08.biogeografia.fakultet11.12.pdf

(1883 KB) Pobierz
IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN Poznań
Ćwiczenia na fakultet 2011/12
09. Pedosfera i biogeografia
Zadanie 4. (2 pkt)
Poniżej przedstawiono opisy czterech zbiorowisk leśnych. Wska ż , który z opisanych typów
lasu wyst ę puje na Wie ż ycy
A. Gatunki zasiedlające to wierzba, topola, olsza, jesion; występuje na glebach żyznych
okresowo zalewanych przez wodę.
B. Żyzne lasy liściaste i mieszane z przewagą buka, a także dąb, grab, sosna; występuje
na siedliskach o podłożu gliniastym.
C. Widny las ubogi w podszyt, drzewostan buduje sosna; występuje na siedliskach ubogich,
o podłożu piaszczystym.
D. Warstwę drzew tworzy olsza czarna z jesionem, brzozą omszoną; w skład podszytu
wchodzą gatunki bagienne, np. trzcina pospolita; tworzą się w lokalnych zagłębieniach
terenu często zabagnionych.
Zadanie 5. (3 pkt)
Wybierając z podanych przykładów, uzupełnij tabelę, wpisując: literę oznaczającą
właściwy typ gleby, jej charakterystykę i obszar występowania.
Typy gleb:
a) bielicoziemne, b) brunatnoziemne, c) czarnoziemne.
Charakterystyka gleb :
A. Cechuje ją czerwona barwa całego profilu. Poziom próchniczny o małej miąższości mimo
dużego przyrostu masy roślinnej; wykorzystywane pod uprawę np. kawy, trzciny cukrowej.
B. Mają dobrze rozwinięty poziom próchniczny, dużą żyzność, powstają na skałach
zawierających węglan wapnia, w lecie wymagają nawodnień; wykorzystywane do uprawy
winnej latorośli, owoców cytrusowych.
C. Dobrze wykształcony poziom próchniczny o dużej miąższości dochodzący do 1 m, bardzo
zasobne w składniki pokarmowe, powstają na skałach zawierających związki wapnia, głównie
na podłożu lessowym; wykorzystywane do uprawy np.: pszenicy, buraków cukrowych.
Obszary wyst ę powania :
a) Nizina Zachodniosyberyjska, b) Indonezja, c) Nizina Francuska.
Zadanie 6. (1 pkt)
Podkreśl dwa regiony (spośród wymienionych), które charakteryzują się stosunkowo
dużym udziałem żyznych gleb w Polsce.
Pojezierze Lubuskie, Nizina Podlaska, Kujawy, Polesie Lubelskie, Wyżyna Sandomierska,
Wyżyna Lubelska, Wyżyna Śląska, Nizina Mazowiecka.
Zadanie 9. (3 pkt)
Spośród przedstawionych typów genetycznych gleb wybierz dwa, które charakteryzują się
dużą przydatnością rolniczą. Uzasadnij swój wybór.
1
938051994.008.png
IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN Poznań
Ćwiczenia na fakultet 2011/12
09. Pedosfera i biogeografia
Wybór typów genetycznych gleb 1) ............................................ 2) .......................................
Uzasadnienie ...............................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (3pkt)
Uzupełnij brakujące elementy tabeli ilustrującej współzależność elementów środowiska.
Wykorzystaj niżej zamieszczone dane.
Klimat : zwrotnikowy suchy, umiarkowany ciepły suchy, podzwrotnikowy śródziemnomorski
Roślinność : tajga, tundra
Gleby : bielicowe, tundrowe, cynamonowe, czarnoziem
Zadanie 12. (6 pkt)
Na profilach glebowych przedstawiono pięć typów gleb występujących w Polsce.
Oznaczenia poziomów glebowych:
A0 - poziom ściółki leśnej, A1 - poziom akumulacyjny próchnicy, A2 - poziom wymywania,
B - poziom wmywania, (B) - poziom brunatnienia, C - skała macierzysta.
Oznaczenia barw podane w nawiasach: bi – białawy, p – popielaty, bsz – brunatnoszary,
b - brunatny, br - brunatnordzawy, cz - czarny, csz – ciemnoszary, sz – szary.
Na podstawie zamieszczonych profili glebowych i własnej wiedzy uzupełnij tabelę.
Przydatność rolniczą gleb określ w skali ocen: niska, średnia, wysoka, bardzo wysoka.
2
938051994.009.png 938051994.010.png 938051994.011.png
IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN Poznań
Ćwiczenia na fakultet 2011/12
09. Pedosfera i biogeografia
Zadanie 13. (6 pkt)
Mapa przedstawia przestrzenne zróżnicowanie intensywności erozji wodnej na świecie.
a) Wymień trzy krainy geograficzne (z różnych regionów świata) o intensywnej wodnej erozji gleb .
1.....................................................................................................................................................
2.....................................................................................................................................................
3....................................................................................................................................................
b) Wymień dwie przyczyny zróżnicowania intensywności erozji gleb.
1....................................................................................................................................................
2....................................................................................................................................................
c) Zaproponuj dwa działania zapobiegające procesom erozji gleb.
1.....................................................................................................................................................
2. ...............................................................................................................................
Zadanie 15. (2 pkt)
Opisy przedstawiają charakterystyki formacji roślinnych na świecie. Rozpoznaj te formacje
i ich numer umieść w tabeli.
1. Typowe dla tej formacji są kserofity i sukulenty. W czasie deszczów pojawiają się
efemerydy.
2. Roślinność jest przeważnie niska: karłowate wierzby, brzozy, mchy i porosty.
3. Formacja leśna dla której typowymi przedstawicielami są drzewa iglaste: świerk,
sosna, jodła i modrzew.
3
938051994.001.png 938051994.002.png
IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN Poznań
Ćwiczenia na fakultet 2011/12
09. Pedosfera i biogeografia
4. Są to wiecznie zielone lasy z wielogatunkowym drzewostanem.
5. Charakterystyczne rośliny tej formacji to: trawy, pojedyncze drzewa i kolczaste
zarośla.
Zadanie 16. (3 pkt)
Wymienione obszary występowania formacji roślinnych przyporządkuj do formacji w tabeli,
w zadaniu 15
Borneo, Kotlina Kongo, Nowa Ziemia, północne wybrzeże Alaski, Sahara, południowy
Sudan, Syberia, Wielka Kotlina.
Zadanie 23. (2 pkt)
Rozmieszczenie różnych gatunków drzew w Polsce jest wynikiem procesu rozszerzania się
lub kurczenia ich zasięgu. Przyporządkuj na podstawie map gatunki drzew (buk,
jarząb szwedzki, jodła, modrzew polski, świerk, sosna) do granic ich zasięgów w Polsce.
A - ........................... B - ........................... C - ........................... D - ...........................
E - ........................... F - ...........................
Zadanie 26 (4 pkt)
4
938051994.003.png 938051994.004.png 938051994.005.png
IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN Poznań
Ćwiczenia na fakultet 2011/12
09. Pedosfera i biogeografia
Zadanie 28. (5 pkt)
Uzupełnij poniższe związki przyczynowo-skutkowe, tak aby przedstawiały schemat:
Skała macierzysta→ typ gleby→ urodzajność → wykorzystanie rolnicze (uprawy)
Np. gliny lodowcowe→ gleby brunatne→ średnio urodzajne→ uprawa: np. jęczmień
a) nanosy w dolnym biegu rzeki→ .........................→ ............................ → ..............................
b) .............................. → bielicowe → ............................... → .............................
Zadanie 29. (4 pkt)
Rysunek przedstawia profil glebowy.
5
938051994.006.png 938051994.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin