ROLA TRANSPORTU
Korzyści transportu samochodowego
q większa prędkość transportu,
q możliwość bezpośredniego dojazdu do miejsca przeznaczenia
q indywidualizacja przewozów
PROBLEMY UTRZYMANIA DRÓG
q coraz większa staje się rola dróg w transporcie ludzi i towarów;
q zwiększają się wymagania użytkowników w zakresie bezpieczeństwa, wygody i płynności ruchu oraz ochrony środowiska przed negatywnymi oddziaływaniami ruchu;
q trwają poszukiwania coraz większych oszczędności, także przy budowie i eksploatacji dróg;
q narastają problemy związane z racjonalnym utrzymaniem dróg.
CELE UTRZYMANIA DRÓG
q obniżenie kosztów uzyskania zadanej jakości dróg poprzez lepsze wykorzystanie wszystkich środków jakimi dysponujemy;
q osiągnięcie najlepszej możliwej jakości stanu sieci dróg przy ustalonych nakładach;
q najefektywniejsze rozplanowanie pracy sprzętu i ludzi;
q ustalenie przewidywanego jednostkowego kosztu w związku z tym racjonalne planowanie wydatków.
WYMAGANIA STAWIANE DROGOM
PRZEJEZDNOŚĆ
q niezależnie od warunków klimatycznych,
q czas przejazdu po drodze był społecznie aprobowany,
q droga gotowa była do użytku bez ograniczeń.
BEZPIECZEŃSTWO na etapie planowania dróg, projektowania, wykonania utrzymania dróg ograniczanie wypadków do minimum
KOMFORT
q wibracje pionowe i poziome,
q klimatyzację (temperatura, ciśnienie, zapylenie, wilgotność)
q hałas i inne czynniki stresujące (np. natężenie ruchu, rozwiązania
q geometryczne drogi, prędkość jazdy).
MINIMALIZACJA KOSZTÓW
q koszty zabiegów utrzymaniowych,
q koszty eksploatacji pojazdów na drodze.
Podstawowe funkcje i cechy dróg (Wytyczne projektowe dróg-GDDP, 1995)
Klasyfikacja ruchu
Dopuszczalne naciski pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju pojazdów
1) Dopuszcza się przy przebudowie albo remoncie drogi.
2) Stanowiska postojowe przeznaczone dla pojazdów o ciężarze całkowitym nie większym niż 2.500 kG.
Podział dróg rolniczych na klasy techniczne
Droga I klasy technicznej (autostrada)
droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu
q ma co najmniej dwie nie mniej niż dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie, trwale rozdzielone pasem dzielącym,
q krzyżowanie się z drogami i innymi rodzajami tras komunikacyjnych występuje w różnych poziomach,
q wyjazdy i wjazdy są możliwe tylko na węzłach,
q ma pasy awaryjne, służące do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,
q jest wyposażona w urządzenia obsługi podróżnych i pojazdów, przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników,
q jest oznakowana specjalnym znakiem „autostrada”
Autostrada pełni funkcję drogi krajowej i:
- łączy główne ośrodki gospodarcze i administracyjne kraju,
- obsługuje ruch międzynarodowy w europejskiej sieci autostrad
Droga II klasy technicznej (droga ekspresowa)
q ma dwie nie mniej niż dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie, trwale rozdzielone pasem dzielącym lub jedną jezdnię dwukierunkową,
q krzyżowanie się z drogami i innymi rodzajami tras komunikacyjnych występuje w różnych poziomach; wyjątkowo dopuszcza się skrzyżowania z niektórymi drogami,
q wyjazdy i wjazdy są możliwe na węzłach lub wyjątkowo skrzyżowaniach
q ma pasy awaryjne, służące do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych; wyjątkowo zamiast pasów awaryjnych dopuszcza się opaski i zatoki awaryjnego postoju,
q jest oznakowana specjalnym znakiem „droga ekspresowa”.
Droga ekspresowa pełni funkcję drogi krajowej i:
q łączy główne ośrodki gospodarcze, administracyjne i turystyczne kraju,
q obsługuje ruch międzynarodowy,
q może stanowić przedłużenie miejskiej drogi ekspresowej E, przebiegającej przez obszar leżący w granicach administracyjnych miasta
Droga VI klasy jest ogólnodostępną drogą przeznaczoną dla wszystkich użytkowników i charakteryzuje się tym, że:
q ma dwupasową jezdnię dwukierunkową,
q ma zapewnione połączenia z drogami publicznymi na skrzyżowaniach,
q nie wymaga bezkolizyjnych przecięć z innymi rodzajami tras komunikacyjnych, jeśli nie wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lub wygody ruchu
q obsługuje przyległe zagospodarowanie terenu bez ograniczeń.
Droga VII klasy jest ogólnodostępną drogą przeznaczoną dla wszystkich użytkowników
q ma jednopasową jezdnię dwukierunkową z mijankami lub bez mijanek,
q nie wymaga bezkolizyjnych przecięć z innymi rodzajami
q tras komunikacyjnych, jeśli nie wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lub wygody ruchu,
Droga klasy VII jest przeznaczona do obsługi lokalnej o bardzo małym ruchu:
q zapewnia połączenia zewnętrzne i wewnętrzne wsi,
q jest odpowiednia dla zbiorczych dojazdów do pól, innych dróg obsługi rolnictwa oraz dróg zbiorczych przy drogach o ograniczonej dostępności
Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Klasa drogi
A
S
GP
G
Z
L
D
prędkośćprojektowa
pozaterenemzabudowy
120, 100,801)
1202),100, 80
100,80,70,60
70,60,50
60,50,40
50,40
40,30
drogi(km/h):
na tereniezabudowy
80,70,601)
70,60
60,50
30
Prędkość projektowa z podziałem na klasy dróg
Podział dróg na klasy:
"A" autostrady; "S" ekspresowe; "GP" główne ruchu przyspieszonego; "G" główne;
"Z" zbiorcze; "L" lokalne; "D" dojazdowe.
Drogi publiczne:
1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,
2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,
3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,
4) drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.
PODSTAWOWE OKREŚLENIA
Droga jest to liniowa budowla, łącząca określone miejsca w terenie, przeznaczona do ruchu i postoju pojazdów oraz ruchu pieszych.
Pas drogowy jest to wydzielony liniami rozgraniczającymi teren przeznaczony do umieszczenia w nim drogi, urządzeń związanych z obsługą i ochroną drogi, obsługą ruchu i ochroną środowiska, a także zawierający rezerwę terenu pod przyszłą rozbudowę drogi.
Korona drogi ...
Grado