Ocena widzenia dla potrzeb orientacji i poruszania si.doc

(33 KB) Pobierz
OCENA WIDZENIA DLA POTRZED ORIENTACJI I PORUSZANIA SIĘ

OCENA WIDZENIA DLA POTRZED ORIENTACJI I PORUSZANIA SIĘ

 

  1. Funkcjonalna ocena ostrości widzenia połączona z oceną zasięgu widzenia – przeprowadzana w otoczeniu znanym i nieznanym i w różnych warunkach oświetleniowych.

-         z jakiej odległości słabo widzący spostrzega (wykrywa) obiekt (np. przystanek autobusowy) po raz pierwszy? (odległość dostrzegania, poczucia obiektu)

-         z jakiej odległości obiekt jest po raz pierwszy rozpoznawany? (odległość rozpoznawania)

-         z jakiej odległości osobie jest najdogodniej oglądać dany obiekt? (swobodne oglądanie obiektu - odległość preferowana, np. do rozpoznawania nr autobusu lub znaku drogowego)

-         czy i w jaki sposób korzystanie z pomocy optycznych i nie optycznych wpływa na ostrość widzenia?

-         Ostrość statyczna – rozróżnianie, rozpoznawanie obiektów kiedy osoba stoi lub siedzi

-         Ostrość dynamiczna – rozróżnianie, rozpoznawanie obiektów (statycznych lub poruszających się) kiedy osoba jest w ruchu, czyli czy ruch wpływa na ostrość widzenia? 

 

  1. Funkcjonalna ocena pola widzenia

-         statyczne pole widzenia (z fiksacją na określonym obiekcie na wprost oczu / oka)

-         dynamiczne pole widzenia (z wykorzystaniem przeszukiwania – ruchów głową i oczami)

-         preferowane pole widzenia podczas poruszania się – idąc po określonej trasie osoba opisuje wszystko co widzi – zwracamy uwagę na umiejscowienie przedmiotów, które osoba rozpoznaje   

 

  1. Wpływ oświetlenia na widzenie – przy jakim rodzaju oświetlenia widzi lepiej – dni słoneczne, pochmurne, mrok, sztuczne światło? Jaki jest preferowany rodzaj / typ źródeł światła, ilość i kąt padanie światła dla różnych zadań? W jaki sposób reaguje na nagłe zmiany oświetlenia? Ile czasu potrzebuje na adaptacje do zmian oświetlenia – przy przechodzeniu z jasnego do ciemnego, z ciemnego do jasnego? W jaki sposób olśnienia (wewnątrz budynków i na zewnątrz) wpływają na funkcjonowanie wzrokowe danej osoby?

 

  1. Ocena odległości i poczucie głębi – z jaką dokładnością ocenia odległość między sobą a obiektem? Czy wykrywa przy pomocy wzroku i bezpiecznie pokonuje schody, krawężniki? Czy potrafi kompensować zaburzenia poczucie głębi? 

 

  1. Widzenie ruchu – czy potrafi określić kierunek ruchu, jego prędkość? Czy potrafi określić kierunek ruchu w stosunku do siebie (równoległy, prostopadły, ukośny, przybliżanie się obiektu, oddalanie)?

 

  1. Widzenie barw – czy rozróżnia, rozpoznaje barwy, odcienie tego samego koloru?

 

  1. Wrażliwość na kontrast - czy ma obniżoną wrażliwość na kontrast? Czy do zauważenia obiektu wymaga silnego kontrastu między obiektem a tłem?

 

  1. Metoda przeszukiwania – czy przeszukuje w sposób systematyczny, czy porusza tylko oczami i głową, czy tylko oczami, tylko głową? Czy przeszukuje zarówno w poziomie i w pionie? Czy przeszukiwanie jest chaotyczne, przypadkowe?

 

Przygotowano częściowo na podstawie Boston College O&M Curriculum, 1983

FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA W POMIESZCZENIACH

 

1.     Określanie konfiguracji, wymiarów pomieszczenia – wielkość pomieszczenia – szerokość, wysokość, istotne cechy = rogi, drzwi, okna

 

2.     Widzenie źródeł światła – lampy – zapalone, nie zapalone, okna – otwarte, zamknięte.

 

3.     Widzenie mebli i poruszanie się wśród nich – z jakiej odległości spostrzega, rozpoznaje meble? Czy widzi meble w całości, czy tylko fragmenty, czy potrafi rozróżnić poszczególne meble – określić gdzie się jeden kończy a drugi zaczyna? Czy poruszając się zauważa nisko położone obiekty?

 

4.     Spostrzeganie schodów – czy widzi schody w górę i schody w dół? Czy widzi początek i koniec schodów? Czy trafnie ocenia wysokość stopni? 

 

5.     Widzenie szczegółów – czy rozpoznaje znaki informacyjne, nr pokoi – z jakiej odległości, czy używa pomocy optycznych?

 

6.     Poruszanie się w terenie zatłoczonym – czy ma trudności z wymijaniem ludzi na korytarzu?

 

7.     Windy – czy lokalizuje windę, drzwi - otwarte, zamknięte, przyciski - na zewnątrz, wewnątrz?

 

 

 

 

 

FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA W TERENIE

 

1.     Widzenie chodnika i ulicy – czy odróżnia chodnik od ulicy, czy widzi całą szerokość chodnika, czy porusza się po prawidłowej stronie chodnika? Czy widzi skrzyżowania chodnika z innymi chodnikami? Czy widzi przejścia przez jezdnie? Czy widzi krawężnik? Czy widzi krawężnik po drugiej stronie ulicy? Czy potrafi prawidłowo ocenić jego wysokość?

2.     Identyfikowanie linii brzegowych – czy wykorzystuje do utrzymania kierunku marszu linie trawnika, budynku?

3.     Widzenie budynków – czy rozróżnia budynki? Czy widzi wjazdy do bram, wejścia do budynków? Czy potrafi odnaleźć tablicę z nazwą ulicy, czy może ją przeczytać, czy może przeczytać nr budynku?

4.     Pokonywanie przestrzeni otwartych – typu parking, większy plac w mieście?  

 

 

FUNKCJONALNA OCENA WIDZENIA – SKRZYŻOWANIA

 

1.     Rozpoznawanie skrzyżowania – czy widzi wszystkie schodzące się ulice, czy tylko najbliższą? Jak daleko w głąb skrzyżowania widzi?

2.     Widzenie świateł – czy widzi światła, czy rozpoznaje ich barwę? Jeśli nie rozpoznaje barw – czy rozróżnia które światło jest zapalone?

3.     Widzenie pasów (przejścia dla pieszych) – Czy widzi pasy do końca jezdni, czy tylko fragment? Czy stojąc na rogu skrzyżowania lokalizuje miejsca do przejścia przez ulice?

4.     Widzenie pojazdów – czy widzi pojazdy w ruchu równoległym, prostopadłym? Stojąc przed przejściem z jakiej odległości zauważa nadjeżdżający samochód, czy z takiej samej odległości zauważa nadjeżdżające samochody tak z lewej jaki z prawej strony?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin