· Oglądalność TV W Polsce młodzież w ciągu roku spędza 1000 godzin w szkole i 1200 przed TV
· Przemoc W filmach dla dorosłych 23 razy na godzinę występują sceny przemocy
· Przemoc dla dzieci W filmach dla dzieci sceny przemocy występują 8 razy na godzinę
· Ilość brutalności W Polsce młodzież ogląda w TV 17.000 scen brutalnych rocznie
· Najgorszy jest Polsat Najwięcej scen przemocy w TV (73%) występuje w Polsacie.
· Podświadoma akceptacja Wraz z każdym symbolem który nabywa jednostka, automatycznie i bezrefleksyjnie akceptuje obraz rzeczy, które ma kochać lub nienawidzić, hołubić je lub nimi pogardzać - M.Choukas - Amerykanin, psycholog, socjolog
· Narkotyczny efekt mediów W 1948 Lazarsfeld i Merton wykryli "dysfunkcje narkotyzująca", tzn. wytwarzanie przez media masowe stanu społecznej apatii, przy równoczesnym umacnianiu wśród odbiorców fałszywego wrażenia, iż poinformowanie z gazet, radia i telewizji wystarcza do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
· Powody oglądania telewizji Greenberg [1974], na podstawie analizy zawartości wypracowań dzieci "Dlaczego lubię oglądać telewizję?", wyliczył następujące główne powody oglądania programów telewizyjnych: 1) dla spędzenia czasu, 2) zapomnienia o problemach, 3) poznania, 4) nauki, 5) wzbudzenia emocji, 6) relaksu, 7) towarzystwa, 8) nawyku oglądania.
· Skutki oglądania telewizji Już samo oglądanie telewizji jest, skutkiem telewizji. Jest to szczególnie prawdziwe w odniesieniu do dzieci i młodzieży, gdzie potrzeba fizycznego ruchu jest silnie odczuwalna, podobnie jak potrzeba kontaktów towarzyskich (pozarodzinnych)
· Sytuacja w USA W Stanach Zjednoczonych dzieci zaczynają regularnie oglądać telewizję na 3-4 lata przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Większość z nich ogląda telewizję codziennie, a przeciętnie zajmuje im ona ponad 2 godziny. Są jednak dzieci, które spędzają przy telewizorze ponad 5 godzin dziennie.
· Wzrost oglądalności w zależności od wieku Częstość oglądania telewizji nie maleje, lecz nawet wzrasta w okresie szkoły podstawowej, a pewien spadek obserwujemy dopiero w latach szkoły średniej.
· Oglądalność a uposażenie Charakterystyczne, że telewizję częściej oglądają dzieci z rodzin uboższych, na ogół murzyńskich, oraz dzieci mające gorsze postępy w nauce.
· Frustracja i osamotnienie Nałogowymi telewidzami bywają dzieci podległe procesowi frustracji, osamotnione, znajdujące się w sytuacjach konfliktowych w rodzinie lub w kręgu rówieśniczym...
· Agresja w TV nie jest katharis Ekscytujące elementy programów (czego szczególnym przypadkiem są sceny grozy i okrucieństwa) prowadzą - przynajmniej u pewnej grupy dzieci - do zachowań, które inaczej by się nie pojawiły, bądź wystąpiły w słabszej formie. To stwierdzenie zaprzecza głoszonym poglądom o "kathartycznym" efekcie scen grozy i okrucieństwa, tzn. jakoby dostarczały one przeżyć zastępczych i w ten sposób wyładowywały nagromadzane elementy agresji.
· Sceny agresji a zachowanie Badania prowadzone w ramach szkoły Bandury i Berkowitza, jak i syntetyczne podsumowanie dotychczasowych studiów nad wpływem telewizji w ramach specjalnego trzyletniego programu badawczego rządu amerykańskiego, wykazują, że przynajmniej w pewnych okolicznościach oglądanie w telewizji scen ukazujących przemoc wzmacnia szanse agresywności dzieci i młodzieży.
· Frustracja a agresja Bandura wskazywał na uwarunkowania psychiczne (stany frustracji), które wzmacniają szansę uczenia się naśladowania telewizyjnej agresji.
· Badania nad scenami agresji Doradczy Komitet Naukowy nad Telewizją i Zachowaniem Społecznym stwierdził [Television and Growing Up, 1972], iż: istnieje zbieżność sporej ilości eksperymentalnych dowodów, co do trwałego uwarunkowania agresji wśród dzieci przez oglądanie scen przemocy na ekranie
· Badacze o zachowaniach agresywnych W 1986 roku międzynarodowy zespół badaczy, z USA, Finlandii, Australii, Izraela i Polski, ustalił, że przynajmniej wczesne oglądanie telewizji jest skorelowane z późniejszą agresją.
· Kumulacja efektów Należy baczną uwagę zwracać na kumulacyjny skutek długotrwałego korzystania z mediów masowych, który może zaprzeczać tendencji demokratyzacji uczestnictwa kulturalnego.
· Wpływ mediów na ocenę społeczeństw Walter Lipmann wskazał na dominację prasy masowej w tworzeniu "w naszych głowach" obrazów otaczającego świata. Później R. Park [1923], zawodowy dziennikarz, który został profesorem socjologii, podkreślał istotny wpływ prasy na dobór tematów rozmów w obrębie społeczności miejskiej.
· Telewizja kłamie Najlepszy chyba obraz kłamstwa publikowanego w mediach daje porównanie sondaży przedwyborczych z wynikami. Różnice dochodzą nawet do 300%. Jeśli przyjąć zapewnienia że błąd może wynosić najwyżej 1-3% - to coś tu nie gra, albo ktoś kłamie. (Ciekawe, że nigdy na korzyść prawicy) Przykłady:
Sondaż
rzeczywistość
błąd
1990
Przewaga Mazowieckiego nad Tymińskim
Przewaga Tymińskiego nad Mazowieckim
1993
Zbyt duże poparcie dla SLD
1997
AWS pow. 30
AWS pow. 40
35%
2000
Krzaklewski ma 2x więcej głosów niż w sondażach
100%
2001
LPR 1-3%
LPR 9%
300-900%
lijon