RZEKAZYWANIE INFORMACJI PRACOWNIKOM.doc

(27 KB) Pobierz

Sposób przekazywania informacji pracownikom

W jaki sposób pracodawca powinien przekazać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy, wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji? Czy przepisy określają sposób informowania i formę takiej informacji?

Pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do udzielenia pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (art. 2091 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy; dalej: kp).

 

Działania te powinny być dostosowane do:

 

·         rodzaju i zakresu prowadzonej działalności,

·         liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz

·         rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.

 

Miej na uwadze, że liczba pracowników wyznaczona do wykonywania powyższych zadań, ich przeszkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.

WAŻNE!

Pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (art. 2071 § 1 pkt 3 kp).

 

Informacja taka powinna obejmować ich:

 

  1. imię i nazwisko,
  2. miejsce wykonywania pracy,
  3. numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej
    (art. 2071 § 2 kp).

 

Przepisy Kodeksu pracy nie określają wprost, w jaki sposób pracodawca przekazuje takie informacje. Zatem należy uznać, iż poinformowanie może nastąpić w dowolny sposób. Zazwyczaj przepisy kp przewidują dwa sposoby podawania informacji do wiadomości pracownika:

 

·         na piśmie lub

·         w sposób "zwyczajowo przyjęty u pracodawcy".

 

Przekazywanie powyższych informacji pracownikom poprzez pisma kierowane osobno do każdego pracownika jest zbyt kłopotliwe. Natomiast zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy sposób informowania pracowników może mieć różną postać w zależności od pracodawcy.

 

Poinformowanie może nastąpić zatem poprzez umieszczenie stosownych informacji na tablicy ogłoszeń czy też drogą elektroniczną (np. wewnętrzny portal firmy). Decydując się na przyjęcie określonego sposobu informowania należy mieć na uwadze, że fakt przekazania pracownikom informacji powinien być łatwy do udowodnienia w razie kontroli PIP, zatem dla celów dowodowych proponujemy Ci zachowanie formy pisemnej.

Autor:Łukasz Madej
prawnik, specjalista
z zakresu prawa pracy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin