DŹWIGNICE:
Dozór Techniczny, to działalność zmierzająca do zapewnienia bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stworzyć zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska.
Dozór techniczny działa na podstawie ustawy „O dozorze technicznym” z dnia 21.12.2000r., która określa zasady, zakres i formę wykonywania dozoru, oraz jednostki właściwe do jego wykonania.
O rodzajach urządzeń podlegających dozorowi, mówi rozporządzenie rady ministrów, z dnia16.VII.2002r.
Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń, określa rozporządzenie rady ministrów, z dnia 29 października 2003 r.
Formy dozoru technicznego:
Dozór techniczny pełny – obejmuje pełen zakres czynności dozorowych, w toku wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych, wykonywanych za pomocą badań okresowych, lub doraźnych:
co 1 rok, obejmujących suwnice z napędem innym niż ręczny – również specjalistyczne, oraz wciągniki i wciągarki z napędem mechanicznym - specjalistyczne.
co 2 lata, suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem innym niż ręczny.
Dozór techniczny ograniczony – obejmuje pełny zakres czynności dozorowych w toku wytwarzania i częściowy w toku eksploatacji, wykonywane za pomocą badań doraźnych:
co 2 lata - obejmuje suwnice ogólnego przeznaczenia z napędem ręcznym, wciągniki i wciągarki ogólnego przeznaczenia z napędem mechanicznym, oraz żurawie stacjonarne.
co 3 lata – wciągniki i wciągarki z napędem ręcznym o udźwigu powyżej 2 ton.
Dozór techniczny uproszczony – obejmuje tylko niektóre czynności dozorowe w toku wytwarzania urządzeń technicznych, obejmuje urządzenia mało skomplikowane, o małym natężeniu pracy, oraz materiały i elementy stosowane do budowy tych urządzeń, oznakowane trwałym znakiem UDT stylizowanym w trójkąt. Zaliczamy do nich np. wciągniki ręczne łańcuchowe.
Rodzaje badań technicznych:
Badania Odbiorcze:
Dotyczy urządzeń nowych i jest wykonywane w miejscu zainstalowania,
w gotowości do pracy:
- Sprawdzamy zgodności wykonania z dokumentacją;
- Działanie mechanizmów i urządzeń zabezpieczających;
Próba hamulca mechanizmu podnoszenia: ma na celu sprawdzenie, czy hamulec jest odpowiednio wyregulowany, lub czy jesteśmy w stanie podnieś ciężar o nie znanej masie, przebiega on następująco:
Unosimy największy ciężar, jak przyjdzie nam podnosić, lub przed podniesieniem dużego ciężaru o nie znanej masie na tyle, aby utracił on kontakt z podłożem. Jeśli ciężar nie opadnie unosimy go na wysokość około 50cm nad poziom roboczy. Po tej czynności gwałtownie opuszczamy ciężar z max. Prędkością i tak samo gwałtownie zatrzymujemy. Jeśli ciężar nie opadnie na podłożę, wykonujemy powtórnie próbę i jeśli efekt jest dalej pozytywny możemy przystąpić do przetransportowania tego ciężaru.
- Sprawdzamy wytrzymałość i sprężystość konstrukcji, wykonując 2 próby:
Pierwszą próbą jest próba statyczna Q-125% – poprzez ustawienie podnośnika suwnicy na środku dźwigara nośnego suwnicy i mierzymy wysokość od podłoża roboczego, do górnego kraju dźwigara nośnego suwnicy za pomocą dalmierza – lub geodezyjnie, a następnie podnosimy na wysokości 30cm od podłoża ciężar o masie 125% DOR dla tej suwnicy, próba ma trwać 60min, po tym czasie opuszczamy ciężar i ponownie mierzymy wysokość od podłoża do kraju dźwigara nośnego suwnicy. Nie powinno być odchyłki.
Drugą próbą jest próba dynamiczna Q=110% poprzez przemieszczanie tego ciężaru za pomocą wszystkich kombinacji ruchowych mechanizmów suwnicy. W przypadku gdy ma to zastosowanie, należy sprawdzać odkształcenia konstrukcji nośnej UTB w celu zapewnienia, że ustalone wartości graniczne nie będą przekroczone. Po zakończeniu próby należy potwierdzić, że nie nastąpiły żadne uszkodzenia ani trwałe odkształcenia UTB.
Badania Okresowe:
Wykonywane co rok, lub co dwa lata, po badaniach odbiorczych i rozruchu suwnicy:
- Sprawdzenie uprawnień obsługi i konserwatorów;
- Kontrola książki konserwacji i książki rewizyjnej(zawiera wszystkie decyzje dotyczące
dopuszczeń do ruchu) ;
- Protokołów pomiarów elektrycznych;
- Badań nieniszczących haka;
- Kontrola urządzeń na postoju i w ruchu;
- sprawdzanie hamulców mechanizmów podnoszenie z obciążeniem, itp.
Badania Doraźne:
Celem badania doraźnego, jest potwierdzenie, że dokonana naprawa, modernizacja, lub wymiana elementu, bądź demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy, nie ma wpływu na bezpieczną eksploatację tego urządzenia.
Kontrolne - przeprowadza się co 2 i co 3 lata z inicjatywy UDT – co 2 lata dotyczą wciągników i wciągarek ogólnego przeznaczenia z napędem elektrycznym i co 3 lata z napędem ręcznym.
Eksploatacyjne - Wykonywane na wniosek użytkownika np: po wymianie lin, urządzeń chwytnych, haka, po naprawie podnośnika, konstrukcji, po zmianie miejsca pracy, itp.
Podczas badania są sprawdzane:
- Księgi rewizyjne i dziennik konserwacji;
Poawaryjne lubi powypadkowe – Na wniosek użytkownika, cele ustalenia powodu awarii, lub wypadku.
Po zatwierdzeniu odbiorów, odpowiedzialność spada z biura projektowego na UDT
Struktury dozoru technicznego:
- Oddział główny dozoru technicznego z siedzibą w Warszawie;
- 29 oddziałów obejmujących swoją działalnością cały kraj;
- Centralne laboratorium techniczne w Poznaniu;
- Transportowy dozór techniczny obejmujący DT kolejowy i morski;
- Wojskowy dozór techniczny.
Przykład oznaczenia nr. Ewidencji UDT 3305001110:
- Pierwsza cyfra – rodzaj formy dozoru technicznego(3-pełny, a 8-ograniczony);
- Druga cyfra – to typ urządzenia (3-suwnica, 4-cięgnik);
- Kolejne dwie cyfry – to nr.UDT, w tym przypadku 05 – to UDT D.Górnicza;
- Reszta cyfr – to numer kolejny w ewidencji.
Obowiązki operatora, wynikające z przepisów UDT:
- operator suwnicy powinien posiadać stosowne zaświadczenia, upoważniające go do
obsługi, oraz powinien posiadać umiejętności praktyczne obsługi, znać warunki techniczne
dozoru związane z eksploatacją, oraz znać przepisy BHP;
- powinien mieć świadomość, że jest on bezpośrednio odpowiedzialny, za prawidłowe
użytkowanie suwnicy, zgodne z instrukcją;
- w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, należy natychmiast opuścić ciężar w bezpieczne
miejsce, unieruchomić suwnicę i zgłosić przełożonemu o zaistniałej sytuacji;
- suwnicowy ma obowiązek odmówić wykonania czynności, jeśli jest ona niezgodna
z instrukcją obsługi i eksploatacji.
PODSTAWOWE OBOWIĄZKI SUWNICOWEGO:
a) przed rozpoczęciem pracy. Suwnicowy powinien:
- sprawdzić wpisy w książce przekazania suwnicy,
- sprawdzić czy na suwnicy lub jezdni podsuwnicowej nie znajdują, się osoby postronne,
- sprawdzić, czy na mechanizmach lub na torach jezdnych nie pozostawiono jakichkolwiek
zbędnych przedmiotów ( zagrożenie upadkiem z wysokości),
- sprawdzić stan techniczny części poruszających i obracających się, stan i położenie lin,
łańcuchów, zblocza hakowego, przewodów elektrycznych,
- sprawdzić stan zamknięcia szaf z aparaturą elektryczną, załączyć łącznik główny
i sprawdzić blokadę zerową
- sprawdzić właściwe działanie wszystkich mechanizmów poprzez dokonanie kilku próbnych
poruszeń suwnicy,
- dokonać próby poprawności działania hamulca mechanizmu podnoszenia, sprawdzić
poprawność działania wszystkich wyłączników krańcowych (do wyłączników krańcowych
jazdy mostu lub wózka zbliżamy się powoli, a do wyłącznika krańcowego wysokości
podnoszenia z prędkością nominalną),
- w przypadku stwierdzenia niesprawności suwnicy powiadomić uprawnionego
konserwatora,
- w przypadku braku zastrzeżeń dokonać wpisu w książce pracy suwnicy o rozpoczęciu pracy.
b) W trakcie pracy, suwnicowy powinien:
- dawać sygnały dźwiękowe podczas ruszania z miejsca, zbliżania się do innej suwnicy
lub ludzi pracujących na dole,
- stosować się do sygnałów wydawanych przez hakowego lub przez osobę postronną
w przypadku sygnału 'STÓJ",
- wszystkie ruchy robocze suwnicy wykonywać z należytą ostrożnością płynnie,
bez szarpnięć i kontrowania,
- w czasie podnoszenia i jazdy obserwować hakowego, zamocowanie ładunku
i drogę jego transportu,
- w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego zawieszenia ładunku, dać sygnał ostrzegawczy
i natychmiast opuścić hak celem usunięcia usterki,
- przemieszczać ładunki minimum 50 cm nad przedmiotami znajdującymi się
na drodze transportu,
- wstrzymać pracę suwnicy w przypadku zbliżania się z ładunkiem do grupy ludzi pracujących
na dole, których nie można ominąć lub doraźnie usunąć,
- wstrzymać pracę w przypadku stwierdzenia zsunięcia się liny z bębna lub krążka linowego,
a także w przypadku nagłego uszkodzenia liny,
- podnosić ładunek zawsze w kierunku pionowym,
- podnosić ładunki o masie nie przekraczającej dopuszczalnego udźwigu,
- przy jednoczesnym ruchu kilku suwnic na jednym torze zachować bezpieczną odległość
między suwnicami,
- w przypadku awarii suwnicy ładunek opuścić na ziemię, wyłączyć łącznik główny, zawiesić
tabliczkę „Nie załączać" i o zaistniałym fakcie powiadomić przełożonego,
- w przypadku przerwy w dopływie zasilania wszystkie sterowniki lub nastawniki ustawić
w pozycji neutralnej i wyłączyć łącznik główny, a w przypadku gdy na haku znajduje się
ładunek zabezpieczyć teren pod wiszącym ciężarem,
- każdy postój awaryjny lub unieruchomienie suwnicy wpisywać do książki pracy suwnicy,
- każdy zaistniały wypadek przy pracy natychmiast zgłosić bezpośredniemu przełożonemu,
a miejsce wypadku pozostawić w stanie nie naruszonym do czasu przybycia zespołu
powypadkowego.
c) po zakończeniu pracy, suwnicowy powinien:
- opuścić ładunek na ziemię,
- puste haki podnieść do ich górnego położenia na wysokość minimum 2,5 m, ale poniżej
strefy zadziałania wyłączników krańcowych, :
- przy suwnicach pracujących z chwytnikiem lub chwytakiem, opuścić je na ziemię,
- ustawić suwnicę w miejscu jej stałego postoju,
- napędy sterowników lub nastawników ustawić w położeniu neutralnym,
wyłączyć łącznik główny,
- po sprawdzeniu stanu technicznego suwnicy dokonać wpisu o zauważonych
nieprawidłowościach, posprzątać kabinę.
CZYNNOŚCI ZABRONIONE
Suwnicowemu zabrania się:
obsługiwania suwnicy w razie niedyspozycji zdrowotnej,
- uruchamiania suwnicy, gdy na pomoście znajdują się osoby postronne,
- podnoszenia ładunku na nieprawidłowo założonych lub uszkodzonych zawiesiach,
- podnoszenia i przenoszenia ludzi na haku,
- dopuszczania do przebywania osób postronnych na pomoście suwnicy,
- dokonywania wszelkich napraw suwnicy lub jej mechanizmów,
- uruchamiania suwnicy w przypadku braku lub uszkodzenia osłon zabezpieczających,
- chodzenia po torach jezdnych suwnicy,
- podnoszenia ładunków, których masa przekracza maksymalny udźwig suwnicy,
- w czasie pracy stosowania gwałtownych zmian prędkości lub kierunku ruchu
wyjątek stanowi zagrożenie wypadkowe),
- pracy suwnicy przy pochyłym położeniu lin, zblocza hakowego,
- odrywania za pomocą haka suwnicy przedmiotów tkwiących w podłożu,
- przesuwania wagonów bez dodatkowych krążków kierujących linę,
- wleczenia przedmiotów po ziemi,
- transportu ładunków niebezpiecznych (butle z gazem tylko w odpowiednich koszach);
- rozkołysania przemieszczanych przedmiotów lub pustego haka,
- pracy z nieprawidłowo nawiniętą liną na bęben linowy,
- używania wyłączników krańcowych jako sposobu zatrzymania haka, wózka
lub mostu suwnicy,
- eksploatowania suwnicy przy niesprawnych wyłącznikach krańcowych,
- używania więcej niż dwóch urządzeń sterowniczych jednocześnie, na których spoczywają
dłonie (wyjątek stanowi zagrożenie wypadkowe),
- podnoszenia lub opuszczania ciężarów przy pomocy więcej niż jednego udźwigu,
- smarowania i konserwacji suwnicy podczas jej ruchu,
- dopuszczania do pracy osoby trzecie bez wiedzy i zgody bezpośredniego przełożonego,
- zrzucania przedmiotów z suwnicy,
Dźwignice:
Są urządzeniami służącymi do podnoszenia i transportowania ładunków na bliskie (ograniczone) odległości. Zaliczamy do nich:
1. Cięgniki
- Wciągniki;
- Wciągarki.
2. Suwnice.
Cięgniki: są to dźwignice, służące do przemieszczania ładunków w pionie, lub w pionie
i poziomie w jednej płaszczyźnie, w przestrzeni ograniczonej odbojami i wysokością
podnoszenia, za pomocą elementu chwytnego np. haka.
Wciągnik: jest to cięgniki, którego obudowa mechanizmu podnoszenia, stanowi konstrukcję
nośną dla mechanizmu jazdy. Posiada ona zwartą zabudowę.
Wciągarka: jest cięgnikiem, którego mechanizmy są zabudowane na ramie nośnej, która
może być stacjonarna, lub mobilna w postaci wózka jezdnego. Składa się z: silnika,
sprzęgła, wału napędowego, hamulca z luzownikiem, przekładni, bębna linowego,
liny nośnej, haka.
Suwnica: jest dźwignicą pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia
i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów i ludzi
w pionie, i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia
i opuszczania oraz szerokością mostu.
Wymagania stosowane suwnicom sterowanym bezprzewodowo:
W suwnicy tego typu nadajnik musi być wyposażony w sygnał dźwiękowy, przycisk „STOP”, piktogramy (znaki graficzne) na przyciskach, hamulce automatyczne, numer urządzenia (znajduje się pod baterią), automatyczne zatrzymywanie przed odbojami – bo możemy ze względu na odległość tego nie widzieć, książkę rewizji, wtórnik, protokół zbadania.
Parametry techniczne suwnicy:
Q – Udźwig – największe dopuszczalne obciążenie, które można transportować w warunkach
normalnej eksploatacji. Np.: Q=5t;
H – Wysokość podnoszenia – jest to odległość od poziomu roboczego, do wysokości
maksymalnego położenia roboczego elementu chwytającego(np. zblocza) [m];
l – Rozpiętość suwnicy – odległość między osiami szyn toru jezdnego [m];
L – długość toru jazdy wózka [m];
V – prędkość mechanizmów podnoszenia i jazdy suwnicy, jazdy wózka – [m/min];
Masa suwnicy i nacisk kół;
GNP – grupa natężenia pracy – A1 do A8.
Napisy obowiązujące na suwnicy:
l na moście:
- udźwig np: Q=10t
- nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego
np 3322123456 (3-dozór pełny, 3-suwnica, 05 – D.Górnicza.)
- grupa natężenia pracy NP: A5
l na zbloczu hakowym:
- udźwig np: Q=5t
- &#x...
Smetan88