Liczba 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.doc

(25 KB) Pobierz
6-latki – opracowała M

6-latki – opracowała M. Ławniczak

 

Temat: Kształtowanie pojęcia liczby 7 w aspekcie kardynalnym i      porządkowym.

Cele:

-          dziecko zna liczebnik główny - 7 i porządkowy - siódmy 

-          utrwala liczby w zakresie 1 – 6 w aspekcie kardynalnym i porządkowym

-          rozwija logiczne myślenie w toku prostych operacji myślowych : porównywania i analizowania

-          kształci umiejętności odczytywania, odnajdywania i wyznaczania siódmego elementu z szeregu

-          cierpliwie oczekuje na swoją kolej przy odpowiedzi

Metoda: - słowna – rozmowa

    - oglądowa – demonstracja cyfry, ilustracje ptaków

    - czynna – zadań stawianych do wykonania

Pomoce: ilustracje ptaków, cyfry w zakresie 1-7, kartka dla każdego dziecka, książka „Rysuję, czytam i liczę”, ołówek, kredki, instrumenty perkusyjne, kolorowe koraliki.

Przebieg zajęcia:

1.     Zabawa dydaktyczna „Kółeczka” – gdy dzieci słyszą muzykę poruszają się po sali, ale gdy muzyka umilknie n-lka pokaże cyfrę (od 1 do 6) i dzieci muszą zrobić kółeczka składające się z tylu dzieci (n-lka może także powiedzieć liczbę bez jej pokazywania).

2.     Utworzenie zbioru ptaków, przeliczenie elementów zbioru i określenie ilości zbioru – położenie cyfry 6. Dołożenie pingwina i ponowne przeliczenie, zmiana liczby 6 na 7 :

-         omówienie wyglądu liczby 7

-         wyszukiwanie w sali zbiorów siedmioelementowych

-         narysowanie zbioru z siedmioma elementami i przyklejenie liczby 7.

3.     Ułożenie w szeregu sześciu ptaków i określanie ich położenia za pomocą liczb porządkowych np. który z kolei jest dzięcioł, itd. – zwrócenie uwagi na to aby dzieci odpowiadały całym zdaniem.

4.     Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne – omówienie sygnałów dźwiękowych : trójkąt – 3 przysiady, tamburyno – 7 podskoków obunóż, grzechotka – 5 pajacyków.

5.     Praca indywidualna przy stolikach :

        ułożenie cyfr od 1 do 7 i tworzenie siedmioelementowego szeregu z koralików wg podanych kolorów np. czwarty będzie koralik czarny, drugi – czerwony, itd.

        samodzielne ułożenie i odczytanie szeregu

        praca z książką – m. in. chętne dzieci piszą liczbę 7

 

Magdalena “Czarna” Ławniczak
E-mail: piolen@poczta.onet.pl 
URL: http://lena.libra-wdr.pl - praca z dziećmi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin