Odwiedziny w krainie Królowej Śniegu – zabawy na śniegu
TEMAT: Odwiedziny w krainie Królowej Śniegu – zabawy na śnieguCZAS: 68 min.CELE: poznanie literatury, rozwijanie spostrzegawczości, nauka współpracy, emisja głosu i nauka tańców oraz kroków tanecznych – polka, podskok zmiennyMATERIAŁY: lustro – 3 puzzle (z błyszczącego, srebrnego papieru – kwadrat, trójkąt, koło), tarcza do rzucania śnieżkamiMIEJSCE: podwórko przez zuchówkąPRZEBIEG:1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – 1 min.Okrzyk gromadyDrużynowy: Gdy drużynowa was dręczyZuchy: Nas zabawa nie męczyDrużynowy: Wesołe zuchy tańcująZuchy: I w rytm piosenki podskakują2. Gawęda – 5 min.Kiedyś w małym miasteczku mieszkała dziesięcioletnia dziewczynka. Nazywał się Gerda. Jej rodzice zmarli, więc była wychowywana tylko przez babcię. Miała też braciszka – ośmioletniego Kaja. Rzeczą, którą najbardziej lubiła w domu, był piękny krzak róży. Zimowymi wieczorami uwielbiała siedzieć na dywanie i wpatrywać się w niego. Spadł śnieg. Gdy bawiła się z Kajem na strychu, z wielkim hukiem otworzyło się okno.- Ała! Coś mi wpadło do oka! – krzyknął Kaj- Pokaż – powiedział Gerda- Zostaw mnie! Jesteś głupia i brzydka, tak jak te róże – zaczął kaleczyć róże scyzorykiem – Ten dom też jest okropny! – wziął swoje saneczki i wyszedłKajowi do oka wpadł kawałek lustra diabła, które pokazywało wszystko, co złe, a to, co dobre zniekształcało. 100 Lat temu to lustro zabrały mu anioły. Ale teraz postanowił je odzyskać. Wysłał po nie dwa małe chochliki, które wykradły lustro, ale lecąc napuściły je i rozbiły w drobny mak. Przez to Kaj stał się niegrzeczny. Bił swoich kolegów, rzucał śnieżkami w okna i wyzywał dorosłych. Wieczorem na plac wjechała w ogromnych saniach piękna kobieta – Królowa Śniegu. Skinęła na Kaja. A on nie myśląc, co robi przywiązał do jej sań swoje saneczki i odjechał.Tymczasem babcia z Gerdą bardzo się o niego martwiły. Dziewczynka postanowiła go odnaleźć. Pomyślała, że mógł się utopić, więc weszła do łódki i prosiła rzekę by oddała jej brata. Ale łódka się urwała i dziewczynka odpłynęła. Zatrzymała się przy dziwnym domku, w którym mieszkała staruszka. Były w nim same przyjemności, więc dziewczynka zapomniała o Kaju. Przypomniała sobie dopiero, gdy spostrzegła w ogrodzie różany krzak. W nocy wymknęła się by odszukać brata. W swojej podróży spotkała księcia i księżniczkę, trafiła w ręce rozbójników, zdobyła nową przyjaciółkę, poznała też Laponkę i Finkę. Wreszcie dotarła do pałacu Królowej Śniegu. Odnalazła Kaja i prosiła go by z nią powrócił do babci. Królowa przez cały czas mówiła mu, iż jest najlepszy i powinien rządzić światem. Więc nie pamiętał ani swojej siostry ani babci. Kiedy Gerda zaczęła płakać, wypadły mu z oka kawałki lustra. Od razu wszystko sobie przypomniał i wrócił do domu.3. Zabawa – Lustro – 5 min.Każda szóstka dostaje pocięte „lustro” w różnych kształtach (koło, prostokąt, trójkąt). Ich zadaniem jest poskładanie kawałków całość, po to, aby żaden kawałek nie dostał się nikomu do oka.4. Pląs – Ćwir, Ćwir - 3 min.Ćwir, ćwir, ćwir – zima białaPodwóreczko przysypałaCzy na ziemię dla wróbelków nie wysypią kartofelków?Ćwir, ćwir, ćwir – kartofelków x2Ćwir, ćwir, ćwir – na podwórkoWyglądamy z gniazda dziurkąW białym puchu cała ziemia, nic nie widać do jedzeniaĆwir, ćwir, ćwir – do jedzenia x2Zuchy podczas pląsu naśladują ruchy drużynowegoZabawy, w które bawili się Kaj i Gerda5. Gra – rzucanie do tarczy – 7 min.Na gałęzi rosnącego drzewa zawieszamy na sznurku tarczę. Każdy zuch z odległości 5 m może oddać 5 strzałów śnieżnymi kulkami, zwycięża tan, który uzyska najwięcej trafień celnych.6. Piosenka – Bałwan grubasek – 15 minNauka piosenki1. Tańczy bałwan grubasekW swym zimowym kaftanieRef: Gra zimowa muzyczkaDzwonią dzwonki u sanek x22. Tańczy bałwan z sarenkąZając – kic, kic za nimiRef: Sroka ogon zgubiłaBorsuk kroki pomylił x2Zuchy w trakcie zwrotki tańczą polkę, na refrenie – podskok zmienny7. Gra – Ścieżka – 7 min.Zuchy wysłuchują zagadkę, szóstka która odgadnie ją jako pierwsza, startuje pierwsza.Białe, puszyste pola pokrywaPod ciepłym słońcem w strumyki spływa (śnieg)Szóstki ustawiają się w rzędach. Szóstkowy wyznacza tor, robi ślady – wyznacza ścieżkę. Reszta stara się iść dokładnie jego śladami. Wygrywa ta szóstka, która zostawi najmniej śladów.8. Majsterka – 10 min.Każda szóstka oddzielnie buduje piękny zamek Królowej Śniegu9. Krąg Rady – 10 min.Drużynowy: Wszystkie spory, wszystkie zwadyZuchy: Załatwiamy w Kręgu RadyCzego dowiedzieliśmy się o Kaju i Gerdzie? Czy pomoglibyście przyjacielowi w potrzebie? Czy podobały wam się zabawy Gerdy i Kaja?10. Obrzędowe zakończenie – 5 min.
OPRACOWANIE: Katarzyna Jankowska
zuch_harcerz