Kush i Czarne Królestwa.doc

(53 KB) Pobierz
Era Hyboryjska

Kush i Czarne Królestwa

Szczegóły

Kategoria: Krainy Ery Hyboryjskiej

Opublikowano: poniedziałek, 14, kwiecień 2008 11:43

Amra

Odsłony: 820

Czarne Królestwa są grupą nacji południowej Stygii, rządzone przez ciągle walczące o dominację plemiona.

Kush jest najbardziej na północ usytuowanym z Czarnych Królestw, leżącym na wybrzeżu Zachodniego Oceanu, zaraz na południe od Stygii. Hyboryjscy kupcy i odkrywcy napotkali Kush podczas żeglugi przez południową Stygię i często (błędnie) odnoszą tą nazwę do wszystkich Czarnych Królestw.

Conan zapuszczał się kilka razy do Czarnych Królestw. Conan i Belit łupili statki Czarnego Wybrzeża w opowiadaniu "Królowa Czarnego Wybrzeża" i "Conan Rebeliant", gdzie barbarzyńca przyjął imię Amra - Lew. Przywodził gwałtownym Bamulasom w "Padole Zaginionych Kobiet", chociaż ucieka od nich na początku "Zamku Terroru" i opuszcza Kush na końcu "Ryja w Ciemności". Conan powraca do Czarnych Królestw podczas ścigania Czarnego Zarono w "Conanie Bukanierze" oraz później z kobietą-wojownikiem Valerią w "Czerwonych Ćwiekach". Podróżuje potem na wschód, przemierzając Keshan i dociera do Punt w "Bóstwie z Kości Słoniowej". Wiele lat później, Conan udaje się na południowy kraniec kontynentu podążając za Thoth-Amonem w "Cieniach w Czaszce".

HISTORIA
Czarne Królestwa nie posiadają zbyt wielu zapisów historycznych. Odkąd możemy ustalić, plemiona Czarnych Królestw zamieszkiwały te tereny przed rozpoczęciem Ery Hyboryjskiej. Granice są płynne, a historia jest przekazywana ustnie w każdym z plemion i dotyczy w głównej mierze zwycięstw danego plemienia. Pokonani nie dołączają do historycznej liturgii i większość z nich nie postawia po sobie śladu.

Czarne Królestwa powstały w miejscu wielkich przed-kataklizmowych miast. Niektóre są porzucone, opustoszałe ruiny zakopane w nieprzebytej dżungli; inne zachowały niewielkie pozostałości po swoich pierwotnych populacjach, niekiedy strasznie zmienione przez milenia; teraz okupowane przez małe grupki nowych ludzi, którzy uciekli od "cywilizowanych" lądów i stali się uchodźcami w starożytnych cytadelach.

Księga ze Skelos wspomina o tajemniczych ludziach "pochodzących od węży" nieopodal Ogni Południa. Czy ci ludzie są wyznawcami Seta ze starożytnej Stygii, czy pozostałościami po ludziach-wężach z Valusii pozostaje niewyjaśnione.

SPRAWY AKTUALNE
Wieści powędrowały na północ, mówiąc o rosnącym królestwie w centrum wybrzeża. Ta nowa moc wydaje się używać turańskiej taktyki polowej, by powiększyć swe terytorium. Według raportów, królestwo Amazonu jest w nieładzie, a królestwo Atlaii jest w stanie defensywy. Nowy region zarządzany przez wojownika, imieniem Juma; jest niewiadome, czy jest to ten sam Juma, który był starym towarzyszem Conana, czy inny który stawia sobie za cele podbijanie.

PRZYJACIELE I WROGOWIE
Sojusze z Czarnymi Królestwami są w ograniczonym stopniu najlepszym z rozwiązań. Stygijczycy i Shemici handlują z Ghanatami i innymi plemionami, wymieniając broń na niewolników, ale północne armie nie mają żadnych interesów w południowych dżunglach.

Największym wrogiem każdego plemienia z Czarnych Królestw jest inne plemię. Wiecznie trwające zmiany sojuszników sprawiają, że życie wodzów skraca się, ale jest zdecydowanie ekscytujące.

GEOGRAFIA
Czarne Królestwa rozpoczynają się od południowej granicy Stygii, Darfaru i Keshanu. Rozciągają się na przestrzeni ponad dwóch tysięcy mil, aż do wulkanicznych Ogni Południa na czubku kontynentu. Góry Drujistańskie tworzą ich wschodnią granicę; zachodni kraniec stanowi Ocean Zachodni.

W północnej części Czarnych Królestw dominuje dżungla, chociaż istnieje spora droga prowadząca przez pustynię w ich północno-zachodni narożnik, natomiast w Kush znajduje się rozległa sawanna. Dżungla ewentualnie przechodzi miejscami w sawannę, która następnie trwa aż do Południowego Morza.

MIASTA
Abombi - miasto na Czarnym Wybrzeżu (TSC)
Amazon - jedno z południowych Czarnych Królestw, gdzie kobiety są wojownikami, a mężczyźni niewolnikami. Amazońska kontrola rozciąga się na dużą powierzchnię Czarnych Królestw. Mieszkańcy używają tulei wypełnionych złotym pyłem jako środka płatności i kupują niewolników od Ghanatasów ("Era Hyboryjska", Robert E. Howard)
Aphaki - shemickie plemię, które przesunęło się na południe, przez Stygię, by odnaleźć Tombalku
Atlaia - tajemnicze królestwo leżące na południe od Stygii, przypuszcza się, że znajduje się ono na południe od królestwa Amazonu.
Bakalah - plemię, które żyje na południu Kush, nieopodal Bamulasów. Bakalah zostało zdradzone przez Conana w 1275 (VLW).
Bamula - wojownicze plemię z północnych Czarnych Królestw. Conan staje się przywódcą Bamulasów w 1275, lecz zostaje przepędzony przez ich wiedźmy w 1276.
Bigharma - plemię Tombalku.
Czarne Wybrzeże - wybrzeże Czarnych Królestw, leżące wzdłuż Oceanu Zachodniego. Czarne Wybrzeże jest jednym z bardziej "cywilizowanych" regionów Czarnych Królestw, jako że nadbrzeżne plemiona handlują regularnie ze statkami kupieckimi ze Stygii i Shemu.
Borni - plemię Tombalku.
Darfar - jedno z północnych Czarnych Królestw.
Ognie Południa - wulkaniczne góry, leżące daleko na południowym Czarnym Wybrzeżu
Gamburu - położona wewnątrz kraju stolica królestwa Amazonu.
Gazal - starożytne miasto na północnej pustyni Czarnych Królestw. Gazal został zbudowany tysiące lat temu i pogrążony jest w gruzach. Został zasiedlony przez Gazali, uczonych wyznawców Mitry, przybyłych z Koth w 357 roku przed Kataklizmem.
Ghanata - srogie, zmieszane rasowo plemię zabójców, którzy żyją na pustyniach w północnych Czarnych Królestwach.
Rzeka Jeluba - rzeka, które wypływa na wschód z Tombalku.
Jihiji - wioska, leżąca obok Bamili i Bakalahu.
Kassali - stolica Punt.
Keshan - jedno z północnych Czarnych Królestw.
Kordafa - królestwo południowego Kush. Kordafa jest domem dla czarownika Muru.
Kulal - osada na Czarnym Wybrzeżu, leżąca na północnej krawędzi królestwa Amazonu. Kulalo jest stolicą "nacji" Jumy - Kushyty.
Matamba - plemię, które zamieszkuje północne wioski Kulalo. Matamba byli wrogami zjednoczonych plemion Jumy - Kushyty.
Meroe - stolica Kush. Miasto jest największym ze wszystkich spośród Czarnych Królestw, z populacją prawie 5000. Założone zostało na przedstygijskich ruinach, a jego starożytne kamienne mury są często poprzecinane drewnianą palisadą, w miejscach, gdzie się zawaliły.
Mindanga - plemię rezydujące na południu Tombalku.
Bezimienna Wyspa - jest to jedyna wyspa okupowana przez przedludzkich ludzi-węży z Valusii, leży gdzieś mniej więcej poza Czarnym Wybrzeżem. Bezimienna Wyspa jest niewielka, a jedyna strukturą na niej jest świątynia dla żabiego boga Tsathoggua, chroniona przez starożytny Rytuał Z'thoum.
Punt - wschodnie Czarne Królestwo, położone na południe od turańskiej pustyni i na wchód od Keshanu. Ludzie z Punt zwykli mawiać "przesiej samorodek złota rozmiaru gęsiego jaja w piaskowym łożu migotliwych łańcuchów górskich". Jest prawdą, że Punt jest najbogatszym z Czarnych Królestw, w dziedzinie złota i klejnotów, a jego dobra prosperita zapewniła dynastii przywódcy jedną z najdłuższych linii trwających w Czarnych Królestwach.
Siojina-Hisua - zobacz Bezimienna Wyspa.
Południowe Wyspy - wyspy położone na zachód od południowej części Czarnego Wybrzeża. Są zamieszkałe przez wojownicze plemię, związane z Subą. Belit rekrutowała swoją załogę z tych wysp.
Suba - plemię Czarnego Wybrzeża. Belit i jej rodzina żyła z Subą. Stygijscy zabójcy zaatakowali osadę, wzięli Belit do niewoli i zamordowali jej rodzinę. Belit zbiegła i powróciła na Czarne Wybrzeże, gdzie uformowała pozostałości Suby w załogę korsarzy, Tygrysicę.
Tibu - używające masek plemię Tombalku.
Tombalku - miasto w Czarnych Królestwach, rządzone przez koalicję sąsiednich plemion i Aphaki, oraz shemitów. Tombalku jest uważane za mityczne przez Hyborejczyków.
Wadai - południowe plemię, o takiej samej budowie ciała (ale nie praktykujące) jak kanibale z Darfar. Wadai nie piłują sobie zębów i noszę włosy, krótko przycięte na głowie.
Miasto Jednego Skrzydła - miasto na trującej rzece Zarkhebie, gdzie umarła Belit. Miasto to zostało założone w przytłumionym wgłębieniu prehistorii, przed stygijskim rozkwitem cywilizacji, przez rasę pięknych podobnym ludziom istot. Poprzez szereg tragedii, większość populacji została zabita. Jedynym, który się ostał, przekształcił się w skrzydlatą małpę, która nawiedza miasto.
Xuchotl - starożytne miasto zbudowane przez uchodźców z Kosalii. Xuchotl jest zamieszkałe przez Tlazitlansów, mieszaną rasę (Stygijczyków i ludzi ze Wchodu). Tlazitlansi zaangażowaniu w kontynuację walki o kontrolę nad miastem, w takim samym stanie, jak podzielił ich spór o kobietę ponad 50 lat temu. Pierwotni uczestnicy konfliktu wciąż żyją i rządzą swoimi oddanymi frakcjami.
Xuthal - kolejne starożytne miasto. To jedyne, jest zamieszkała przez swych budowniczych, którzy spędzają większość swojego życia na lotuso-halucynogennych snach. Głęboko poniżej miasta, demon-cień nazwany Thog śpi, powstaje okazjonalnie by pożerać kilku osadników z miasta.
Yanyoga - miasto na dalekim południu, gdzie wieść mówi, że ludzie-węże Valusii zamieszkują ze swoimi żółtoskórymi niewolnikami. Inna historia opowiada o vendhyjskiej misji handlowej, która została zepchnięta z kursu i rozbiła na dalekich wybrzeżach południowych morza Vendhyjskiego.
Zabhela - miasto portowe na wybrzeżu Kush. Karawany przybywają do Zabheli, by zabierać dobra, które przypłynęły okrętami do środa kraju.
Rzeka Zarkheba - jadowita rzeka, która opróżnia się do Zachodniego Oceanu. Minerały w rzece sprawiają, że jej woda nie nadaje się do picia. Jedyną cechę, jaką zauważono na rzece to Miasto Jednego Skrzydła.
Zembabwei - najbardziej na wschód wysunięte Czarne Królestwo.

KLIMAT
Czarne Królestwa leżą w obrębie 15 stopni od równika, więc jest w nich strasznie gorąco. Temperatura przekracza 1000 latem, a nawet zimą rzadko opada poniżej 60. Północne dżungle są wilgotne, a południowa sawanna jest sucha przez większą część roku, z monsunami wczesną wiosną, zaopatrywującymi w wodę, która odparuje w ciągu roku.

FLORA I FAUNA
Zwierzęta, które wędrują po Czarnych Królestwach należą do najbardziej srogich w Erze Hyboryjskiej. Nigdzie poza hyboryjskim kontynentem, może z wyjątkiem piktyjskiej dziczy, nie można znaleźć takiej różnorodności niebezpiecznych istot.

EKONOMIA I ŁUPY
Czarne Królestwa produkują tuleje, wypełnione złotym pyłem, strusie pióropusze i kość słoniową. W dodatku, wiele z porzuconych miast zawiera starożytne skarby z czasów ludzi-węży.

MAGIA
Większość z Czarnych Królestw jest obszarem o umiarkowanym nasileniu magii, z wyjątkiem ścieżek o wysokim nasyceniu magicznym prowadzących na południe.

SPOŁECZEŃSTWO
Ludzie zamieszkujący Czarne Królestwa są czarnoskórzy, o różnym wzroście, odcieniu skóry, itp. Są silni, zwykle wysocy i szczupli, chociaż niektórzy wodzowie są groteskowo tłuści. Chorują chronicznie na kilka chorób, a jeśli ktoś zachoruje, to umiera szybko.

Ludzie należą do wielu niezależnych plemion, zwykle przewodzonych przez charyzmatycznego wodza lub walecznego lidera. Wódz jest wybierany w na poły demokratycznych wyborach, zwykle przez aklamację plemienia, lecz gdy plemię podzielone jest pomiędzy dwóch kandydatów, spór rozwiązuje wiedźma-szamanka, która objawia wolę bogów lub pojedynek na śmierć.

W Kush, zwykli ludzie są czarnoskórzy (jak w pozostałych Czarnych Królestwach), ale wyznawcy Seta - rządząca klasa, są jasnoskórymi potomkami Khari.

Każde plemię posiada rytuał przebierania się, bliznę lub tatuaż, który identyfikuje członków plemienia; w społeczeństwie, gdzie nosi się niewiele ubrań, takie znaki sprawiają, że infiltracja przez wrogie plemię staje się bardzo trudna.

Handel jest ograniczony, tak jak sojusze kruche: plemię, które pomagało w ostatnim miesiącu może przyłączyć się do twoich wrogów i najechać wioskę w tym miesiącu. Takie najazdy mają na celu pojmanie niewolników, głownie kobiet oraz grabież jedzenia, a przy okazji zademonstrować waleczność najeźdźców.

Pomimo tego, niektóre sprzymierzone plemiona rozwinęły wyszukane sposoby na przekazywanie informacji przez dżunglę. Kapłani Nebetheta w Punt i Keshanie używają kodu wybijanego na drewnianych bębnach, by przesyłać wiadomości przez głęboką dżunglę.

Chociaż kobiety są pojmowane podczas plemiennych najazdów, to przyjazne małżeństwa pomiędzy szczepami są rzadkie. Małżeństwo jest sprawą nieformalną i może być zerwane przez każdego z małżonków poprzez zrzeczenie się małżeństwa przed całym plemieniem. Niezamężne kobiety mają prawo do spania z kimkolwiek chcą (bez żadnych uprzedzeń ze strony plemienia), nawet mężatki mają pewne swobody. W wielu plemionach gościom są oferowane żony gospodarzy na wieczory - i oczekuje się rewanżu życzliwości.

W Kush jest Król (Status 3) potomek Khari, który rządzi miejscowymi wodzami plemion. W obrębie Czarnych Królestw, status hrabiego oznacza, że posiada on pod swoim panowaniem szczep. Hierarchia kastowa zawiera Wodza Plemienia (Status 2); Wodza-wojownika (1); wojownika (0); sługę (-1); żebraka (-2); bandytę, złoczyńcę lub złodzieja (-3); niewolnika (-4).

PRAWO
Każde plemię jest kierowane przez wodza, który orzeka sprawiedliwość dla plemiona i utrzymuje członków szczepu razem. Często, jednak plemię jest podzielone na frakcje polityczne, których dysydenci, przewodzeni przez pretendentów do tronu wodza lub pozycji szamana zwykle reprezentują konserwatywną część plemienia.

Wyjątek stanowią podbite plemiona, które zwykle są spełniają zachcianki tych, którzy ich pokonali, nie ma wymiaru sprawiedliwości w Czarnych Królestwach. Decyzje są podejmowane na podstawie oczekiwań politycznych, uznania publicznego lub kaprysu wodza.

RELIGIA
Bogowie Czarnych Królestw są opisanie w Hyboryjskiej Religii.

SIŁY ZBROJNE
Większość wojowników plemiennych to lekka piechota, zwykle od średniej do zahartowanej jakości. Jednakże, potyczki wojenne w Czarnych Królestwach sprawiają, że wojownicy stają się nieprzewidywalni w sytuacji walki na otwartym polu bitwy.

JĘZYK
Setki plemiennych dialektów porozrzucanych po całych Czarnych Królestwach są niemożliwe do opisania w tym miejscu. Większość bazuje na jednym - przedkushickim języku. Na północy, kushycki i ghanatański jest używany zazwyczaj jako język handlowy, lecz na południu nie ma takiego języka.

IMIONA
Mieszkańcy Czarnych Królestw noszą afrykańskie imiona: Aja, Ajonga, Bajujh, Bombaata, Bwatu, Gobir, Juma, Laranga, Saidu, Sakumbe, Yasala, itp. Inne imiona południowe, szczególnie z Darfaru, Keshanu i Zembabwei, mogą również być odpowiednie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin