Sawicka - Socjoterapia.pdf

(2344 KB) Pobierz
SOCJOTERAPIA
Praca zbiorowa pod redakcją Katarzyny Sawickiej
CENTRUM
METODYCZNE
POMOCY
PSYCHOLOCICZNO-
PEDAGOGICZNEJ
MINISTERSTWA RDUKACJI NARODOWEJ
WARSZAWA 1999
Recenzenci:
dr Wanda Kaczyńska mgr Łucja Sokorska-Maj
Projekt okładki: Katarzyna Potkańska
ISBN 83-86954264
© Copyright by
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa
Edukacji Narodowej, Warszawa 1998.
Adres wydawcy: 00-644 Warszawa, ul. Polna 46 A
tel/fax (0-22) 825 83 15
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl http://www.cmppp.edu.pl
Współwydawca dodruku: Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa
i Spis treści
Wstęp .................................................... 7
I. SOCJOTERAPIA — PROCES I METODA
Katarzyna Sawicka — Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej.......................................... 9
Wokół pojęcia socjoterapii ................................. 9
Istota socjoterapii........................................ 11
f Struktura zajęć socjoterapeutycznych .......................... 20
Metody pracy z grupą..................................... 22
Dynamika grupy socjoterapeutycznej .......................... 26
H. SOCJOTERAPIA DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
Grażyna Chwesiuk — Program socjoterapeutyczny dla uczniów klasy
i pierwszej z trudnościami adaptacyjnymi ........................ 29
Założenia pracy socjoterapeutycznej........................... 29
Charakterystyka grupy terapeutycznej.......................... 32
Cele i treści programu .................................... 34
Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych......................... 36
Próba oceny efektów pracy z grupą ........................... 43
Uwagi końcowe......................................... 45
Małgorzata Cieślicka — Zajęcia socjoterapeutyczne jako pomoc w
korygowaniu obrazu własnej osoby dzieci nieśmiałych ................. 47
Problematyka obrazu własnej osoby........................... 47
Nieśmiałość jako zjawisko psychologiczne . . . . •.................. 52
Socjoterapia dzieci nieśmiałych .............................. 57
Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych......................... 58
Uwagi o przebiegu realizacji scenariusza........................ 68
Podsumowanie.......................................... 70
ni. PROGRAMY SOCJOTERAPEUTYCZNE WOKÓŁ PROBLEMU
Gabriela Sawicka-Kalinowska, Teresa Worobiej — Program interwencyjny
dla klasy szkolnej ................................... 72
Diagnoza grupy......................................... 74
Scenariusz zajęć diagnostycznych............................. 75
Realizacja zajęć diagnostycznych............................. 78
Wnioski z zajęć diagnostycznych............................. 81
Założenia teoretyczne programu interwencyjnego.................. 81
Program interwencji korekcyjnej ............................. 85
Realizacja programu...................................... 86
Wnioski końcowe........................................ 96
Scenariusze zajęć........................................ 98
Agnieszka Czerwińska — „Można inaczej" — program socjoterapeutycz-ny
z elementami zabawy, przygody, turystyki i survivalu dla dzieci
z przejawami nadpobudliwości psychoruchowej.................. 107
Charakterystyka dziecka nadpobudliwego ...................... 107
Definicja survivalu...................................... 109
Miejsce
turystyki
z
elementami
survivalu
w
socjoterapii
dziecka
nadpobudliwego ........................................ 111
Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu .................. 112
Realizacja programu..................................... 116
Wnioski z realizacji programu.............................. 126
Podsumowanie......................................... 127
Yioletta Południak — Poczucie własnej wartości — program socjotera-
peutyczny dla młodzieży ze szkół średnich ..................... 129
Poczucie własnej wartości w literaturze przedmiotu ............... 129
Ogólna charakterystyka programu socjoterapeutycznego............ 132
Realizacja programu..................................... 133
Scenariusze wybranych zajęć socjoterapeutycznych ............... 134
Próba oceny efektywności zajęć............................. 141
Wnioski ............................................. 145
Teresa Schlack — „Małolat" — program interwencyjno-edukacyjno-profi-
laktyczny dotyczący nieletnich osób nadużywających alkoholu ....... 147
Społeczno-kulturowy i psychologiczny kontekst picia alkoholu przez
dzieci i młodzież..................................... 148
Korzyści i straty związane z piciem alkoholu przez młodzież ........ 151
Rozpowszechnienie, intensywność i skutki picia alkoholu przez młodzież
152
Konstrukcja programu „Małolat" ............................ 154
Opis działań skierowanych do dorosłych....................... 156
Przebieg strategii postępowania z osobami małoletnimi............. 156
Scenariusze zajęć edukacyjno-korekcyjnych z młodzieżą............ 158
Załączniki do scenariuszy zajęć............................. 166
Pierwsza próba realizacji programu .......................... 181
Druga próba realizacji programu ............................ 183
Podsumowanie......................................... 187
IV. SOCJOTERAPIA W CAŁODOBOWYCH PLACÓWKACH WYCHOWA
W-CZO-RESOCJALIZACYJNYCH
Elżbieta Potempska — "Nasza grupa" — program terapeutyczny....... 191
Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w placówkach opieki
całodobowej ............................................ 192
Warunki życia wychowanków placówek opieki całodobowej — realizacja
potrzeb............................................ 193
ł
t
Ogólna charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego dzieci z
placówek opieki całodobowej w porównaniu z populacją „szkolną" .... 197
Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu „Nasza grupa"........ 198
Wskazówki metodyczne dotyczące konstruowania i prowadzenia zajęć . .
200
Scenariusze zajęć....................................... 202
Podsumowanie......................................... 212
Bożena Dzwonkowska, Sławomir Kępka — Program zajęć socjoterapeu-
tycznych dla młodzieży z zakładu poprawczego o wzmożonym nadzorze
pedagogicznym ........................................ 213
Specyfika funkcjonowania młodzieży w zakładzie poprawczym....... 213
Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu .................. 217
Uwagi o realizacji programu ............................... 223
Uwagi metodyczne...................................... 230
Scenariusze zajęć....................................... 233
V. NIETYPOWE ZASTOSOWANIE SOCJOTERAPII
Wanda Chilccka — Socjoterapia w rehabilitacji młodych pacjentów szpitala
psychiatrycznego .................................... 238
Charakterystyka i diagnoza grupy............................ 239
Cele pracy z grupą...................................... 241
Scenariusze zajęć grupowych............................... 245
Przebieg zajęć grupowych................................. 246
Uwagi na temat prowadzenia zajęć grupowych zaprojektowanych z myślą o
młodych pacjentach psychiatrycznych ................... 252
Urszula Wojciechowska — Uczenie konstruktywnych form radzenia sobie z
napięciem i negatywnymi uczuciami u młodocianych więźniów śledczych
255
Specyfika funkcjonowania młodocianych w warunkach izolacji więziennej
255 Charakterystyka grupy oraz założeń, celów i struktury programu
socjote-
rapeutycznego....................................... 259
Realizacja zajęć socjoterapeutycznych. Wskazówki metodyczne....... 261
Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych ....................... 266
Ankieta do oceny zajęć socjoterapeutycznych przez uczestników .....
290
Mirosława Kisiel — Socjoterapia jako zakończenie procesu terapii osób
współuzależnionych ..................................... 292
Dobór grupy i jej charakterystyka ........................... 294
Cele grupy ........................................... 295
Metody i formy pracy.................................... 295
Przebieg pracy grupy .................................... 296
Scenariusze zajęć....................................... 296
Przebieg zajęć ......................................... 312
Funkcja zabawy w socjoterapii grupy kobiet.................... 318
Podsumowanie — ocena efektów zajęć........................ 321
Bibliografia............................................... 323
Wstęp
Pojęcie socjoterapii coraz częściej pojawia się w naszej praktyce
wychowawczej, zwłaszcza w pracy z dziećmi i młodzieżą z zachowaniami
problemowymi. Popularność tej metody wynika między innymi stąd, iż
zapełnia ona lukę w sposobach udzielania pomocy psychologicznej
dzieciom i młodzieży z objawami nieprzystosowania społecznego, dzieciom
wychowującym się w rodzinach problemowych czy dzieciom zachowującym
się kłopotliwie.
Dotychczas pozostawały one poza wszelkimi formami pomocy; zazwyczaj
nauczyciele i rodzice musieli sobie radzić sami dopóty, dopóki ich dzieci nie
znalazły się na drodze wykolejenia przestępczego i obyczajowego.
Wówczas najczęściej interweniował w trybie karnym lub opiekuńczym sąd,
który był w stanie reagować tylko w ramach dostępnych mu środków.
Idea socjoterapii rozprzestrzeniła się dzięki działalności Ośrodka Rozwoju
Umiejętności Wychowawczych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i
dzięki aktywności Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej
dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem OPTA.
Początkowo stosowano ją w pracy z dziećmi wywodzącymi się z rodzin z
problemem alkoholowym, obecnie coraz częściej socjoterapia
wykorzystywana jest w pracy świetlic socjoterapeutycznych, a także w
niektórych szkołach podstawowych, w ramach działań profilaktycznych w
naturalnym środowisku wychowawczym; z trudem, niestety, przebija się
socjoterapia do placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych
dla młodzieży.
Pojęcie socjoterapii wypracowane przez Ośrodek Rozwoju Umiejętności
Wychowawczych i Poradnię OPTA jest jednak niedookreślone, choć
praktyka socjoterapii ma już dość obiecujące rezultaty. Napotykamy
niekiedy trudności terminologiczne, ujawniające się zwłaszcza w analizie
różnic i podobieństw między psychoterapią i socjoterapia.
Przyjmujemy, iż socjoterapia jest bezpośrednią formą pomocy między
psychoterapią a treningiem interpersonalnym, adresowaną zwykle do dzieci
z kłopotliwymi zachowaniami i przyjmującą postać ustrukturalizowanych
spotkań
grupowych,
które
służą
realizacji
celów
terapeutycznych,
edukacyjnych i rozwojowych.
8 Wstęp
Praca ta powstała na podstawie doświadczeń słuchaczy Podyplomowego
Studium Socjoterapii Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Uniwersytetu Warszawskiego i Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Zawarte w niej teksty są zmodyfikowaną wersją prac dyplomowych
słuchaczy, którzy w programie swoich studiów, poza cyklem zajęć
treningowych, mieli również rozważania teoretyczne oraz przeprowadzili
spotkania grupowe z wybraną przez siebie grupą dzieci lub młodzieży
według wcześniej opracowanego scenariusza.
Powstały w ten sposób prace, które z jednej strony przedstawiają autorski
program socjoterapeutyczny, z drugiej — opisują przebieg zajęć. Czytelnik
może więc zapoznać się z przesłankami teoretycznymi skonstruowanego
programu, z samym programem oraz ze sposobem jego realizacji, wreszcie
z refleksją prowadzących zajęcia na temat funkcjonowania grupy oraz z ich
autorefleksją.
Mamy nadzieję, iż ten sposób prezentacji socjoterapeutycznych
doświadczeń autorów tekstów przybliży Czytelnikom ideę socjoterapii, a ci
którzy pracują już z dziećmi, znajdą potwierdzenie swoich doświadczeń, a
może je wzbogacą.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin