OCENA WIDZENIA DLA POTRZED ORIENTACJI I PORUSZANIA SIĘ
- z jakiej odległości słabo widzący spostrzega (wykrywa) obiekt (np. przystanek autobusowy) po raz pierwszy? (odległość dostrzegania, poczucia obiektu)
- z jakiej odległości obiekt jest po raz pierwszy rozpoznawany? (odległość rozpoznawania)
- z jakiej odległości osobie jest najdogodniej oglądać dany obiekt? (swobodne oglądanie obiektu - odległość preferowana, np. do rozpoznawania nr autobusu lub znaku drogowego)
- czy i w jaki sposób korzystanie z pomocy optycznych i nie optycznych wpływa na ostrość widzenia?
- Ostrość statyczna – rozróżnianie, rozpoznawanie obiektów kiedy osoba stoi lub siedzi
- Ostrość dynamiczna – rozróżnianie, rozpoznawanie obiektów (statycznych lub poruszających się) kiedy osoba jest w ruchu, czyli czy ruch wpływa na ostrość widzenia?
- statyczne pole widzenia (z fiksacją na określonym obiekcie na wprost oczu / oka)
- dynamiczne pole widzenia (z wykorzystaniem przeszukiwania – ruchów głową i oczami)
- preferowane pole widzenia podczas poruszania się – idąc po określonej trasie osoba opisuje wszystko co widzi – zwracamy uwagę na umiejscowienie przedmiotów, które osoba rozpoznaje
Przygotowano częściowo na podstawie Boston College O&M Curriculum, 1983
FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA W POMIESZCZENIACH
1. Określanie konfiguracji, wymiarów pomieszczenia – wielkość pomieszczenia – szerokość, wysokość, istotne cechy = rogi, drzwi, okna
2. Widzenie źródeł światła – lampy – zapalone, nie zapalone, okna – otwarte, zamknięte.
3. Widzenie mebli i poruszanie się wśród nich – z jakiej odległości spostrzega, rozpoznaje meble? Czy widzi meble w całości, czy tylko fragmenty, czy potrafi rozróżnić poszczególne meble – określić gdzie się jeden kończy a drugi zaczyna? Czy poruszając się zauważa nisko położone obiekty?
4. Spostrzeganie schodów – czy widzi schody w górę i schody w dół? Czy widzi początek i koniec schodów? Czy trafnie ocenia wysokość stopni?
5. Widzenie szczegółów – czy rozpoznaje znaki informacyjne, nr pokoi – z jakiej odległości, czy używa pomocy optycznych?
6. Poruszanie się w terenie zatłoczonym – czy ma trudności z wymijaniem ludzi na korytarzu?
7. Windy – czy lokalizuje windę, drzwi - otwarte, zamknięte, przyciski - na zewnątrz, wewnątrz?
FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA W TERENIE
1. Widzenie chodnika i ulicy – czy odróżnia chodnik od ulicy, czy widzi całą szerokość chodnika, czy porusza się po prawidłowej stronie chodnika? Czy widzi skrzyżowania chodnika z innymi chodnikami? Czy widzi przejścia przez jezdnie? Czy widzi krawężnik? Czy widzi krawężnik po drugiej stronie ulicy? Czy potrafi prawidłowo ocenić jego wysokość?
2. Identyfikowanie linii brzegowych – czy wykorzystuje do utrzymania kierunku marszu linie trawnika, budynku?
3. Widzenie budynków – czy rozróżnia budynki? Czy widzi wjazdy do bram, wejścia do budynków? Czy potrafi odnaleźć tablicę z nazwą ulicy, czy może ją przeczytać, czy może przeczytać nr budynku?
4. Pokonywanie przestrzeni otwartych – typu parking, większy plac w mieście?
FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA – SKRZYŻOWANIA
1. Rozpoznawanie skrzyżowania – czy widzi wszystkie schodzące się ulice, czy tylko najbliższą? Jak daleko w głąb skrzyżowania widzi?
2. Widzenie świateł – czy widzi światła, czy rozpoznaje ich barwę? Jeśli nie rozpoznaje barw – czy rozróżnia które światło jest zapalone?
3. Widzenie pasów (przejścia dla pieszych) – Czy widzi pasy do końca jezdni, czy tylko fragment? Czy stojąc na rogu skrzyżowania lokalizuje miejsca do przejścia przez ulice?
4. Widzenie pojazdów – czy widzi pojazdy w ruchu równoległym, prostopadłym? Stojąc przed przejściem z jakiej odległości zauważa nadjeżdżający samochód, czy z takiej samej odległości zauważa nadjeżdżające samochody tak z lewej jaki z prawej strony?
michasia22