Przewodnik po szkole.doc

(66 KB) Pobierz


przewodnik_po_szkole
Przewodnik po szkole   

 

Rozpoczyna się rok szkolny. Nasze zuchy poszły do starszej klasy, a do pierwszych klas przyszły nowe dzieci - potencjalne zuchy. Znowu trzeba udać się do pani dyrektor szkoły ustalając współprace w kolejnym roku, trzeba pomyśleć o naborze do gromady. A może by tak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu? Może warto przygotować dla szkoły imprezę, przy okazji zachęcając dzieci do wstąpienia do gromady. Poniżej prezentujemy Wam pomysł na właśnie taka imprezę dla szkoły. Wraz ze swoja gromada możesz przygotować imprezę dla nowych uczniów szkoły - pierwszoklasistów. Taka impreza może być zrealizowana także np. w sprawność Przewodnik po szkole.

 

UCZESTNICY: dzieci z klasy zerowej lub pierwszej oraz zuchy - uczniowie klasy pierwszej lub drugiej (chyba, że sprawność wprowadzamy po raz pierwszy to również mogą w niej wziąć udział zuchy trzeciej klasy. Warto tę sprawność realizować corocznie jako stały element obrzędowości gromady  - Zaproszenie do zuchów. Tak jak obrzędowo przekazujemy zuchy do harcerzy.)

PRZEBIEG IMPREZY:

1.   DZIAŁANIA WSTĘPNE

  Do sali wchodzą dzieci z pierwszej i z drugiej klasy

   Drużynowa zachęca dzieci do wyko­nywania poleceń, które porozwieszane są na ścianach

-    Odrysuj swoją rękę

-    Zrób sobie wizytówkę (nauczycielka pomaga wpisać dzieciom imię na goto­wych już kartonikach, a one same je dekorują)

-    Dokończ węża

-Dorysuj wagonik do pociągu

2.   ZABAWA INTEGRACYJNA

   Wszystkie dzieci ustawiaj się na ławeczkach gimnastycznych. Nauczy­cielka podaje polecenia (np. ustawcie się według wzrostu), a uczniowie muszą je wykonać nie dotykając podłogi.

3.  PROSTE DOŚWIADCZE­NIA - odgłosy

  Wszystkie dzieci siadają na podłodze

  Drużynowa prosi, aby dzie­ci zamknęły oczy i wysłucha­ły pewnych odgłosów: ci­sza, głośny, przeciągły dzwonek, otwieranie drzwi, szybkie kroki, wrzaski i śmiechy dzieci (mogą być puszczone z taśmy magne­tofonowej)

• Po wysłuchaniu odgłosów, drużynowa prosi, aby dzie­ci spróbowały odgadnąć, gdzie można usłyszeć ta­kie odgłosy

  Dzieci bez trudu odgadują, że tu cho­dzi o szkołę

4.   Gawęda - OPOWIADANIE

   Drużynowa zaczyna opowiadać histo­ryjkę o sekretach, jakie kryje w sobie szkoła, o tym, że mieszkają tu tajemni­cze stworki, które potrafią robić różne psikusy, raz schowają komuś długopis, innym razem schowają kredę. Zdarzyło się razu pewnego, że stworki były takie niegrzeczne, iż ukryły przed jednym chłopcem drogę do jego klasy i chło­piec długo błąkał się po korytarzu, za­nim znalazł właściwą salę. W króle­stwie stworków jest pełno tajemni­czych miejsc, które można poznać, jeśli się zna specjalne zaklęcia i można li­czyć na pomoc różnych osób (woźna, pielęgniarka, kucharka, sekretarka).

5.   ROZMOWA

   Drużynowa wraz z dziećmi postana­wiają zwiedzić szkołę i odnaleźć cieka­we miejsca. Dzieci dzielą się na mie­szane patrole (dzieci z pierwszej oraz zuchy z drugiej klasy). Każdy patrol otrzymuje mapę szkoły, na której będą zaznaczać miejsca, które już znają.

6.   ZWIAD

    Poszukiwanie sekretnych miejsc - Wszyscy razem, ale grupkami (pierw­szaki z opiekunami: starszymi ucznia­mi - zuchami) wyruszają zgodnie z ozna­czoną na mapie trasą. Po drodze dzieci trafiają do różnych miejsc w szkole, które zwykle są zamknięte dla uczniów. Po przybyciu do takiego miejsca pierw­szaki rysują na mapie tajemniczy sym­bol miejsca, w którym się znalazły np. kuchnia - łyżka, sala gimnastyczna - piłka itd. Jeżeli jest to możliwe, mogą krótko porozmawiać z osobami tam pra­cującymi. W każdym odwiedzanym miejscu otrzymują kawałek puzzla - tarczy szkolnej. Na odwrocie puzzla znaj­dują się zadania dla dzieci.

7.   WEJŚCIE DO SZKOŁY - KIM

Wszyscy docierają do wejścia do szkoły (mogą spotkać się np. z tzw. Stope­rem - osobą stojąca na przejściu dla pieszych i pomagająca przejść dzieciom na druga stronę)

  Drużynowa rozmawia z dziećmi o nie­bezpieczeństwach, które można napo­tkać w drodze do szkoły.

   Dzieci dostają puzzle z zadaniem. Na stoliku ułożonych jest kilka znaków dro­gowych, np. zakaz wjazdu, zakaz ru­chu pieszych, ścieżka rowerowa, przej­ście dla pieszych. Prowadzący, rozkła­dając znaki, przypomina wraz z dzieć­mi, co one oznaczają. Wszyscy patrzą na znaki przez około minutę, a następ­nie zamykają oczy. Druzynowa zabiera parę z nich, a dzieci starają się odgad­nąć jakich brakuje.

  Jeśli jest taka możliwość, dzieci mogą samodzielnie wykonać lub otrzymać odblaski na tornistry.

8.   KLASA LEKCYJNA - TORNISTER

  Cała ekipa dociera do klasy lekcyjnej i otrzymuje kolejne puzzle

  Uczestnicy podzieleni są na cztery gru­py. Zadaniem każdej z grup jest wy­branie ze stosu przedmiotów, te, które powinny być zapakowane do tornistra przed wyjściem do szkoły. Oprócz przedmiotów takich jak zeszyty i książ­ki w tornistrze powinno znaleźć się dru­gie śniadanie.

9.   SALA MUZYCZNA - PIOSENKA

Docierają do sali muzycznej, gdzie mają za zadanie nauczyć się piosenki: (pomaga im w tym poznana pani od muzyki, akompaniując na pianinie).

Mam mundurek śliczny, nowy, grana­towe wstążki,

Mam tornister, a w tornistrze same nowe książki.

Minę także mam nowiutką, taką szkolną minę,

Bo do szkoły właśnie idę na ósma go­dzinę

Zaraz przyjdą dzieci, zaraz się spotkamy, wcale się nie boję i nie trzymam mamy Tam przed szkołą tylu chłopców, ten duży ich goni.

Wszyscy krzyczą, wszyscy wrzeszczą,

a dzwonek już dzwoni.

Pani nie ma co ja zrobię. Nie, nie pójdę

sama.

Wszyscy krzyczą, wszyscy wrzeszczą. Gdzie mama? Gdzie mama?

W domu było cicho w szkole tyle krzyku,wrócę, wrócę, wró­cę do mego kącika. Słyszysz, Mała, dzwonek dzwoni. Nie będą czekali.

Podaj rękę już za chwilę zbierzemy się w sali.

Pokaż minę. No, już dobra. Nie bój się niczego.

Nawet ten największy chłopak jest Twoim kolegą.

10.  AULA ZE SCENĄ - TEATRZYK SA­MORODNY DO PIOSENKI

   Na terenie auli dzieci, w patrolach mają przygotować krótkie scenki o te­matyce związanej z piosenką

   Każda grupa przedstawia po kolei, to co przygotowała na scenie.

11.   BIBLIOTEKA

   Kolejnym punktem wyprawy jest bi­blioteka, gdzie poznają panią bibliote­karkę, która mówi, co to jest za miej­sce i zaprasza dzieci na lekcje biblio­teczną. Przekazuje dzieciom kolejny puzzel z zadaniem.

  Dzieci losują karteczkę z wyrazem np. szkoła, strach, trema itd. i odszukują ich definicje w słowniku (starsze dzieci czytają na głos dla pierwszaków). Na­stępnie próbują wytłumaczyć je własny­mi słowami.

12.   KUCHNIA

   Kolejnym celem wyprawy jest kuch­nia. Dzieci spotykają się z paniami ku­charkami. Te oprowadzają wszystkich po stołówce, kuchni, pokazują miejsce, gdzie znajduje się jadłospis. Wręczają dzieciom kolejny puzzel.

   Fabryka kanapek - urządzamy kon­kurs na najładniejszą kanapkę. Wszy­scy przygotowują kanapki, po czym chłopcy ustawiają stoły, a dziewczynki je nakrywają i przystrajają. Następnie wszyscy zasiadają do wspólnego posił­ku, podczas którego wybieramy najład­niejszą kanapkę.

13.      SEKRETARIAT - TECHNIKA TRZECH KRZESEŁ

   Wszyscy docierają do sekretariatu i zapoznają się z paniami sekretarkami i z panią dyrektor. Miejsce to przedsta­wione zostaje jako punkt wszelkich in­formacji, dlatego właśnie zadanie, któ­re trzeba tu wypełnić to odpowiedzi na pytania

  Technika trzech krzeseł - drużynowa ustawia trzy krzesła z napisami: TAK, NIE, NIE WIEM. Po kolei każda z grup otrzymuje pytanie i siadając na odpo­wiednich krzesłach - odpowiadają. Mogą konsultować się w grupach. Zadawane pytania muszą być takie, aby odpowiedź na nie było tylko: tak lub nie Przykładowe pytania:

-   Czy pierwszego dnia szkoły pierwszo­klasiści czują się nieswojo?

-    Czy pierwszoklasiści znają cała szko­łę?

-    Czy pierwszego dnia szkoły znają wszystkich?

-    Czy pierwszoklasiści boją się pierw­szego dnia?

-    Czy starsi uczniowie powinni poma­gać pierwszakom?

14.   PEDAGOG SZKOLNY

   Kolejnym punktem wyprawy jest po­kój pedagoga szkolnego, który prezen­tuje się jako osoba, do której można przyjść z każdym problemem i przeka­zuje puzzel z zadaniem

   Każdy z patroli ma przedstawić za­chowania pierwszoklasisty pierwszego dnia szkoły z wykorzystaniem tylko:

-    rąk - pierwsza grupa (reszta zasło­nięta parawanem)

-    nóg - druga

-    twarzy

-    odgłosów

15.   PODSUMOWANIE

  Wszyscy razem wracają do klasy

  Drużynowa zaczyna opowiadać o tym, jak pierwszak przychodzi do szkoły, jest zagubiony, nikogo nie zna (opowiada­nie improwizowane), a dzieci wchodzą w role, najpierw przerażonych pierw­szoklasistów, a potem chętnych do po­mocy starszych uczniów.

   W pewnym momencie Nauczycielka robi „stop klatkę" i przeprowadza wy­wiad najpierw z pierwszakiem, a po­tem starszym uczniem (w rzeczywisto­ści może być na odwrót).

   Po wszystkich scenkach nauczyciel­ka rozmawia z dziećmi o ich uczuciach, jakie miały idąc po raz pierwszy do szko­ły, czego się bały i dlaczego. Jak moż­na sobie pomóc w tej sytuacji.

   Drugoklasiści - zuchy wspólnie po­stanawiają, że będą pomagać pierwsza­kom i składają przysięgę. Każdy otrzy­muje order „Przyjaciel Pierwszaka"

16.   PRACA PLASTYCZNA

   Każdy patrol układa swoje puzzle, przykleja je na karton i koloruje.

  Drużynowa tłumaczy, co to za tarcza i co oznacza

   Wszyscy wspólnie podejmują decy­zje, że pierwszaki znają już całą szkołę, więc mogą stać się pełnoprawnymi jej członkami.

17.   ŚLUBOWANIE lub ZBIÓRKA

  Taka impreza może zakończyć się Ślu­bowaniem pierwszoklasi­stów lub wprowadzeniem do obrzędowości gromady (za­chęcenie do przyjścia na zbiórkę)

Poszczególne pomysły muszą być dostosowane do warunków danej szkoły. Nie wszystkie propozycje muszą być wykorzystane, jak również można dodać inne warianty. Mogą być jeszcze wykorzystane ta­kie miejsca jak: sala gim­nastyczna, szatnia, łazien­ka, świetlica. Czas podob­nej imprezy nie może być też zbyt długi, zależy od zainteresowania dzieci i ich zmęczenia.

hm. Małgorzata Silny

 

Wymagania sprawności

PRZEWODNIK PO SZKOLE

1.       Znam dobrze moją szkołę. Potrafię za pomocą samego słuchu rozpoznać szkolne odgłosy (śmiechy i okrzyki podczas przerwy, szelest kartek w bibliotece, dzwonek, stuk kredy po tablicy itd.).

2.       Potrafię nazwać uczucia, które mogą towarzyszyć dzieciom podczas pierwszych dni w szkole. Umiem zaradzić tym negatywnym z nich.

3.       Opiekowałem się pierwszoklasistą przez pierwszy miesiąc jego nauki w szkole.

4.       Wiem, kto jest patronem mojej szkoły. Opowiedziałem pierwszoklasiście, jakie są zasługi tego patrona.

5.       Wykonałem plan szkoły i podarowałem go pierwszoklasistom. Oprowadziłem ich i pokazałem ciekawe miejsca w szkole.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin