Diagnoza pedagogiczna- notatki.doc

(145 KB) Pobierz

1. Notatki z Diagnostyki

CZYNNIKI ŚRODOWISKA RODZINNEGO WPŁYWAJĄCEGO NA WYCHOWANIE DZIECI W RODZINIE

Według E. Jackowskiej:

  społeczno-ekonomiczne - określające pozycję społeczną i ekono­miczną rodziny i jej poszczególnych członków:

  warunki bytowe rodziny: poziom dochodów, sytuacja miesz­ka­niowa

  źródła utrzymania rodziny - zawód rodziców i innych doro­słych członków rodziny, źródła utrzymania rodziny nie zwią­zane z pracą zawodową jej członków

  więź pomiędzy rodziną a środowiskiem - więź z dalszą ro­dziną, więź sąsiedzka, więź z grupą etniczną

  kulturalne - określające poziom kultury życia codziennego:

  wykształcenie rodziców i innych członków rodziny

  wzorzec kulturalny obowiązujący w rodzinie, określający m. in. podział obowiązków domowych w rodzinie, zasady wy­chowywania dzieci i sposób spędzania czasu wolnego

  poziom potrzeb kulturalnych rodziców i innych członków ro­dziny

  pedagogiczne - określające metody i środki stosowane w wycho­waniu dzieci:

  warunki opieki nad dzieckiem, kontrola zachowania dziecka

  normy i wartości przekazywane dziecku w wychowaniu

  zakazy i wymagania

  nagrody i kary

  psychologiczno-społeczne - określające strukturę rodziny, sto­sunki wewnątrzrodzinne, właściwości osobowości rodzi­ców i innych członków rodziny:

  struktura rodziny - skład osobowy, stosunki prawno-spo­łeczne łączące członków rodziny, liczba dzieci w rodzinie, po­zycja dziecka określona przez kolejność jego narodzin

  więź uczuciowa między dzieckiem a matką i ojcem

  więź uczuciowa między matką a ojcem

  więzi uczuciowe między innymi członkami rodziny

  osobowościowe cechy matki, ojca i innych członków ro­dziny

Według S. Kawuli:

 

1. ekonomiczno-społeczne :

  wielkość rodziny i jej struktura

  pochodzenie społeczne rodziców

  źródła utrzymania rodziny (zawód ojca, dochodowość ro­dziny)

  sprawowanie opieki materialnej nad dziećmi (warunki mieszka­niowe rodziny, jakość odżywiania, jakość ubioru dzieci)

  podział pracy i ról w rodzinie (praca zawodowa matki poza domem lub praca produkcyjna dzieci)

2. kulturalne :

  wykształcenie rodziców lub dokształcanie się i zdobywanie kwalifikacji przez rodziców i innych członków rodziny

  wzory kulturowe i wychowawcze uznawane przez rodziców

  sposoby spędzania wolnego czasu przez członków rodziny (ko­rzystanie ze środków kultury masowej i inne formy)

  stosunek rodziców do nauki szkolnej dzieci i ich przyszłego za­wodu (stwarzanie warunków do nauki w domu i w szkole, problem planu życiowego dzieci)

  stosunek członków rodziny (rodziców) do tradycji i nowości

3. psychopedagogiczne :

  ogólna atmosfera panująca w środowisku rodzinnym (występu­jące zaburzenia, więzi uczuciowe między wszystkimi członkami rodziny)

  charakter stosunków pomiędzy rodzicami

  charakter stosunków pomiędzy rodzicami a dziećmi

  charakter kontroli rodziców nad dziećmi

  stosowane środki wychowawcze

 

Czynniki rozwoju dziecka:

 

wyposażenie, z którym człowiek przychodzi na świat

podstawowe dopasowanie własna tempo, pomoc

zadania osób wymagań aktywność w rozwoju

znaczących w otoczenia do człowieka

rozwoju możliwości

człowieka jednostki

 

NIEŚMIAŁOŚĆ

 

Definicje nieśmiałości:

 

Według Barbary Harwas - Napierały:

Wyróżniła trzy grupy definicji nieśmiałości:

  Definicje nieśmiałości w aspekcie behawioralnym. Definicje te opisują nieśmiałość na poziomie zachowania czyli najbardziej zewnętrznego przejawu tego zjawiska.

  Definicje mówiące o nieśmiałości jako lękliwości społecznej uznają, że cechą wspólną lęku społecznego i nieśmiałości jest przezywanie niepokoju jako emocji podstawowej choć różni je społeczny kontekst, w jakim się pojawiają. Rozumienie nieśmiałości jako lękliwości społecznej powoduje, że najważniejszy staje się jej aspekt emocjonalny (nadwrażliwość emocjonalna).

  Ostatnia grupa definicji podkreśla aspekt samoorientacyjny, który polega na ustosunkowaniu się osoby nieśmiałej do samej siebie, a szczególnie na niedocenianiu się. Wiąże się ono ze wstydem nieuzasadnionym, poczuciem niższości, brakiem pewności siebie czy pomniejszaniem faktycznie posiadanych sprawności. Samoświadomość, która jest wspólnym mianownikiem wymienionych zjawisk jest zniekształcona i stanowi przyczynę zahamowań.


Według Karen Horney:

W przypadku nieśmiałości mamy do czynienia z postawą społeczną polegającą na odsuwaniu się od ludzi. Przejawia się ona w skłonności do izolacji, w unikaniu nawiązywania kontaktów społecznych, wymagających zarówno współdziałania, jak i współzawodnictwa. Jednostki takie dążą do uniezależnienia się, nie chcą korzystać z rady i pomocy innych osób. Przy czym najbardziej charakterystyczną cechą osób nieśmiałych jest jej ogromna samoświadomość. W przypadku osoby nieśmiałej skłonność do autoanalizy i oceny swoich myśli oraz uczuć jest wręcz obsesyjna. W wyniku czego może być ona ostrożna w działaniu, wzdragająca się przed okazywaniem pewności siebie, przewrażliwiona i bojaźliwa skromna i pełna rezerwy z powodu braku wiary we własne siły, odczuwająca skrępowanie w obecności innych ludzi. Natomiast u dzieci postawa odsuwania się od ludzi przyjmuje formę izolacji i bierności społecznej. Prowadzi do unikania uczestnictwa w różnych formach działania, co pociąga za sobą niewykorzystanie zdolności oraz innych potencjalnych możliwości dziecka.

 

Źródła nieśmiałości według różnych koncepcji:

 

  badacze osobowości są przekonani, że nieśmiałość jest cechą ograniczoną (genetyczną), podobnie jak inteligencja czy wzrost

  behawioryści sądzą, że osoby nieśmiałe po prostu nie przyswoiły sobie umiejętności społecznych niezbędnych w kontaktach z innymi ludźmi

  psychoanalitycy twierdzą, że nieśmiałość jest symptomem uświadomionym przejawem nie uświadamianych konfliktów szalejących głęboko w psychice

  socjologowie i niektórzy psychologowie dziecięcy uważają, że nieśmiałość należy rozważać w kategoriach programowania społecznego - warunki życia w społeczeństwie sprawiają, że wielu z nas staję się nieśmiałymi

  psychologowie społeczni sugerują, że początkiem nieśmiałości jest skromna etykieta "nieśmiały"

 

Przyczyny nieśmiałości:

 

  W aspekcie behawioralnym najistotniejszy przejawem zewnętrznej nieśmiałości jest obniżenie poziomu działania jednostki nieśmiałej o ile działalność ta dokonuje się w obecności innych ludzi. Mechanizm funkcjonowania jednostki nieśmiałej w tym aspekcie charakteryzuje: wyłączenie między rozpoczęciem a zakończeniem wykonywanej czynności, refleksji o sobie jako sprawcy czynności; obniżona ocena siebie jako podmiotu działającego; zaniedbanie i dezorganizację rozpoczętej czynności, prowadzące do obniżenia poziomu działania. U jednostki nieśmiałej występują dwie tendencje gdzie jedna z nich popycha osobę do działania i druga, która zmusza ją do autoanalizy.

  W przypadku nieśmiałości jako lękliwości społecznej najważniejsza jest wrażliwość emocjonalna jednostki, która wykształca się pod wpływem rzeczywistych niepowodzeń. Po tych niepowodzeniach jednostka zaczyna postępować ostrożnie oczekując i przewidując trudności w swojej drodze do celu. Tak więc wrażliwość emocjonalna powoduje wnikliwość, skrupuły, obawę przed śmiesznością, wysubtelnia odczuwanie negatywnych przeżyć, np. smutku. Inaczej mówiąc nieśmiałość przejawia się w skłonnościach do odczuwania niepokoju w obecności innych ludzi. Jednostka nieśmiała przejawia z jednej strony tendencję do autoanalizy, z drugiej strony natomiast dąży ona do zatajenia niepokoju (emocji), które odczuwa w obecności innych osób, w czym dopatrzyć się można źródła nienaturalnego zachowania, występującego u osób nieśmiałych.

  W aspekcie samoorientacyjnym przyczyny nieśmiałości należy doszukiwać się w głębokiej naturze samoświadomości. Chodzi tutaj o samoświadomość przejaskrawioną. Powoduje ona, że jednostka nieśmiała zbyt wyolbrzymia opinię innych o sobie, stając się świadomością niższą; brakuje jej pewności siebie w stosunkach z innymi.

 

Objawy nieśmiałości:

Postawa

Stan emocjonalny

Zachowanie

Objawy fizjologiczne

negatywne myślenie o sobie lub o sytuacji i o innych

zażenowanie i bolesna samoświadomość

zahamowanie i bierność

znacznie przyspieszone bicie serca

strach przed negatywną oceną i wyjściem na głupka wobec innych

wstydliwość

lęk przed spojrzeniami innych

suchość w ustach

obwinianie samego siebie, szczególnie w kontaktach z innymi

smutek i poczucie odrzucenia

niższy niż normalnie timbre głosu

pocenie się

poczucie słabości własnej i potęgi innych (często podświadomie)

poczucie samotności

drobne, niekontrolowane ruchy ciała, nadmierne potakiwanie lub śmiech

uczucie bliskiego omdlenia, ściskanie w żołądku

negatywne uprzedzenia w ocenie samego siebie, np. "jestem niekochany, nieatrakcyjny"

depresja

jąkanie się lub inne kłopoty z mową

mdłości, ścisk żołądka, możliwe nerwice narządowe

nieumiejętność właściwego oceniania sytuacji

odczucie przykrości

nerwowe zachowania, takie jak: dotykanie włosów, twarzy, kręcenie guzików

pocenie się, drżenie rąk

zamartwianie się i rozmyślanie nad sytuacjami, perfekcjonizm

niska samoocena

unikanie stresujących sytuacji

drżenie lub trzęsienie się

 

OBSERWACJA

 

Definicje obserwacji:

 

Według Wincentego Okonia - metoda badania naukowego polegająca na planowym, zamierzonym i systematycznym spostrzeganiu faktów. Jej przedmiotem są działania i zachowania sytuacyjne. Metoda obserwacji pozwala zebrać dane, sformułować hipotezę, a potem poddać weryfikacji eksperymentalnej hipotezy. Obserwacja jest metodą podstawową, wszystkie inne metody są odmianą obserwacji, a najbardziej udoskonaloną jest eksperyment. Eksperymentem jest obserwacją uczestniczącą - badacz jest autorem zmiany w eksperymencie (charakteryzują się ścisłością planu i przebiegu, im ściślejszy tym lepszy).

 

Według Mieczysława Łobockiego - sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych danych w naturalnym ich przebiegu i pozostających w pośrednim lub bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora

 

Typy obserwacji:

 

ze względu na czas prowadzonej obserwacji wyróżniamy:

  obserwacja ciągła - polega na celowym spostrzeganiu określonego przedmiotu lub procesu na przestrzeni dłuższego okresu czasu (np. wybranego ucznia przez okres całego roku szkolnego)

  obserwacja próbek czasowych - polega na planowym spostrzeganiu wybranego przedmiotu lub zdarzenia w określonym z góry krótszym odcinku czasu (np. ucznia na początku roku szkolnego i na końcu lub w wybrane dni tygodnia)

ze względu na treść wyróżniamy:

  obserwacje całościowa - ma nam dać pełny obraz danej rzeczywistości; przedmiotem może być zachowanie się ucznia na lekcji we wszystkich swoich aspektach (np. dyscyplina, uwaga, aktywność umysłowa i manualna na lekcji)

  obserwacja częściowa (fragmentaryczna) - ma dostarczyć obraz wycinka danej rzeczywistości; przedmiotem może być tylko część z możliwych form zachowania się ucznia na lekcji (np. tylko dyscyplina)

ze względu na zakres treściowy wyróżniamy:

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin