Marketing3(1).doc

(59 KB) Pobierz
17

17.01.2001

 

USŁUGI

 

Usługa jest dowolnym działaniem, jakie jedna strona może zaoferować innej, nienamacalne i nie prowadzi do własności. Jego produkcja może być związana (lub nie) z produktem fizycznym

 

Klasyfikacja:

1.       czysty produkt- fizyczny- nie towarzyszy żadna usługa

2.       produkt z usługami towarzyszącymi- namacalny

3.       hybryda- towar i usługa są równej części (restauracja)

 

Cechy usługi:

1.       niematerialność- nie można jej zobaczyć, dotknąć, nie mają cech fizycznych

-                                  nie mogą być magazynowane

-                                  nie można chronić patentami

-                                  nie można pokazywać- aktywizacja sprzedaży

-                                  podstawa kształtowania cen jest utrudniona- ceny konkurencyjne

-                                  niemożliwa do oceny jej wartość przed zakupem

-                                  trudno poddać próbie i wstępnej ocenie

 

2.       nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy

-                                  obecność wykonawcy jest konieczna

-                                  ograniczona skala działań

-                                  dominuje funkcja sprzedaży bezpośredniej

-                                  ocena usługi zależy od umiejętności i kwalifikacji usługodawcy

 

3.       nierozdzielność procesów wytwarzania i konsumpcji- tzn. konsumpcja musi się odbywać w czasie i miejscu jej wytwarzania

4.       różnorodność

5.       nietrwałość- usługa nie istnieje poza procesem jej wytwarzania

 

niematerialność- w/w

nierozłączność wytwarzania i konsumpcji w/w

heterogeniczność- trudno standaryzować usługi i kontrolować jakość w/w

końcowa nietrwałość- nie można magazynować

 

Podstawowe kryteria oceny jakimi posługuję się nabywcy w ocenie jakości usług

 

-                                  dostępność placówek- dogodna lokalizacja, czas otwarcia, czas oczekiwania na wykonania usługi

-                                  informacje o usługach firmy- prawidłowa i przystępna

-                                  kompetencje- fachowe przygotowanie i szkolenie

-                                  uprzejmość- szacunek dla klienta

-                                  zaufanie- firma i pracownicy są wiarygodni, dbałość o interes klientów

-                                  odpowiedzialność- uwzględnienie oczekiwań nabywców, fachowo , szybko

-                                  rzetelność- dokładne świadczenie usług

-                                  bezpieczeństwo- usługa bez elementów ryzyka

-                                  rodzaj stosowanych środków materialnych- materialne- widoczne dla nabywcy elementy usługi- korespondencja z fachowym wykorzystaniem

-                                  znajomość   nabywców- zrozumienie potrzeb klientów

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produkt- usługa

Cena usługi

Dystrybucja usług

1.       Podstawowa oferta usługowa

-   skierowane do człowieka

-   skierowane na przedsiębiorcę

2.       Usługi dodatkowe

-                                  rezerwacje

-                                  doradztwo

-                                  gwarancje

3.       Materialne środki korzystające z usług

4.       Usługi posprzedażowe

-                                  kontrola wykonania usługi

-                                  przesyłanie informacji

5.       Marka handlowe

1.       Forma ustalania cen

-                                  popytowa

-                                  mieszana

2.       Różnice poziomu cen

-                                  termin wykonania

-                                  sezon popytowy

-                                  miejsce świadczenia

-                                  rodzaj nabywców

3.       Cena jako zachęta

-                                  rabaty

-                                  kredyty

-                                  abonamenty

1.       Kanały

-                                  sprzedaż bezpośrednia

-                                  sprzedaż pośrednia

2.       Placówki usługowe

-                                  lokalizacja

-                                  czas otwarcia

-                                  wyposażenie

-                                  estetyka

-                                  poziom usługi

3.       Nowe formy sprzedaży

-                                  automaty bankowe

-                                  karty kredytowe

-                                  rezultal service

 

 

 

Elementy i środki marketingu mix w dziedzinie usług

Promocja usług

Personel firm usługowych

1.       Sprzedaż osobowa prowadzona przez:

-                                  personel obsługujący nabywców

-                                  personel obsługujący akwizytorów

2.       Reklama

-                                  prasowa

-                                  radiowa

-                                  telewizyjna

-                                  wydawnicza

3.       Public relations

              -      opinia w otoczeniu

4.       Promocja dodatkowa

-                                  czasowe nagrody

-                                  rabaty

-                                  premie

5.       Sponsoring

 

1.       Personel bezpośrednio obsługujący nabywców

         liczba

         kwalifikacje

         cechy indywidualne

         system motywacji

         system szkolenia

2.       Obsługa zaplecza

3.       Wzajemne kontakty- personel- konsument (gdy świadczenie usługi = konsument)

 

 

 

 

 

Analiza SWOT

-                                  jest metodą badania słabych i mocnych stron organizacji na tle możliwych szans i zagrożeń

 

Wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję firmy. Podział według:

-                                  miejsca powstania- zew. i wew.

-                                  sposobu działania- pozytywne i negatywne

 

Grupy czynników:

1.       silne strony firmy (wew- pozytywne)

2.       słabe strony firmy (wew- negatywne)

3.       szanse (zew- pozytywne)- regulacje prawna

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin