OPINIA_PRAWNA_W_ZAKRESIE_PORÓWNANIA_PRZEPISÓW_USTAWY_–_PRAWO_O_RUCHU_DROGOWYM_Z_KONWENCJĄ_WIEDEŃSKĄ_O_RUCHU_DROGOWYM_Z_1968_R._ZAGADNIENIA_WYBRANE.pdf

(122 KB) Pobierz
Warszawa, 10 kwietnia 2008 r
Warszawa, 10 kwietnia 2008 r.
BAS-WAL-906/08
Pan Poseł
Łukasz Gibała
Klub Parlamentarny PO
Opinia prawna
w zakresie porównania przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym z
Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym z 1968 r. Zagadnienia wybrane.
1. Konwencja o ruchu drogowym została sporządzona w Wiedniu w dniu 8 listopada
1968 r. i uzupełniona Porozumieniem europejskim sporządzonym w Genewie 1
maja 1971 r. Polska stała się stroną obu tych umów w 1984 r. Ich tekst został
opublikowany w Dz. U. z 1988 r., Nr 5, poz. 44.
Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym to międzynarodowy traktat,
określający ogólne zasady ruchu drogowego, do którego przestrzegania
zobowiązały się kraje - sygnatariusze.
W zakresie prawa krajowego głównym aktem prawnym regulującym kwestie
ruchu drogowego jest ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 z późn. zm.). Reguluje
ona zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki
dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób
kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu
drogowego (art. 1 ust. 1).
271888389.001.png
Zlecenie Pana Posła dotyczy porównania obu ww. aktów, jednak ze względu
na ich objętość nie jest to możliwe w tak krótkim terminie i wymagałoby również
technicznej znajomości zagadnienia.
Odpowiedź ograniczona zostanie zatem do wybranych kwestii, w
szczególności do zagadnienia poruszonego przez Pana Posła, a mianowicie do
konsekwencji wykreślenia art. 27 ust.2 w ustawie Prawo o ruchu drogowym
ustawą nowelizującą z 2001 r. (Dz. U. z 2001 r., Nr 129, poz. 1444), w kontekście
art. 16 ust. 2 ww. Konwencji wiedeńskiej.
2. Analiza konsekwencji uchylenia art. 27 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym.
W 2001 r. doszło do uchylenia art. 27 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym, który brzmiał:
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić
pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów,
przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
Obecnie art. 27 ustawy – Prawo o ruchu drogowym brzmi:
Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
rowerowi znajdującemu się na przejeździe [podkr. własne AG] .
2. (uchylony).
3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest
obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.
4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla
rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch
jest kierowany.
Jednocześnie warto wskazać na art. 33 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym, zgodnie z którym na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu
rowerem zabrania się wjeżdżania bezpośrednio pod jadący pojazd .
Pod pojęciem „przejazdu dla rowerzystów” ustawa rozumie „powierzchnię
jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów,
oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi”.
Przepis Konwencji wiedeńskiej, o który pyta Pan Poseł brzmi:
Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący - nie
naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących pieszych -
jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego kierunku na jezdni,
którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach dla
rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.
Analizując i porównując obecnie obowiązujący przepis ustawy oraz Konwencji
wiedeńskiej należy zgodzić się z poglądami wyrażanymi na stronach
internetowych portali poświęconych komunikacji rowerowej, że obecne brzmienie
art. 27 ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie jest zgodne z art. 16 ust. 2
Konwencji wiedeńskie j [1] .
 
W efekcie uchylenia art. 27 ust. 2 ustawy, kierujący pojazdem wykonującym
manewr zmiany kierunku ruchu (w sytuacji skręcania w drogę poprzeczną) nie
jest zobowiązany do przepuszczenia rowerzysty poruszającego się drogą
rowerową. W ww. przepisie Konwencja wiedeńska precyzuje, że zmieniający
kierunek pojazd jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerzystom
poruszającym się po drodze dla rowerów (nawet, jeżeli jeszcze na nią nie
wjechali). Tymczasem obecnie polska ustawa nakazuje kierowcy ustąpienie
pierwszeństwa tylko w sytuacji, gdy rowerzysta znajduje się już na przejeździe.
Rowerzysta, który dopiero dojeżdża do przejazdu – w świetle art. 33 ust. 4 ustawy
- nie może wjechać na przejazd w takiej sytuacji. W ten sposób odchodzi się od
rozwiązania wskazującego, że pierwszeństwo ma pojazd, który kontynuuje jazdę
w dotychczasowym kierunku, a nie pojazd skręcający, przecinający drogę innemu
użytkownikowi drogi.
Jak wynika z analizy projektu ustawy oraz stenogramów posiedzeń
parlamentarnych, projektodawca miał świadomość, że dochodzi do zmian zasad
pierwszeństwa przejazdu pomiędzy pojazdem zmieniającym kierunek ruchu a
rowerzystą na drodze rowerowej, który tego kierunku jazdy nie zmienia. W
rządowym projekcie ustawy (druk nr 1686, III kadencja Sejmu) w uzasadnieniu
nie odniesiono się co prawda ani jednym słowem do przyczyn uchylenia art. 27
ust. 2 ustawy, jednak w stenogramie z 89. posiedzenia Senatu odnotowano
pytanie senatora Janusza Okrzesika, dotyczące zasadności uchylenia tego
przepisu. Z odpowiedzi udzielonej przez Podsekretarza Stanu w MTiGM Jana
Friedberga wynika jasno wyrażona intencja do likwidacji pierwszeństwa przejazdu
dla rowerzystów, bowiem przepis ten „dawał rowerzystom złudne poczucie
ochrony”. W dyskusji nie odniesiono się w ogóle do przepisów Konwencji
wiedeńskiej.
Należy również zaznaczyć, że żaden z przepisów Konwencji nie zezwala na
wprowadzenie odmiennych uregulowań w omawianej kwestii.
271888389.002.png
3. Inne zagadnienia
Analizując wstępnie przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym można
dostrzec jeszcze inne niespójności, budzące wątpliwości co do zgodności
przepisów ustawy z postanowieniami Konwencji wiedeńskiej.
Przykładowo, zgodnie z art. 14 ust. 3 Konwencji, przed skręceniem lub przed
wykonaniem manewru związanego ze zjechaniem w bok każdy kierujący
powinien odpowiednio wyraźnie i dostatecznie wcześnie zasygnalizować swój
zamiar za pomocą kierunkowskazu lub kierunkowskazów swojego pojazdu albo -
w razie ich braku - w miarę możliwości za pomocą odpowiedniego znaku ręką.
Sygnalizowanie zamiaru za pomocą kierunkowskazu lub kierunkowskazów
powinno trwać przez cały czas trwania manewru; powinno ono ustać natychmiast
po jego zakończeniu.
Tymczasem zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy, kierujący pojazdem jest
obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub
pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu
manewru.
Ustawa nie nakłada zatem obowiązku sygnalizowania manewrów związanych
ze zjechaniem w bok, co oczywiście możne powodować potencjalne zagrożenia
związane chociażby z zatrzymywaniem pojazdu i ponownym włączaniem się do
ruchu przy prawej krawędzi jezdni.
W Internecie można znaleźć również wypowiedzi, poddające w wątpliwość
kwestię związaną z ustępowaniem pierwszeństwa pieszym na przejściac h [2] .
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy, kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia
dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić
pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Jednocześnie, zgodnie z
271888389.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin