Okres adolescencji –
Adolescencja (z łac. adolescere - to wzrastanie ku dojrzałości) - to okres przemian w życiu człowieka, które z dzieciństwa prowadzą go ku dorosłości. Okres ten obejmuje lata od około 10 do około 20 r.ż. To czas intensywnych przemian rozwoju biologicznego, psychologicznego i społecznego. W adolescencji człowiek uzyskuje zdolność do dawania nowego życia oraz zdolność do samodzielnego kształtowania własnego życia. Rozwój tych zdolności przypada na róży wiek i rozdziela okres adolescencji na dwie fazy, które oddziela 16 r.ż. Faza pierwsza to wczesna adolescencja (wiek dorastania), a druga to późna adolescencja ( wiek młodzieńczy).
● Havighursta etap adolescencji przynosi szereg zadań istotnych społecznie. To tworzenie bardziej dojrzałych relacji z kolegami i koleżankami, przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie, osiąganie zachowania odpowiedzialnego społecznie. W indywidualnym rozwoju osobowym ważne jest ukształtowanie się własnej roli płciowej , akceptacja własnego wyglądu i skutecznie posługiwanie się własnym ciałem, uzależnienie się uczuciowe od bliskich dorosłych, przygotowanie do niezależności ekonomicznej. Adolescencja charakteryzuje się również rozwojem wartości i wskazówek etycznych kierujących zachowaniem. Stadium to było w tradycyjnym podejściu do rozumienia rozwoju człowieka uważane za ostatni, w którym dokonują się istotne zmiany ilościowe i jakościowe. Dorastanie i dojrzewanie prowadzić miały do osiągnięcia dojrzałości biologicznej, społecznej, intelektualnej i emocjonalnej, a więc do zakończenia procesu rozwoju.
● Eriksona okres adolescencji (od 12 do 18 roku życia), to czas kryzysu: tożsamość – pomieszanie ról. Młody człowiek ma przed sobą zadanie określanie własnej tożsamości seksualnej, społecznej i zawodowej, wybór ról społecznych, określenie swojej pozycji wobec młodszych, rówieśników i starszych oraz integrowanie posiadanego już doświadczenia życiowego. Charakterystyczne dla tego okresu dojrzewania jest poszukiwanie sensu życia, konstytuowanie się własnego sytemu wartości, które wymaga skonfrontowania moralności dziecięcej z wymogami moralnymi dorosłych. Powodzenie w przebyciu tego etapu rozwojowego daje poczucie własnej tożsamości i wierności sobie. Niepewność i zagubienie w kształtowaniu się poczucia tożsamości skłania czasem młodych ludzi do poszukiwań sensu w subkulturach.
Zadania rozwojowe w okresie adolescencji to przede wszystkim:
*rozwijanie ideologii (sieci wartości i sytemu etycznego kierującego zachowaniem, światopoglądu),
*dorastanie do wzorca dorosłych przez samodzielne dawanie sobie rady z różnymi problemami,
*dorastanie do poczucia własnej tożsamości, akceptacja siebie,
*osiągania trwałego sukcesu,
*osiągnięcie nowych, bardziej dojrzałych więzi z rówieśnikami obojga płci,
*ukształtowanie roli męskiej lub kobiecej,
*akceptacja swojego wyglądu, panowanie nad własnym ciałem,
*osiągnięcie autonomii uczuciowej,
*przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie,
*przygotowanie do pracy zawodowej,
*dążenie do postępowania w sposób odpowiedzialny społecznie, kompetentnie,
*zrozumienie relatywności pewnych praw, umowności pewnych ustaleń.
. Problem kryzysu rozwojowego w adolescencji – różne ujęcia .
1)Pojęcie kryzysu.
Jest to okres przejściowy, zwrotny w cyklu życiowym człowieka. Charakteryzuje się on szczególnym niezrównoważeniem możliwości i wymagań, szczególnym uwrażliwieniem, wzrostem potencjału do zmiany i nowego przystosowania. Obejmuje 3 fazy: powstania i narastania sprzeczności, szczególnej wrażliwości i rozwiązania problemu.
2)Adolescencja jako okres przejściowy, przemian z dzieciństwa ku dorosłości, okres przystosowania się do dorosłego życia. Początkiem są intensywne przemiany fizjologiczne poprzez psychologiczne i społeczne. Jest to czas budowania własnego „Ja”, scalania dotychczasowej wiedzy o sobie zawartej w pełnionych rolach, integracji przeszłości z teraźniejszością i przyszłością.
W przebiegu tych zmian następuje tzw. Kryzys tożsamości jako pomieszanie ról w procesie odkrywania własnej tożsamości.
Wg E. Eriksona kryzys rozwojowy w adolescencji to okres poszukiwania własnej tożsamości, jest to doświadczenie młodzieży wypełniające przestrzeń między bezpieczeństwem dzieciństwa a autonomia człowieka dorosłego, okres dokonywania wyborów między ważnymi alternatywami. Sposób pokonania kryzysu czyli rozwiązania pojawiających się problemów tożsamości determinuje w znacznym stopniu dalszy rozwój psychologiczny młodego człowieka.
W wyniku tego kryzysu może przejściowo wytworzyć się tożsamość syntetyczna (przyjmowanie gotowych wzorów np. grupy rówieśniczej) lub tożsamość negatywna ( przyjęcie opozycji w stosunku do przypisywanych ról, poczucie depersonalizacji i alienacji, wewnętrzna dezorganizacja i pustka).
4)Obuchowski wyróżnia następujące fazy w poszukiwaniu tożsamości:
*identyfikacji (utożsamianie się z autorytetami)
kosmiczną (oderwanie się od rzeczywistości w poszukiwaniu sensu życia)
*dojrzałego sensu życia (człowiek potrafi już określić siebie i sens istnienia, jest to próg wejścia ku dojrzałości i konieczny etap rozwoju tożsamości)
Wg Oerter, Montada rozwój tożsamości można rozpatrywać w 3 kategoriach:
*dyferencjacji (różnicowania się), czyli przechodzenia od ekstremalnych punktów widzenia siebie do bardziej pośrednich, widzenie siebie jako całość złożoną z coraz większej liczy elementów i ich kombinacji
*stabilizowania się (stabilizowania się samooceny)
*realistycznej postawy (wzrastającego realizmu w koncepcji własnej osoby)
Wg marginalnej pozycji (ujęcia adolescencji jako przejściowości między dzieciństwem a dorosłością) K. Lewina z budowania i kryzysu tożsamości wynikają przejściowo 4 konsekwencje:
*nieśmiałość, wrażliwość, agresywność
konflikt między wartościami, ideologiami i stylami życia
wynikające z tego napięcie
skłonność do ekstremalizmu, radykalizmu, rygoryzmu w myśleniu i działaniu oraz nagła zmiana statusu
wyrocznia100