — narzdzia maj# takie same nazwy, wic w za-
sadzie nic si nie zmieniło poza uzyskanym efektem modelowym oraz tym, e nareszcie
mo emy wykonywa szkice otwarte w celu uzyskania elementu trójwymiarowego. Mo emy
zatem wróci do naszego modelu i nada mu cechy powierzchni trójwymiarowej poprzez
zastosowanie narzdzia Extruded Surface (rysunek 8.4).
Rysunek 8.4.
Ikona narzdzia
Extruded Surface
W wyniku naszych działa9 powstanie pierwsza powierzchnia naszego projektu (rysunek 8.5).
Rysunek 8.5.
Pierwsza
powierzchnia
projektu
Maj#c niejako powierzchni bazow#, mo emy wykona kolejn# powierzchni, usytuowan#
w projekcie w sposób przedstawiony na poni szym rysunku (rysunek 8.6). Powierzchni
t tworzymy równie za pomoc# narzdzia Extruded Surface .
Aby posiada komplet powierzchni, które posłu yły do wykonania przedstawionego powy-
ej modelu, musimy stworzy jeszcze jedn# powierzchni przy zastosowaniu tej samej
metody (rysunek 8.7).
887655521.012.png 887655521.001.png 887655521.002.png
Rozdział 8. Modelowanie powierzchniowe
67
Rysunek 8.6.
Druga powierzchnia
wstawiona do szkicu
Rysunek 8.7.
Ostatnia powierzchnia
Mo na powiedzie, e mamy ju wszystko, czego potrzebujemy do wykonania naszego
modelu. Otrzyma go jest bardzo łatwo. Znamy ju narzdzie Trim , poniewa u ywalimy
go podczas szkicowania; teraz równie mo emy skorzysta z narzdzia tego typu. Nazywa
si ono Trimmed Surface (rysunek 8.8).
Rysunek 8.8.
Ikona narzdzia
Trimmed Surface
Jego działanie jest takie samo jak podczas pracy ze szkicownikiem, z t# jednak mał#
ró nic#, e najpierw wskazujemy powierzchni, któr# chcemy ci#, a nastpnie powierzchni,
która ma pozosta po wykonaniu działania. Proponuj w tej chwili przewiczy zaprezen-
towane narzdzia i otrzyma model przedstawiony na rysunku 8.1.
Tworzenie powierzchni to oczywicie nie tylko narzdzie zwi#zane z wyci#gniciem
Extrude czy obrotem Revolve . Bardzo przydatne jest narzdzie o nazwie Lofted Surface
(rysunek 8.9).
887655521.003.png 887655521.004.png 887655521.005.png
68
SolidWorks 2001 Plus. Podstawy
Rysunek 8.9.
Ikona narzdzia
Lofted Surface
U ywanie tego narzdzia jest podobne do tworzenia loftów, których wynikiem s# mo-
dele bryłowe, jednak tu równie mo emy stosowa otwarte profile. Proponuj teraz wy-
kona przykład, podczas którego wymodelujemy kawałek karbowanego przewodu gu-
mowego stosowanego w układzie chłodzenia popularnych samochodów osobowych
(rysunek 8.10).
Rysunek 8.10.
Przykład
zastosowania
narzdzia
Lofted Surface
Aby wykona to zadanie, proponuj przygotowanie kilku równoległych powierzchni szkicu
( Plane ) — patrz rysunek 8.11.
Rysunek 8.11.
Równoległe
powierzchnie szkicu
887655521.006.png 887655521.007.png 887655521.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin