komunikacyjne_egz.docx

(16077 KB) Pobierz

ROLA TRANSPORTU

Korzyści transportu samochodowego

q      większa prędkość transportu,

q      możliwość bezpośredniego dojazdu do miejsca przeznaczenia

q      indywidualizacja przewozów

PROBLEMY UTRZYMANIA DRÓG

q      coraz większa staje się rola dróg w transporcie ludzi i towarów;

q      zwiększają się wymagania użytkowników w zakresie bezpieczeństwa, wygody i płynności ruchu oraz ochrony środowiska przed negatywnymi oddziaływaniami ruchu;

q      trwają poszukiwania coraz większych oszczędności, także przy budowie i eksploatacji dróg;

q      narastają problemy związane z racjonalnym utrzymaniem dróg.

CELE UTRZYMANIA DRÓG

q      obniżenie kosztów uzyskania zadanej jakości dróg poprzez lepsze wykorzystanie wszystkich środków jakimi dysponujemy;

q      osiągnięcie najlepszej możliwej jakości stanu sieci dróg przy ustalonych nakładach;

q      najefektywniejsze rozplanowanie pracy sprzętu i ludzi;

q      ustalenie przewidywanego jednostkowego kosztu w związku z tym racjonalne planowanie wydatków.

WYMAGANIA STAWIANE DROGOM

PRZEJEZDNOŚĆ

q      niezależnie od warunków klimatycznych,

q      czas przejazdu po drodze był społecznie aprobowany,

q      droga gotowa była do użytku bez ograniczeń.

BEZPIECZEŃSTWO na etapie planowania dróg, projektowania, wykonania utrzymania    dróg ograniczanie wypadków do minimum

KOMFORT

q      wibracje pionowe i poziome,

q      klimatyzację (temperatura, ciśnienie, zapylenie, wilgotność)

q      hałas i inne czynniki stresujące (np. natężenie ruchu, rozwiązania

q      geometryczne drogi, prędkość jazdy).

MINIMALIZACJA KOSZTÓW

q      koszty zabiegów utrzymaniowych,

q      koszty eksploatacji pojazdów na drodze.

Podstawowe funkcje i cechy dróg (Wytyczne projektowe dróg-GDDP, 1995)

transport

 

Klasyfikacja ruchu

transport1

 

Dopuszczalne naciski pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju pojazdów  

 

1)              Dopuszcza się przy przebudowie albo remoncie drogi.

2)              Stanowiska postojowe przeznaczone dla pojazdów o ciężarze całkowitym nie większym niż 2.500 kG.

Podział dróg rolniczych na klasy techniczne

transport2

 

Droga I klasy technicznej (autostrada)

  droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu

q      ma co najmniej dwie nie mniej niż dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie, trwale rozdzielone pasem dzielącym,

q      krzyżowanie się z drogami i innymi rodzajami tras komunikacyjnych występuje w różnych poziomach,

q      wyjazdy i wjazdy są możliwe tylko na węzłach,

q      ma pasy awaryjne, służące do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,

q      jest wyposażona w urządzenia obsługi podróżnych i  pojazdów, przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników,

q      jest oznakowana specjalnym znakiem „autostrada”

 

             Autostrada pełni funkcję drogi krajowej i:

- łączy główne ośrodki gospodarcze i administracyjne kraju,

- obsługuje ruch międzynarodowy w europejskiej sieci autostrad

 

Droga II klasy technicznej (droga ekspresowa)

droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu

q      ma dwie nie mniej niż dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie, trwale rozdzielone pasem dzielącym lub jedną jezdnię dwukierunkową,

q      krzyżowanie się z drogami i innymi rodzajami tras komunikacyjnych występuje w różnych poziomach; wyjątkowo dopuszcza się skrzyżowania z niektórymi drogami,

q      wyjazdy i wjazdy są możliwe na węzłach lub wyjątkowo skrzyżowaniach

q      ma pasy awaryjne, służące do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych; wyjątkowo zamiast pasów awaryjnych dopuszcza się opaski i zatoki awaryjnego postoju,

q      jest wyposażona w urządzenia obsługi podróżnych i pojazdów, przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników,

q      jest oznakowana specjalnym znakiem „droga ekspresowa”.

 

 

Droga ekspresowa pełni funkcję drogi krajowej i:

q      łączy główne ośrodki gospodarcze, administracyjne    i turystyczne kraju,

q      obsługuje ruch międzynarodowy,

q      może stanowić przedłużenie miejskiej drogi ekspresowej   E, przebiegającej przez obszar leżący w granicach   administracyjnych miasta

 

Droga VI klasy jest ogólnodostępną drogą przeznaczoną dla wszystkich użytkowników i charakteryzuje się tym, że:

q      ma dwupasową jezdnię dwukierunkową,

q      ma zapewnione połączenia z drogami publicznymi na skrzyżowaniach,

q      nie wymaga bezkolizyjnych przecięć z innymi rodzajami tras komunikacyjnych, jeśli nie wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lub wygody ruchu

q      obsługuje przyległe zagospodarowanie terenu bez ograniczeń.

 

 

Droga VII klasy jest ogólnodostępną drogą przeznaczoną dla wszystkich użytkowników

q      ma jednopasową jezdnię dwukierunkową z mijankami lub bez mijanek,

q      ma zapewnione połączenia z drogami publicznymi na skrzyżowaniach,

q      nie wymaga bezkolizyjnych przecięć z innymi rodzajami

q      tras komunikacyjnych, jeśli nie wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lub wygody ruchu,

q      obsługuje przyległe zagospodarowanie terenu bez ograniczeń.

 

Droga klasy VII jest przeznaczona do obsługi lokalnej o bardzo małym ruchu:

q      zapewnia połączenia zewnętrzne i wewnętrzne wsi,

q      jest odpowiednia dla zbiorczych dojazdów do pól, innych dróg obsługi rolnictwa oraz dróg zbiorczych przy drogach o ograniczonej dostępności

 

 

 

Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r.

w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Klasa drogi

A

S

GP

G

Z

L

D

prędkość
projektowa

poza
terenem
zabudowy

120, 100,
801)

1202),
100, 80
 

100,
80,
70,
60

70,
60,
50

60,
50,
40
 

50,
40

 

40,
30

 

drogi
(km/h):

na terenie
zabudowy

 

80,
70,
601)

70,
60

60,
50

60,
50,
40

40,
30

30

Prędkość projektowa z podziałem na klasy dróg

 

Podział dróg na klasy:

              "A" autostrady; "S" ekspresowe; "GP" główne ruchu przyspieszonego; "G" główne;

              "Z" zbiorcze; "L" lokalne; "D" dojazdowe.

 

Drogi publiczne:

 

              1)              drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,

              2)              drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,

              3)              drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,

              4)              drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.

 

 

PODSTAWOWE OKREŚLENIA

transport3

Droga jest to liniowa budowla, łącząca określone miejsca w terenie, przeznaczona do ruchu i postoju pojazdów oraz ruchu pieszych.

Pas drogowy jest to wydzielony liniami rozgraniczającymi teren przeznaczony do umieszczenia w nim drogi, urządzeń związanych z obsługą i ochroną drogi, obsługą ruchu i ochroną środowiska, a także zawierający rezerwę terenu pod przyszłą rozbudowę drogi.

Korona drogi ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin