System Powiadamiania.pdf

(57 KB) Pobierz
System powiadamiania ratunkowego
System powiadamiania ratunkowego zazwyczaj
obejmuje proces przyjmowania zgłoszeń alarmo-
wych, dysponowania oraz koordynacji działań ra-
towniczych.
W niektórych krajach przyjęto jednak model pole-
gający na oddzieleniu usługi operatorskiej, jaką jest
przyjmowanie i wstępna ocena zgłoszenia, od pozio-
mu dysponowania i koordynacji. W takich przypad-
kach operatorzy sieci tworzą centra przyjmowania
wezwań ( Call Center ), których zadaniem jest przy-
jęcie zgłoszenia, zebranie takich danych, jak: czas
i miejsce zdarzenia, zgłaszający, uczestnicy zdarze-
nia, a następnie przekazanie zgłoszenia do jednostki
dysponującej. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia
korzystanie z dodatkowych usług, jak na przykład
tłumaczenia telefoniczne adresowych baz danych,
bazy danych dotyczących terenu, a także odciąża sa-
mych dyspozytorów służb ratowniczych od nadmiaru
prostych, ale czasochłonnych czynności wstępnych.
Powiadamianie oparte na służbach ratowni-
czych (interwencyjnych) – model powiadamiania
oparty na samych służbach. W tym przypadku wystę-
puje model rozproszony (rys. 1.), w którym każda ze
służb ma własne stanowiska przyjmowania zgłoszeń
i dysponowania, oraz model zintegrowany, w którym
stanowisko kierowania dla różnych służb ratunko-
wych lub ratunkowych i porządkowych jest wspólne.
Doświadczenia związane z tymi modelami powia-
damiania i dysponowania są bardzo różne i nie moż-
na jednoznacznie wykazać wyższości któregokol-
wiek z nich.
Jako przykłady modeli w pełni zintegrowanych
można wskazać amerykański (porządkowo-ratow-
niczy) system 911 (rys. 2.); przykładem podobnego
modelu w Europie jest ostrawskie centrum 112.
W wielu krajach Europy Zachodniej utrzymuje się
tradycyjny rozdział powiadamiania ratunkowego,
chociaż coraz powszechniejsze staje się organizowa-
nie wspólnych Centrów Powiadamiania Ratunkowe-
go. Model zintegrowanego powiadamiania ratunko-
wego został również przyjęty w Polsce.
Wielkość zabezpieczanej populacji – powiada-
mianie rozdzielne lub zintegrowane nie jest jedynym
problemem związanym z budową systemu Centrów
Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Nie mniej
istotne jest rozproszenie powiadamiania, czyli wystę-
powanie kilku dyspozytorni w obrębie jednej aglome-
racji. Sprawnie funkcjonujący CPR wymaga zarówno
dużych inwestycji telekomunikacyjnych (łącza ISDN,
centrale cyfrowe, rejestratory rozmów), jak i potężnej
infrastruktury informatycznej (systemy wspomaga-
nia decyzji oraz statusy), ponadto musi go uzupełniać
dobra łączność radiowa. Z tych względów bardziej
opłacalne jest budowanie CPR obsługujących dużą
populację. Jeżeli dodać do tego problemy związane
z bezpieczeństwem samego obiektu i jego awaryjnym
zasilaniem, wiadomo już, dlaczego dąży się do centra-
lizacji powiadamiania ratunkowego. Doświadczenie
uczy, że jedno odpowiednio rozbudowane centrum
może obsługiwać rejon, który zamieszkuje kilka,
a nawet kilkanaście milionów ludzi.
Rys. 1. Rozproszony model powiadamiania
Rys. 2. System powiadamiania w USA
1040065766.012.png 1040065766.013.png 1040065766.014.png 1040065766.015.png 1040065766.001.png 1040065766.002.png
System powiadamiania ratunkowego
11
Centra Powiadamiania
Ratunkowego
Podział pracy w CPR
W zależności od natężenia pracy w centrum przyj-
muje się dwa rozwiązania organizacyjne. W przypad-
ku małej liczby wezwań dyspozytor jest zarówno
osobą przyjmującą zgłoszenie, jak i odpowiedzialną
za dysponowanie i koordynację. W dużych CPR
przyjmuje się dwa poziomy obsługi wezwań:
przyjmowanie zgłoszenia (dane osobowe, teleadre-
sowe, rodzaj zdarzenia, dokładna lokalizacja)
dysponowanie i koordynacja pracy zespołów
Można przyjąć dodatkowo jako trzeci poziom koor-
dynację medyczną, której zadaniem może być weryfi-
kacja zgłoszeń, udzielanie pomocy przez telefon (in-
struktaż), a także koordynacja pracy zespołów „w te-
renie”.
Realizowany w Polsce system powiadamiania i dys-
ponowania oparto na zasadzie tworzenia zintegro-
wanych stanowisk dyspozytorskich. W minimal-
nym składzie CPR musi się znaleźć stanowisko kie-
rowania straży pożarnej oraz dyspozytornia ratow-
nictwa medycznego. Połączenie tych dwóch służb
może być całkowite (wspólne pomieszczenie) lub
wirtualne, polegające na sprzężeniu teleinforma-
tycznym. To drugie rozwiązanie przyjmuje się
w dużych aglomeracjach, gdzie zarówno ratownic-
two medyczne, jak i straż pożarna dysponują wła-
snymi, rozbudowanymi ośrodkami, a tworzenie
wspólnego CPR byłoby związane z koniecznością
budowy nowego obiektu.
W zależności od potrzeb lokalnych w tworzonych
CPR dyżurują także przedstawiciele straży miej-
skich oraz służb technicznych.
W Europie (także w Polsce) ze względu na różny
charakter zgłoszeń oraz odmienny model pracy do
składu CPR rzadko dołączana jest Policja.
Procedury działania
Praca dyspozytora opiera się na procedurach postę-
powania (karty dyspozytorskie), które pozwalają na
szybkie zorientowanie się w głównych dolegliwo-
ściach poszkodowanego i przyporządkowanie odpo-
wiedniego kodu wyjazdu. Procedury zawierają rów-
nież zasady współpracy z innymi służbami ratowni-
czymi, a także służbami porządkowymi.
Kody pilności – najczęściej przyjmuje się trzy
kody realizacji zgłoszeń:
kod 1. natychmiastowy, stosowany w przypadku
bezpo redniego zagro¿enia ¿ycia
kod 2. pilny, stosowany w bezpo rednich stanach
zagro¿enia zdrowia, a tak¿e w tanach, w kt rych
zw‡oka mo¿e doprowadzi do zagro¿enia ¿ycia
kod 3. realizacja transport w czy wizyt domo-
wych w przypadkach zachorowaæ itp.
Telefony alarmowe
Obecnie model powiadamiania oparty jest na od-
dzielnych telefonach alarmowych 999 dla ratownic-
twa medycznego oraz 998 dla straży pożarnej. Nu-
mer 112 w Polsce dostępny jest wyłącznie w sieci
komórkowej i jest przyłączany do właściwych tery-
torialnie jednostek Policji. W przyszłości właśnie
numer 112 ma stanowić wspólny numer ratunkowy
(rys. 3.).
Rys. 3. Organizacja Centrum Powiadamiania Ratunkowego
1040065766.003.png 1040065766.004.png 1040065766.005.png 1040065766.006.png 1040065766.007.png 1040065766.008.png
 
12
Organizacja ratownictwa medycznego
Zdarzenia w miejscach publicznych oraz
u dzieci poniżej 1. roku życia oraz u osób po-
wyżej 65. roku życia w miarę możliwości po-
winny być realizowane według kodu 1.
Wspomaganie pracy dyspozytora
Dzięki współczesnym rozwiązaniom technicznym
powszechnie stosuje się: identyfikację numeru dzwo-
niącego, identyfikację teleadresową, nagrywanie
i archiwizację rozmów oraz wykorzystanie tak zwa-
nej telekonferencji. W ramach techniki dysponowa-
nia powszechnie stosuje się programy wspomagania
decyzji pozwalające na wysyłanie na miejsce zdarze-
nia najbliższej wolnej jednostki. Cały system może
zostać wzbogacony o mapy cyfrowe terenu oraz o ba-
zy danych obiektów, hydrantów, a także wolnych
miejsc w szpitalach.
Istotną pomoc stanowi także możliwość radiowej
transmisji danych, tak zwany teletekst, czyli prze-
kaz karty zgłoszenia bezpośrednio do ambulansu czy
też podstacji, oraz tak zwany system statusowy, czy-
li transmisja i zapis działań (wyjazd, dotarcie na
miejsce, zakończenie działań itp.).
Budowa systemu w Polsce
Do końca 2001 roku w Polsce uruchomiono blisko 40
CPR; łączna liczba inwestycji w trakcie realizacji
przekracza 100. Problemy, z jakimi spotykają się au-
torzy programu, dotyczą dużych aglomeracji miej-
skich (trudności te omówiono powyżej) oraz
doprowadzenia do ostatecznego rozwiązania kwestii
jednolitego telefonu alarmowego 112.
Jeżeli numer ten zostanie wprowadzony także
w komunikacji przewodowej i przyłączony do CPR,
zgodnie z doświadczeniami krajów zachodnich wpro-
wadzających to rozwiązanie należy się liczyć z co
najmniej 3-letnim okresem współistnienia numerów
alarmowych 999, 998 i 112.
Wśród innych problemów wymienia się także: ko-
nieczność wprowadzenia procedur współdziałania
oraz ujednolicenia czasu pracy zmianowej, umożliwia-
jące pełniejszą integrację zespołów dyspozytorskich.
1040065766.009.png 1040065766.010.png 1040065766.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin