elastyczna teoria ogniw procesu kształcenia CD
IV. ogniwo – poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy - utrwalanie wiadomości uczniów
tworzenie:
- prawidłowości pierwotnego rzędu
- prawidłowości wyższego rzędu
fazy tworzenia:
- uogólnianie
- różnicowanie
- formułowanie prawidłowości
- posługiwanie się nimi w nowych sytuacjach
- włączanie ich do systemu wiedzy
utrwalanie z punktu widzenia pedagogicznego – polega na czynnościach nauczyciela i ucznia zmierzających do utrwalenia wiedzy i umiejętności przez ucznia, aby wiadomości były stałe, głębsze, usystematyzowane;
utrwalanie z punktu widzenia fizjologicznego – zapobieganie wygasaniu wiadomości, powtarzanie przy jednoczesnym wzmacnianiu;
· istota ogniwa – przyswojenie przez uczniów wiadomości usystematyzowanych, gruntowych, trwałych i zarazem operatywnych;
· sposoby realizacji (utrwalania):
- aktywne: logiczne systematyzowanie wiedzy; ćwiczenie; klasyfikowanie; rozwiązywanie zadań; odpytywanie (N <-> U);
- bierne: przypominanie; powtarzanie; uczenie się na pamięć;
· błędy nauczycieli
- sprowadzanie ogniwa do memoryzacji;
- powtarzanie mechaniczne w kolejności podawania materiału;
- brak nastawienia uczniów na trwałe zapamiętanie;
- brak systematycznej kontroli wyników nauczania;
- utrwalanie błędnych skojarzeń;
- utrwalanie materiału niezrozumiałego dla uczniów;
- pomijanie w procesie utrwalania najważniejszych faktów i uogólnień;
- przystąpienie do utrwalania wiadomości, gdy uczniowie nie pamiętają już przerobionego materiału;
- nadużywanie pogadanki jako sposobu utrwalenia, przy pominięciu samodzielnej pracy uczniów i stosowania wiadomości w praktyce;
· trudności uczniów
V. ogniwo – przechodzenie od teorii do praktyki – kształtowanie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń;
wiadomości -> reguły -> ćwiczenia -> umiejętności -> ćwiczenia -> nawyki i przyzwyczajenia
umiejętność – sprawności w posługiwaniu się właściwymi regułami przy wykonywaniu jakichś zadań
ćwiczenie – zwiększenie stopnia (doskonalenie) sprawności w operowaniu wiadomościami, przekształcanie ich w reguły postępowania, a następnie w nawyki;
nawyk – doskonale wyćwiczona umiejętność
· istota ogniwa
kształtowanie umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń;
· sposoby realizacji:
fazy nabywania umiejętności:
1) uświadomienie sobie przez uczniów nazwy, naukowych podstaw i znaczenia danej umiejętności;
2) sformułowanie na podstawie znanych uczniom wiadomości jednej lub więcej reguł działania;
3) pokaz wzoru danej czynności;
4) pierwsze samodzielne czynności uczniów;
5) systematyczne i samodzielne ćwiczenia;
- pomijanie jednego lub kilku etapów procesu kształtowania umiejętności i nawyków;
- niewłaściwa pod względem dydaktycznym realizacja poszczególnych etapów;
- całkowite zrezygnowanie z kształtowania umiejętności i nawyków na lekcji wskutek „braku czasu” lub niedoceniania roli tego procesu;
2
http://members.lycos.co.uk/nonameuwb/
Tarlak