Scenariusz zajęcia dla dzieci 4 – 5 letnich
Opracowała : mgr Dorota Szmytkowska
Przedszkole Nr 34 w Bydgoszczy
Temat kompleksowy : „ My się zimy nie boimy i wesoło się bawimy „
Temat zajęcia: „ Przepis na zimę „
Cel główny : - stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia
- kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w różnych
formach ekspresji : językowej , muzycznej, ruchowej i
plastycznej
Cele operacyjne :
Dziecko - rozpoznaje i nazywa aktualną porę roku : zima
– określa cechy i zjawiska atmosferyczne zimowej pogody
- wypowiada się na określony temat
- ilustruje ruchem zabawy zimowe
- potrafi korzystać z własnej wyobraźni podczas
interpretacji ruchowej , muzycznej , słownej, plastycznej
- prawidłowo porusza się w rytm muzyki
- bierze aktywny udział w zabawach
- koncentruje się na wykonywanych zadaniach
- zgodnie współdziała w grupie
- rozwija sprawności manualne
Metody : podające - rozmowa , wiersz , objaśnienia
eksponujące – obserwacja i pokaz
problemowe – zadań do wykonania
praktyczne - samodzielnych doświadczeń
Formy pracy : zespołowa , indywidualna
Formy aktywności dziecka : - językowa, ruchowa, muzyczna , plastyczna
Środki dydaktyczne : sylwety ( chmura , wiatr , kot ,wrony , płatki śniegu , zając, krasnal ) i plansza do wiersza ( podwórko wiejskie, w tle pole, las, strumyk ) , płyta z piosenką „ Zima, zima „ , białe prześcieradła , duża lalka przebrana w biało – srebrny strój , symbole pogodowe na rzepy różnych pór roku , papierowe śnieżynki , 2 kartki papieru dla każdego dziecka , płyta z muzyką o zróżnicowanym tempie , arkusze folii spożywczej lub aluminiowej naklejone na kartce z bloku technicznego , patyczki, pędzelki , klej ,wiórki kokosowe
Przebieg zajęcia :
1. Rozwiązanie zagadek o tematyce zimowej :
Mróz maluje szybki ładnie. Gdy panuje zima,
Zawitała śnieżna pani. to on mocno trzyma.
Drogę nam zasypała Pokrywa wodę
białymi płatkami ? zręcznie i szybko
- p. zima lodową szybką ?
- mróz
Zgadniesz treść zagadki
Gdy pomyślisz nieco :
Jakie białe gwiazdki
Zimą z nieba lecą ?
- śnieg
2. Słuchanie wiersza pt . „ Jedzie zima „ Cz. Janczarski
3. Rozmowa na temat treści wiersza . Dzieci określają cechy zimowej pory roku.
4. Zabawa ruchowa „ Kulig „
Dzieci przy piosence „ Zima, zima „ improwizują sannę . Poruszają się w różnych kierunkach sali , omijając przeszkody. Na przerwę w muzyce – zmiana prowadzącego kulig i kierunku poruszania się .
5. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „W krainie Królowej Śniegu „
Dzieci „ dojeżdżają „ do krainy śniegu i lodu – królestwa p. Zimy ( rozłożone na dywanie białe prześcieradła i folie , po środku ustawiona duża lalka - p. Zima oraz porozkładane kartoniki z symbolami pogodowymi z różnych pór roku )
Zadaniem dzieci jest dobranie wyłącznie symboli pogodowych związanych z zimą - dz. nazywają je i doczepiają do stroju lalki .
6. Improwizacja muzyczno - ruchowa „ Wirujące śnieżynki „ połączona z ćwiczeniem oddechowym .
Nauczyciel rozsypuje z worka papierowe śnieżynki – dz. obserwują ich ruch opadania i wznoszenia pod wpływem ruchu powietrza .
Dzieci poruszają się zgodnie z muzyką , naśladując taniec płatków śniegu na wietrze – reakcja na tempo szybkie i wolne . Gdy muzyka milknie opadają z jednoczesnymi obrotami dookoła siebie , aż do przysiadu .
- ćwiczenie oddechowe – dzieci trzymają za koniec płatek śniegu i dmuchają w taki sposób , aby wprawić w ruch ( zmiana : zdmuchiwanie śnieżynki z dłoni )
7. Zabawa słowna „ Zimą lubię ….. „ - dzieci logicznie kończą zdanie ,
podając swoje propozycje .
8. Zabawy ruchowe „ Szaleństwa na śniegu „
- jazda na nartach – dzieci stają na kartkach papieru i imitują sposób poruszania się na nartach
- skoki przez zamarznięte kałuże – skoki przez rozłożone na dywanie kartki – przejście na drugą stronę dywanu
- lepienie i rzuty śnieżkami - dzieci zgniatają kartki w kule i na sygnał rzucają w kolegę, a następnie do celu – kosz
- „ sopelki „ – podskoki do najwyżej zwisającego sopla
- wykonanie orła śniegu
9. Praca plastyczna „ Srebrny bałwanek „ – rysowanie paznokciem ,
patyczkiem lub końcówką pędzla bałwana na przygotowanych arkuszach folii spożywczej lub aluminiowej , uzupełnienie powierzchni pracy płatkami śniegu ( malowanie klejem plam lub kształtu gwiazdek i posypywanie wiórkami kokosowymi ) .
Wiersz ( fragment )
„ Jedzie zima „
Cz. Janczarski
Przypłynęła chmura sina .
Od północy wiatr zacina.
Kot wyjść z domu nie ma chęci.
Coś się tam na dworze święci !
Kraczą wrony na parkanie :
- Jedzie zima, groźna pani !
I już lecą z nieba śnieżki,
Zasypują drogi, ścieżki ,
pola i podwórka ,
dach i budę Burka .
Kraczą wrony na jabłoni :
- Jedzie zima parą koni !
Mróz ściął lodem brzeg strumyka.
Zając z pola w las pomyka.
Krasnalowi zmarzły uszy ,
już spod pieca się nie ruszy !
Kraczą wrony na brzezinie :
- Oj, nieprędko zima minie !
elenakate13