Socjologia makrostruktury wykład 3a.doc

(47 KB) Pobierz
Temat: Ruchy społeczne – stare i nowe, tłum i publiczność jako specyficzne determinanty zmiany społecznej

Jan Szczepański

 

Ruch społ. – to zbiorowe dążenia ludzi do realizacji wspólnych celów.

 

Zbiorowość wyznacza cel. Cele o charakterze:

 

Ø      ekonomicznym;

Ø      kulturowym – dążenie do zmiany systemu wartości;

Ø      politycznym – ruchy rewolucyjne partii politycznych;

Ø      reformatorskim.

 

H. Blumer

 

Ruch społ. – to przedsięwzięcie i charakterze zbiorowym, dążące do ustanowienia nowego porządku życia (całościowe przekształcenie społ.).

 

 

N. Smelser

 

Ruch społ. – to zbiorowy wysiłek mający na celu modyfikację norm i wartości (odnosi się do ruchów częściowo zmieniających system wartości).

 

Elementy podkreślane w definicji ruchu społ. [podsumowanie] (Piotr Sztompka):

 

ü      zbiorowość - cechy konstytutywne, elementy konstytutywne, zwrócenie uwagi na zbiorowość, zbiorowość nie akceptuje tego co dzieje się w życiu społ.;

ü      zmiana – chęć dokonania zmiany;

ü      początkowe rozproszenie osób - w trakcie działania dokonuje się swoiste zjednoczenie;

ü      wysoki poziom spontaniczności – mogą przyjąć niezinstytucjonalizowaną formę.

 

 

Ogólny podział ruchów społ.:

 

 

Ø      ruchy tradycyjne:

 

§         ruch reformatorski – zbiorowe dążenia ludzi, którzy chcą zmienić fragment rzeczywistości, akceptują większość, ale nie ten fragment; dostrzegają trudności w jakimś obszarze życia społ., uważają, że trzeba się zjednoczyć. Np.: ruch anonimowych alkoholików, ruch przeciw agresji, przemocy, działania na rzecz zmiany systemu ekon.;

 

§         ruch rewolucyjny – dąży do całościowego przekształcenia systemu społ., do zmiany ładu w aspekcie instytucjonalnym i aspekcie aksjologicznym; rewolucjoniści mają tendencje do negacji istniejącego ładu, wykorzystują metody agresywne; rewolucja to wojna, bitwa i krew; należy zmienić cały system wartości; przejście z kolektywizmu na rzecz indywidualizmu, wprowadzenie solidarności społ.;

 

§         ruch ekspresywny – dąży do zmiany osobowości, postaw, zachowań jednostek. Np.: ruchy młodzieżowe w latach 60. na zachodzie Europy – „dzieci kwiatów” (Hipisi);

 

Ø      ruchy nowoczesne (nowe ruchy społ., r. romantyczne, r. nieporządku społecznego).



 

Nowe ruchy społ. to ruchy:

 

¨      ekologiczne – jest istotnym celem dla wszystkich ludzi, cel ważny dla Polaka, Amerykanina czy Niemca; wszyscy powinni dbać o środowisko;

¨      praw człowieka – ważne dla całej ludzkości, wyróżnia się tu:

§         ruchy feministyczne – prawa kobiet, likwidacja dyskryminacji kobiet,

§         ruchy mniejszości seksualnych – odsetek tych ludzi jest słaby w każdym społeczeństwie (4-6%), ważne jest, aby cieszyły się one pełnią praw;

¨      pacyfistyczne – nastawione na pokój, eliminacja wojen, agresji, konfliktu społ.;

¨      alternatywne – nastawione na tworzenie innych form bytowania i istnienia zbiorowości. Np.: w przeszłości komuny (miały zastępować rodziny), kibice w Izraelu;

¨      ruch antyglobalistyczny – możemy obserwować w telewizji, w przekazach medialnych.

 

 

Co dzieli, łączy?

 

o       brak typowej struktury instytucjonalnej;

o       nowe ruchy społ. grupują różnorodność członków (osoby ubogie z bogatymi, osoby z klasy średniej z klasą wyższą);

o       wykorzystują bierny opór, demonstracje o charakterze siłowym, agresywnym.

 

 

 

Inny podział ruchów społ.

 

D. Aberle

 

Rodzaje ruchów:

 

©     ruchy transformacyjne (inaczej rewolucyjne) – zmiana całego systemu, zmieniamy strukturę, ład społ.;

©     ruchy reformatorskie – dążą do częściowej zmiany;

©     ruchy odkupieńcze – dążą do całkowitej przemiany swoich członków; charakter religijny;

©     ruchy alternatywne stawia za cel częściową przemianę swoich członków.

 

 

 

 

 

Teorie:

 

Ø      teorie upośledzenia społ. – z ruchem społ. mamy do czynienia, gdy w społeczeństwie istnieje zbiorowość upośledzona społ. (biedni, bezdomni); dotyczy dóbr ekonomicznych;

 

Ø      teorie społeczeństwa masowego – odnosi się do kultury masowej, społeczeństwo masowe to społeczeństwo industrialne i postindustrialne; człowiek jest wyizolowanym atomem, jest samotny; brakuje mu więzi społ.;

 

Ø      teorie mobilizacji zasobów (J. McCarthy) – teoria ta powstała w Stanach Zjednoczonych; zbiorowość nie mogłaby się zorganizować, gdyby nie zmobilizowano pewnych zasobów. Zasoby te to:

·         z. ludzkie – ludzie powinni mieć świadomość wspólnoty,

·         z. materialne – posiadanie odpowiedniego konta, zasobów ekonomicznych, przedmiotów i urządzeń technicznych; współczesny rewolucjonista musi mieć tel. kom., dostęp do internetu, ksero, powinien dysponować czasem.

Teoria ta odnosi się do ruchu solidarnościowego. Zjednoczenie ruchu, powstanie władz, etap biurokratyzacji ruchu, rozpad ruchu.

 

 

Zbiegowisko, tłum, publiczność

 

 

Zbiegowisko – to przelotne zgromadzenie ludzi na niewielkiej przestrzeni (przestrzeń dopuszcza bezpośrednie kontakty, ludzie wymieniają uwagi), jest to forma krótkotrwała. Np.: wypadek, awantura na ulicy. Po uzyskaniu wyjaśnień ludzie rozchodzą się.

 

Tłum – przedmiot zainteresowania socjologów i psychologów od czasów rewolucji francuskiej (1789), powstała publikacja „Psychologia tłumu” Gustawa le Bon. Autor analizuje zachowania tłumu; musi być powód do zgromadzenia się; musi zaistnieć podnieta, by tłum rozpoczął działania; wszyscy członkowie myślą i zachowują się podobnie (zjednoczenie osób).

 

Cechy jednostek:

 

«     zanika odrębność, świadomość „ja”,

«     jednostki starają się wtopić w tłum,

«     nie myślimy racjonalnie,

«     jeden krzyk, by tłum podchwycił to,

«     ważne jest kształcenie przywódcy,

«     zasada zaraźliwości – zarażamy się emocjami w tłumie,

«     uwsteczniamy się w naszym rozwoju kulturowym,

«     zmienia się nasze zachowanie – jesteśmy skłonni do zachowań, o które nie podejrzewalibyśmy się (sknera może stać się osobą hojną),

«     tłum jest jak kobieta – niestały, impulsywny, zmienny, łatwowierny i przesadny w uczuciach, nietolerancyjny, konserwatywny,

«     przywódca musi trzymać dystans między sobą a tłumem.

Jan Szczepański

 

Tłum – przelotne zgromadzenie większej ilości ludzi (co najmniej kilkaset osób) na przestrzeni dopuszczającej bezpośredni kontakt i reagujących spontanicznie na te same podniety w podobny  lub identyczny sposób.

 

 

Rodzaje tłumu:

 

Ø      tłum agresywny – agresja musi znaleźć ujście, musi być wyładowana; skierowana na kogoś;

·         linczujący – agresja skierowana przeciwko jednostce;

·         terroryzujący – atakuje zbiorowość, grupy społ. Np.: pogromy żydowskie lub innych mniejszości etnicznych (np. cyganie);

·         walczący – atakuje symbole władzy, niszczy pomniki, atakuje więzienia, komisariaty, siedzibę rządu; przekształca się najczęściej z tłumu demonstrującego;

 

Ø      tłum uciekający – to jedyny rodzaj, w  którym zanika więź społ., ulega ona zerwaniu; w innych tworzy się szybko i jest mocna; wzrost indywidualizmu;

 

Ø      tłum rabujący, grabiący – powstaje gdy pojawiają się kryzysy o charakterze ekonomicznym, gdy duże grupy pozbawione są środków do życia; cechą charakterystyczną jest rabowanie produktów spożywczych, atakowanie sklepów;

 

Ø      tłum ekspresywny (demonstrujący) – tłum ten jest zorganizowany i kierowany; to demonstracja, która ma poprzeć coś lub kogoś, albo występuje przeciw czemuś lub komuś; tłum ten jest mocno kontrolowany (aparat policji).

 

 

Publiczność – to zgromadzenie osób żywiących podobne oczekiwania, zainteresowanych pewnym przedmiotem, przeżyciem pewnych bodźców.

 

Publiczność dzielimy na:

 

v     publiczność zebraną (skoncentrowaną) – to publiczność znajdująca się na określonej przestrzeni, wydzielonej przestrzeni; np.: studenci na wykładzie, wierni w kościele, kibice sportowi; publiczność ta ma możliwość styczności bezpośredniej;

v     publiczność rozproszoną – to publiczność mass mediów, np. czytelnicy gazet; ma styczność o charakterze pośrednim.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin