CELE KSZTAŁCENI1.docx

(13 KB) Pobierz

CELE KSZTAŁCENIA

 

Cele nauczania to świadomie założone efekty, które pragniemy uzyskać w wyniku procesu kształcenia; zamierzone właściwości uczniów, wyrażające się opanowaniem przez nich określonych czynności (wiadomości i umiejętności).

 

Bolesław Niemierko (Między oceną szkolną..., s. 80) wyróżnia dwa rodzaje celów: cele ogólne, formułowane jako kierunki dążeń pedagogicznych, oraz formułowane jako zamierzone osiągnięcia -- cele operacyjne.

 

W literaturze przedmiotu można też znaleźć podział bardziej szczegółowy, wyliczający kolejno cele:

 

v    ogólne, np. wyznaczające kierunki działań w edukacji, jak np. Ustawa o systemie oświaty,

 

v    kierunkowe, jak choćby te określające wytyczne w zakresie np. kształcenia zawodowego czy dotyczące doskonalenia umiejętności wykorzystywania przez uczniów technologii informacyjnej -- zapisy takie odnajdziemy np. w podstawach programowych,

 

v    etapowe, np. dla kolejnych etapów kształcenia (np. dla gimnazjum), które formułują np. autorzy programów nauczania,

 

v    szczegółowe, którymi posługują się nauczyciele np. w projektach edukacyjnych czy planowaniu wynikowym; szczególną postacią celów szczegółowych są cele operacyjne („czynnościowe”), formułowane np. podczas sporządzania kartotek testów czy tworzenia planów dydaktycznych (odpowiedników tzw. konspektów lekcji). Należy pamiętać, iż wszystkie cele operacyjne są celami szczegółowymi, ale nie wszystkie cele szczegółowe są celami operacyjnymi. By się nimi stać, muszą bowiem spełniać odpowiednia kryteria, tj. powinny być: odpowiednie, jednoznaczne, wykonalne, obserwowalne, mierzalne, upodmiotowione, komunikatywne, określone czasowo.

 

Operacjonalizacja celów to zamiana celów ogólnych na operacyjne, w wyniku czego doprecyzowuje się je, uszczegóławia, konkretyzuje i upodmiotawia. Tym samym cele operacyjne powinny być: odpowiednie, jednoznaczne, wykonalne, obserwowalne, mierzalne, upodmiotowione, komunikatywne i określone czasowo.

 

CELE OPERACYJNE

 

Forma nadawana celom kształcenia. Z operacyjnym formułowaniem celów kształcenia mamy do czynienia wówczas, gdy jest opisany wynik, jaki powinien zostać osiągnięty po odbytym kształceniu. W literaturze, dotyczącej operacjonalizacji celów kształcenia, wymieniane są trzy składniki, które powinny być spełnione, aby uznać, że cel został wyrażony operacyjnie:

 

dokładne określenie i nazwane czynności, która uczeń będzie musiał wykonać;

 

opisanie warunków, które powinny towarzyszyć tej czynności, którą uczeń będzie wykonywał (z czego może lub musi korzystać, na jakiej aparaturze będzie dana czynność wykonywał);

 

jaką zakładamy sprawność, którą uczeń powinien osiągnąć w odniesieniu sprawdzanej czynności.

 

Cele operacyjne można sformułować dla każdej jednostki lekcyjnej i dla każdego z jej elementów. Przykład celu sformułowanego w sposób operacyjny: uczeń powinien umieć odróżniać i prawidłowo nazywać elementy składowe silnika elektrycznego.

 

CZASOWNIKI OPERACYJNE

 

Czasowniki precyzyjnie określające daną w sposób umożliwiający dokonanie oceny wyników nauczania uzyskiwanych przez uczniów w trakcie nauki szkolnej. Stosuje się je przy formułowaniu operacyjnych celów kształcenia. Przykładowe czasowniki operacyjne: mierzyć, wybrać, porównać, zastosować, rozróżniać, narysować

WYKAZ CZASOWNIKÓW OPERACYJNYCH

 


Analizować

badać

decydować

dobierać

dostarczać

definiować

dokonać analizy

diagnozować

dokonać syntezy

ewaluować

formułować

gromadzić

ilustrować

informować

ingerować

izolować

kierować

kontrolować

komunikować się

konstruować

krytykować

manipulować

modyfikować

mierzyć

mobilizować

nazywać

nastawiać

narysować

objaśnić

oczyszczać

określać

określić funkcję

obliczać

odróżniać

określać przyczyny

opisywać

ocenić

opowiadać

określać skutki

oznaczać

organizować

planować

pokazać

porównywać

prognozować

przeciwstawiać

przekonać

przetłumaczyć

przyjmować

pytać

podkreślać

pomagać

porządkować

prowadzić

przedstawiać

przekształcić

przewidywać

przynosić

podtrzymywać

połączyć

praktykować

przechowywać

przegrupować

przeliczyć

przygotować

przeczytać

redagować

rozdzielać

rozróżniać

różnicować

scharakteryzować

sortować

stawiać

sugerować

śledzić

szacować

trzymać

rozkładać

rozwiązywać

rozpoznać

rozwijać

sklasyfikować

sporządzić, np. listę

stosować

syntezować

skonstruować

sprawdzić

stwierdzić

uczestniczyć

udowodnić

ułatwiać

unikać

umiejscawiać

uporządkować

usunąć

upraszczać

uzasadniać

uzyskiwać

używać

umieszczać

uogólniać

ustalać

utrzymywać

użytkować

ważyć

weryfikować

włączyć

wnioskować

wprowadzać

wskazywać

współpracować

wstawiać

wybrać

wyciągać

wyjaśniać

wygłosić

wykazywać

wykonać

wykrywać

wykreślać

wyliczać

wymierzać

wypełniać

wyszczególniać

wytaczać

wyznaczać

zachęcać

zamknąć

zakładać

zaplanować

zapobiegać

zastosować

zestawić

zinterpretować

zmienić

zmierzyć

zmniejszyć

zrekonstruować

zrobić

różnicować

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin