NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2002 DLA DZIECI
4–5 LETNICH
TEMATYKA:
1. BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE! 30.09 – 11.10.
2. TAK TO ZWYKLE JESIENIĄ BYWA ... 14.10 – 31.10.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka
CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola, poznanie elementarnych przepisów ruchu drogowego.
OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)
I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom II p. 1,2,3,13 s.19; poziom III p. 3,5,6,9, s.19-20;
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom II p. 6,7 s.22; poziom III p. 4,6,8 s.23
4. Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.5 s.25; poziom III p.1,2 s.25
II. EDUKACJA ZDROWOTNA
1. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 1,4 s.31; poziom III p. 2,3,4 s.32
2. Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1 s.35 poziom III p.1, s.35
3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom II p. 1,2, 3 s.38; poziom III p. 1,2,3 s.38
III. EDUKACJA RUCHOWA
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1,2 s.54; poziom III p. 1,2,3, s.55
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom III p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
3. Mam zawsze kontakt z książką – poziom II p. 2,4, s.80; poziom III p.1,2,3,9 s.80-81
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom II p. 1, 2, 4 s. 83; poziom III p. 1,2, 8 s. 83
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom II p.2,3,4,5 s.86; poziom III p.1,2,3,9 s. 86
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA
1. Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom II p. 2,6,7 s.129; poziom III p.5,7,8 s.130
3. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom II p. 2,3,6,7 s. 135; poziom III p. 67,8,9 s. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p. 5,6 s. 139 poziom III p.2,4,8 10,s.138-139
2. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom II p. 1,2,3 s. 141; poziom III p.1,2,5, s. 141
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom II p. 3,4,5,7,8 s.142; poziom III p. 2,3,4,7,9 s. 143
X. EDUKACJA TECHNICZNA
2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom II p. 1 s. 147; poziom III p. 1 s. 148.
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Na skrzyżowaniu” – wycieczka – dzieci powinny: obserwować ruch pieszy i kołowy, poznać zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, zapoznać się z elementami ulicy i drogi;
„Przygoda z małpką” – słuchanie opowiadania - dzieci powinny: znać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania ;
„Kolorowe znaki” – recytacja wiersza M. Pietrzak - dzieci powinny: kojarzyć różne fakty i powiązać je z własnymi doświadczeniami.
„Bezpieczna droga do przedszkola” – blok integralny - dzieci powinny: utrwalić sobie zasady ruchu drogowego, sygnalizacji świetlnej oraz wykorzystać zdobyte w życiu.
„Uliczne sygnały” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę zbiorowo i indywidualnie, rozwijać wrażliwość muzyczną;
„Uliczne sygnały” – zabawa rytmiczna - dzieci powinny: kształtować poczucie rytmu podczas wyklaskiwania i wytupywania rytmu piosenki;
„Kolorowe znaki” – wydzieranka - dzieci powinny: kształcić sprawność manualną palców, dokładnie wykonać pracę, utrzymać ład i porządek podczas pracy (5 l.);
„Ulica” – rysowanie i malowanie - dzieci powinny: operować różnymi kolorami farb, utrwalić ich nazwy, w obrazku pokazać swoje przeżycia, wrażenia i spostrzeżenia z wycieczki (4,5 l.);
„Pojazdy uliczne” – konstruowanie z różnych materiałów - dzieci powinny: rozwijać wyobraźnię twórczą, umiejętnie łączyć papier klejem (5 l.);
„Sygnalizator świetlny” – wycinanie - dzieci powinny: bezpiecznie posługiwać się nożyczkami, kształcenie sprawności manualnych (4,5 l.);
Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora.
„Znaki drogowe” – zab. dyd. – skupienie uwagi na szeregach i wychwytanie powtarzających się układów rytmicznych (4 l.); Skupienie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie rytmu (5 l.). (układanie klocków, wysłuchiwanie rytmów);
„ Dziwna gimnastyka” – zabawa rytmiczna – ćwiczenie ruchowe zorganizowane tak, aby dzieci zauważyły rytm i mogły go kontynuować (4,5 l.);
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 -
Wprowadzenie zabawy ruchowej:
· z elementem czworakowania pt. „Tunel” – kształcenie naturalnych krzywizn kręgosłupa
· z elementem skoku pt. „Przeskocz murek” – wyrabianie skoczności i zwinności.
I i III CZĘŚĆ DNIA:
„Ruch uliczny” – zabawa tematyczna – reagowanie na sygnały świetlne, utrwalenie zasad ruchu drogowego
„Gwizdki” – ćw. oddechowe – zwiększenie pojemności płuc, usprawnienie aparatu oddechowego
„Ruch uliczny i pojazdy” – praca z książką - szukanie w książkach ilustracji na określony temat.
„Na skrzyżowaniu”- rozmowa po odbytej wycieczce na skrzyżowanie- rozmowy w małych grupach
„Jadą pojazdy” – ćw. słuchowe – porównywanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy, ćw. słuchu.
„Koło niezwykły wynalazek” – zabawa manipulacyjna - poznawanie w zabawie funkcji koła.
„Klaksony” – ćw. artykulacyjne – kształcenie mięśni narządów na zgłosce ti, ti – utrwalenie kierunku (przed siebie, za siebie, w tył, w przód)
„Pięć zasad przechodzenia przez jezdnię” W. Chotomskiej – utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy.
„Uliczne domino” – gra dydaktyczna – przestrzeganie zasad gry
„Ruch uliczny” – praca z obrazkiem – opowiadanie co dzieje się na obrazku, pobudzanie do myślenia.
„Reagujemy na znaki drogowe” – zabawa ruchowa z elementem orientacji – kształcenie zdolności zmysłów, zwłaszcza wzroku i słuchu, które są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
„Przygoda na ulicy” – I. Salach – słuchanie opowiadania – samodzielne wypowiedzi nt. wysłuchanego opowiadania.
CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu. Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, w związku ze zmianą pory roku.
4. Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 1,4 s.31; poziom III p. 2,3,4 s.32
5. Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1 s.35 poziom III p.1, s.35
3. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41
4. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47
2. Obserwuję, eksperymentuje i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1,2,5,6,7,8,9,10 s.54; poziom III p. 1,2,3,4,5,6,8,9 s.55
3. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73
4. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom III p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77
6. Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom II p. 2,3,6,7 s. 135; poziom III p. 67,8,9 s. 136
4. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p. 5,6 s. 139 poziom III p.2,4,8 10,s.138-139
5. Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom II p. 1,2,3 s. 141; poziom III p.1,2,5, s. 141
6. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom II p. 3,4,5,7,8 s.142; poziom III p. 2,3,4,7,9 s. 143
„Kolorowe dary jesieni” – wycieczka do parku – dzieci powinny: „szukać jesieni” zapoznać się i zaobserwować zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianą pory roku (4,5 l.);
„Tak to zwykle bywa jesienią” – słuchanie opowiadania I. Salach - dzieci powinny: rozwijać podstawowe procesy myślowe podczas analizy treści, wzbogacać wiadomości o życiu w przyrodzie (...
ona080