PLAN PRACY- PAŹDZIERNIK 4,5 l..doc

(68 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2002 DLA DZIECI

 

4–5 LETNICH

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE!    30.09 – 11.10.

 

2.      TAK TO ZWYKLE JESIENIĄ BYWA ...  14.10 –  31.10.

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA


BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE !

 

CEL GŁÓWNY: Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola, poznanie elementarnych przepisów ruchu drogowego.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom II p. 1,2,3,13 s.19; poziom III p. 3,5,6,9, s.19-20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom II p. 6,7 s.22; poziom III p. 4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.5 s.25; poziom III p.1,2 s.25

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 1,4 s.31; poziom III p. 2,3,4 s.32

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1 s.35  poziom III p.1, s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom II p. 1,2, 3 s.38; poziom III p. 1,2,3 s.38

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1,2 s.54; poziom III p. 1,2,3, s.55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom III p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom II p. 2,4, s.80; poziom III p.1,2,3,9 s.80-81

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom II p. 1, 2, 4 s. 83; poziom III p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom II p.2,3,4,5 s.86; poziom III p.1,2,3,9 s. 86

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom II p. 2,6,7 s.129; poziom III p.5,7,8 s.130

3.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom II p. 2,3,6,7 s. 135; poziom III p. 67,8,9 s. 136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p. 5,6 s. 139 poziom III p.2,4,8 10,s.138-139

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom II p. 1,2,3 s. 141; poziom III p.1,2,5, s. 141

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom II p. 3,4,5,7,8 s.142; poziom III p. 2,3,4,7,9 s. 143

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom II p. 1 s. 147; poziom III p. 1 s. 148.


 

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Na skrzyżowaniu” – wycieczka – dzieci powinny: obserwować ruch pieszy i kołowy, poznać zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, zapoznać się z elementami ulicy i drogi;

              „Przygoda z małpką” – słuchanie opowiadania - dzieci powinny: znać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania ;

              „Kolorowe znaki” – recytacja wiersza M. Pietrzak - dzieci powinny: kojarzyć różne fakty i powiązać je z własnymi doświadczeniami.

              „Bezpieczna droga do przedszkola” – blok integralny - dzieci powinny: utrwalić sobie zasady ruchu drogowego, sygnalizacji świetlnej oraz wykorzystać zdobyte w życiu.

              „Uliczne sygnały” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę zbiorowo i indywidualnie, rozwijać wrażliwość muzyczną;

              „Uliczne sygnały” – zabawa rytmiczna -  dzieci powinny: kształtować poczucie rytmu podczas wyklaskiwania i wytupywania rytmu piosenki;

              „Kolorowe znaki” – wydzieranka - dzieci powinny: kształcić sprawność manualną palców, dokładnie wykonać pracę, utrzymać ład i porządek podczas pracy (5 l.);

              „Ulica” – rysowanie i malowanie - dzieci powinny: operować różnymi kolorami farb, utrwalić ich nazwy, w obrazku pokazać swoje przeżycia, wrażenia i spostrzeżenia z wycieczki (4,5 l.);

              „Pojazdy uliczne” – konstruowanie z różnych materiałów - dzieci powinny: rozwijać wyobraźnię twórczą, umiejętnie łączyć papier klejem (5 l.);

„Sygnalizator świetlny” – wycinanie - dzieci powinny: bezpiecznie posługiwać się nożyczkami, kształcenie sprawności manualnych (4,5 l.);

Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora.

„Znaki drogowe” – zab. dyd. – skupienie uwagi na szeregach i wychwytanie powtarzających się układów rytmicznych (4 l.); Skupienie uwagi na rytmach, wychwytywanie powtarzających się sekwencji i kontynuowanie rytmu (5 l.). (układanie klocków, wysłuchiwanie rytmów);

„ Dziwna gimnastyka” – zabawa rytmiczna – ćwiczenie ruchowe zorganizowane tak, aby dzieci zauważyły rytm i mogły go kontynuować (4,5 l.);

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 - 

Wprowadzenie zabawy ruchowej:

·         z elementem czworakowania pt. „Tunel” – kształcenie naturalnych krzywizn kręgosłupa

·         z elementem skoku pt. „Przeskocz murek” – wyrabianie skoczności i zwinności.

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

 

„Ruch uliczny” – zabawa tematyczna – reagowanie na sygnały świetlne, utrwalenie zasad ruchu drogowego

„Gwizdki” – ćw. oddechowe – zwiększenie pojemności płuc, usprawnienie aparatu oddechowego

„Ruch uliczny i pojazdy” – praca z książką - szukanie w książkach ilustracji na określony temat.

„Na skrzyżowaniu”- rozmowa po odbytej wycieczce na skrzyżowanie- rozmowy w małych grupach

„Jadą pojazdy” – ćw. słuchowe – porównywanie dźwięków wydawanych przez różne pojazdy, ćw. słuchu.

„Koło niezwykły wynalazek” – zabawa manipulacyjna - poznawanie w zabawie funkcji koła.

„Klaksony” – ćw. artykulacyjne – kształcenie mięśni narządów na zgłosce ti, ti – utrwalenie kierunku (przed siebie, za siebie, w tył, w przód)

„Pięć zasad przechodzenia przez jezdnię” W. Chotomskiej – utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy.

„Uliczne domino” – gra dydaktyczna – przestrzeganie zasad gry

„Ruch uliczny” – praca z obrazkiem – opowiadanie co dzieje się na obrazku, pobudzanie do myślenia.

„Reagujemy na znaki drogowe” – zabawa ruchowa z elementem orientacji – kształcenie zdolności zmysłów, zwłaszcza wzroku i słuchu, które są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

„Przygoda na ulicy” – I. Salach – słuchanie opowiadania – samodzielne wypowiedzi nt. wysłuchanego opowiadania.


 

TAK TO ZWYKLE JESIENIĄ BYWA ...

 

CEL GŁÓWNY: Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu. Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwacji zmian zachodzących  w przyrodzie, w związku ze zmianą pory roku.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom II p. 1,2,3,13 s.19; poziom III p. 3,5,6,9, s.19-20;

3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom II p. 6,7 s.22; poziom III p. 4,6,8 s.23

4.              Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.5 s.25; poziom III p.1,2 s.25

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

4.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p. 1,4 s.31; poziom III p. 2,3,4 s.32

5.       Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1 s.35  poziom III p.1, s.35 

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom II p. 1,2, 3 s.38; poziom III p. 1,2,3 s.38

III. EDUKACJA RUCHOWA

3.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

4.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2.  Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1,2,5,6,7,8,9,10 s.54; poziom III p. 1,2,3,4,5,6,8,9 s.55

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

3.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny - poziom III p.2c s.73

4.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p. 2,4,5,6,7,8 s.76; poziom III p. 2,3,5,6,7,9,10 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom II p. 2,4, s.80; poziom III p.1,2,3,9 s.80-81

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom II p. 1, 2, 4 s. 83; poziom III p. 1,2, 8 s. 83

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom II p.2,3,4,5 s.86; poziom III p.1,2,3,9 s. 86

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

      1.   Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom II p. 2,6,7 s.129; poziom III p.5,7,8 s.130

6.       Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom II p. 2,3,6,7 s. 135; poziom III p. 67,8,9 s. 136

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

4.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p. 5,6 s. 139 poziom III p.2,4,8 10,s.138-139

5.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom II p. 1,2,3 s. 141; poziom III p.1,2,5, s. 141

6.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom II p. 3,4,5,7,8 s.142; poziom III p. 2,3,4,7,9 s. 143

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2. Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom II p. 1 s. 147; poziom III p. 1 s. 148.

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Kolorowe dary jesieni” – wycieczka do parku – dzieci powinny: „szukać jesieni” zapoznać się i zaobserwować zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianą pory roku (4,5 l.);

              „Tak to zwykle bywa jesienią” – słuchanie opowiadania I. Salach - dzieci powinny: rozwijać podstawowe procesy myślowe podczas analizy treści, wzbogacać wiadomości o życiu w przyrodzie (...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin