Wniosek_UM_ Kraków_linia_97.pdf

(342 KB) Pobierz
HubertMalanka
winna,2013-05-10
Zarząd Województwa Małopolskiego
Ul. Basztowa 22
31-156 Kraków
zaporednictwem UrduMarałkowkiego
WojewódtwaMałopolkiegowKrakowie
ulRacławicka56
30-017 Kraków
dotyczy: współpracy z Woj. ląskim w ramach trategii dla Rozwoju Polski Południowej na lata
2014-2020
Pimemniniejymwracamidotutejegoorganuopodjcie,pryaangażowaniu
podległychtutorganowiwydiałówUM,diałańmającychnacelukontruktywnerowiąanie
sprawy rewitalizacji lub remontu linii kolejowej nr 97 Skawina – ŻywiecnaodcinkuuchaBekidka–
Huciko(granicawojewódtwa)woparciuointrumentypolitykiregionalnejdotpnewramach
nowej perspektywy finansowania ze rodkówUEwlatach2014-2020.
Odwielulatliniataulegadegradacji,coprekładainaograniceniajejparametrów
technicnych, prowadących kolei do jej marginaliacji pod wgldem nacenia w mapie
komunikacyjnej regionu. Specyfika tej linii poleganatym,iżleżyonanatereniedwóchwojewódtw,
tjmałopolkiegoiląkiego,tanowiącjednoceniejedenkorytarykolejowychłącącychtedwa
wojewódtwa Niebenaceniawpredmiotowejprawiejetrównieżakt,żeliniatapootajew
arądiePKPPLKPowyżeokolicnocipowodują,żekażdyprocedecyyjnywprawietejlinii
wymagaaangażowaniakilkutron,tjMarałkówobuwojewódtw(organiatorówprewoów),
PKPPLK(arądcyieci)oraaintereowanychamorądówlokalnychKażdymawiadomoć,
żepecyikaowacyniprocedecyyjnywpredmiotowejprawiedalecetrudniejymniżchoćbyw
prypadkulokaliacjipredmiotowegoodcinkaliniikolejowejnatereniejednegowojewódtwa
Ztegoteżpowodukoniecnejetpodjciekrokówwceluwypracowaniawpólnegoikorelowanego
planudiałańobuwojewódtwprowadącegodokontruktywnychirelatywnieybkichkrokóww
przedmiotowej sprawie.
Od około dwóch lat można aoberwować aktywne diałania w tej sprawie organów
adminitracji amorądowej, które wychodą napreciw ocekiwaniom połecnoci lokalnych
Cyklicnepotkaniaaintereowanychamorądów,władwojewódkich,prywpółudialePKPPLK
aowocowały godnym owiadceniem amorądów co do zadeklarowania partycypacji
finansowej w opracowaniu tudium Wykonalnoci (dalej W) predmiotowej
inwestycji
i
1048553685.001.png
zarezerwowaniem na ten cel we włanychbudżetachrodków po 30 000,00łkażdyOtatnietakie
potkanieodbyłoiwdniu24kwietniabrwuchejBekidkiej,podcaktóregoakładano
podpisanie porozumienia wprawieopracowaniaWwpółinanowanegopreaintereowane
tronyDopodpianiaporoumienianiedołopowoduniewyrażenianatenaktgodyprePKP
PLK S.A. na skutek brakuujciatejinwetycjiprewojMałopolkiewplanieinanowanianalata
2014-2020. 1 BrakinanowaniatejinwetycjiotałpotwierdonypredyrektoraDepartamentu
TranportuiKomunikacjiUrduMarałkowkiegowKrakowiepIrenCebul,którapredtawiła
stanowikowkaujące narelatywnienikierodkiinanoweprenaconenainanowanietego
typu diałańwnowychprogramachnalata2014-2020.
W wietle powyżego nieroumiały a araem wbudający wiele emocji jet akt
uchwalenia w dniu 5 kwietnia 2013 r. w Warszawie wpólnejtrategii dlaRowojuPolkiPołudniowej
na lata 2014-2020,mającej wamyleprycynićidowikejintegracjiobuwojewódtwminna
płacyniekomunikacyjnej,gopodarcej,kulturowejiturytycnej Nie jasnym jest dla opinii
publicnej,wtymdlamnie,akt,żejednejtronywładeobuwojewódtwągodnecodo
wynacaniawpólnychkierunkówrowojuiintegracji,natomiatnaetapiewynacaniatych
kierunkówwdokumentachtrategicnychmająkrajnieodmiennetanowika.
Konkretyując powyże do predmiotu niniejego wnioku trudno wyobraić obie
realiacj ponadregionalnątrategimającąintegrowaćwojewódtwo,koroWojewódtwoląkie
jet aintereowane rewitaliacją linii po wojej tronie granic adminitracyjnych, natomiast
Wojewódtwo Małopolkie celowoci takiej inicjatywy nie podiela Trudno i diwić kolei
tanowikuarądcyinratruktury,żeniewidącpójnocicodowijipolitykitranportowejw
regionie,ceptycnieodnoiido celowoci opracowaniaWCadiałananiekoryćwytkich,
ąpotrebnekonkretnediałaniamającenaceluwypracowaniewpólnychdiałańZwracami
atemwniokiemopodjciediałańwcelukorelacjidiałańZarądem Wojewódtwaląkiegow
celu ustalenia wspólnej trategii diałania w predmiotowej prawie Proponuj roważenie
powołania wpólnegomidywojewódkiegoepołu,predktórymotałybyakrelonekonkretne
diałaniadowykonaniawpredmiotowejprawieKoniecnejetpochylenieinadmożliwociami
prawnymiinaowaniatakiejinwetycji,nakreleniemharmonogramudiałańiopracowaniemwiji
możliwociwykorytaniapotencjałutejliniiwpryłociwwymiarepaażerkim,towarowymi
turytycnymDeterminantypolitykipójnociUEnajprawdopodobniejniepowalająinanowaćw
nowejperpektywieinanowejerodkówRegionalnychProgramówOperacyjnychdotycących
rewitaliacjiliniikolejowychniebdącychwarądieamorąduanipootającychpoaytemem
TENTMożeatemwartoroważyćmożliwoćinanowaniatejinwetycjipodobniejakplanuje
Wojewódtwoląkiewramachnowegomodeluinanowaniawperpektywie2014-2020 jakim jest
kontrakt terytorialny, czyli umowa koordynacyjna diałańrowojowychzawierana pomidyrądem
aamorądemregionalnym,którajetgodnapriorytetamikrajowymiPragnauważyć,żeZarąd
Wojewódtwa ląkiego w dniu 4 kwietnia br Zarąd Wojewódtwa ląkiego pryjął lity
rankingoweprojektówtranportowychwramachKontraktuTerytorialnego,wktórychująłragment
linii97leżącynatereniewojląkiego Wwietlepowyżegonależy dodatkowo roważyć,cy
winna to być rewitaliacja linii cy może jej moderniacja, która w jednych programach jest
dopuszczalna w innych nie. Bepodjciawpólnych,konkretnych i relatywnie szybkich decyzji w tej
2013-05-09
 
kwetiiliniatabdiekaananawiecnyniebytekodądlawytkichNiemniejważnymjak
prawnamożliwoćinanowaniatejinwetycjijetjejuaadnienieekonomicne,któredajei
budinajwicejkontrowersji.
Uaadnienie ekonomicne predmiotowej inwetycji należy ropatrywać nie tylko w
kategoriach finansowych i wiążącąinimi rentownocią linii(coapewnejetgłównymkryterium
dlaarądcy), lecz równieżwkategoriipołecnejodwierciedlającejiwapewnieniu właciwej
politykikomunikacyjnej(cochoćnieawebilanujeiekonomicnetowinnobyćitotnepunktu
wideniaorganiatoraprewoów,tuMarałków)Wydajeikoniecnedokonanietakiejanaliy,
którawnajbardiejoptymalnypoóbpróbujeuwgldnićróżneapekty rewitalizacji takiej linii przy
jednocenymbilanowaniucelówjakimmaonawpryłociłużyćWydajei,żejedynym
odpowiednimkrokiemwtymwymiarejetwłanieopracowanieW,którejednonacniewykaże,w
couam,lubnieaadnoćtejinwetycjikoroPKPPLK S.A. determinująwolleceniaWod
areerwowaniarodkównaceltejinwetycjiprewojMałopolkie,tokoniecnedajeitakie
rodkinalećWijewojewódtwaląkiegoiMałopolkiegowtymakreiewinnybyćpójne,
koherentneiwpiująceiwewpólną trategi dlaRowojuPolkiPołudniowej.
Nie ukrywam, że e diwieniem pryjmuj artykułowane co pewien ca na łamach
mamediówinormacjewiąaneobawamiwładwojMałopolkiegocodocelowociremontu
odcinka linii 97 Sucha Beskidzka – Huciko(granicawojewódtwa)[km 63.685 – 46.239]. PKP PLK S.A.
opublikowaływotatnimcaielitliniikolejowychprewidianychdolikwidacji,naktórejtolicie
liniakolejowaŻywiec – uchaBekidkaotałakategoryowanajako„caowowyłącona”,na
którejruchmożeotaćprywróconywprypadkumianybliżejnieokrelonychprePKPPLK
okolicnociBrakujciawkaanejinwetycjiwprogramachtrategicnychWojMałopolskiego
onacadeacto,żelinia zostanie fizycznie roebranaaMałopolka w tym Podhale, po 128 latach
bepowrotnieutracimożliwoćrelatywniedogodnegopołąceniakolejowegopołudniowąccią
wojewódtwaląkiegoiretąkrajuorałowacją
Uważam,żebierneprywolenienatakitanrecybyłoby bytdużymbłdem; wszak
itniejecałykatalogjakrawychargumentówpremawiającychautrymaniemtejlinii,ato
1LiniależynalakumidywojewódkimłącącymląkMałopolkąJejrewitaliacjaprycynii
nietylkodotworeniadogodnegopołąceniakolejowegoaglomeracji Krakowskiej czy Podhala z
wojewódtwemląkim,lecumożliwialternatywneprowadenieruchukolejowegoPodhalaw
kierunkucałegoKraju cyłowacji, bez koniecnocikierowaniagopreaglomeracjKrakowką, co
wprypadkuruchutranytowegomożemiećitotnenaceniePowyżejetgodnecelem
Priorytetu VI Projektu RPO – Transport, tj. wzrostu dotpnocikomunikacyjnejwojewódtwa
ląkiego, nadto jet godne z Priorytetami 3.1-3.4 Programu Transport i komunikacja woj.
Małopolkiego
2ŻywieccynapotrebujeuruchomieniatałegopołąceniakolejowegoaglomeracjąKrakowką,
gdyżbrakobecniealternatywnychrowiąańumożliwiającychybkiepremiecanieipomidy
ŻywieccynąaKrakowemTakiepołąceniamogłybyćrealiowanepreorganiatorówprzewoów
wojewódkich na aadie poroumienia a pomocą prewoników wiadcących na ich rec
przewozy regionalne. Koniecnewtymkontekciejetobługiwanieliniiprerelatywniewygodny
tabor,copryodpowiednimwypromowaniuliniimożepowodować,żetanieionnietylko
popularny, ale i rentowny.
Itniejąca inratruktura drogowa nie jet w tanie apewnić ybkiego i wygodnego
przemieszczeniaipomidytymiaglomeracjamiObecnie,prejadok100kmodcinkapublicnym
rodkiemtranportudrogowegotrwaponad2,5godiny,prycymtandarddrogi,prebiegający
przez trudny teren irelatywniedużąiloćmiatoograniconejpreputowoci(Kty,ndrychów,
Wadowice,Kalwaria)powoduje,żenieradkieąytuacje,wktórychpojadytojąwkorkach
emitującdodatkoweaniecyceniepowietra
3Niebenacenia,wkontekciepkt2jetaktłejkondycjiinanowejgłównegoprewonika
realiującegoobecnieobługŻywieccynyiKrakowa– tjPPKŻywiecNiemożnawyklucyć,żea
jakicaytuacjaekonomicnaw/wpodmiotudoprowadidogodotanu,wktórymwnaturalny
sposóbnikniejedynyprewonikwiadcącyuługitranportuoóbpomidyŻywcemaKrakowem
Wtakiej,naraiehipotetycnejytuacji,naturalnymeektembdieintenyikowaniekorytania
indywidualnego transportu samochodowego premiekańców obu regionów,któryniemając
alternatywybdąprycyniaćidojecewikegoagcenianalakachdrogowychpomidy
ubregionempołudniowymwojewódtwaląkiego aKrakowem,niewpominającjużowpływie
tegojawikanarodowikoZdotychcaowychdowiadceńtrudnotakżeocekiwać,żeinni,
prywatnipredibiorcybdąwtanieaoerowaćwiadcenieuługnapredmiotowymodcinkua
pomocątaboruilotyapewniającejpaażeromkomortibepieceńtwo
Powyżepowoduje,żerewitaliacjalinii kolejowejpomidyuchąBekidkąaŻywcemjet
koniecnocią,którakorelujewpełniałożeniaminietylkocelówdokumentówtrategicnychobu
wojewódtw alenadtolanowanąpreUniEuropejkąpolitykąrównoważonegorowoju
Jak powszechnie wiadomo Unia Europejka w najbliżym caie jece bardiej
intenyikujediałaniawkierunkupromowaniaiuprawnienia transportu szynowego w UE w
ramach tzw. cwartego pakietu kolejowego, poddawanego obecnie pod dykuj w komiji
transportu PE (TRAN). Wartodijużtworyćpodwalinypodkonkretnerowiąania,jakiew
pryłocimogąiitakokaaćkoniecnedowdrożenia
Wkaanepreemniewyżejargumentyąwyłącniewynikiemautorelekjiniepopartej
żadnymidanymi – onewinnywynikaćeW. Dziwi w tym przypadku jednaki obstrukcja tego
proceu,którajettymbardiejnieroumiała,żeitniejedalekoidącawolapartycypacjiinanowej
preamorądylokalneDiwitakżepreentowanetanowikoWydiału TranportututUrdu,
któreleciło PolitechniceKrakowkiejwykonaniemodeluruchuuwgldniającegopołącenieucha-
Żywiecnapodtawiebadańankietowychwramach,któregoankieterychodilidodomówipytali
ludioapotrebowanianapołąceniakolejowe 2 . Nie znam metodologii tych badań,aleniejetdla
mnieroumiałelecaniebadańankietowychpotwierdającychchćkorytaniaminliniiucha-
BekidkaŻywiec,korotwiedmożnapowiąćchoćbypowechniedotpnychródeł, w
którychamorądylokalne,organiacjepoarądowe,wreciemiekańcyartykułująkoniecnoć
utrymania tej linii prywołując niejednokrotnie recowe argumenty W tym miejcu należy
wpomniećchoćbyoorganiowanychcyklicniepotkaniachrobocych,wktórychucetnicą
predtawicielepołecnocilokalnych,wpomniećnależyoinicjatywieobywatelkiejdotycącej
petycjidoPKPPLKwprawieliniinr97,którąpoparło314oób,oanpage’uliniinr97na
jednymportalipołecnociowychutworonymwłaniewtejprawie,okonultacjachpołecznych
ląkiegoProjektuRPO,wramachktóregowieleoóbwnoiłouwagicodokoniecnociremontutej
linii,wrecieointerpelacjachpoelkichwtejprawieWydajei,żerowiąaniemnieąbadania
ankietowe, lecwpólnawymianadowiadceńikoncepcjipomidyobydwomawojewódtwami,
wreszcie opracowanie na tej bazie przez PKP PLK S.A. SW.
Upodtawałożeńopracowaniawpólnejtrategiiwojewódtwląkiego iMałopolkiego
leżyerokoroumianepartnertwooraotwartoć Wkaywanechoćby przez wicemarałekWoj
ląkiegoPaniąlekandrGajewką-Przydryga argumenty takie jak fakt,iżpołudnietonajchtnieji
najcciej odwiedany pre turytów makroregion w Polce, a także integracja przestrzeni
wojewódtwwakreiekomunikacji, integrowanieitniejącychoratworenienowychlaków
z dnia 2013-05-09
 
turytycnych, wpólna promocja produktów turytycnych, organiacja wydareń o naceniu
krajowymimidynarodowymorakreowanie wspólnejoertyinwetycyjnej,winny prycynićido
stworzenia szcególnie atrakcyjnego w wielu wymiarach makroregionu W tym kontekcie
nieroumiałyjetbrakporoumieniaprewojewódtwawpredmiotowejprawie Nauwai
pytanie,wjakipoóbwładewojewódtwachcąintenyikowaćnapływturytówchoćbywBekidy
nieinwetującwdegradowanyodcinekliniikolejowej,któryjetjednymnajbardiejatrakcyjnych
turytycnielakówkolejowychwPolceLeżącyminnaTurytycnymlakuKolejowympre
Karpaty odcinek linii 97 w wojej itocie ucyniłby jece bardiej dotpnymi Bekidy dla
miekańcówMałopolkiiodwrotnie. Dziwi stagnacja w przedmiotowej sprawie i dziwny brak
poroumienia,którycaamimuaopinipublicnądoaływego,jakuam,pocuciacelowych
diałań mierających do likwidacji tego ważnego ciągu tranportowego. Zrewitalizowana linia
kolejowabyćmożeniekróciłabynacącocaupodróżyŻywcadouchejBekidkiej,ale
umożliwiałabypodnieieniejejtanutechnicnegodotakichparametrów,którepowalałyby
kierowaćnaniąruchdalekobieżny(dikładywagonoweniemogąkurowaćpopredmiotowym
odcinku). Niebenaceniajet,żediniektóryprewonicy (np. Przewozy Regionalne Sp. z o.o.)
ąnadalaintereowaniuruchamianiemkomercyjnychpołąceńnatejlinii Kolejeląkiepoo
wyrażająchćuruchomieniapołąceńpodwarunkiempoprawieniatanutechnicnegolinii Nadto
uruchomienietałegopołąceniakolejowegopomidyŻywcemiKrakowemwyłobynapreciw
ocekiwaniom miekańców i turytów Lini t można by także wykorytać jako atrakcj
turytycną,wakdobrewypromowanaliniamożeamawobieciągaćreeturytówtak,jak
choćbymatomiejcewprypadkuDolnegoląka,gdiewyremontowanietwliniijakuyckiej
prycyniłoinacącodorowojuturytycnegowokółtwkoleiierkiejProjekttenmuiał
okaaćitrany,koroobecniewładewojDolnoląkiegopodjłydecyjedotycącerewitaliacji
innejliniikolejowej,tjnaodcinkuKłodko– KudowaTrudnopryjąćałunyargumentbraku
celowociremontulinii97,koronaDolnymląkuporównywalneinwetycjeprynoąeektya
warunkirodowikowetamtychterenówctoąbardiejniepryjająceniżwprypadkuliniiucha
Beskidzka – Żywiec
W wietle powyżego, nie jetem w tanie roumieć ceptycnego podejcia woj
Małopolkiegodopredmiotowejinwetycji,którajako komplementarna z unijnąpolityką rozwoju
pryjanych dla rodowika i nikoemiyjnych ytemów tranportu może tać i itotnym
elementemunowocenieniaregionu. Alternatywnie proponowane rowiąania wnacnejcci
dotycąProjektówmoderniacjidrógwojewódkich,któreaadywiążąiwyokoemiyjnociąi
negatywnymwpływemnarodowiko,niewpominając, iżoilemożnapoprawićparametryjedne
drógtotrudniejbdiejewikyćpodkątempreputowoci. Zauważyćnależy,żeaniechanie
pewnych rowiąań (tu rewitalizacja linii), w tym stworzenia alternatywy dla infrastruktury
drogowej,prywytąpieniupewnych,daleceprawdopodobnychokolicnoci,porednioprycynii
caemdowikeniaemiyjnocitejgałigopodarkiapowtóredodegradacjirodowika
Argumentowanie rozwoju infrastruktury drogowej samym faktem wzrostu natżeniakomunikacji
indywidualnejwydajeibyćchybione,gdyż achowaniajednotekctoądeterminowanepre
brakalternatywy,atąalternatywąwtymkonkretnymprypadkumożebyćdobreorganiowanai
predewytkimtańaoertakolejowaNiemożnawtymprypadkuporównywaćlinii97dolinii
117,gdyżmiekańcymiatleżącychwdłużtejliniimajądobrydotpdodrógimogąwybierać
poróderokiegowachlaraoertprewoników,Żywieccynatakiejalternatywyniema,bowiem
iećdrogowapomidywojmałopolkimaŻywieccynąniepowalanajejpokonaniewpoób
komfortowy i relatywnie szybki.
Reaumując,wracamiprobąopodjciepreZarądWojewódtwaMałopolkiego
decyjidotycącejujciarewitaliacjiliniikolejowejnr97naodcinkukm 63.685 – 46.239 ipodjcie
wraZarądemWojewódtwaląkiegogodnychutaleńcododalegoikontruktywnego
procedowania w predmiotowej prawie Wydaje i, że obecne intrumenty inanowania
Zgłoś jeśli naruszono regulamin